Projekt: Däck i däck

Kan man inte köra ett räsertubdäck istället, så att man slipper slangen? När jag googlar på ditt däcksval kommer det bara upp bildäck:-S

mikaeljc skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja Procore verkar riktigt hett. Så hett att CRC
> har lagt ut det 200 kronor ÖVER rekpris. 1935:-
> sek vill de ha medans Schwalbe satt ett rekpris
> på 179 euro. Leverans i februari.

Bike24 har satt priset till 159,90 €, lev dock "okänt"
r2-Bike 159,50 €, oklart levdatum.

Känns som att CRC försöker kräma lite på nyhetens exklusivitet ;)

Makten skrev:
> Kan man inte köra ett räsertubdäck istället,
> så att man slipper slangen? När jag googlar på
> ditt däcksval kommer det bara upp bildäck:-S

Möjligt att racertubdäck funkar, jag gillar dock att kanttråden trycker rakt ut i sidled.
Inbillar mig att tubdäcket trycker som bäst precis ovanför fälgkanten.
http://www.bikester.se/continental-sport-contact-ii-cykeldaeck-svart-380513.html

Senast ändrad:
emilh skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag vore du skulle jag välja ett tubdäck
> som
> > det inre däcket.
> >
> >
> > /Håkan
>
> +1
>
> Tufos tuber för kanttrådsfälg kan kanske vara
> något?

Snyggt montage på Tufos tubdäck, denna lösningen tvekar jag dock på, vanliga kanttråds däck får obromsat pressa med full kraft rakt ut mot fälgkanten.

Var nere i källaren nu och tittade till däcken och bakdäcket tappar trycket över natten, trots cykelrundan igår.
Kanske fulla i lite mer gucka och köra en runda till.

Läste på nåt brittiskt forum om en snubbe som bara la i en slang som han lindade med silverejp för att den inte skulle töja sig. Han verkade inte få det att funka för slängen sprängde tejpen hela tiden, men om man gör det ordentligt eller hittar något liknande som håller emot slangen så borde det ju funka.

volantino_germania2.jpg

http://www.deaneasy.it/en/

Ett annat alternativ, men det enda jag kan hitta att beställa än är själva tubdäcket, och då bara i 27.5" och till synes utan specialventilen (så vad är poängen?).

Vore det egentligen inte smidigare med en solid ring som är två- eller tredelad istället för en trycksatt inre kammare? Eller har jag missat någon uppenbar fördel med procore?

how-run-flat-tires-work-11261_2.jpg

Dock svårt att få till en ghetto-lösning.

Njae, en ytterligare fördel av Procore är ju att den "nyper" fast däcket mot fälgkanten, vilket gör det snudd på omöjligt att burpa däcket...

// Larsa

Tanken med den solida ringen är väl mer att man inte ska driva av vägen om man punkar i lite högre fart eller att man ska kunna köra vidare med punkade däck. Populärt på armerade bilar för att slippa få 4 sönderskjutna däck och inte ta sig därifrån. Den bör få ordentligt med stryk och ha en relativt begränsad livslängd om den ska stå emot genomslag i skogen samtidigt som att den är lätt nog!

soderblom skrev:
> larsaw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Själv är jag rätt sugen på att borra ett
> extra
> > hål i fälgen o montera detta:
> > http://www.ebay.co.uk/itm/360823772337 , vad
> kan
> > gå fel?
>
> Dum fråga kanske, men är du säker på att 650B
> och 650C är kompartibla?

Fungerar lika bra som 26" däck på 29"-fälg.

Senast ändrad:
BjornR skrev:
> Fungerar lika bra som 26" däck på 29"-fälg.

Kan du utveckla det där?
Nu hade jag ju iof tänkt att kränga på tubisarna på en 26"-fälg men iallafall...
// L

Jag träffade en spännande tysk ingenjör i Italien som berättade om att han hade byggt sitt eget däck i däck. Jag är inte säker på att jag uppfattade/minns det hela rätt, men han hade borrat ett extra hål i fälgen. Sedan hade han om jag fattade det hela rätt ett landsvägskanttrådsdäck med vanlig slang inne i mtbdäcket. Jag fattade aldrig om han hade sytt ihop det eller något sådant, men jag tror att det bara låg där. Jag kan tänka mig att det hela skulle fungera om man först kränger på landsvägdsdäcket, med slang. Sedan mtbdäcket utanpå hela härligheten. Så länge man först smäller upp det slanglösa däcket borde det gå att fylla trots att landsvägsdäcket ligger ovanpå ventilen. Jag är däremot inte helt säker.

Om någon är jätteintresserad och inte tror att det funkar som jag skrev skulle jag kunna försöka fråga honom igen.

Ingen som har hört om lösning för oss med smala XC-fälgar än? Har inget emot att betala lite extra för "original fabrikslösning" och slippa ful-mek, men det verkar inte vara så poppis att sikta på annat än DH och Enduro/Trail-folket än så länge?

soderblom skrev:
> Typ såhär??
>
> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thum
> b/e/e2/Tyre_and_Rim_Technical_data_02-en.png/800px
> -Tyre_and_Rim_Technical_data_02-en.png

Perfa! Då fattar jag, borde ju passa på min 26-fälg :)

jofahjalm skrev:
> Så länge man först
> smäller upp det slanglösa däcket borde det gå
> att fylla trots att landsvägsdäcket ligger
> ovanpå ventilen.

Det var precis din berättelse om denna ingenjörs konstigheter som fick mig intresserad.
Och har man ett tubdäck som inte sitter som berget mot fälgen så borde det vara ännu lättare att fylla MTB-däcket :)

// Larsa

EDIT: Omformulerat mig lite.

Senast ändrad:
Halloj, jag har knåpat ihop en beskrivning på en variant av "däck i däck" eller "Ghettocore" i en ny tråd. Det var väl egentligen onödigt att starta en ny tråd, det skulle kanske hört hemma här.

Har nu kör ca: 30ggr och är fortfarande väldigt glad i denna lösningen.
Har aldrig ens hållit i en fatbile, men påstår ändå att detta måste vara som en halv fatbike på snön.
Däcket försöker verkligen ta tag i skaren, bär riktigt bra.

Tog isär bakhjulet idag för att undersöka varför det tappar trycket i det yttre 29" däcket mellan turena.
All "gucka"/punkteringsvätska vat slut och det hade bildats kontaktlimsliknande räster mitt i däcket.
Sidorna på insidan på 29" däcket har blivit skavd/putsade av 28" däcket lite grann.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    82.9 KB · Besök: 32
oj, det där är inte ett obetydligt slitage, blir ju intressant om Schwalbes variant leder till samma fenomen!

En sak som jag undrar, viker tryck kör du, och hade du problem med lågt tryck innan du körde ghettofixen? Anledningen till att jag undrar är att det funkar rätt ok med lågt tryck redan som det är. På en tisdagsrajd (på snö) för ett tag sen var det en kille som hade med sig en tryckmätare och dom flesta låg mellan 0,5 och 1 bar, några med vanlig slang några med slanglöst.

Bilden kanske ljuger lite, slitaget finns där men är ganska marginellt.
0,3bar i snö, svårt att lita på manometern, den har precis börjat röra på sig.
0,6bar i steniga utförslöpor, inte det minsta orolig för haveri även när det går undan.

Med nästan tunghäfta, pinsamt dålig engelska och kass kameravinkel filmade jag monteringen av däck i däck, håll till godo:

Johan P skrev:
------------------------------------------------
>
> Med nästan tunghäfta, pinsamt dålig engelska
> och kass kameravinkel filmade jag monteringen av
> däck i däck, håll till godo:
>

Haha Lätt oskarsnominerad. Gällivarehäng o allt :)

Senast ändrad:
Recension 2.0:
Att köra med lågt tryck (0.4bar fram å 0,7 bak) ger mig riktigt mycke självförtroende i tuffare utförslöpor, riktigt kul.
Även uppför i trixiga sektioner blir jag överraskad hur bra det går.
Men det går riktigt tungt på grus och asfalt, det är lätt att komma på efterkälken på transportsträckorna.
När kompisarna rullar på asfalten trampar jag.

För mig är cyklingen just dom där 2% av tiden när jag är utanför min komfort-zon som gör att jag vill ut igen.
Att preppa hjulen med dubbla däck är inget för er som gillar att trampa många mil/år, möjligen mer som ett komplement till teknikträning.

En billig (drygt 500kr) och "häftig" upplevelse.
Smidigt alternativ om man har ett extra hjulpar eller en extracykel.

Väl mött i spåret
JP

Vi kan känna oss stolta här på forumet, vi är i framkankt när det gäller teknikutveckling.
Nu finns att läsa om "Dean Easy Dual Chamber Tire System" en kopia av vad vi kommit fram till här.
Makten föreslog att använda tubdäck här tidigare i tråden som DEDCTS väljer att använda nu.
Min brutala lösning att skippa ventil 2 har dock inte anamats ännu.

Vi kanske skulle heta ProHappyMTB istället ;)

Johan P skrev:
> Vi kan känna oss stolta här på forumet, vi är
> i framkankt när det gäller teknikutveckling.
> Nu finns att läsa om "Dean Easy Dual Chamber Tire
> System" en kopia av vad vi kommit fram till här.
> Makten föreslog att använda tubdäck här
> tidigare i tråden som DEDCTS väljer att använda
> nu.
> Min brutala lösning att skippa ventil 2 har dock
> inte anamats ännu.
>
> Vi kanske skulle heta ProHappyMTB istället ;)

Saftig prislapp på Dean Easy bara.
https://www.bike-components.de/en/DEANEASY/Tube-Tubeless-Doppelkammer-System-29-p45257/
219 €.
Å andra sidan FINNS det ju att beställa till skillnad från Procore.

Win some lose some ;)

Johan P skrev:
> Vi kan känna oss stolta här på forumet, vi är
> i framkankt när det gäller teknikutveckling.
> Nu finns att läsa om "Dean Easy Dual Chamber Tire
> System" en kopia av vad vi kommit fram till här.
> Makten föreslog att använda tubdäck här
> tidigare i tråden som DEDCTS väljer att använda
> nu.
> Min brutala lösning att skippa ventil 2 har dock
> inte anamats ännu.
>
> Vi kanske skulle heta ProHappyMTB istället ;)

Någon ny utvärdering av din lösning efter ytterligare ett halvår?

Idag kör jag med 1.6bar Magic Mary fram och 1.8bar Hans Dampf bak, båda med Super Gravity förstärkta sidor.
Även skaffat kraftigare 29" hjul, från Mavic Crossmax SLR till XL WTS
Mitt grundproblem med genomslag och att däcket släppte från fälgen löser SG till 100%, trots att jag kört DH i både Åre och Järvsö.
100kg, 29" och AM-cykling kräver sin utrustning.

Däck i däck och en innerslang + gucka blev för tungt för att vara roligt i längden.
Som nybörjare bland hala rötter och stenar hjälpte det mig ordentligt att få upp farten i stökigare partier, med ett yttre ringtryck på 0.5bar.
Greppet blir magist bra.
Just nu funkar hjul och däck såpass bra ihop att jag inte har några grubblerier på detta längre.

Principen med två luftkammare gillar jag, men det måste vara lättare än mitt arrangemang.

EST skrev:
> Va ska du hänga på i fel lutning med ;-)

Jag fattar inte vad du menar.
Plant är enda felaktiga lutningen om du frågar mig :p
Hänger jättegärna på alla snabba ryttare även dig, det är mycket lärorikt att ta rygg på andra.

Tillbaka
Topp