Proteintillskott under innesäsong?

Tjenare, Jag har gått i tankar om att köpa proteinpulver, jag tyckt läsa på internet att det är både positivt/negativt inom konditionsidrott

Det som gör mig mer positivt till det under innesäsongen är pga att jag enbart kör intervallträning numera 3-4 ggr i veckan. Alltså högt slitage på muskelaturen och mina ben känns väldigt tunga dagen efter. Vad jag också förstår det som är att det är bra att trycka i sig 20-30 gr protein efter en träning för att få det mesta av återhämtningen, varav en portion proteinpulver innehåller 20-25 gram.

Just nu ser det ut att jag käkar mer eller mindre en banan och jag tränar på kvällar så hinner inte trycka i mig en hel måltid direkt efter passet utan det är mer läggdags. under dagen äter jag en pesketariansk kost (vego + fisk). Jag intar även kostillskott i form av vitaminer.

Vad tror ni om teorin att under innesäsong så kan man gynnas av att inta proteinshake efter träningen, fördel/nackdel?

Kan vi inte släppa tramset med "ät riktig mat"? Det argumentet stämmer helt enkelt inte, och vad som är "riktig mat" är olika från person till person.

Proteinpulver är ett utmärkt sätt att få i sig mer protein. Det är både bra och kostnadseffektivt.
Frågan är snarare huruvida någon som äter vettigt har nytta av det.

Men i TS fall så lär allt som är mer substantiellt än en banan vara en förbättring

Det där beror på hur stor man är och hur man tränar, ska man käka 1,5-2 gram protein per kilo och väger 100 pannor så blir det rätt mycket nötfärs om dagen, eller varför inte 24 ägg - nom nom.
Pulver har sin plats ibland, för vissa.

Kan vi inte släppa tramset med "ät riktig mat"? Det argumentet stämmer helt enkelt inte, och vad som är "riktig mat" är olika från person till person.

Proteinpulver är ett utmärkt sätt att få i sig mer protein. Det är både bra och kostnadseffektivt.
Här har du en video där en svensk kille som jobbat på ett stort kosttillskottföretag går ut med sanningen om vad proteinpulver igentligen innehåller.

Titta på den och säg igen om proteinpulver verkligen är så bra.

Börja med kostdagbok. Finns många bra appar. Då får du veta vad du egentligen får i dig / bränner och hur din mix ser ut.
Då får du också ett hum om hur just ditt proteinbehov ser ut.
Man kommer väldigt långt med varierad kost. Kostdagbok är i mitt tycke nåt av det första man ska börja med om man är seriös med att optimera sin kost till sin träning.

10% bättre VO2max på 10 veckors träning för proteingruppen låter riktigt bra men även 6% ökning för kontrollgruppen är inte heller så tokigt, särskilt med ett så pass enkelt upplägg på träningsprogrammet.

Positivt för proteindeltagarna var också att dom fick större muskler och minskad fettmassa, vem vill inte det.

Man fann även positiva förändringar när det gäller kroppsammansättning i proteingruppen. De minskade sin fettmassa med 1,2 kg medan de ökade på sin fettfria massa med 1,5 kg. Motsvarande siffror för placebogruppen var en minskning i fettmassa med 0,2 kg och ökning i fettfri massa med 0,4 kg.

Här har du en video där en svensk kille som jobbat på ett stort kosttillskottföretag går ut med sanningen om vad proteinpulver igentligen innehåller.

Titta på den och säg igen om proteinpulver verkligen är så bra.

Ja, protein är verkligen så bra.
Kan du något om hur protein fungerar i kroppen?
Det han säger är ju i stort sett att det fuskas en del med billigt proteinpulver, men att ett rent proteinpulver är ett rent proteinpulver.
Sämsta tänkbara källa till o säga att proteintillskott är skit!

till TS, tycker absolut att du ska ta en proteindrink, gärna 2. Ett högt proteinintag kommer hjälpa med återhämtning och muskelbyygnad (om det skulle va negativt då i konditionsidrott låter jag vara osagt) Men det är fortfarande bara protein och ingen mirakelmedicin

Positivt för proteindeltagarna var också att dom fick större muskler och minskad fettmassa, vem vill inte det.

Man fann även positiva förändringar när det gäller kroppsammansättning i proteingruppen. De minskade sin fettmassa med 1,2 kg medan de ökade på sin fettfria massa med 1,5 kg. Motsvarande siffror för placebogruppen var en minskning i fettmassa med 0,2 kg och ökning i fettfri massa med 0,4 kg.

Ja, det hade man ju inte heller tackat nej till :-)

Brukar ta sport recovery efter dom tuffa passen. Alltså kolhydrater och protein. Du förlorar ju inget utöver några kr när du tar protein. Och kan få många fördelar. Dessutom kan dom vara ganska goda

Intressanta svar från allihopa.
Jag kommer testa en kort period (1 kg proteinpulver) för att se om det ger någon fördel.
Just nu är jag i en diet för att förlora fett assa och några extra kilon, tanken är att gå ner till 65. En annan fördel jag ser med pulver är att jag inte lägger tiden på matlagningen efteråt, det blir oftast lite senare på kvällen jag kör mitt pass och sen är det nästintill läggdags.

Tillbaka
Topp