priset på cyklar drastiskt stigit?

oddbot

Medlem
Hej!

Jag köpte i 2017 en landsvägscykel: White RR pro 17 på XXL, Den väger dryga 9 kg med aluram, Ultegra bakväxel och hoods som är 105, fälgbromsar. Jag pröjsade 7990, ett jävla klipp javisst! Men nu för tiden tycker jag det känns som att motsvarande cyklar går för nästan 20 000. Är det något speciellt som har hänt de senaste åren som har gjort att priserna stigit så, eller har jag missat något annat?

Covid rörde till alla produktionskedjorna i asien. Sen blev det ju snett i kanalen också. Tror också att instegscyklar har större efterfrågan under rådande omständigheter.

Medicinskt inducerad koma relaterat till covid-komplikationer?

Skämt åsido. AAaaaaaaahhhhhhhh *facepalm*

Så priserna började stiga då alltså?
Japp, många fabriker som fick pausa produktionen, sen började ännu fler cykla = slutsålda cyklar & komponenter överallt så blev ett lagom prispåslag.

Men redan innan Covid så började priserna gå upp endel vill jag minnas? Inte lika mycket som det gjort under pandemin men redan innan började ju fler cykla verkade det som så företagen hade ju lätt att ta betalt

Medicinskt inducerad koma relaterat till covid-komplikationer?

Skämt åsido. AAaaaaaaahhhhhhhh *facepalm*

Så priserna började stiga då alltså?
Ja. Alla skulle undvika SL och självförverkliga sig själva på en cykel samtigt som våra kineser som gör komponenterna inte fick/kunde jobba på grund av covidofobi.

---> hög efterfrågan, låg tillgång----> högt pris

Äh. Det är ball att cykla. Tycker alla. Cykelbilder med babes men putmunnar, yppigheter och tatoos på hela Instagram. Det är en fluga just nu. HÖJ PRISERNA!
Det där är fan konstigt och känns inte 2021....

Cyklar är nice, men inte har det väl det minsta med sex att göra?!

man kan kort sammanfatta pandemins hammarslag mot cykelbranchen med stängda fabriker i asien 400% ökning på fraktkostnader från asien och råvarubrist m.a.o ökade priser till konsument.

Jag har mest köpt och cyklat på Epic-hojar fram till det att jag gick över till LVG förra året. Eftersom jag har köpt X antal Epics genom åren blev jag lite nyfiken och kollade vad Evalds och några andra svenska butiker vill ha för en S-works Epic 2021.

2011 var listpriset för en S-works Epic (26") ca 75 000 kr
2021 är listpriset för en S-works Epic ca 145 000 kr

Det är väl bara börja spara utifall suget att köra XC kommer tillbaka i framtiden :sneaky:

Jag har mest köpt och cyklat på Epic-hojar fram till det att jag gick över till LVG förra året. Eftersom jag har köpt X antal Epics genom åren blev jag lite nyfiken och kollade vad Evalds och några andra svenska butiker vill ha för en S-works Epic 2021.

Det är väl bara börja spara utifall suget att köra XC kommer tillbaka i framtiden :sneaky:
Det är helt galna priser egentligen, kör man både XC & lvg & måste ha S-works så: Epic & en Tarmac SL7 så är man direkt uppe i 300'000kr, 2 cyklar...för 300'000kr, det går få väldigt mycket annat i livet för dom pengarna. :D

Ja, med tanke på att en S-works Epic tydligen kommer kosta 280 000 kr år 2031...

Det är för tidigt att säga vad den annalkande inflationen av stora mått (till följd av sedelpressarna) kommer ha för inverkan på priserna på kort och medellång sikt. Men hälften av alla amerikanska dollar som ngnsin tryckts har tryckts sedan Covid-19 startade.

Men finner man sig med en udda färg samt kanske en ramsize hit eller dit kommer man nog fortsatt kunna köpa en S-works strax över hundringen på rean, även i framtiden.

Spännande!

Det där är fan konstigt och känns inte 2021....

Cyklar är nice, men inte har det väl det minsta med sex att göra?!

Inte i Sverige och med memils med putande tempomage kanske, men kolla Sydamerika tex. Aerodynamiska bibs visserligen men tror inte det är syftet...

Finns en uppsjö av liknande bilder och konton och tjejerna som cyklar lägger ut en selfie med öppen tröja efter cykling

Raderad bild // moderator

Senast redigerad av en moderator:
Inte i Sverige och med memils med putande tempomage kanske, men kolla Sydamerika tex. Aerodynamiska bibs visserligen men tror inte det är syftet...

Finns en uppsjö av liknande bilder och konton och tjejerna som cyklar lägger ut en selfie med öppen tröja efter cykling

Visa bilaga 496701
Rent funktionsmässigt känns det där lite som att åka skidor topless.

Du har förhoppningsvis inte samma lön nu som för 10 år sedan. Hade varit mer relevant att jämföra basmodell 2018 och basmodell 2021.

Tjena!

Om man räknar på löneindex*, vilket är en intressantare siffra än KPI, så motsvarar 75' år 2011 ca 101' idag.
Så visst är det en ökning, men den är inte nästan dubbel.
Mycket som spelar in, skiljer ju faktiskt en hel del på hojarna, elväxlar, dropperpost m.m. Det i kombo med Corona, idioter som betalar för mycket för att dom har råd m.m. så är jag inte förvånad över prisökningen.

*Baseras på hur lång tid man behöver arbeta för att tjäna ihop samma summa pengar.

nog har antalet mtb för över 106 000 ökat rätt snabbt?

Men det säger inte mycket om priserna av cyklar i allmänhet. Den kategori är prissätt på vad några är beredd att betala för en cykel. Det har gått upp mycket sista decenniet. Nu är det billigare att köpa ram och komponenter än att köpa dyrare S-Works modeller.

Tjena!

Om man räknar på löneindex*, vilket är en intressantare siffra än KPI, så motsvarar 75' år 2011 ca 101' idag.
Så visst är det en ökning, men den är inte nästan dubbel.
Mycket som spelar in, skiljer ju faktiskt en hel del på hojarna, elväxlar, dropperpost m.m. Det i kombo med Corona, idioter som betalar för mycket för att dom har råd m.m. så är jag inte förvånad över prisökningen.

*Baseras på hur lång tid man behöver arbeta för att tjäna ihop samma summa pengar.

Ja, man får ändå mer för pengen idag med tanke på hur kompetent och utrustad en 2021 är mot en 2011.
På landsvägssidan har det skett samma prisökning men inte alls samma fart på materialet imho.

Fast är det egentligen inte rätt mycket luft i de där S-Workspriserna? Butikerna kan ge kunderna olika former av rabatter som får dem att känna sig lite speciella; många cyklar säljs på säsongsutförsäljning o.s.v.

För det går ju att räkna fram vad cyklarna skulle kosta att bygga ihop själv. Ofta är det ju inte svinballa komponenter på S-Workscyklarna; de är ju inga Dangerholm Editions precis...

NP kanske har fått ökade kostnader för import också, inte vet jag.

Tror inte att Boris har höjt tullarna. Resten av ökningen nära allmänna ökningen av cykelpriser. Och brittiska tillverkare kan öka priserna på brittiska marknaden, och därmed priser för andra länder, nu europeiska cyklar får tullavgift.

Antar att ingen läser på utländska cykelnyhetssidor?

Verkar som att de flesta stora erkända märken som är med och tävlar i de Grand Tours med sina toppramar kommer in över hundringen för en komplett cykel (LVG). En Cykel är ju kostnadsmässigt i nedstigande led Ram + Hjul + Group Set + Stam/Styre/övrigt. Toppmodellen i respektive komponentgrupp kostar ju ca 30k. Det blir 30+30+30+10 = 100k enkelt utryckt. När halva säsongen gått ser man kanske udda cyklar säljas iväg till kanske 20% rabatt här i Sverige. Det är väl ok i ett sådant säsongsberoende land som Sverige.

Man kan ändå fråga sig: vad är det som gör att cyklar efter bara några få år har tappat 50% av sitt värde och efter ytterligare några år kanske närmare 80%?

Man kan ju argumentera för att en 6.8kg tung topp LVG av årsmodell 2021 fortvarande några år senare är ett formidabelt högpresterande motions eller tävlingsredskap som mäter sig till 97% med säg 2025 års modell.

Är det slitage? Annat?

Cyklar har ju i princip samma värdetapp som ett par skor.

Senaste fem åren har nypriserna stigit rejält. Om man använder sig av marknadsmodeller där man väger pris mot utvecklingskostnad, nivå på ingbyggd teknik och funktioner, image och produktnytta etc mot priset så har cyklar, specielt inom mountainbiken gått från normal till överprisade.
Efterfrågan har ökat, marknaden är såpass stor så image och exlusivitet köparna är nu såpass många så det lönar sig att ha ett par modeller med fantasipriser. alltså de köparna som köper en cykel för 150 k och hänger på väggen eller köper glass med för att visa att de har råd.
Likaså den skaran som har samma tänk men forfrande träningscyklar.

Det är extreamt dåligt för sporten då andra människor med en annan syn inte vill va en del av hysterin och väljer en annan sport eller tröttnar.

Finns fler intressanta diskussioner i ämnet. Frågan är om instegshojar någonsin varit så bra som de är nu för de priser de betingar? Även enklaste modellerna av många cyklar har komponenter som är långt mycket bättre än vad de var för samma eller betydligt mer pengar för 10 år sedan? Långt borta är väl elastomergafflar etc.?

Visa bilaga 496701
Förvisso en smula underhållande men så fascinerande att det finns så många "cykeltjejer" som valt att förstärka med bröstimplantat. Undrar om cykeln bara är att attribut för att locka följare. Hur mycket cyklar de här brudarna, egentligen?

Tillbaka
Topp