Projekt Singlespeed

Projekt Singlespeed
Hasse#7 sa:
Har inte kollat videon. Men när allt är rent och fint, lagret infettat och på plats använder du grön för att hitta positionen där det inte glappar och inte går trögt. Sen håller du fast grön och låser röd mot vevlagerhylsan. När det är låst kan grön inte röra sig i hylsan. När det snurrar lite och satt sig kan det bli lite nytt glapp att justera bort eller så kärvar det och då får man släppa lite, justera och dra åt. Tuggar det och är aningen glappt är det antagligen smuts i fettet. Jag har också blästrat en ram och fått in sand. Man ångrar att man inte skyddade insidan bättre.

Tack! Nu förstår jag! Bara riva o göra om :) återigen stort tack!

Projekt Singlespeed
Hasse#7 sa:
pegan sa:

När man väl vet är det lätt att justera, eller rengöra, fetta in och justera. Fick du med bättringsfärg eller i alla fall en färgkod för bättringsmålning?

Funderar på att blästra den ren o köra med en helt annan kulör. Men ja, jag har färgkoden kvar. Fanns inte så många att välja på då den är pulverlackad.

Har även fått reda på arr cykeln blivit omlackad en gång tidigare då den gröna nyansen inte fanns i sortimentet -83, dock en mintgrön som var riktigt stilig.

Projekt Singlespeed
pegan sa:
Hasse#7 sa:
pegan sa:

När man väl vet är det lätt att justera, eller rengöra, fetta in och justera. Fick du med bättringsfärg eller i alla fall en färgkod för bättringsmålning?

Funderar på att blästra den ren o köra med en helt annan kulör. Men ja, jag har färgkoden kvar. Fanns inte så många att välja på då den är pulverlackad.

Har även fått reda på arr cykeln blivit omlackad en gång tidigare då den gröna nyansen inte fanns i sortimentet -83, dock en mintgrön som var riktigt stilig.

Mintgrön, hoppas det är en Bianchi, de älskar när man säger mintgrön om färgen. :) Skador efter verktyg går oftast att pensla med något snarlikt typ nagellack eller lackstift. Ha den som den är och känn efter om allt funkar osv. Det är lätt hänt att få fula märken efter en hoppad kedja eller så tills allt är justerat.

Projekt Singlespeed
Hasse#7 sa:
pegan sa:
Hasse#7 sa:
pegan sa:

Mintgrön, hoppas det är en Bianchi, de älskar när man säger mintgrön om färgen. :) Skador efter verktyg går oftast att pensla med något snarlikt typ nagellack eller lackstift. Ha den som den är och känn efter om allt funkar osv. Det är lätt hänt att få fula märken efter en hoppad kedja eller så tills allt är justerat.

Det är en Peugeot pbn10. Min första räser, men redan blivit sugen på en orörd räser. Sjukt kul det här med cyklar.

Projekt Singlespeed
Sådär. Då var den monterad korrekt. Blev ganska bra ändå, inte mycket färg som försvann.

Bilagor

• D9A2C69B-C564-4D5E-9858-4ED771FF1CBE.jpeg
    D9A2C69B-C564-4D5E-9858-4ED771FF1CBE.jpeg
    164 KB · Besök: 108
Projekt Singlespeed
Skogsgubben sa:
pegan sa:
Premiärturen. Lindor provisoriska av eltejp
Härligt! Vet att alla inte håller med, men jag tycker att den ser mycket roligare ut efter dina ändringar. Hoppas du får behålla den.

Blev du nöjd med utväxling och sittställning?
Tack! Ja den är jag nöjd med. Kommer parkera den inne på kontoret o i lägenheten.. så jag hoppas den blir kvar. :)

14 tänder blev lite tungt i uppförsbackarna tyvärr.. men bor i en ganska flack stad så bör inte komma allt för många långa uppförsbackar. Sittställning kunde varit lite bättre men sadelstolpen är på max.

Projekt Singlespeed
Hasse#7 sa:
Bra jobbat! Hoppas den ger mycket glädje.

Tack för råden o förklaringarna!

Tråden kommer inte dö, det kommer ju bli lite småuppdateringar allt efter tiden går :)

Har fått väldigt mycket tips från min far då han, enligt egen utsago, ”kan allt om cyklar”.

Tillbaka
Topp