Pulsklocka utan bröstband?

fredrick

Aktiv medlem
Finns det några bra klockor på marknaden eller vet ni om det kommer inom en snar framtid där man kan ha sensorer endast i klockan och inte runt bröstet.

Är inte sugen på att ha bröstband för att jag tycker att det är obekvämt.

Det finns olika typer av bröstband, bla. annat i tyg som jag iallafall tycker att sitter bättre. Dock har de lite svårt att få kontakt när det är nytvättade så de behöver saltas (läs svettas) in lite. =)

Jag har testat lite olika band och tycker alla är "krångliga", vill verkligen ha en klocka utan band, om det är möjligt.

Går det att köpa Basis eller är det en framtidsgrej?

stef-n skrev:
-------------------------------------------------------
och inte är väl sådana särskilt
> obekväma heller?

Nope, tycker inte jag heller men tyvärr så sitter dom inte alltid så bra. Sommaren funkar fint men resten av året när man har flera lager på sig så vore det skönt att slippa rätta till bandet..

fredrick skrev:
> Finns det några bra klockor på marknaden eller vet ni om det kommer inom en snar framtid där > man kan ha sensorer endast i klockan och inte runt bröstet.

Nej. Någon sdan klocka som är bra finns enligt mig inte.

> Är inte sugen på att ha bröstband för att jag tycker att det är obekvämt.

Obekvämt? Undrar vilket pulsband du provat. För inget av de jag provat har varit eller är obekväma. Polar, sigma mm. Dom sitter bra och jag tänker knappt på att dom sitter där. Känns snarare naket utan. Knepigt som fan att cykla utan pulsband och dito klocka.

"You also get an adjustable chest transmitter (5kHz) for continuous heart rate monitoring that has an easily accessible battery."

Betyder väl antagligen att den fungerar ganska dåligt utan bröstbandet. Varför hade man annars skickat med ett bröstband?

Jag känner inte av mitt band det minsta. Förstår inte vad det är som är "krångligt" med ett pulsband?

Staväng skrev:
> Den här:
> http://www.singletracks.com/blog/mtb-gear/new-from
> -sportourer-touch-beat-hr-watch/
>
> kommer att distribueras av Duells. Sägs komma i
> februari - mars.

Tjena!

Den kan ta pulsen utan pulsband, man håller då pekfinger och tumme mot klockan och så känner den av pulsen. Enligt Selle själva så ska den ha en exakthet på +-1 bph. men man får ju inte kontinuerlig puls..
Jag har dock tänkt att köpa en iallafall, det är den överlägset snyggaste pulsklockan hitintills.. När det gäller klockor går form före funktion för mig.. Fast när det gäller vanliga klockor så råkar dom snyggaste vara designade för funktion och inte för utseende.. :S

Kneecap, frågan är om man skall köpa den från Staterna för 1000 kr inkl frakt eller om man skall vänta tills den kommer till Sverige och antagligen springer iväg i pris?
Eller vad tror du den kommer kosta?
Man vill ju gynna svenska handlare om det inte skiljer på tok för mycket.

Lade precis en preorder på en Basis klocka.
Står att den skall visas i Usa under v 2 och börjar säljas/levereras i början av 2012.
Någon som vet mer exakt?

Bilagor

• basis-heart-rate-watch.jpg
    basis-heart-rate-watch.jpg
    4.4 KB · Besök: 52
Eftersom Basis inte verkar leverera till Sverige så får jag nu leta efter annat.
Finns det någon bra klocka utan bröstband på marknaden eller skall man göra en helvändning och leta efter en med band...?
Vilken är då mest Bang for the buck så att säga?

Förstår inte heller vad som är obekvämt med pulsband. Har testat polars WEAR-link och nu har jag garmins premium och spänner man dem tillräckligt/lagom så sitter de på plats och man märker inte att man har dem på sig.

fredrick skrev:
> Ok men vilken med band skall man köpa då?
> Vilken är "bäst", alltså bra klocka till bra
> pris.

Polars pulskolockor säljs ofta till bra pris begagnade nu, jag sålde nyss en 725S för 400 kr ex.

Annars rekommenderar jag en Garmin Forerunner 305, http://www.netonnet.se/art/telefon/gpsnavigator/cykel-gps/garmin-forerunner305/139794.5268/ eller 310 http://www.netonnet.se/art/telefon/gpsnavigator/cykel-gps/garmin-forerunner310xthr/155654.5268/

Bra mycket roligare med gps funktion och du kan se dina rundor i efterhand och programmera in nya rundor i förhand. Garmin har dessutom en bra hemsida där du loggar allt smidigt och kan gå in och se data, kurvor, rapporter och fan vet allt.

Jag skulle inte kunna tänka mig en pulsklocka utan gps igen. Och som sagt, jag märker aldrig att jag har pulsbandet på mig.

Känns lite irriterande att så få försöker svara på trådskaparens fråga utan istället ifrågastätta varför bröstbandet är obekvämt. Jag kör själv med bröstband på min Garmin 305 och kunde jag slippa det skulle jag vara riktigt glad..

(I övrigt är jag nöjd med 305an)

fredrick skrev:
> Tack Bruce.
>
> Hur står sig denna jämfört med de du lade upp?
> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=882782

Till att börja med, för att inte stackars Westman skall behöva vara irriterad så här på kvällskvisten, och för att försöka svara på den initiala frågan, jag har ingen aning om det finns eller om det i framtiden kommer att finnas ngr pulsklockor som funkar utan bröstband. Jag har aldrig haft anledning att leta.

För att besvara din senaste fråga Fredrick, efter idogt googlande på gps, garmin, forerunner etc så valde jag 305 ffa för gps funktionen, för dess utförande, stor och tydlig display, stora enkla knappar som kan tryckas in även med handskar. 610 m fl modeller har ngn touchscreenhistoria som jag tror funkar sämre med handskar, i lera, regn och snö, fast jag kan ha fel förstås.

Fast visst, vill du ha den som vardagsklocka så är ju varken 305 eller 310 särskilt funkis, batteritiden exempelvis, för 305 (10h), 310 (20h) samt 610 (4 veckor i energisparläge). Min Polar 725 hade jag som vardagsklocka i flera år och batteriet på den bytte jag typ 1 ggr/år, max. Men då har du ju ingen gps ju ;) Och det bara MÅSTE man ha!

Mycketvillhamer skrev:
> Nu har jag inte själv testat pulsbandet som
> följer med fr305, men vad jag har förstått så
> är det av en hårdare sort än premiumbandet som
> följer med 310xt?

Jo, så är det men jag har haft Polars mjuka band innan och märker ingen skillnad faktiskt (även om jag trodde det från början). Och det går ju köpa ett annat, mjukt, band i efterhand om man vill.

Suunto Ambit. Visserligen rätt dyr, men den har väldigt mycket funktioner. Framförallt har den avancerade funktioner baserad på både heart rate och heart rate variability. GPSen fungerar otroligt bra, både när det gäller att visa hastighet (den fuskar med ytterliagre en sensor) och hur man verkligen sprungit. Jag är otroligt nöjd med min.

När det gäller att få bort pulsbältet är det ett relativt svårt problem rent tekniskt. De klockor som börjar komma nu, tex Basis, använder ljus för att mäta pulsen (och tex syremättnad) vid handleden. Beprövad teknik i sjukhusmiljö, men förmodligen lite besvärligare på någon som rör sig mycket. Det som är intressantare teknisk sett för pulsmätning (och mer avancerade hjärtrytmmätningar) är de "plåster" som börjar dyka upp nu, som man kan sätta på bröstet och lämna där under en längre tid. De är dock dyra hittills, och finns (nästan) bara för medicinskt bruk.

Patrik

Det funkar utmärkt att få korrekt pulsvisning genom att hålla pulsbandets kontaktytor mot undersidan av handleden, t ex. En kontaktyta mot vardera handleden. Det borde gå utmärkt att göra en pulsklocka som använder sig av två handledsband som alternativ till bröstband.

Vad gäller bröstband kanske trådskaparen bara testat de stela varianterna. De är otroligt obekväma på mig, och sitter dessutom inte kvar, hur hårt jag än spänner dem. Det har troligtvis att göra med formen på bröstkorgen. Är den för framåtbuktande så matchar inte det stela bandet formen och smiter inte åt och sitter löst i stället.

Nu har både Polar och Garmin (och säkert andra tillverkares pulsmätare) mjuka band som sitter som en dröm. Man känner inte av dem alls, anser jag. Garmin och Polar har för övrigt kompatibla band. Jag använder Polar-band till mina Garmin-sändare, t ex. Har iofs inte kollat om Polar-sändare funkar med Garmin-band.

fredrick skrev:
> Vad skiljer dessa?

För cirkus 2000 kr brukar det inte ingå ngt pulsband (i vart fall inte när jag letade runt på nätet). Ibland benämns de "310" resp "310 HRM" (när det ingår pulsband).

310 är kalas tycker jag. Bra batteritid och gör vad man önskar. Den trådlösa överföringen av data är lite seg och kan strula ibland. Om jag hade fått önska hade jag faktiskt hellre valt en sladd. Jag har monterat hela fadderullan på vrålåket med Garmins cyckelfäste vilket funkar fint. Problemet blir dock att om man vill ta en löptur så blir det lite bylsigt med snabbfästet på armbandet. Fanskapet är ju inte litet från början liksom. Och ska man montera av snabbfästet och på med det vanliga armbandet (som funkar helt ok för löpning) så hinner man ju gå i pension innan det är dags att faktiskt börja röra på sig.

Just tidsfaktorn, som är ständigt överhängande för egen företagare med småttingar, har gjort att jag oftast använder telefonen för att logga träningen. Då tar det några sekunder att ladda upp träningen på Funbeat. Dessutom kan man köra Glympse om man är ute solokvist.

Pulsband har jag också slutat med. Jag har ändå alltid maxpuls när jag tränar...

/björn

Jag har varit i samma situation som TS och har pga det slutat att använda pulsträning, jag har tyckt att det stört så mycket att jag presterat bättre utan. Antingen så sitter det för hårt och stör andningen, eller för löst så att man måste dras upp det hela tiden...

Nu har jag sedan några månader GF 910 XT, med det mjuka pulsbandet, och det är betydligt bättre än det gamla till 305:an. Fast, visst, jag springer hellre utan, det kommer jag nog alltid att vilja.

Jag känner mig naken utan pulsband...

Men jag håller med om att det finns få saker som är så störande som ett pulsband som man har satt liiite, liiite för löst så att det åker ner på magen hela tiden. :-)

Jag trodde pulsband skulle vara jobbigt när jag började. Jag är benig smofan så tänkte det skulle skava och trycka mot ben och allt möjligt, men tycker inte det är några problem alls.

Pebben skrev:
> Obekvämt?

Ja, obekvämt.

> Knepigt som fan att cykla utan pulsband och dito klocka.

Jag ska hjälpa farbror.
Så här gör man: Sitt på sadeln (ett ben på varja sida, näsan vänd mot styret). Placera en fot vardera på pedalerna och veva runt och vóila: du cyklar.

PS. Håll balansen under tiden. DS.

Apropå BH så finns det sport-BH med pulskontaktytor och fästen för att flytta elektroniken från t ex Garmins mjuka pulsband.

fredrick skrev:
> Tjejkompisen undrar, vart köper man sådan bh?

Finns på välsorterade sportbutiker.
Tanken med integrerad bh och bröstband är riktigt bra. Dessvärre är bh-funktionen riktigt rejält usel i de versioner jag provat.
Iofs kan de kanske fungera om man föredrar modell sporttop.

Kanske kommer det i framtiden, men för tillfället finns det väl ingen klocka som anses vara bra utan bröstband.

En sak att tänka på i sammanhanget är att det är medelpulsen man normalt sett är intresserad av. Har man då en klocka vars kontakt är felaktig/dålig eller som man ska sätta fingret på så försvinner i stora drag hela poängen med att använda pulsklocka. Om man nu inte bara råkar vara intresserad av sin puls lite sådär random. Men det kommer aldrig gå att använda informationen till nått vettigt.

/Freddo

Tillbaka
Topp