power2max

power2max
Jag tror att P2m har ett avtal med Renata. Visserligen ser batterierna annorlunda ut, men vanliga 2450 sitter helt still i fästet de också. Rent elektriskt är det ingen skillnad. Jag har kört med två Renata-batterier och två från Teknikmagasinet för 25 spänn. Ingen skillnad i uppträdande.

power2max
Har idag en Edge 810 och GSC10 fart/kadensmätare på racern. En Power2max är snart beställd och jag undrar lite om jag behöver ha kvar GSC10:an på cykeln eller kan använda den på en annan cykel? Kadens får jag ju via Power2max, men farten då? Tar ni farten via GPS:en eller har ni också en GSC10 på era cyklar?

power2max
Jag har bara själva GPS-enheten för fart och tar kadensen från P2m när jag cyklar utomhus.
MEN, den duger inte för allt. Den verkar ha stora problem vid högre kadenser. Jag har aldrig lyckats få den att gå över 166 i kadens (och andra verkar ha samma "problem"). Och den blir opålitlig över ca 140-145. Så jag har återgått till GSC-10 på Monarken så jag får korrekt kadensdata för mina specialintervaller och tester.

GPS ger bra fart i nästan alla situationer. Bara när man är norr om väldigt branta bergssidor eller hus brukar det bli strul. GPS-satelliterna är alltid söder om oss (når som högst ca 55°N, så det är väl bara i typ Trelleborg man kan ha en GPS-satellit i zenit några sekunder i taget), och även om de är väldigt högt upp, så kan det bli för få satelliter i "synfältet" om en stor del av himlen är blockerad åt söder.

power2max
Hmm, jag har för mig att när jag köpte min 800 (som jag sorgligt totalkvaddade) så kunde jag aldrig lita på distansen här uppe. Har ganska backigt här, speciellt i början på turerna och distansen blev fel. Startade jag på platten gick det bättre, men jag vill in i Norge på mina turer och då är det backe direkt... Det var därför jag skaffade mig en GSC10 och kör med manuell omkrets på hjulet för då får jag distansen rätt.

Kunde iofs prova igen utan GSC10 med min "nya" 810 när Power2maxen kommer. Behöver nämligen en GSC10 till mitt projekt där jag bygger en trainer/crosscykel av en gammal ram och Ultegra 6703-grupp.

power2max
Det är inte backarna som gör det, utan hur blockerande den omgivande terrängen är. Det är lätt att tro att en backe påverkar distansen markant, men i själva verket behöver det vara många, långa och riktigt branta backar för att det ska bli tydligt fel.

power2max
Min erfarenhet är att det inte bara är branta bergssidor och hus som det kan bli problem med GPS:ens (on)nogranhet och därmed fartdata, redan under lite tätare trädklungor kan den trilla iväg från 2-3 m till 6-9 m och farten flaxar runt lite runt fast man håller ett stadigt & fint tempo. Sen om det är ett reelt problem är väl upp till var och en, men noterbart är det iaf.

power2max
Inte ofta man är under täta trädklungor på landsväg. Nån allé nånstans möjligen.
Sen tror jag att farten påverkas rätt lite av det. Den mäter ju ändå fart genom att ta tiden mellan punkter och till slut måste det ju stämma över en längre sträcka med bra mottagning i ändpunkterna. Däremot kanske momentanfart är opålitlig.

power2max
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte haft problem med träd. Men för MTB
> kan jag tänka mig att det bitvis blir
> besvärligt.

Alltså är det inte något problem, skärp dig NLC.

power2max
NLC skrev:
> Jag ska skärpa mig. Lovar.

Samma här. Nytt hål på skärpet igår! 2014, here I come!

power2max
Pastis skrev:
> Har idag en Edge 810 och GSC10 fart/kadensmätare
> på racern. En Power2max är snart beställd och
> jag undrar lite om jag behöver ha kvar GSC10:an
> på cykeln eller kan använda den på en annan
> cykel? Kadens får jag ju via Power2max, men
> farten då? Tar ni farten via GPS:en eller har ni
> också en GSC10 på era cyklar?

Jag slängde iväg min GSC10 då den drabbades av det kända felet att hastighetsgivaren pajade (kanske pga fukt) och på 500:an slutade hastighetsberäkningen fungera helt (tills man kopplar bort sensorn ur inställningar). Möjligt att den kunnat sitta kvar och jag bara använt kadensgivaren men å andra sidan kändes det överflödigt med ett bojsänke som dessutom är av tvivelaktig kvalitet. Detta är ett kännt problem. Så för mig är det GPS-baserad fartmätning och kadens via p2m som gäller.

Senast ändrad:
power2max
Tack för era synpunkter! Jag har bestämt mig för att prova att köra utan GSC10 när min Power2max kommer och flytta över GSC10 till trainer/crosscykeln. Skulle det sedan visa sig att det fungerar dåligt med fart- och distansdata här uppe bland berg och dalar, så får jag investera i ytterligare en GSC10.

power2max
När jag uppdatera min Garmin Edge 500 (firmware 3.3 är den senaste tror jag) så gick det inte att missa att det har lagts till en funktion som ger en popup som frågor om man vill kalibrera wattmätaren, varje gång man startar datorn och den hittar wattmätaren. Denna popup går tydligen inte att stänga av.

Så då undrar jag om det är "meningen" att man ska kalibrera innan varje användning? Innan har jag bara gjort det vid batteribyte och typ slumpmässigt en gång i månanden på sin höjd.

Om jag förstått rätt så "nollställer" sig wattmätaren vid kalibrering (och man får något värde tillbaka som inte säger en något, förutom att man kan jämföra det vid andra kalibreringar), dvs "hur det är" utan tryck på pedalerna. Vad för faktorer är det som kan ändra detta från gång till gång? Temperatur (borde den inte autokorrigeras ändå?)? Altitud? Batterinivå?

power2max
Temperatur är nog det enda som på allvar påverkar. Men andra saker också. Jag har haft den på min Monark testcykel under hela vintern, men testade kort i helgen att ha den på tempocykeln på trainer, för att därefter återmontera den på Monarken.

Jag har under hösten haft nollningsvärde kring -418, plus/minus ett par. Under vintern har det gradvis ändrats till att senaste veckan varit kring -407, plus/minus ett par. När den satt på tempocykeln var värdet helt plötsligt -423, och tillbaks på Monarken var det -422. Där förändrades uppenbarligen nåt, men vad? Värdena är precis som förväntat jämfört med Monarkens värden, så nollningen funkar och stämmer.

Jag har själv inte märkt skillnad på de gånger jag nollat själv och de gånger jag glömt det inför ett pass, men då står den å andra sidan på en plats med väldigt stabila förhållanden, även när det gäller temperatur.

power2max
Vad menar ni med att kalibrera/nollställa?

Jag har fattat det som om det räcker med att sluta trampa i 3 sekunder så ska saken vara avklarad..Enda kalibrering/nollställning jag gjort sedan jag köpte min P2max i våras.

power2max
Jag gör heller aldrig någon annan kalibrering än att frihjula i 3 sekunder. Kanske att jag gjorde det precis i början någon gång.

power2max
detta får mig att bli osäker på vad det är för skillnad på manuell kalibrering i cykeldatorn, "frihjulskalibrering" och den nya tempreatursensorn (som mäter och justrerar för temperatur med jämna mellanrum).

Om temperatur är det viktigaste (antagligen så är det något mer, hur hårt åtdraget vevparti kanske som får det att ändra sig ganska mycket mellan uppsättningarna, geologen?) så känns det onödigt att kalibrera inför varje gång? Samma cykel och samma montering osv, det må eventuellt vara 10 grader kallare då man sticker ut än den gång man kom hem förra gången, men om man tål att ha knasiga siffror första 30 sekunderna (läste någonstans att temperatursensorn mäter så ofta), vilket troligtvis är under den tidsperiod du plockar ut cykeln ur garaget då P2M:en ofta hoppar igång så fort du skakar till cykeln.

(ja, åker man med cykeln på taket på bilen så går det alldeles utmärkt att få mottagning från P2M:en inne i bilen)

power2max
kave skrev:
> Eller en stages, duger en 5000:- wattmätare till
> Team sky så duger den väl för amatörer också.

Hur fixar man en stages för 5000 SEK? Antar att Sky inte kör på 105-vevar.

power2max
Guldfinger skrev:
> kave skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Eller en stages, duger en 5000:- wattmätare till
> > Team sky så duger den väl för amatörer också.
>
>
> Hur fixar man en stages för 5000 SEK? Antar att
> Sky inte kör på 105-vevar.

Kanske är mellanskillnaden mellan en vänster vev med Stages och en utan (av samma kvalisort) som blir 5000 SEK? ;-)

power2max
Mats65 skrev:
> Snart kanske man kan köpa Power2max med
> Campagnolo vevparti. Movistar skall åtminstone
> köra med det i år:
> http://www.power2max.de/europe/en/type-s-the-power
> -meter-of-movistar-team/

Vi får väl se vad som händer med priset när p2m kliver in i finrummet :-/
"Någon" ska ju betala sponsringen

Senast ändrad:
power2max
grump skrev:
> Mats65 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Snart kanske man kan köpa Power2max med
> > Campagnolo vevparti. Movistar skall åtminstone
> > köra med det i år:
> >
> http://www.power2max.de/europe/en/type-s-the-power
>
> > -meter-of-movistar-team/
>
> Vi får väl se vad som händer med priset när
> p2m kliver in i finrummet :-/
> "Någon" ska ju betala sponsringen

Det har väl tyvärr redan hänt. Priset för den nya TypeS är ju 200 € högre än den gamla utan att det verkar vara någon revolutionerande uppgradering.

power2max
Om priset går ner så kan jag tänka mig att köpa en stages till varje hoj. Eller iaf till landsvägshojarna. Det blir 3st. P2M-partiet är ju så tungt och o-aero så det får gå till en hoj enbart för trainern.

power2max
Håller på och bygger om min Canyon Ultimate CF till 11-delade Ultegra 6800 med Power2max Type S och ovala Rotorskivor. Då jag har ingen som helst erfarenhet av ovala skivor måste jag bara kontrollera hur man ska montera höjden på framväxeln. Jag antar man ska mäta ut växelns höjd där skivan har störst diameter som på bilden här nedan? Eller ska man kompensera något för ovaliteten?
20140222b-001.jpg

Senast ändrad:
power2max
geologen skrev:
> Jag har min (ovala Rotor-drev) inställd som om
> hela drevet hade den maximala diametern. Vill inte
> att några tänder tar i framväxeln...

+1

power2max
Ställ upp drevet med den "högsta punkten" mot framväxeln och justera så det löper fritt med någon mm frispel när du växlar på stora kakan.

power2max
Tjena, jag har råkat skaffa p2m till tempohojjen och det är monterar på Rotor3D-vevparti osv. Igår kom jag till det högtidliga tillfället då jag tänkte para ihop en Garmin edge 500 med wattmätaren.
Sagt och gjort, bike settings, ant+ jadda jadda. Datorn hittade wattmätaren, kalibrering verkade gå bra och ngn treställig siffra visades osv.
Började veva lite och förväntade mig ngn wattsiffra på garmindisplayen, men det visade ju bara 0w.
Iofs så satt jag inte på hojjen och trampade, utan hade hängt upp den på ett skyltställ, så det blev ju inte så värst stort motstånd, men ändå, ngn liten siffra borde väl visas :)?
Så hur funkar det, måste det belastad hyfsat ordentligt första gången, eller ska det visas siffror så fort man börjar snurra på vevarmarna?

power2max
Kudos skrev:
> Man får veva på ordentligt på högsta växeln
> för att det skall bli några siffror om man gör
> som ovan.

Har man den i trainern räcker det att man drar runt ett varv. Tror dock att siffrorna i displayen är ett par sekunder fördröjda - och är cykeln upphängd lär det inte bli så mycket till effekt.

Så ta en kort cykeltur ute på gatan eller genom vardagsrummet så skall det nog fungera!

power2max
Pastis skrev:
> Att bara veva runt för hand utan motstånd ger
> inga watt... hur ska den kunna gör det?

Något litet motstånd är det väl alltid? Tillräckligt för att väcka sensorn iaf ...

power2max
Pastis skrev:
> Ja, det väcker sensorn men det är inte mera.

Har inte testat om det ger något utslag på Garminen ... tack Pastis, som om jag inte hade tillräckligt att göra ikväll ...

power2max
Som sagt testat för en månad sedan när jag monterade min p2m och den visar 0 watt om jag bara vevar för hand utan motstånd, däremot syns kadensen. Upp med cykeln på trainern eller cykla på riktigt så kommer watten att visa sig.

power2max
Hejsan

Tack för tipset om rean. Nu blev jag väldigt sugen på ett power2max men är inte helt säker på att det kommer fungera på min cykel.

Cykeln är Canyon Ultimate Al, årsmodell 2012 med Campa Athena 11-delat på. Jag är rätt säker på att vevlagerhuset är BB86 och att det sitter Campa Power torque vevlager i det (press-fit). Vevlagret behöver alltså bytas till ett FSA Mega-Exo.

Nån som ser något problem med spec:en nedan?

power2max FSA Gossamer – Road €836

Crank length:
172.5 mm
Version:
110 mm Compact

Optional: add chain rings: Praxis Works chain ring set

BCD:
110
Chain ring set:
52/36 Semi-Compact

add chain ring bolts: Rotor chain ring bolts

FSA Megaexo bottom bracket for BB86 PressFit

Det är två saker jag funderar över:

1. Funkar Praxis Works klingorna med Campa 11-delat?

2. Hur vet man om Power2max-vevpartiet är kompatibelt med ramens design? På deras supportsida står det "Compatibility with Power2max: BB86: Check!"

/Mattias

power2max
landen skrev:
> Kom du fram till vad som passade? jag har samma
> cykel och funderar även jag på power2max.

Hejsan

Jag hittade på hemsidan: To check compatibility, please measure the outer diameter of the bottom bracket bore. It should not exceed 53mm on power2max Classic and 57mm on power2max Type S to ensure compatibility with power2max.

Finns ju visst utrymme för feltolkning men som jag mätte ska det fungera. Angående klingorna så är det nog säkrast att mejla Power2max och fråga. På Praxis Works hemsida står det att dom är kompatibla med 11-delat men man vet ju inte riktigt vad Power2max har köpt för klingor.

För tillfället har jag gått över till att hålla utkik efter Powertap hjul på ebay.

/Mattias

power2max
matte skrev:
> Jag hittade på hemsidan: To check compatibility,
> please measure the outer diameter of the bottom
> bracket bore. It should not exceed 53mm on
> power2max Classic and 57mm on power2max Type S to
> ensure compatibility with power2max.
>
> Finns ju visst utrymme för feltolkning men som
> jag mätte ska det fungera. Angående klingorna
> så är det nog säkrast att mejla Power2max och
> fråga. På Praxis Works hemsida står det att dom
> är kompatibla med 11-delat men man vet ju inte
> riktigt vad Power2max har köpt för klingor.
>
> För tillfället har jag gått över till att
> hålla utkik efter Powertap hjul på ebay.
>
> /Mattias

Står även att de ska funka med 10/11 växlat.

Om du har väntat sedan i början av augusti kan du väl vänta lite till, ska komma extremt billiga kraftmätare till Q1-2 nästa år. http://www.dcrainmaker.com/2014/09/buyers-guide2014-edition.html

Jag beställde Power2max type-s FSA K-light med praxisringar häromdan för att jag inte orkade vänta något mer, suktat efter kraftmätare tack vare "Visa dina watt"-tråden och allas härliga resultat.

Har även beställt 4iiii till min skogscykel. Hoppas på att få dom i jan/feb.

Tillbaka
Topp