Project ekonomiracer

bkallur

Medlem
Project ekonomiracer
Har varit sugen ett tag att prova på det här med lvg-cykel utan att det ska kosta en massa pengar. Dessutom gillar jag lite äldre stuk på fordon så då började jag kika runt lite och se vad som fanns. Efter en tags letande dök den här upp på lokala köp och sälj sidan på FB.

En 80-tals crescent - tror det är en 309 av lite lättare sort men är inte säker - tycker i alla fall den är lätt så det räcker. Lite pyssel kommer det att bli med nya vajrar, allmän uppsmörjning och bakhjulet ska lämnas in till lokala handlaren för genomgång, ny lindning på styret och en annan sadel. Sen blir det att nöta asfalt till våren.. Ja just det - pedalerna kommer inte att vara kvar heller ......

Har någon en passande sadel så tas den mot med glädje :)

Bilagor

• IMAG0134.jpg
    IMAG0134.jpg
    86.5 KB · Besök: 20
Project ekonomiracer
jag gjorde likadant fast med en motobecane supersport. nya vajjrar, ny sadel, spd pedaler som passar till mtb skorna...jag passade på att sätta på andra bromshandtag också så jag kunde linda in vajjrarna i styrlindan så den ser lite "renare" ut....Och den cykeln passar perfekt för mitt behov!

Project ekonomiracer
Det är rätt tänkt, låt inte gamla cyklar dö! Vill du spara två hekto helt gratis så skär du bort låset på sadelstaget och fyller igen färgen med frugans nagellack - ber du snällt har hon säkert en färg i exakt rätt nyans där :)

(P.S, kan medge att jag själv använder frugans nagellack i retro-renovering av en lila-anodiserad ram)

Project ekonomiracer
Har inte bestämt mig ännu hur jag gör med låset - är singel och tror det blir stora ögon när jag ska in ha rosa nagellack på stan :-)... men det ryker nog troligtvis

Project ekonomiracer
Även jag har en stålracer!
Ville precis som Ts prova på och det är roligt vill jag lova! Känslan på första turen va "kan det verkligen vara så här lätt att cykla?" hoppas du blir nöjd!

Project ekonomiracer
juliusjonzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Även jag har en stålracer!
> Ville precis som Ts prova på och det är roligt
> vill jag lova! Känslan på första turen va "kan
> det verkligen vara så här lätt att cykla?"
> hoppas du blir nöjd!

+1
Köpte en billig på blocket för att testa asfaltsåka. Fick senare en fantastisk rosa crescent och nu rullar jag på en sprillans av kinakol. Det är lätt gjort att bli fast pga den där känslan av enormt lätt rull..

Project ekonomiracer
Ja, vem vet hur det blir - men tillhör kategoring som helst skitar ned sig i skogen men man vet ju aldrig :) .....

PS. Sadel önskas fortfarande... DS

/Björn

Project ekonomiracer
En liten uppdatering...

Det visade sig att axel och lagerbanor var helt slut i bakhjulet så nu sitter nya lager och axel, framhjulet behövdes bara rengöras från ca 30 års smuts och annat elände...

Nu funderar jag på om jag ska byta vevlager lite nyare (inkapslade) då den suveräna lokala handlaren hade passande hemma :) Ack livets ljuva val...

Nu i kväll blir det att riva av gaffel - rengöra och smörja så sen borde det bara vara finlir kvar och hopmontering.....

Söker fortfarande en lämplig sadel :D

Project ekonomiracer
Jag tänkte som du, skulle renovera farsans gamla crescent räser. Det visade sig att det var en spricka i vevpartiet, hjulen är skeva och "slut", däcken är stentorra, styrlagret känns som att det är fjäderbelastat så styret dras mot mitten. Etc etc etc. Är nu uppe i 1100 kr och det blir också ett nytt vevparti och förmodligen nya hjul. Hehe... Lär landa på minst 2500 kr totalt!

Men jag hoppas det blir bra och att den rullat lätt och fint! Hoppas du har lite mindre att fixa på din hoj!

Senast ändrad:
Project ekonomiracer
Har haft tur ... har "bara" behövt kosta på renoveringen av baknavet och genomgång av ekrar mm, nya däck och slang så hjulen har kostat mig runt 500, inte farligt tycker jag. Vad gäller veven så går det säkert att renovera men jag kommer att byta ut det, tror att jag slipper en hel del bekymmer då med nya fräscha grejor. Gaffeln är helt ok, ska bara riva isär och rengöra och stoppa in nytt fett. Så totalt inkl inköp så hoppas jag hamna på max 1200 :)

Tillbaka
Topp