Problem med body som låser sig på nyköpta hjul!

Hej. Någon klyftig som har nån bra idé får gärna komma med lite tips! Köpte ett par hjul till graveln. Närmare bestämt en uppsättning prime kanza från wiggle. Allt gick som smort med att fixa dom tubeless osv. MEN när jag skulle montera kassetten märkte jag ett fenomen jag inte vart med om tidigare.. bodyn blir att kärva mer och mer desto hårdare jag drar kassetten. Drar jag den med fullt moment så är den i princip stum.. går knappt att dra runt. Den snurrar som den ska så länge inte kassetten sitter där. Sätter jag dit bara låsmuttern utan kassett så är de inga problem. Har provat 2 olika kassetten och flera distansringar (10 delad shimanokassett)

Jag skulle såklart kunna ta detta med wiggle, men undviker helst mailkorrespondans i 2v innan jag ev får returnera dom och vänta ytterligare veckor på garantiärendet..

Har tagit ur axeln och plockat loss bodyn för att titta, men ser inga konstigheter (för mitt relativt otränade öga)

Någon som har nån idé?

/Fredrik

Lyfte bodyn rakt av från ett hjul till de nya. Allt är med. Nej de går fritt från ekrar osv.. jag funderade på om de kunde bli nå skumt tryck på nåt lager när man spänner ihop det? Som sagt så kan jag skruva dit endast låsmuttern och allt känns normalt, men om kassetten sitter i kläm där så blir de en annan sak.

Lyfte bodyn rakt av från ett hjul till de nya. Allt är med. Nej de går fritt från ekrar osv.. jag funderade på om de kunde bli nå skumt tryck på nåt lager när man spänner ihop det? Som sagt så kan jag skruva dit endast låsmuttern och allt känns normalt, men om kassetten sitter i kläm där så blir de en annan sak.
Så du har tagit en begagnad body och satt på ditt nya hjul? Är det av rätt modell så det skall passa till 100%?

Jag hade samma problem på ett par hunt hjul, det är väl samma novatecnav kanske? 11 delad 105 kassett funkade, sram funkade. 11 delad microshift funkade inte. Den gick emot navkroppen. Splinesen går liksom för långt in i navet. Kolla där. Microshift kasetten funkade på andra hjul.

Jag hade samma problem på ett par hunt hjul, det är väl samma novatecnav kanske? 11 delad 105 kassett funkade, sram funkade. 11 delad microshift funkade inte. Den gick emot navkroppen. Splinesen går liksom för långt in i navet. Kolla där. Microshift kasetten funkade på andra hjul.
Ja undrar om jag inte läst nånstans att de använder novatech.. ska skruva av kassetten från racern å testa. De är en 11 delad shimano?

Ja undrar om jag inte läst nånstans att de använder novatech.. ska skruva av kassetten från racern å testa. De är en 11 delad shimano?
Testade nu. Funkade lika dåligt med en 11 delad 105 kassett.. men det är som du säger. De verkar som problemet är att kassetten (eller distansringen) blir att rida på kanten till navkroppen innan den bottnar i bodyn.. skulle vilja kalla det en redig konstruktionsmiss. Frågan är bara om jag orkar klaga, eller om kag ska ta fram dremmeln å slipa ner kanten bara.. men hursomhelst, tack för hjälpen ?

Då är det nog samma skit. Hade jag sett det när mina hjul var nya hade de åkt tillbaka, men första kassetten passade utan problem. Går ju säkert bra att dra av lite av navkroppen, men marginalen in till ekrarna krymper. Eller tänkte du slipa ner distansringen? det är ju en idé att börja med annars.

Kolla så att det verkligen är spacern som tar emot navkroppen/ekrarna innan du gör något. Det kan även vara låsringen som går emot yttersta muttern på hjulaxeln.

Tillbaka
Topp