Proteintillskott

Miche

Aktiv medlem
Proteintillskott
Hejsan!

Vilket proteintillskott skall man satsa på som är bra och smakar hyffsat bra? Hittills har jag kört med Friggs Bodycheck after sport. Har funkat bra och smakar hyffsat bra om man slänger i lite o'boy.
Vill ha ett proteintillskott i pulverform som jag blandare med mjölk.

Tack på förhand och mvh:

Senast redigerad av en moderator:
Proteintillskott
Köp ett vassleprotein av nån av de större märkena. De är alla lika bra. Kolla och jämför priser på nätet, typ gymgrossisten.se, svensktkosttillskott.se osv osv
/J

Proteintillskott
Gå in på Gymgrossistens hemsida och kika. Där finns deras egna märke och andra etablerade märken. Deras egna borde fungera bra. Jag kör med gainers från dem vilket jag tycker har fungerat bra och som är prisvärt.

Proteintillskott
Både Fairing och Eiselt (två kända/stora/bra svenska tillverkare) har egna lågprisprodukter, om du letar billiga men ändå bra saker.

Fairing säljer sina lågprisprodukter under namnet Kolozzeum via forumet/webshopen med samma namn. Eiselt säljer sina lågprisprodukter under namnet FX via Gymvaruhuset.

Största utbudet har nog Gymgrossisten, men där säljs inte de båda ovan nämnda lågprismärkena vad jag vet.

Jag har handlat från alla tre ställena utan problem.

De allra flesta proteinpulver smakar bra när man blandar dom med mjölk. Det är när man blandar dom med vatten som det är stor skillnad i smak.

Proteintillskott
Miche skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilket proteintillskott skall man satsa på som
> är bra och smakar hyffsat bra?

Såg i en annan tråd att du försökte gå upp i vikt och hade problem med det. I så fall tycker jag absolut att du ska köpa gainer istället!

Eller varför inte prova det jag föreslår i detta inlägget, blanda egen billig gainer.

Proteintillskott
Räkneexempel:

Mass FX, 10 pack
Om du kör 2 dl / 100 g pulver per portion får du detta (vid blandning i vatten):
Pris:        7.25 kr
Energi:      374 kcal
Protein:     25 gram
Kolhydrater: 64 gram
Fett:        2 gram

Blandar du med 5 dl mellanmjölk istället för vatten tillkommer detta:
Pris:        ~5 kr
Energi:      225 kcal
Protein:     17 gram
Kolhydrater: 25 gram
Fett:        7.5 gram

Totalt blir det då:
Pris:        ~12 kr
Energi:      599 kcal
Protein:     42 gram
Kolhydrater: 89 gram
Fett:        9.5 gram

Gott om protein för att bygga muskler och rejält med kolhydrater för snabb återhämtning och påfyllning av glykogen. Dessutom tillräckligt med total energi för att knuffa de flesta upp på en positiv energibalans (=viktökning).

Proteintillskott
Jag kör med Gymgrossistens Gainer Pro direkt efter träningen och Whey-80 dagen efter, om man känner sig sliten. Det samma protein mängd per portion i dessa.
Passa på att köpa när de har erbjudande.

Proteintillskott
bigmollo skrev:
> Det är ju lite skillnad på proteintillskott och
> gainer. Ungefär som att tipsa nån som vill ha
> biff att köpa en påse pytt i panna.

Jo visst är det skillnad. Men han påstod sig ha problem att gå upp i vikt i en annan tråd och då känns det lämpligt att rekommendera gainer istället för rent protein.

Proteintillskott
Om man vill göra sig av med några kilon men ändå orka träna och vill ha i sig gott om protein och är ltie trött på tonfisk och ägg efter träning, vad ska man satsa på då?

Proteintillskott
Little Stereo skrev:
> Det här ett rätt ok alternativ:
> http://www.shopping4net.se/Kosttillskott/Maaltidse
> rsaettning/Pro-lite.htm
> Dvs protein med lågt kolhydratinnehåll, finns en
> mass olika märken på marknaden och bla Dalblads
> är svensktillverkat :-) T

Köpte fyra kilo, det var 15% rabatt och över 500 kr var det fraktfritt. 644.30 kr för fyra kilo vs 307 kr för 1 kg.

Proteintillskott
Man blir ju helt snurrig av alla dessa märken, får sätta mig och jmf. Best Price senare ikväll.

Percylurse skrev:
> Proteinpulver e helt ute , Miche! Nu e det kesella
> som gäller. Kvarg. Finns för 12 kr halvkilot på
> Lidl.
>
Percy, jag håller på traditioner ;-)

Proteintillskott
Mycketvillhamer skrev:
> Om man vill göra sig av med några kilon men
> ändå orka träna och vill ha i sig gott om
> protein och är ltie trött på tonfisk och ägg
> efter träning, vad ska man satsa på då?

Hur ofta tränar du? Kör du varje dag så bör du fylla på med kolhydrater inom en timme efter passet för att dra nytta av den uppreglerade glykogeninlagringen du får av att träna.

De dagar du styrketränar kan du med fördel använda EAA istället för vassle för att tjäna in lite kalorier och få en lite högre muskelproteinsyntes. EAA tas före passet på tom mage.

Även då man konditionstränar finns det anledning att stoppa i sig extra protein eftersom det förbättrar återhämtningen, men då kanske hellre kasein eller vassle+kasein efter passet.

Är du intresserad av sånt här tycker jag absolut du ska regga dig på Kolozzeum och börja med att läsa King Grubs deffguide. Sen finns det massor med intressant läsning om näringslära, träning, mat, tillskott, ...

Proteintillskott
Daniel_E skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man vill göra sig av med några kilon men
> > ändå orka träna och vill ha i sig gott om
> > protein och är ltie trött på tonfisk och
> ägg
> > efter träning, vad ska man satsa på då?
>
> Hur ofta tränar du? Kör du varje dag så bör du
> fylla på med kolhydrater inom en timme efter
> passet för att dra nytta av den uppreglerade
> glykogeninlagringen du får av att träna.
>
> De dagar du styrketränar kan du med fördel
> använda EAA istället för vassle för att tjäna
> in lite kalorier och få en lite högre
> muskelproteinsyntes. EAA tas före passet på tom
> mage.
>
> Även då man konditionstränar finns det
> anledning att stoppa i sig extra protein eftersom
> det förbättrar återhämtningen, men då kanske
> hellre kasein eller vassle+kasein efter passet.
>
> Är du intresserad av sånt här tycker jag
> absolut du ska regga dig på Kolozzeum och börja
> med att läsa King Grubs deffguide. Sen finns det
> massor med intressant läsning om näringslära,
> träning, mat, tillskott, ...

Jag vill bli av med fett för att bli lite lättare och slippa släpa runt på dövikt på långa löpar- och cyklarrundor. Styrketränar ingenting, springer, cyklar och vågsurfar (paddlar en massa) och simmar och vill helt enkelt bli starkare i dessa grenar. Är 194 cm och väger runt 90, är inte jättefet men har en del slappt runt buken ändå.

Proteintillskott
Om man käkar såndär gainer, finns det då några fördelar att hoppa mellan olika märken för att få en lite mer variation eller är det bara att köra på en och samma om den fungerar?

Proteintillskott
Ville skrev:
> Om man käkar såndär gainer, finns det då
> några fördelar att hoppa mellan olika märken
> för att få en lite mer variation eller är det
> bara att köra på en och samma om den fungerar?

Gainer är oftast bara vanligt vassle-protein och nån slags kolhydrat (maltodextrin t.ex.), så nåt mystiskt eller magiskt är det inte. Bara käka på om du tycker det är gott och om du får resultat.

Sen finns det gainers med diverse andra tillskott, som t.ex. kreatin. Prismässigt så brukar det dock vara mycket billigare att köpa en vanlig "enkel" gainer och en burk kreatin. Då kan man även göra uppehåll i kreatinet utan att sluta med gainern.

Proteintillskott
Daniel_E skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man käkar såndär gainer, finns det då
> > några fördelar att hoppa mellan olika märken
> > för att få en lite mer variation eller är
> det
> > bara att köra på en och samma om den
> fungerar?
>
> Gainer är oftast bara vanligt vassle-protein och
> nån slags kolhydrat (maltodextrin t.ex.), så
> nåt mystiskt eller magiskt är det inte. Bara
> käka på om du tycker det är gott och om du får
> resultat.
>
> Sen finns det gainers med diverse andra tillskott,
> som t.ex. kreatin. Prismässigt så brukar det
> dock vara mycket billigare att köpa en vanlig
> "enkel" gainer och en burk kreatin. Då kan man
> även göra uppehåll i kreatinet utan att sluta
> med gainern.

Jag äter denhär
WNT%20SG20.jpg

Jag har alltid varit skeptisk till kosttillskott men den fungerar helt uppenbart för mig. Men billigt är det inte och det är nog lite av varje i den.

Förslag på vad jag skall ha istället?

Proteintillskott
Miche: Jag har en fråga. E proteinpulver din definition på att att äta och dricka gott? Jag vet att du har skrivit det flera ggr. Du tränar och då kan man äta mer, å det det stämmer ju.Men Proteinpulver innehåller ju oxå kalorier. Då måste du ju dra ner på den vanliga maten om du ska hålla/sänka vikten å bränna fett.

Proteintillskott
Ville skrev:
> Jag har alltid varit skeptisk till kosttillskott
> men den fungerar helt uppenbart för mig. Men
> billigt är det inte och det är nog lite av varje
> i den.
>
> Förslag på vad jag skall ha istället?

Om du köper den från stället du lånade bilden (Sportprodukter) så betalar du 142 kr/kg om du köper 4.5 kilo åt gången. Då får du protein, maltodextrin, kreatin och L-Glutamin.

Allra billigast blir det om du köper en 25-kilos säck malto (~500 kr), nåt billigt vassle-protein i storpack (kolla in 10-pack Pro FX på Gymvaruhuset t.ex.) och en burk Kreatin monohydrat (leta efter produkter baserade på "Creapure"). L-Glutamin var väldigt populärt ett tag och tillskrevs stor effekt, men verkar numera ha tappat i populäritet.

Vill du slippa blanda till malto och protein själv så kan du kolla på mitt räkneexempel för Mass FX ovan och sen lägga till en dos kreatin per dag (2-5 kr beroende på vilket märke du väljer).

Proteintillskott
Låter som det finns pengar att tjäna om man börjar blanda alltså..får se hur ekonomin ser ut när det är dags att fylla på. Ibland är man ju lat när den jag köper finns väldigt nära där jag bor.

Proteintillskott
Portions-priser om du väljer att blanda själv. Priserna tagna från Gymvaruhuset:
25 kg malto för 495 kr = 1.98 kr / 100 g
7.5 kg vassle för 899 kr = 3.60 kr / 30 g
Sen tillkommer priset för mjölk som jag absolut tycker du ska blanda med för att förbättra smaken och få i dig extra kolhydrater, protein, kalcium och en hel drös andra trevliga näringsämnen och vitaminer.

Du behöver bara en dos kreatin per dygn. Som synes är det stor prisskillnad mellan olika typer av kreatin. Det står inte vilken typ av kreatin som finns i "WNT Super Gainer", men det är förmodligen vanligt monohydrat eftersom det är billigast.
500 g kreatin monohydrat för 159 kr = 1.59 kr / 5 g

Jag kör själv med kreatin citrate för det sägs binda mindre vatten i kroppen (=lägre kroppsvikt vilket är bra i konditionssporter). Det kostar dock en hel del extra per dos.
300 g kreatin citrate för 325 kr = 5.42 kr / 5 g

Proteintillskott
23 kr per portion är ju lite saftigt, men de räknar med portioner på 166 g (lite större än den portion jag nämnde ovan). Blandar du med mjölk blir det ännu dyrare.

Samtidigt tvingas du punga ut med 1550 kr för att få så fördelaktiga priser som jag angav, men då räcker det ju ett tag också.

Om du inte vill blanda gainern själv kan du kolla på Mass FX (12 kr per portion om du blandar med mjölk, se räkneexempel ovan). Då behöver du "bara" hålla reda på två pulver. Kreatinet kan du ta när som helst under dygnet. Själv tar jag det utblandat i apelsinjuice vid frukost.

Senast redigerad av en moderator:
Proteintillskott
Vet inte enns om jag behöver kreatinet. Jag äter det som återhämtning och jag märker att jag orkar hojja fler dagar i veckan.

Är absolut ingen muskelbyggare eller så.

Proteintillskott
Ville skrev:
> Vet inte enns om jag behöver kreatinet. Jag äter
> det som återhämtning och jag märker att jag
> orkar hojja fler dagar i veckan.
>
> Är absolut ingen muskelbyggare eller så.

Kreatin kan du nog skippa då. Det är mer av ett för kortvariga aktiviteter prestationshöjande preparat. Funkar visserligen toppen för vissa, däribland undertecknad. Men då talar vi om hur många chins jag klarar vilket har föga att göra med min cykling.

Men i ett styrketräningsprogram som syftar till att förbättra en spurt eller annan explosiv rörelse är det förträffligt.

Proteintillskott
Kreatin hjälper till något vid återhämtning men har annars ingen större funktion vid cykling (vad jag vet). Eftersom man lägger på sig 2-3 kilo vätska med kreatin monohydrat så kan det till och med vara negativt eftersom kvoten effekt/vikt är så viktig vid cykling.

Allra bäst funktion har kreatin vid styrketräning eftersom kroppens vikt då inte är av så stor betydelse. I lagsporter så har man nytta av den extra explosivitet man får av kreatin, men den högre kroppsvikten motverkar ju det till viss del. Det är därför jag väljer att ta kreatin citrate istället för monohydrat eftersom det ska binda mindre vatten (det finns ytterligare några typer av kreatin som också säga binda mindre vatten).

Proteintillskott
Daniel_E skrev:
> Kreatin hjälper till något vid återhämtning
> men har annars ingen större funktion vid cykling
> (vad jag vet). Eftersom man lägger på sig 2-3
> kilo vätska med kreatin monohydrat så kan det
> till och med vara negativt eftersom kvoten
> effekt/vikt är så viktig vid cykling.
>
> Allra bäst funktion har kreatin vid
> styrketräning eftersom kroppens vikt då inte är
> av så stor betydelse. I lagsporter så har man
> nytta av den extra explosivitet man får av
> kreatin, men den högre kroppsvikten motverkar ju
> det till viss del. Det är därför jag väljer
> att ta kreatin citrate istället för monohydrat
> eftersom det ska binda mindre vatten (det finns
> ytterligare några typer av kreatin som också
> säga binda mindre vatten).

Och man har ingen nytta av det vattnet typ att man slipper driak mindre?

Proteintillskott
Ville skrev:
> Och man har ingen nytta av det vattnet typ att man
> slipper dricka mindre?

Inte vad jag vet. Men jag är långt ifrån nån expert på sånt.

Proteintillskott
Vill man binda upp vatten som kan nyttjas vid muskelaktivitet så är Glycerol ett bra alternativ. Det funkar toppen. Finns att köpa på apoteket.

Jag brukar ta en 0,5-1 deciliter tillsammans med 0,5-1 liter vatten.

Proteintillskott
Lite om Glycerol i ett förträffligt inlägg på kolo

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=868103&postcount=14

1 Glycerol hyperhydration: hormonal, renal, and vascular fluid responses.
Freund BJ, Montain SJ, Young AJ et al.
J Appl Physiol. 1995 Dec;79(6):2069-77.

2 Glycerol-induced hyperhydration: its effects on fluid compartments in the rat.
Lyons TP, Riedesel ML.
Life Sci. 1993;53(23):1779-87.

3 Glycerol. Biochemistry, pharmacokinetics and clinical and practical applications.
Robergs RA, Griffin SE.
Sports Med. 1998 Sep;26(3):145-67.

Proteintillskott
Ville skrev:
> Nja, det var inte så att jag ville det. utan mer
> om man kunde.:)

Ha ha.. Va fan ville, Gainer o kreatain! What's next, tribaltatueringar och downhillsläde?

Tillbaka
Topp