Problem med däck

Problem med däck
Hej.

Ni som vet, vad kan ha hänt med däcket på bilden? Fick inte punka men däcket vobblade när man cyklade.

2 veckor gammalt. 7,5 bars tryck.

Bilden är alltså från insidan av däcket.

Bilagor

• 7E26A48E-8E6D-4A27-9B45-DBBE1FD23ACC.jpeg
    7E26A48E-8E6D-4A27-9B45-DBBE1FD23ACC.jpeg
    659.3 KB · Besök: 227
  • 39C5DAAA-FA06-4E0E-ACA7-0B24C1FFD777.jpeg
    39C5DAAA-FA06-4E0E-ACA7-0B24C1FFD777.jpeg
    643.5 KB · Besök: 224
Problem med däck
Haft cykeln nära något varmt? Mitt hjul såg ut sådär när det hamnat för nära avgasröret när jag hängde cykeln på cykelhållare...

Problem med däck
Värme, farbrikationsfel eller för högt tryck.

Svårt att säga vilket som är sant, men bör vara någon av dem.

Problem med däck
Ibland och nästan jämt behöver man massera in ett däck innanför fälgen.
En annan sak som kan ställa till det är slangar som ska passa på flera olika hjul: Det kan bli små knölar på de slangar som är litet för långa.
En tredje sak är att det blev litet skräp kvar "i fälgen" vid bytet.
Nu lever jag inte riktigt som jag lär, men nytt däck ska ha ny slang. Passa då på att rengöra eller byta fälgband, de är nästan gratis.

Problem med däck
På bild nummer två ser det ut som att kanttråden inte hoppat upp på "hyllan" i fälgen. Då kommer däcket vobbla trots att det inte är nåt fel på det.
Har du haft av däcket från fälgen, eller uppstod problemet bara hux flux?

Problem med däck
Hur kom du fram till 7,5 bar? Är de 20 mm däck?
Finns i bredd 23-32 mm och då enligt tillverkarens uppgifter godkända för 4-9 bar beroende på dimension.
Att allt över 6 bar "luktar" 1990 är en annan sak.

Problem med däck
Ibland och nästan jämt behöver man massera in ett däck innanför fälgen.
En annan sak som kan ställa till det är slangar som ska passa på flera olika hjul: Det kan bli små knölar på de slangar som är litet för långa.
En tredje sak är att det blev litet skräp kvar "i fälgen" vid bytet.
Nu lever jag inte riktigt som jag lär, men nytt däck ska ha ny slang. Passa då på att rengöra eller byta fälgband, de är nästan gratis.
skönt att slippa leva efter det upplägget. mina slangar håller däck efter däck och det har de alltid gjort. äldsta slangen jag vet säkert är från 1968.

inga problem överhuvudtaget.

Tillbaka
Topp