Som folk skriver, styrketräna hårt och regelbundet, ät bra mat i rikliga mängder, fuska inte med sömnen. Men det tar tid, åtskilliga år om man inte satsar på postorder från Ryssland.
Kombinationen massor av långdistans-cyklande eller långdistanslöpning och biffig är svår att bibehålla tror jag. Om man kör lite mer intervall-baserat, typ mtb-lek någon eller några timmar i stöten spelar det nog ingen roll.
Vet inte hur gammal du är men själv hade jag mycket högre förbränning och kunde inte lägga på vare sig muskler eller fett när jag var yngre än 21-22. Men några år senare började kilona fastna gradvis.
Tror jag vägde 68 kilo när jag mönstrade, 187 cm lång.. Slutade växa vid 21 år ca, 189 cm lång, vägde väl runt 73, fuskade med mat och tränade rätt mycket kampsport. Vid 25 års ålder hade jag gått upp till 85, tränade massor då, kampsport, styrka och kondition. Vid 28 års ålder vägde jag 94 kilo, då körde jag endast styrketräning och kände mig ganska klumpig. Var kanske några kilo fett men mest onödigt kött. Nu senaste åren, (är 33), brukar jag ligga mellan 87 och 91 kilo. Lägre intervallet är klart bättre för klättring och cykling. Jobbigt att hänga i fingergrepp när man är för tung..