Problem med att montera framväxel

Daniel S

Medlem
Jag håller på att montera en ny hoj och råkade ut för problem när jag kom till framväxeln.

Sadelröret ska vara 34.9mm men verkar snarare vara 35.3mm eller så. Framväxeln har en 34.9mm klämma och "når inte riktigt runt" som det är nu. Jag har inte prövat med att montera med en längre skruv än, men det känns som att den inte kommer att möta gängan i rätt vinkel och förstöra gängan om jag överhuvud taget får grepp i den.

Hur löser jag problemet snyggast? Att slipa bort färgen känns sådär på sin nya ram...

Tacksam för tips

/ Daniel

Om du tvunget ska ha växlen, är då inte bättre att slippa ner klämman?
Slipa då från gångjärn och ut(alltså inget alls vid just gångjärnet). Är onödigt att slipa vid gångjärnet.

Får man lov att säga gångjärn eller finns ett bättre namn?

hmm, okej, kom ihåg fel, jag hade storleken mindre o bytade till en 34,9. .
kan man verkligen slipa bort så pass mkt? eller det skiljer bara lite?

om skruven kommer snätt in i gängorna kan du borra upp hålet så linjeringen blir rakare, men andvänd samma storlek på borret som hålet är nu.

Skulle aldrig slipat bort så pass mycket på en ram. Men själva växlen borde man kunna lätta lite på vikten. Tänkte mest så att växlen ligger lite jämnare mot ramen och inte vid 3-4 små punkter.
Slipa så att det blir lite större anläggningsytor borde väl gå bra varje fall.

slipa ner klämman tycker jag också. 0.4mm är inte mycket men tänk på hur mycket vikt du slipar bort. din cykel blir 1.73g lättare (obs ungefärligt antagande)

Senast redigerad av en moderator:
Vad har du för ram? Den kanske är gjord för "standard"- framväxel och du har kanske köpt en "top-swing"? Då finns ju risken att ramen är lite för tjock närmast ner mot vevhuset (svetsfogar etc). Eftersom 34.9 är största måttet på Shimanos växlar så är det ju konstigt om det inte passar på nåt sätt...

Jämför
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
och
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Senast redigerad av en moderator:
Tackar för alla tips.

Det är en heldämpad ram och det ska vara en top swing för att inte krocka med länkaget. Annars hade det varit en miss som jag hade kunna göra...

Jag kommer nog både att fila på växelnklämman och använda en lite längre skruv. Hoppas det duger.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp