Har ju diskuterats ett antal gånger tidigare.
Eftersom cyklarna säljs, så är de inte överprisade, utan bara anpassade till marknadsläget.
Försäljningssiffrorna säger ingenting om de är överprisade eller ej, på det sättet du vill påstå.
Överprisning kräver ofta att försäljningen är god och kommer många gånger som en följd av hög efterfrågan.
Vill folk ha en sak och marknaden ej erbjuder något annan prisnivå för motsvarande produkt så betalar många gärna överpris.
Billiga saker kan va överprisade, saker som säljs i extreama mängder till relativt lågt pris kan va överprisade.
Din beskriving och tolkning av överprisning är INTE en fackmässing definition av fenomenet. Fråga vilken marknadsstrateg som helst.
Om någon lyckas käna mer pengar än snittet för samma produkt eller tjänst, så kan man ha lyckats få till överprisning, metoden för att nå dit kan variera.
Om en bransch som på en relativt kort tid lyckas höja priserna ihop med bibehållen eller ökad försäljningen så kan överprisning vara en effekt.
Lyckas man dessutom öka vinsten kraftigt som fler cykeltillverkare gjort senaste åren ihop med att storsäljande produkter får billigare och billigare komponenter med bibehållet eller ökat pris så är också överprisning en möjligt scenarie.
Tex när Sram släppte den enklare NX serien så sattes fler tillverkare ej NX på en billigare modell utan man bibehöll priset och lät istället en GX utrustat hoj bli dyrare. Håle rman på så om och igen så blir det överprisat. det kan gå fort om marknaden accepterar och köper.
Ett annat exempel på inom handel på uppmärksammade överprisade produkter just nu är EL bilar: Kunden är tvingad att köpa en sämre funktion, en sämre uvecklad produkt, ett mer begränsat användande till ett dyrare pris och vinsten för tillverkaren är desutom god.
Förenklart så sker överprisning när ett företag gör va de kan för att öka sin vinst, lyckas med det och marknaden accepterar det och fortsätter köpa.
Jag förstår om du inte har en yrkesmässig kunskap i ämnet men varför inte bara lyssna på vad jag säger till dig?
Kommer antagligen inte orka förklara för dig någon mer gång nu men har jag fel så har en hel yrkeskår fel och Svenska handelshögskolor lär då också ut felaktig information i sina kurser.