Puls?;O

Magnus_sungam

Ny medlem
Puls?;O
Jasså,, Nu kommer frågan .. vad har du för maxpuls / minpuls

Äre bra att ha så hög maxpuls som möjligt som cyklis har aldrig fattat detta :D

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Puls?;O
Min min/max är 60/185 och det kan jag inte göra något åt utan att byta hjälpmotor till en turbomodell men det ska jag kräva att få en nästa gång batteriet är slut ;-)
Utan hjälpmotorn skulle min min/max puls vara ca 35, fast då hade jag inte suttit här nu utan varit i cyklisternas hiimmel sedan många år tillbaka ;-)

Men jag kanske inte räknas då jag är teknikdopad, vilket som faller jag inte in under dem normala normerna för detta men det bjuder jag på ;-)

Visst är en högre maxpuls en fördel men det är lika viktigt om inte viktigare med en god/hög syreupptagningsförmåga då dem är beroende av varandra, men maxpulsen får inte bli för hög heller då det kan vara onyttigt speciellt om Du tillhör oss fullvuxna medlemmar alltså +40 då kan det snarare bli vanskligt med en för hög maxpuls då det sliter onödigt hårt på hjärtat och kan ge andra problem.

Bosse

Puls?;O
Att ha hög maxpuls är inget mått i sig, det handlar om hur nära max man kan ligga utan att ta slut.

Jag har ett max på ungefär 195, men detta är rätt individuellt och jag inbillar mig att man säger att man inte kan träna upp maxpulsen, däremot kan du flytta din mjölksyra-tröskel närmare maxpuls genom att träna.

Min minpuls är nog noll. Vilopuls skulle jag tro runt 50-55.

//Erik

Puls?;O
187/35

Maxpuls saknar betydelse. Men skillnad mellan vilopuls och maxpuls skall vara så stor som möjligt.

Att ha sin s.k. mjölksyratröskel så nära Vo2max (som ligger ganska nära maxpuls) som möjligt är också bra. Att dessutom kunna ligga länge på denna tröskel utan att tappa fart är också bra. Sedan bör man också kunna ligga länge över denna tröskel utan att tappa fart samt kunna återhämta sig snabbt efter det att man gjort det. Vidare skall man gång på gång kunna utveckla VÄLDIGT hög kraft under relativt kort tid utan att mattas. Din maximala syreupptagningsförmåga (Vo2max) skall också vara hög i jämförelse med din kroppsvikt.

Där har du en radda positiva fysiologiska egenskaper för en cyklist! Kanske lite OT i denna tråd...

//Mattias

http://www.aktivitus.se

Puls?;O
Det är som att jämföra varvtalet på en bilmotor, det säger egentligen ingenting... Det är vridet som är intressant. ;-) I cyklistsammanhang däremot är det tröskelpulsen som är intressant, dvs % av max du kan ligga på länge utan att krokna av mjölksyra. Har själv vilopuls runt 38, maxpuls ca 192, tröskelpuls på ca 175(91%).

/Leo

Puls?;O
Leo.

Vilopuls på 38?! Är inte det grymt bra? Med en sådan vilopuls borde man väl ha en självklar plats bland kategorin "vältränade"? För är det inte vilopulsen som är en måttståck på hur pass tränad man är? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Puls?;O
Maxpulsen kollar du efter du tex gjort 50 snabba kullebyttor eller kutat allt vad du har 1 km eller ngt..

Den kan du Knappt göra ngt åt, hur du än kämpar..

Den beror på Hjärtats storlek
man brukar säga att maxpulsen är 220 - ålder.. jag är 19 så min bör ligga på 201 men nu råkar den va 205 :)

Min minpuls/vilopuls, måste kolla nogrannare men den är typ 40, ska kolla de precis innan ja somnat/vaknat..

Någon mer än jag som har pulsmätare?

Brukar ligga på ca 160 i genomsnitspuls när ja är ute och cyklar, ni?

Puls?;O
Har tyvärr ingen pulsmätare. Jag är mest nyfiken på min vilopuls. Har förstått att man får korrektast svar om man tar den direkt på morgonen när man vaknar. Är pulsmätare ett måste, eller funkar det lika bra om man trycker fingrarna mot handleden och räknar under en minut? Någon?

Puls?;O
smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo.
>
> Vilopuls på 38?! Är inte det grymt bra? Med en
> sådan vilopuls borde man väl ha en självklar
> plats bland kategorin "vältränade"? För är det
> inte vilopulsen som är en måttståck på hur
> pass tränad man är? Eller är jag helt ute och
> cyklar nu?

Vilopulsen är en del av det hela, som sagt. Visst är jag vältränad också, men det intressanta är vilken tröskelpuls man kan hålla. Det finns elitcyklister med hög vilopuls också. Vilopulsen kan du sänka och tröskeln kan du höja med träning, maxpulsen däremot är vad den är och ändras enbart med åldern - den minskar ju äldre man blir.

/Leo

Puls?;O
Leo.

Vad gäller maxpuls och vilopuls hänger jag med, men vad menar du med tröskelpuls? Hur kommer det sig att det finns elitcyklister som har hög vilopuls? Hur går det ihop? Det finns ju ett gammalt exempel och det är en spanjor som vann touren fem år i rad på nittiotalet. Han hade en vilopuls på 29 (om jag minns helt rätt) och en lungkapacitet på 8 liter!!!

Puls?;O
smily.. läs M Lundqvists inlägg där ovan.

Lonewolfs "Visst är en högre maxpuls en fördel men det är lika viktigt om inte viktigare med en god/hög syreupptagningsförmåga då dem är beroende av varandra" stämmer för övrigt inte.

Puls?;O
Det kommer säkert mer vetenskapligt korrekta svar på vad tröskelpuls är, men kortfattat är det det varvtalet/pulsen du kan hålla utan att dra på dig alltför mycket mjölksyra. En otränad person kommer lätt upp i hög puls vid träning OCH blir andfådd samt får mjölksyra, orkar alltså inte hålla en hög puls länge. En vältränad person kan däremot hålla den höga pulsen längre och på så sätt köra fortare/längre/hårdare.

Vilopulsen har i det fallet ingenting med tröskelpulsen att göra, alltså kan en vältränad cyklist ha hög vilopuls. Vilka elitcyklister som har det kan säkert någon räkna upp.

/Leo

Puls?;O
Erik Ljungåker som dominerade svensk mtb under flera år hade en vilopuls nästan uppmot det dubbla av tidigare exemplet Indurain.

tröskelpuls är ett kenepigt uttryck som är rätt svårt att överföra till träning på ett exakt sätt utan bra resurser. tröskelpuls är den maximala pulsen (egentligen maximala belastningen, puls är skit att mäta utan referenser) du kan ligga på under en längre tid med stabiliserat laktatvärde (Leo säger inte för mycket mjölksyra, jag säger att hur hög nivån är inte spelar roll bara den är stabil).

Puls?;O
smiley skrev:
> Leo.
>
> Vad gäller maxpuls och vilopuls hänger jag med,
> men vad menar du med tröskelpuls? Hur kommer det
> sig att det finns elitcyklister som har hög
> vilopuls? Hur går det ihop? Det finns ju ett
> gammalt exempel och det är en spanjor som vann
> touren fem år i rad på nittiotalet. Han hade en
> vilopuls på 29 (om jag minns helt rätt) och en
> lungkapacitet på 8 liter!!!

Du kan inte dra en slutsats av en enda observation.
Att Endurin hade (har?) låg vilopuls innebär inte att man måste ha det för att vara bra cyklist. Det innebär egentligen bara att Endurin hade låg vilopuls.

Puls?;O
Skaparn.

Det förstår jag mycket väl och det gör jag inte heller. Anledningen till att jag drog upp hans vilopuls är att den var anmärkningsvärt låg och inget annat. Man skulle ju knappast dra upp honom i de sammanhangen annars.

Puls?;O
smiley skrev:
> Skaparn.
>
> Det förstår jag mycket väl och det gör jag
> inte heller. Anledningen till att jag drog upp
> hans vilopuls är att den var anmärkningsvärt
> låg och inget annat. Man skulle ju knappast dra
> upp honom i de sammanhangen annars.

Två skeptiska frågor i rad direkt följt av ett exempel som stödde din tes vilseledde mig. Men visst, han hade låg vilopuls.

edut: svtalef

Puls?;O
Micke S skrev:
> Lonewolfs "Visst är en högre maxpuls en fördel
> men det är lika viktigt om inte viktigare med en
> god/hög syreupptagningsförmåga då dem är
> beroende av varandra" stämmer för övrigt inte.

Vad är det i det som inte stämmer??

Om Du begåvats med en hög maxpuls som styrs av bla hjärtstorlek och annat så kan Du ju få en högre tröskelpuls som mäts som ett procentvärde av maxpuls och ju högre maxpuls desto högre tröskelpuls kan Du få och det är ju en fördel, eller har jag gjort en cardiologisk kullerbytta i mitt tänkande??

Har ju liksom lite andra förutsättningar än Er övriga i detta så jag kan ha mixat info från båda världarna vilket ju vore tokigt, så rätta mig gärna om jag har fel!!

Bosse

Puls?;O
Lonewolf skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lonewolfs "Visst är en högre maxpuls en
> fördel
> > men det är lika viktigt om inte viktigare med
> en
> > god/hög syreupptagningsförmåga då dem är
> > beroende av varandra" stämmer för övrigt
> inte.
>
>
>
> Vad är det i det som inte stämmer??
>
> Om Du begåvats med en hög maxpuls som styrs av
> bla hjärtstorlek och annat så kan Du ju få en
> högre tröskelpuls som mäts som ett
> procentvärde av maxpuls och ju högre maxpuls
> desto högre tröskelpuls kan Du få och det är
> ju en fördel, eller har jag gjort en cardiologisk
> kullerbytta i mitt tänkande??
>
> Har ju liksom lite andra förutsättningar än Er
> övriga i detta så jag kan ha mixat info från
> båda världarna vilket ju vore tokigt, så rätta
> mig gärna om jag har fel!!
>
>
> Bosse

pulsen är inte intressant, det är hur mycket blod hjärtat kan pumpa som är intressant. bpm*slagvolym. har man låg maxpuls har man istället hög slagvolym... jämför 6*5 eller 5*6. båda talen blir 30. låg puls + hög slagvoly = x liter/min, hög puls + låg slagvolym = samma x liter/min.

ska man dra det hela längre så är hög tröskelpuls ingen garanti för framgång, däremot att kunna leverera en stor effekt på tröskeln, vilket inte är samma sak.

att mäta puls och "tröskelvärde": du kan manipulera kroppen till att sänka eller höja din tröskelpuls med uppemot flera slag på bara några minuter... om kroppen är så lättpåverkad, är pulsen en så bra referens?
pulsmätning är ett rätt trubbigt verktyg för att hålla koll på andra saker, om man inte känner till "felkällorna" är det lätt att pulsmätaren inte kan utnyttjas maximalt. det handlar om kroppskänedom och kunskap.

Puls?;O
smiley skrev:
> Leo.
>
> Vad gäller maxpuls och vilopuls hänger jag med,
> men vad menar du med tröskelpuls? Hur kommer det
> sig att det finns elitcyklister som har hög
> vilopuls? Hur går det ihop? Det finns ju ett
> gammalt exempel och det är en spanjor som vann
> touren fem år i rad på nittiotalet. Han hade en
> vilopuls på 29 (om jag minns helt rätt) och en
> lungkapacitet på 8 liter!!!

Han hade obegränsat med tillgång till tränings-knark oxå. Det lär ju kunna skruva till fysikvärdena lite...

Puls?;O
> pulsen är inte intressant, det är hur mycket
> blod hjärtat kan pumpa som är intresant.
> bpm*slagvolym. har man låg maxpuls har man
> istället hög slagvolym... jämför 6*5 eller
> 5*6. båda talen blir 30. låg puls + hög
> slagvoly = x liter/min, hög puls + låg slagvolym
> = samma x liter/min.
>
> ska man dra det hela längre så är hög
> tröskelpuls ingen garanti för framgång,
> däremot att kunna leverera en stor effekt på
> tröskeln, vilket inte är samma sak.
>
>
>
> att mäta puls och "tröskelvärde": du kan
> manipulera kroppen till att sänka eller höja din
> tröskelpuls med uppemot flera slag på några
> minuter... om kroppen är så lättpåverkad, är
> pulsen en så bra referens?
> pulsmätning är ett rätt trubbigt värktyg för
> att hålla koll på andra saker, om man inte
> känner till "felkällorna" är det lätt att
> pulsmätaren inte kan utnyttjas maximalt. det
> handlar om kroppskänedom och kunskap.

Ok då är jag med i ditt resonemang och instämmer, det var nog mina något speciella förutsättningar som lurade mig lite då jag ju kan ändra alla mina värden med datahjälp och styra det på lite andra sätt en vad man kan med ett normalt hjärta så jag ska nog inte ge några "goda råd" i såna här frågor framöver, men mina avsikter var iaf välmenade även om det blev lite fel, Sorry.

Bosse

Puls?;O
Hittade detta på följande länk. http://hem.passagen.se/trimartin/traning/

För att bestämma ens personliga mjölksyratröskel så finns det en mängd sätt. Här ska vi beskriva de säkraste och lättaste sätten. Man bör testa var sin tröskel ligger rätt ofta, för det är lite av meningen med all träning att höja denna tröskel.

1. Det säkraste sättet är att göra ett test där du exempelvis springer på ett löpband, stegvis ökas hastigheten på bandet och mellan varje arbetsintensitetsökning så mäts mjölksyran i blodet med en laktatmätare. När mjölksyran är 4 mmol (den mängd mjölksyra som medel-elitidrottsmannen klarar att utsätta sig för i en timma) så har man nått sin mjölksyratröskel. Man kan nu också utläsa vad man har för puls och vad man har för fart. Detta test bör göras regelbundet då denna tröskel höjs, det är ju också det man strävar efter. Detta test är rätt dyrt så det är kanske inte nåt för motionärer.

2. Ett annat sätt är att bestämma sin mjölksyratröskel är att göra ett s.k. Conconitest. Detta går ut på att man t.ex. springer på en bana och tar en mellantid var 200:e meter. Farten ska stegvis ökas och då man inte klarar av att springa fortare och pulsen fortfarande stiger, då har man nått sin tröskel.

3. Det lättaste sättet att bestämma mjölksyratestet är också det jobbigaste. Det är helt enkelt att springa allt vad man kan i en timma. Sedan kan man utläsa vad man har haft för snittpuls. Snittpulsen är då samma som mjölksyratröskel, om du pressat dig tillräckligt.

Puls?;O
Surfaren: Det finns ingen fixnivå vid fyra mmol utan det har någon hittat på. Troligtvis genom normalfördelning.Tröskeln är individuel och varierar mellan individer.

Det lättaste sättet är att köra ett tremils tempolopp med så jämn och hög puls som möjligt. Det blir per automatik din tröskel!

Puls?;O
Självklart är det ett riktvärde. Men så är det ju med allt inom idrott. Själv har jag inte mätt upp min tröskel i labb men jag tror att den ligger på 165-170 nånstans, så under långlopp brukar jag akta mig för att gå över den nivån.

Puls?;O
Surfaren skrev:
> 3. ... helt enkelt att springa allt vad man kan i en timma. ...
> Snittpulsen är då samma som mjölksyratröskel

Det borde betyda att mjölksyratröskeln alltid ligger över snuttpulsen för ett tillräckligt långt pass eller ...?

Puls?;O
putchi skrev:
> Surfaren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 3. ... helt enkelt att springa allt vad man kan
> i en timma. ...
> > Snittpulsen är då samma som
> mjölksyratröskel
>
> Det borde betyda att mjölksyratröskeln alltid
> ligger över snuttpulsen för ett tillräckligt
> långt pass eller ...?

Nej! Snuttpulsen är detsamma som vilopuls. När man snuttar! Snark!

Puls?;O
HeHe!! Det är väl inte mitt fel att dom satt u och i bredvid varandra på tangentbordet?

Fast svaret borde i alla fall vara Ja, för vem har så låg mjölksyratröskel att den ligger under snutte pulsen, den måste ju ständigt gå omkring med mjölksyra upp över öronen!! (Fick du!)

Tillbaka
Topp