power2max

geologen

Aktiv medlem
power2max
På dagens runda hände en sak som jag inte sett tidigare. Effekt och kadens gick till noll titt som tätt, trots att jag trampade. Korta stunder, 1-3 sekunder i taget ungefär. Batteriet byttes i november och brukar räcka 4-6 månader i taget. Dessutom har det aldrig tidigare blivit så ens under sista passet innan batteriet tagit slut.

Puls via ANT+ gick fram normalt hela tiden, så jag tror inte felet ligger i min Edge 800.

Det var värst ungefär en timme in i passet. Mot slutet verkade det avta.

Glapp? Kondens? Elektronikfel?

Jag har kört mycket vintercykling med effektmätaren, utan problem, tidigare.

Nån annan som råkat ut för detta? Hoppas jag slipper skicka in den på service. Både dyrt och tidskrävande... :(

Bifogar två bilder där man tydligt ser alla dropouts.

Screenshot2015-01-04at12.55.32PM.png

Screenshot2015-01-04at12.57.05PM.png

selstam

Ny medlem
power2max
Jupp, jag fick också de problemen nu i veckan faktiskt. Kadens och effekt försvann (har båda via p2m) - men sedan drog det igång igen och har inte haft symptomen alls sedan dess. Vet inte vad det beror på. Jag plockar ANT-signalen både via ANT-USB-sticka och min Garmin - båda uppvisade samma.

Jag trodde det var batteriet som ev började ge sig - har inte bytt mitt på över ett år ... ligger ett nytt batteri här och väntar på att jag inte skall glömma det ...

geologen

Aktiv medlem
power2max
Inga dropouts på dagens testcykelpass. Effekt och kadens fungerade hela passet. Jag hoppas att det bara var ett tillfälligt fel orsakat av nåt yttre som jag inte kommer att råka ut för igen.

zirxo

Medlem
power2max
Hade samma på ett trainerpass för någon månad sen för att sedan inte dyka upp igen. Trodde det var batteriet som höll på att ta slut men inga tecken på det än...

geologen

Aktiv medlem
power2max
Under söndagens inomhusdistanspass på testcykel fick jag två dropouts igen. Båda inträffade under de två stående lågkadensintervaller jag körde för att bryta monotonin och avlasta baken. Vet inte om det finns nåt samband med att det just var stående lågkadens, eller bara en slump.

Pulssignalen försvann inte under samma period. Mobilen låg ca 30-40 cm från vevpartiet (på ett litet bord intill) och jag har tidigare märkt att kraftig dataladdning i mobilen stör ut alla signaler till Edge 800, men måhända är störningen så lokal att pulsbandet inte påverkades pga avståndet, medan P2m påverkades. Å andra sidan låg mobilen där utan att nåt särskilt pågick i den. Jag kollade också direkt efteråt om den hade fått för sig att starta uppdatering av program (som kan orsaka mycket datatrafik) men så var det inte.

Det är vid ca 120 min och ca 178 min som det försvinner. De längre uppehållen är riktiga stopp där jag fyllde på vatten och pissade. Närbild på första felet i den undre bilden.

Kadens = turkos, effekt = röd

Screenshot2015-01-26at09.09.33AM.png

Screenshot2015-01-26at09.18.40AM.png

emilh

Aktiv medlem
power2max
Ser lite ut som de problem jag hade med min p2m innan jag skickade den till Tyskland för reparation (som jag tror var en firmwareuppdatering). Mina dropouts var dock längre, när den väl börjat droppa kom den oftast inte tillbaks.

Misstänkte då att det som hände var att den av någon anledning slutade mäta kadensen, och som resultat av detta droppade så klart effektsiffrorna också bort.

emilh

Aktiv medlem
power2max
Kostade ingenting mer än portot till Tyskland, tog ca 2 veckor.
Var mest irriterande att behöva jaga rätt på en Rotor 3D-spindel och behöva montera av och på.

emilh

Aktiv medlem
power2max
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Min är köpt för mer än tre år sen, så det
> finns ingen garanti eller reklamationsrätt kvar.

Skadar inte att skicka iväg ett mail och fråga...

kave

Aktiv medlem
power2max
Är det rätt läge att köpa en Power2Max nu? Priset på en classic med billigaste vevparti ligger ju på enbart 690€. Jag har hört om flera som är missnöjda med Stages.

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
power2max
Kul fråga - när hela den senaste sidans inlägg just handlar om driftstörningar.
Själv har jag också beslutsångest. Tänkte köpa Stages av estetiska skäl, men tvekade om enbensmätningen, sedan förordade tränarna i Stöckliteamet SRM för att det är idiotsäkert (men för dyrt) och så kan jag inte låta bli att ha med det billiga men fula vevpartibaserade P2M i ekvationen. Som slutkläm var jag på träningshelg med Stöckliteamet som höstavslutning och där var Andrea Clavadetscher med som ledare. Han har bland annat vunnit RAAM (2001) och varit Schweiz landslagstränare i mtb (marathon). Han förespråkar att skippa alla mätare (puls, effekt, kadens - verkligen allt) och bara köra på känsla.
Håller trots det på och kollar om jag inte kan få köpa Maths avlagda XTR SRM nu när det blir en ny XTR generation på årets cyklar, så det blir väl till att vela och avvakta ett tag till...

geologen

Aktiv medlem
power2max
Inomhuspass, eller försök till det åtminstone, med märkligt beteende från mina prylar.

Den här gången blev det massa dropouts från effektmätaren, men OCKSÅ från pulsbandet. Ett par gånger samtidigt. Detta får mig att tro att felet trots allt inte ligger hos effektmätaren, utan i själva cykeldatorn. Garmin Edge 800 i det här fallet. Inköpt för ganska precis tre år sen.

Det skulle kunna bero på mitt trådlösa nätverk. Jag har inte upplevt det tidigare, men kanske har nätverket bytt frekvens/kanal och hamnat närmare det ANT+ arbetar på?

Jag ska se vad som händer på utomhusrundan i morgon. Blir det samma sak där kan jag utesluta det trådlösa i alla fall...

Här är en bild på dagens mycket korta "pass", där alla problem syns tydligt.

Screenshot2015-02-13at19.56.34PM.png

bllx

Aktiv medlem
power2max
Jag bytte frekvensband på wifit från 2.4 GHz till 5 GHz. Det gjorde stor skillnad. Jag har intr märkt några störningar när bluetooth, exempelvis headset, har användas.

geologen

Aktiv medlem
power2max
Det underliga är att jag inte haft några problem av det här slaget tidigare, trots att jag använt samma utrustning på samma plats och på samma sätt regelbundet i ett par år.

Och som man kan se längst upp på sidan (sida 14) så har jag haft dropouts även utomhus, men bara vid ett enda tillfälle, och då verkar inte pulssignalen ha påverkats.

Mystiskt!

Jag skulle behöva låna en annan enhet typ Edge 800, Edge 500 eller nåt i den stilen, för att logga med två enheter samtidigt. Ser båda samma dropouts är det fel på effektmätaren och pulsbandet, eller störningar på det trådlösa (men det går att testa genom att stänga av det), eller extremt osannolikt fel på båda datorerna...
Om bara min Edge 800 får dropouts och inte den andra, så är det min 800 som har problem.

geologen

Aktiv medlem
power2max
bllx skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag bytte frekvensband på wifit från 2.4 GHz
> till 5 GHz. Det gjorde stor skillnad. Jag har intr
> märkt några störningar när bluetooth,
> exempelvis headset, har användas.

Min bärbara dator och min mobil, som är det jag använder det trådlösa nätverket till, klarar bara 2.4 GHz-nätverk.

geologen

Aktiv medlem
power2max
Inga problem under dagens runda. Fyra felfria timmar.

Tror nog att jag får försöka få ordning på det trådlösa nätverket så det blir minimal störning därifrån.

Jag har ju inte haft problem inomhus tidigare, men jag hade bl a min ena bror på besök, och han kopplade in sig på mitt trådlösa. Kanske triggade det ett kanalbyte hos routern, med störning för ANT+ som resultat?

geologen

Aktiv medlem
power2max
Jag skaffade en app till mobilen för att se vilka wifi-kanaler som var i bruk, både hos mig och hos grannarna. Baserat på det ändrade jag kanalen på min router. Jag vet inte om det var det som gjorde susen, men det var åtminstone helt störningsfritt på dagens pass. Inga dropouts eller sånt.

geologen

Aktiv medlem
power2max
Normalt sett, ja. Men inte som jag bor. Det är i princip radioskugga inne i lägenheten, med tjocka betongelement mellan lägenheterna. Mobiler funkar bara nära fönstren, t ex. Närmaste grannen ovanför (dit det är kortast) är 90 år och har nog inte ens dator.

Appen visade också de andra nätverken, och de var mycket svaga.

geologen

Aktiv medlem
power2max
För mätningen är det knappast särskilt viktigt. I rotationsriktningen är det ju "splines" som tar upp krafterna. Jag drar åt, men inte överjävligt hårt. Vill gärna få loss det sen också. Och det är bara en ganska klen ring som sitter där.

rasmusc92

Ny medlem
power2max
Har fått tag i en power2max men med några år på nacken utan temperaturkompensations uppdateringen. Sett att man kan skicka in och få det fixat men hur stor skillnad gör det?

Mats65

Aktiv medlem
power2max
Äntligen börjar konkurrensen leda till prissänkningar.

Power2max verkar ha sänkt sina priser över hela linjen ganska rejält. Tex kostade Type S för Cannondale 940 € tidigare. Nu kostar samma modell 790€. Dvs ca -15 %.
Får nog bli en sådan snart.

NLC

Aktiv medlem
power2max
Hmmm, läste först "kronkursen" och tänkte att nä, nu har det nog blivit tokigt. Men trevligt med ~200 euros lägre pris på t.ex. P2MS med RotoR 3D24 =)

kave

Aktiv medlem
power2max
Samma sak med min, effer några veckor så är batteriet slut oavsett om jag använt den eller inte. Köper numera inte Renata batterierna för de räcker inte längre än billiga batterier.

NickPick

Aktiv medlem
power2max
kave sa:
Samma sak med min, effer några veckor så är batteriet slut oavsett om jag använt den eller inte. Köper numera inte Renata batterierna för de räcker inte längre än billiga batterier.

Har du testat en total torkning på typ element ett par dygn? Fukt kan vara busigt.
Renata behövs inte ens. Cr2450 anything goes. Varta har jag haft men nu blir det Kjells...

Ska maila p2m och fråga om dom har något förslag.

NLC

Aktiv medlem
power2max
Lurigt! Jag har två P2MS som båda körs relativt frekvent, men förutom någon batteritorsk i kylslaget väder tycker jag de har hållit spänningen uppe utan överraskningar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer