Pulsbandet har dött..

Henry

Ny medlem
Pulsbandet har dött..
Någon som har erfarenhet av att Polars pulsband plötsligt slutar fungera? Har kört med min S720i i 6 månader utan problem och idag så bara dog pulsfunktionen. Detta trots jag tog av och på pulsbandet och fuktade och meckade en bra stund (vilket gjorde mig kraftigt förbannad eftersom jag ville hoja.) Fick köra utan till slut. Nån som har nåt tips? Hur får jag snabbast det att funka igen? Har mailat Polars globala kundtjänst. Ska ringa Team Sportia imorgon där jag köpte den.

Pulsbandet har dött..
Utgår ifrån att du kollat förekomsten av batterier i bandet, för det är väl en trådlös överföring som ju borde kräva en kraftkälla för sändaren. Men det borde ju stå i under felsökning i manualen. Berätta gärna hur det gick, för jag funderar på att köpa en polar så det kan ju vara bra att veta.

Bosse

Pulsbandet har dött..
Nej det har jag inte för bandet är förseglat. Det sitter ett integrerat litiumbatteri som varar 2500 timmar och min klocka är ju ganska ny. Men jag lovar att återkomma så snart jag vet nåt. Nån annan som haft strul med detta?

Pulsbandet har dött..
Enligt min manual ska batterierna i pulsbandet räcka i 2500 "användartimmar", bandet aktiveras när det fuktas och känner av en puls. Mitt band är från 1997 och fungerar fortfarande. Tränar man 250 timmar om året så räcker Lithiumbatteriet i TIO år! :-)

Min gissning är att det kan vara nåt fel på klockan, det bästa är om du kan testa om det fungerar med ett annat band för att få det bekräftat, ta med det till affären och testa. Bandet bör hålla länge som sagt och eftersom det sällan utsätts för omild behandling så bör det inte ha gått sönder.

/Leo

Pulsbandet har dött..
Jag trodde tidigare att batteriet i mitt pulsband var slut, men det visade sig vara i klockan. Försök, precis som Leo säger, ta reda på om det verkligen är band eller klocka som inte fungerar och använd sedan garantin om något är paj.
Är batteriet slut i bandet så borde ju något vara galet i bandet, eller så har du tränat väldigt mycket i vinter... ;-)

Lycka till / Daniel

Pulsbandet har dött..
Henry: Vad menar du med dog ? Visar pulsen 00 eller ?

Två generella tips, fukta kontaktytorna på bandet med saliv (180 ggr bättre än vatten) för bra kontakt. Se till att bandet är tillräckligt spänt.

Om pulsmätaren tappar kontakten brukar man behöva slå av och på den för att den ska komma igång igen.

/A

Pulsbandet har dött..
Japp: Pulsen visade 00. Tack för alla tips, jag har testat dem alla många gånger. Det som funkade var att åka ner till Team Sportia i Linköping. De bytte mitt pulsband rakt av med ett annat från en annan klocka! All cred till Team Sportia för den snabba hanteringen. Nu funkar det utmärkt. Kul med bra service!!

Pulsbandet har dött..
Kanske inte är svaret på din fråga, men jag hade ett liknande problem med min Sigma när jag var på spinning. Det var dock bara vissa pass som den strulade och jag började fundera på en eventuell gemensam nämnare för dessa pass. Det var tröjan som gjorde det. En Nike tröja i nåt hi-tech material som jag bara har inomhus var det som alltid gjorde att den strulade och vägrade ge signal till klockan. När jag hade min Pearl Izumi på spinningen så strulade den inte, och så har varit fallet vid alla test. Teorin om att det är tröjans fel är alltså ej förkastlig som vi säger inom statistiken.

Jag fundearde på om det var all extra svett som man producerar vid inomhuscykling men det tycker jag bara borde förbättra kontakten, förutsatt att man har kvar nån salt i svettet då....

Pulsbandet har dött..
skaparn skrev:

> Jag fundearde på om det var all extra svett som man producerar
> vid inomhuscykling men det tycker jag bara borde förbättra
> kontakten, förutsatt att man har kvar nån salt i svettet då....

Man skulle kunna tänka sig att tröjan kortsluter pulsbandet så att strömmen väljer den vägen.

Kanske för att tröjan blir genomvåt i svett.

Eller så kan det var statisk elektricitet som tröjan alstrar.

Ingenting är omöjligt, som man säger i Gundeland ;)

Tillbaka
Topp