priset på cyklar drastiskt stigit?

freddes

Aktiv medlem
Blev ganska införstådd med det hela då jag kollade vad en motsvarande av första gen Scott Gravel som jag har med vad dagens med liknande utrustning kostat. Skiljde ganska markant och blev ganska glad över att man köpte hojen då istället för nu för då hade man ju blivit rånad.

Simon02

Ny medlem
Hej!

Jag köpte i 2017 en landsvägscykel: White RR pro 17 på XXL, Den väger dryga 9 kg med aluram, Ultegra bakväxel och hoods som är 105, fälgbromsar. Jag pröjsade 7990, ett jävla klipp javisst! Men nu för tiden tycker jag det känns som att motsvarande cyklar går för nästan 20 000. Är det något speciellt som har hänt de senaste åren som har gjort att priserna stigit så, eller har jag missat något?
Just "Ridley"n på XXL där jag jobbar är för 22k+ och är av carbon vilket gör det betydligt dyrare än alu. Någon RR racer i alu har vi inte i år ännu. Och kan inte svara på om det kommer någon i år heller pga "Coronaviruset" som stoppar leveransen av cyklar. Svåra tider att köpa cykel:(

Hälsingland

Aktiv medlem
Förvisso en smula underhållande men så fascinerande att det finns så många "cykeltjejer" som valt att förstärka med bröstimplantat. Undrar om cykeln bara är att attribut för att locka följare. Hur mycket cyklar de här brudarna, egentligen?
Svårt att säga men det är ju en väldigt skillnad i sydamerika på hur man ser på kvinnliga idrottare, det är väl lite beachvolleystuk fast hundra ggr värre. Det är ju tydligen en grej att lägga ut en bild när du cyklar tillsammans med en lättklädd bikinibild t.ex.

Gimpen

Aktiv medlem
Den som bara stövlar in och betalar fulla listpriset för en S-Works borde något av följande.....

1. Tvångssteriliseras
2. Lobotomeras
3. Både och...

MTBemil

Aktiv medlem
Pinkpikes jämförelse är ju rätt intressant, visserligen har vissa cyklar gått upp i pris. Men det är betydligt mindre än man tror, och några har ju till och med gått ned. Men iallafall innom mtb så finns det ju en mindre kvantifierbar aspekt som kan bidra. Att trenderna gått ifrån xc och mer mot trail och enduro, då många som 2010 nöjde sig med en budget xc hardtail idag förväntas skaffa sig en fullgung med dropper.

-Andy-

Aktiv medlem
Den som bara stövlar in och betalar fulla listpriset för en S-Works borde något av följande.....

1. Tvångssteriliseras
2. Lobotomeras
3. Både och...
Nummer 2 och 3 känns hyfsat kontraproduktivt. Är inte risken att den som som råkar ut för 2 och 3 kommer fortsätt att köpa S-works till listpris och kanske rent av fler än hen köper i dagsläget? Man lär knappast bli smartare av det ingreppet.

Spinx

Aktiv medlem
Har ju diskuterats ett antal gånger tidigare.
Eftersom cyklarna säljs, så är de inte överprisade, utan bara anpassade till marknadsläget.
Försäljningssiffrorna säger ingenting om de är överprisade eller ej, på det sättet du vill påstå.
Överprisning kräver ofta att försäljningen är god och kommer många gånger som en följd av hög efterfrågan.
Vill folk ha en sak och marknaden ej erbjuder något annan prisnivå för motsvarande produkt så betalar många gärna överpris.
Billiga saker kan va överprisade, saker som säljs i extreama mängder till relativt lågt pris kan va överprisade.

Din beskriving och tolkning av överprisning är INTE en fackmässing definition av fenomenet. Fråga vilken marknadsstrateg som helst.

Om någon lyckas käna mer pengar än snittet för samma produkt eller tjänst, så kan man ha lyckats få till överprisning, metoden för att nå dit kan variera.
Om en bransch som på en relativt kort tid lyckas höja priserna ihop med bibehållen eller ökad försäljningen så kan överprisning vara en effekt.
Lyckas man dessutom öka vinsten kraftigt som fler cykeltillverkare gjort senaste åren ihop med att storsäljande produkter får billigare och billigare komponenter med bibehållet eller ökat pris så är också överprisning en möjligt scenarie.
Tex när Sram släppte den enklare NX serien så sattes fler tillverkare ej NX på en billigare modell utan man bibehöll priset och lät istället en GX utrustat hoj bli dyrare. Håle rman på så om och igen så blir det överprisat. det kan gå fort om marknaden accepterar och köper.

Ett annat exempel på inom handel på uppmärksammade överprisade produkter just nu är EL bilar: Kunden är tvingad att köpa en sämre funktion, en sämre uvecklad produkt, ett mer begränsat användande till ett dyrare pris och vinsten för tillverkaren är desutom god.

Förenklart så sker överprisning när ett företag gör va de kan för att öka sin vinst, lyckas med det och marknaden accepterar det och fortsätter köpa.

Jag förstår om du inte har en yrkesmässig kunskap i ämnet men varför inte bara lyssna på vad jag säger till dig?
Kommer antagligen inte orka förklara för dig någon mer gång nu men har jag fel så har en hel yrkeskår fel och Svenska handelshögskolor lär då också ut felaktig information i sina kurser.

ooms

Aktiv medlem
Är man verkligen TVUNGEN att köpa saker? Som cyklar och elbilar? Har man inte valet att avstå? Om tillräckligt många gör det, minskar ju efterfrågan och prylarna blir osålda till det priset. Om istället ”marknaden accepterar och fortsätter köpa” så fanns det ju efterfrågan även till det nya högre priset. Dvs det tidigare lägre priset var inget marknadspris (längre), snarare ett underpris.

Senast ändrad:

IzacB

Ny medlem
Ja. Alla skulle undvika SL och självförverkliga sig själva på en cykel samtigt som våra kineser som gör komponenterna inte fick/kunde jobba på grund av covidofobi.

---> hög efterfrågan, låg tillgång----> högt pris
fast det handlade ju inte så mycket om möjligheten att arbeta utan mer att man planerat en lägre konsumtion och därför sänkte farten i produktionen som då ledde till att dem hamnade efter för att konsumtionen inte gick ner utan istället ökade

Stumpy

Aktiv medlem
Ett annat exempel på inom handel på uppmärksammade överprisade produkter just nu är EL bilar: Kunden är tvingad att köpa en sämre funktion, en sämre uvecklad produkt, ett mer begränsat användande till ett dyrare pris och vinsten för tillverkaren är desutom god.
Nu har ju många elbilsföretag under många år gått med förlust, så där blev det nog en tankevurpa. Vem tvingar någon att köpa en elbil?

Förenklart så sker överprisning när ett företag gör va de kan för att öka sin vinst, lyckas med det och marknaden accepterar det och fortsätter köpa.
I stort sett alla företag gör vad de kan för att öka sin vinst. Inget konstigt med det och är den grund varpå hela marknadsekonomin vilar. Om priset är för högt köper ingen produkten. Kan företaget sänka sina kostnader och bli mer effektiva, så kommer vinsten öka även om priset är oförändrat.

Din beskriving och tolkning av överprisning är INTE en fackmässing definition av fenomenet. Fråga vilken marknadsstrateg som helst.

Svenska handelshögskolor lär då också ut felaktig information i sina kurser.
Ha ha!
Jag har betydligt större tillit till handelshögskolor och universitet, än vad jag har till marknadsstrateger.
Skulle marknadsstrateger vara de som definierar begreppet överprissatt?

Vilket pris tycker du att ett företag skall få ta för sina produkter, utan att beskyllas för att ta överpriser?

kais01

Aktiv medlem
det var en pågående ökande fetish-prissättning på toppmodeller även före pandemin, så just där har det nog inte skett så mycket nytt?

de är överprissatta på det sättet att ingen någonsin köper dem till fullt pris. deras uppgift är att utgöra en kuliss och ge attraktion till mer normalt prissatta cyklar, som realistiskt sett inte skiljer sig på något avgörande sätt prestandamässigt.

men om 110 personer vill köpa 100 producerade volymcyklar kommer priserna på dessa att öka, inget konstigt med det. ingenting kommer ut på rea. och nu ser vi en kombinerad effekt av ökning av efterfrågan kombinerat med viss brist på produktion och vad jag förstått större brist på transportkapacitet.

pågående prisökningar är i längden olyckliga även för tillverkarna genom att det riskerar en förgubbning av köpekretsen och sporten. det som var hajp ett tag blir sedan bara löjligt. återväxten stryps, hajp-junkies går vidare till nya jaktmarker och lämnar sedan kalhygget efter sig.

bubblan brister.

det har hänt om och om igen inom cykelsporten, ända sedan 1890-talet. med kraftiga recessioner mellan de goda åren med något decenniums mellanrum.

The Knife

Medlem
Nummer 2 och 3 känns hyfsat kontraproduktivt. Är inte risken att den som som råkar ut för 2 och 3 kommer fortsätt att köpa S-works till listpris och kanske rent av fler än hen köper i dagsläget? Man lär knappast bli smartare av det ingreppet.
Stor humor hur det polariseras även inom ”familjen”. Vi alla som hänger i detta forum gör det för att vi älskar cykling och cyklar. Några älskar cyklar till och med mer än andra och är beredda att betala upp än mer för en nice hoj. Det e inte bra nog för somliga. Genast skapas motsättningar och det skall polariseras! Helt ok för mig. Inte jag som skapar polariseringen och definitionen. Verkligen helt obekymrad. Snarare lite kul och eggande. E det så ni vill ha det så…Står mer än gärna upp för min S-works! Älskar den! Är beredd att plöja ner stor belopp i den och skulle inte vilja ha ngt annat märke ngn annan hoj! Här e det S-Works alla dar i veckan!

:).

Kram på er

Senast ändrad:

superdea

Aktiv medlem
Enklaste aeromodell hos flera märken ligger idag på 30-40k med 105-grupp och ofta rätt trista hjul. När jag senast köpte ny hoj var priset runt 15-20k för enklaste aerohoj med 105-grupp och trista hjul. Rätt skaplig prisjustering 2017 till 2021...
just det, det sitter ju skivbroms på nu, det motiverar ju en dubbling av priset...

freddes

Aktiv medlem
Stor humor hur det polariseras även inom ”familjen”. Vi alla som hänger i detta forum gör det för att vi älskar cykling och cyklar. Några älskar cyklar till och med mer än andra och är beredda att betala upp än mer för en nice hoj. Det e inte bra nog för somliga. Genast skapas motsättningar och det skall polariseras! Helt ok för mig. Inte jag som skapar polariseringen och definitionen. Verkligen helt obekymrad. Snarare lite kul och eggande. E det så ni vill ha det så…Står mer än gärna upp för min S-works! Älskar den! Är beredd att plöja ner stor belopp i den och skulle inte vilja ha ngt annat märke ngn annan hoj! Här e det S-Works alla dar i veckan!

Kram på er
Helt rätt :) vissa kör en Opel Corsa, andra kör prestandabilar.

-Andy-

Aktiv medlem

Kram på er

Jag cyklar själv på S-workscyklar och skäms inte det minsta. IRL är det faktiskt ingen som har brytt sig om vad jag har betalat för cykeln. Det är ungefär som när man ser en riktigt fin bil så beundrar man bilen och bryr sig inte om vad ägaren har betalat. Så det där med polariseringen är nog inget större problem egentligen. Jag tror alla är medvetna om att det behövs allt från budgetcyklar till drömcyklar och allt där emellan. Inlägget jag svarade på tolkade jag som ett typisk Happy-inlägg skrivet med en viss portion humor och du får även läsa mitt svar med humorglasögonen på. Det borde vara ganska uppenbart att ingen kommer sterilisera eller lobotomera någon p.g.a. att de har köpt en dyr cykel. Happy-jargongen är rätt hårt och ofta kryddad med sarkasm och humor.

Köp dina S-works och var stolt och glad över det. De som köper dina cyklarna när du köper nytt blir säkert glada över att få cykla på riktigt fina cyklar men slippa betala nypris.

The Knife

Medlem
Jag cyklar själv på S-workscyklar och skäms inte det minsta. IRL är det faktiskt ingen som har brytt sig om vad jag har betalat för cykeln. Det är ungefär som när man ser en riktigt fin bil så beundrar man bilen och bryr sig inte om vad ägaren har betalat. Så det där med polariseringen är nog inget större problem egentligen. Jag tror alla är medvetna om att det behövs allt från budgetcyklar till drömcyklar och allt där emellan. Inlägget jag svarade på tolkade jag som ett typisk Happy-inlägg skrivet med en viss portion humor och du får även läsa mitt svar med humorglasögonen på. Det borde vara ganska uppenbart att ingen kommer sterilisera eller lobotomera någon p.g.a. att de har köpt en dyr cykel. Happy-jargongen är rätt hårt och ofta kryddad med sarkasm och humor.

Köp dina S-works och var stolt och glad över det. De som köper dina cyklarna när du köper nytt blir säkert glada över att få cykla på riktigt fina cyklar men slippa betala nypris.
Jo jag hajar sarkasmen. Man kan dock lukta sig till att det finns en del kommisar i forumet. Känns som de vill applicera sin politik även på cyklingen. Man måste stå upp på barrikaderna mot sånt Andy. Särskilt i oroliga tider som dessa ;-).

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
fast det handlade ju inte så mycket om möjligheten att arbeta utan mer att man planerat en lägre konsumtion och därför sänkte farten i produktionen som då ledde till att dem hamnade efter för att konsumtionen inte gick ner utan istället ökade
Jag tror att båda faktorerns har brtydelse här. Man hade dels inte räknat med denna höga konsumtion och dels hade svårt att producera för att man hade ont om personal.

Fundadores

Aktiv medlem
S-works är nog mer prisstrategi/position än något annat. Givetvis finns de de konsumenter som vill ha en highend produkt. Här finns ju företag som Yeti där det inte finns några billiga produkter i sortimentet. Sen har vi de flesta tillverkare med en produktlinje från billig till dyr (Trek, Scott mfl). Några gör det dåligt som Santa Cruz där de har riktigt bra cyklar med ett starkt varumärke, men där de bara sänker genom att erbjuda enklare tunga alucyklar med dåliga komponenter.

Specialized är rätt smarta här ur ett rent varumärkes/positions perspektiv tycker jag. Man har bulkprodukten, men för de konsument som vill ha en produkt som har ”Yeti-känslan” finns S-works. Riktigt bra jobb av marknadsavdelningen tycker jag. Är S-works överprisatt, nej, inte om man jämför med likvärdiga cyklar.

Är cyklar överprisatta, nja, snarare kanske tillverkarna har kunnat justera upp priserna till en normal nivå tror jag. Som jag konstaterade när jag började cykla igen efter 20 år att man får mycket för pengarna. Köpte en Cannondale trail 3 på rea. Aluram, luftgaffel, skivbromsar, slx växlar för 7500. I början av 90-talet fick man en helstel stålcykel för de pengarna.

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet inte, när man sätter tex skitbromsar på en cykel för 60000 så är i alla fall inte jag imponerad.
Vi ska se vad som händer efter pesten. Tyckte en normalisering var på G innan skiten.

Folk har för mycket pengar och kan inte åka till Thailand.

RockyM

Aktiv medlem
Husqvarna TE 250i 2022
106.500:-

Har lite svårt att förstå priserna på Endurohojar. Bättre fjädring,bromsar, motor med växelåda. Känns som de ligger 200 000kr under motsvarande trampcykel. Kanske finns en anledning att det inte säljs tramp o Endurohojar i samma butik.
Visserligen så kräver den billiga körkort men det kan väl inte förklara prisskillnaden??

Lars.E

Aktiv medlem
Fast en motorcykel i nivå med en S-works kostar lite mer ändå.
SEK 310,900 KR för denna tex.
https://www.ducati.com/se/sv/bikes/panigale/panigale-v4
1624709680739.png

MTBemil

Aktiv medlem
Husqvarna TE 250i 2022
106.500:-

Har lite svårt att förstå priserna på Endurohojar. Bättre fjädring,bromsar, motor med växelåda. Känns som de ligger 200 000kr under motsvarande trampcykel. Kanske finns en anledning att det inte säljs tramp o Endurohojar i samma butik.
Visserligen så kräver den billiga körkort men det kan väl inte förklara prisskillnaden??
Handlar väl om att motorfordon kan tillverkaren räkna med intäkter från service och reservdelar och därav sälja den med mindre marginaler. Sedan bidrar väl större skala på produktion och att köpa färre delar från andra företag.

Om man skall vara riktigt petig kan man också påpeka avsaknaden av kolfiber och spekulera hur mycket det sänker produktionskostnaden

The Knife

Medlem
Har för övrigt noterat att det vräks ut fina S-Works och annat nu på marknaden så här mitt i sommaren. 20-30% rabatt och då har man inte ens börjat pruta. Så ja. Det finns massor med luft i priserna!

Bengt-re

Aktiv medlem
Snarare mindre prisvärd, tråkigare, fulare, tråkigare ljud samt håller längre.
Motorcyklar har inget på vägarna att göra - de är bara redskap för brott. Och minst 20 gånger högre risk för dödsolyckor gentemot biltrafik per persontransport kilometer. Jag tror inte det finns någon annan stanns i samhället man accepterar något med så stora risker och där 95% av fordonen körs olagligt.

ErikvW

Aktiv medlem
Motorcyklar har inget på vägarna att göra - de är bara redskap för brott. Och minst 20 gånger högre risk för dödsolyckor gentemot biltrafik per persontransport kilometer. Jag tror inte det finns någon annan stanns i samhället man accepterar något med så stora risker och där 95% av fordonen körs olagligt.
Det är ju som alla andra cyklar, det är roligare när man inte kör på vägen. :)

MTBemil

Aktiv medlem
Låter som att du har några riktigt pålitliga källor på det

Laan84

Aktiv medlem
Jämförelsen som dyker upp i mitt huvud är alkohol? 🙃

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer