Pump som kan ta på cykel och kan visa psi

Mag35

Medlem
Hej kan någon recomendera .....
Jag vill ha är cykel pump som jag kan ta med mig på cykel och också visa psi .

Jag tror bara pumper som har sport valve som scruvar på cykel valve är bra och säkerhet. andra pumper är dåliga och man kan krackelera cykel valve ........och få hålla med handen valve hela tiden och sama tid förseka pumpa 90psi

Om du lyckas pumpa i mer än säg 4-5 bar med minipump kan du väl höra av dig. Risken att det blir farligt fel, menar jag, är inte så stor.

Crankbrothers powerpump, med mätare, klarar 90 psi utan problem. Har en switch för high volume eller high pressure. Kostar en slant men väldigt starkt. Jag har haft pumpen i minst 10 år och funkar ff utmärkt
Går att använda för båda presta och schrader.

Tittade på Domestiques länk och fann att det faktiskt finns handpumpar med digitala mätare.
Det betyder ju å andra sidan inte nödvändigtvis att de mäter och visar mer korrekt än en pump med analog mätare. Samma sak med de lösa lufttrycksmätare som finns. Det man bör göra oavsett mätare är ju att kolla den mot en kalibrerad mätare (ex.vis på en seriös däckverkstad), så vet man hur mycket fel den visar och kan utgå ifrån det.

Det betyder ju å andra sidan inte nödvändigtvis att de mäter och visar mer korrekt än en pump med analog mätare. Samma sak med de lösa lufttrycksmätare som finns. Det man bör göra oavsett mätare är ju att kolla den mot en kalibrerad mätare (ex.vis på en seriös däckverkstad), så vet man hur mycket fel den visar och kan utgå ifrån det.
Absolut riktigt. Men om man jämför med den mekaniska mätaren på slangen på micro floor drive (som jag har) så upplever jag den som att jag kanske kan se skillnad på ca 10 psi.
Och de mekaniska mätarna på andra små pumpar är också så täta att man inte kan ser skillnad på "några" psi. De digitala visar iallafall tydligt även små skillnader - om själva mätaren har den förmågan. Kalibreringen är såklart, som du skrev, en annan sak.

Senast ändrad:
Men hallå. Om däcktrycket är så viktigt att man måste mäta det hela tiden så måste man ju samtidigt ha en väldigt bra känsla för när det optimala trycket är uppnått. Om man har så bra känsla behöver man ingen mätare.

Mäthysterin är alldeles för stor. Cykla mer, mät mindre. Jag har gått över till att i princip bara hänga lite på cykeln och sen köra. Ju mer jag cyklar, desto mindre mäter jag.

Inget farligt händer vid fel tryck, förutom om det är alldeles för lågt så man får genomslagspunktering. Känn efter lite, lita på din känsla och sen cykla så mycket du orkar!

Bara för skojs skull, så skall jag prova att pumpa tills det känns hårt och sedan mäta. Misstänker att allt över 3,5 bar i 30 mm däck känns hårt.

Jag är mätnörd så jag har en lista med däcktryck på alla mina cyklar så jag kan se till att pumpa till rätt tryck, och så om det regnar kör jag lite mindre, om det blir mycket asfalt kanske jag kör lite mer osv.

Jag upplever att om man vet vad man kör för tryck är det mycket enklare att utveckla en känsla för vilket tryck man tycker är lagom för olika förhållanden och ens körstil, än om man bara håller på med tummen varje gång. Om man hade genomslag förra gången och vill köra lite hårdare, men inte vet vilket tryck man hade då, då är det ju svårt att justera utan att överkompensera.

Att däremot ha en tryckmätare på en pump man har på cykeln känns lite overkill, åtminstone om den är tänkt till punkafix. Man kanske vill använda samma pump hemma i garaget, eller hålla på och ändra tryck när man är ute och kör för att testa lite, men i det fallet skulle jag nog ha med en separat tryckmätare istället.

Men hallå. Om däcktrycket är så viktigt att man måste mäta det hela tiden så måste man ju samtidigt ha en väldigt bra känsla för när det optimala trycket är uppnått. Om man har så bra känsla behöver man ingen mätare.

Mäthysterin är alldeles för stor. Cykla mer, mät mindre. Jag har gått över till att i princip bara hänga lite på cykeln och sen köra. Ju mer jag cyklar, desto mindre mäter jag.

Inget farligt händer vid fel tryck, förutom om det är alldeles för lågt så man får genomslagspunktering. Känn efter lite, lita på din känsla och sen cykla så mycket du orkar!
när jag skaffar nya däck/hjul/tubeless/whatever så brukar jag börja rätt högt, sen jobbar jag mig ner tills jag börjar få lite genomslag, sen fyller jag på med lite luft.

Sen mäter jag vad jag har för tryck och skriver ner det. Sen får det bli det trycket jag pumpar däcken till innan jag far ut. Annars skulle jag bara ha min dåligt kalibrerade tumme och buckliga fälgar :)

ute på tur är det känslan i cykeln som avgör. pumpa eller släpp ut efter vilka egenskaper du är ute efter. siffran på trycket blir egentligen intressant först inför nästa tur när man vill upprepa det man uppnått.

har med en tryckmätare i ryggan men den blir nästan aldrig använd. det är hur däcket känns mot det aktuella underlaget som är den mest relevanta mätenheten i det läget.

har inte mött någon manuellt driven pump med vettig noggrannhet i tryckmätningen. speciellt inte för låga tryck aktuella för mtb. mätningen sker ju per automatik i själva påfyllningsslangen, och pendlingen i tryck där mellan pumpslagen tycks övermäktig när det gäller få till korrekta värden. så ska man mäta under själva påfyllningen vill jag hävda att någon form av kontinuerlig tillgång till trycksatt luft är nödvändig, antingen via en kompressor, eller en elektrisk pump.

det är bra om man har förmågan att undvika psi som mätenhet. den är ett riktigt hjärnsläpp, utan intuitiv jämförande relevans med verkligheten. är korkad på riktigt.

tum som envist hänger med har ju ändå sin lätt att förstå motsvarighet i bredden på en tumme. men pund per kvadrattum...? atmosfärstrycket och dess motsvarighet ca 1 bar är en mycket bättre vägledning.

den har du förresten tillgång till direkt på alla pumpar, iom att man kan lägga märke till när i pumpslaget ventilen öppnar. där har du din portabla tryckmätare sas redan inbyggd. går luften i vid halva pumpslaget har du 1 bars övertryck inne i däcket, ett bra riktvärde för mtb

Senast ändrad:
Har någon möjligtvis mätt vad trycket blir ca efter en kolsyrepatron - pathfinder 38mm däck på en gravel, ej tubeless..? ska på några längre avlägsna turer i sommar och tar bara med en minipump och några patroner, är det pumpa till man inte orkar mer som gäller? ? hemma är en annan grej, och har jag fått punktering förr så har jag bara ringt någon som fått komma och hämta mig med bil, aldrig behövt byta slang tack vare för snälla nästående m.m. men det blir lite svårt på gamle strynefjellsvegen eller rallarvegen ?

Patroner kan jag inte mycket om, (trots att jag bor på landet!), men annars är det pumpa tills du och pumpen börjar glöda som gäller. - Efter att ha lagat punkan, förstås. Om du har tur i oturen finns det kanske en bensinmack eller så i närheten, med kompressorpump, så du får i lika mycket till i slang och däck.

Förvisso, men känsligheten och avläsningen på de mätare som är inbyggda i så små pumpar lämnar så mycket i övrigt att önska att man lika gärna kan använda tumtrycksmätaren™
Precis min tanke...på tur handlar det om att komma hem, och få i luft i däcket...så bästa tipset är att lära sig känslan, tumkänslan, för hur olika tryck känns.

Det handlar inte alltid om ’att komma hem’, såsom du kan ser på min profilbild handlar det ofta (för mig) om att kunna fortsätta. Och med fullbepackning är det väldigt viktigt att ha rätt tryck i däcken. En bra pumpa med tryckmätare (som jag har faktiskt kalibrerad) var för mig en bra investering.

Har psi fått fäste för att icke tekniskt folk kör med amerikanska däck? Jag får fnatt, men så har jag jobbat med mätteknik också i ett annat liv.

Har psi fått fäste för att icke tekniskt folk kör med amerikanska däck? Jag får fnatt, men så har jag jobbat med mätteknik också i ett annat liv.
Jag tycker du ska sova mindre. Om man säger att man vill ha tryck till sin mtb mellan 1.0 och 2.0 bar så får man 11 mätvärden att arbeta med. Om man är okej med tjog av halvdussin dvärgkatter (15-29 psi), så har man plötsligt fler mätvärden att favoriera!

Jag tycker verkligen illa om hela sjoket av risiga enheter.
Flyttade till Irland börja på milleniet, en kompis vägde 7 stenar och typ 3 skålpund. Det är skitenheter, vi kan bättre. Det är bara det. Någon som säger hur lång de är med fot och tummar? ;)

Jag tycker du ska sova mindre. Om man säger att man vill ha tryck till sin mtb mellan 1.0 och 2.0 bar så får man 11 mätvärden att arbeta med. Om man är okej med tjog av halvdussin dvärgkatter (15-29 psi), så har man plötsligt fler mätvärden att favoriera!
Nu får mättnisse i mig spatt igen. du har inte förstått någonting. Köp en tryckmätare med 100dels bar, så får du ännu fler!!! Skämt åsido, 10 dels bar räcker bra jag tror inte de har så bra mätnoggranhet heller.

Min mätare är sådan att den har precision nog att alltid visa samma värde vi upprepade mätningar tills att man har släppt ut tillräckligt med luft genom mätningarna för att faktiskt ha ett lägre tryck. Själv så mäter jag i bar, men det hade nog gett ökad kontroll genom allt helt enkelt använda psi. Sedan var riktigheten i mitt mätresultat är okänt. Men spelar heller ingen roll för praktisk anvädning.

Min mätare är sådan att den har precision nog att alltid visa samma värde vi upprepade mätningar tills att man har släppt ut tillräckligt med luft genom mätningarna för att faktiskt ha ett lägre tryck. Själv så mäter jag i bar, men det hade nog gett ökad kontroll genom allt helt enkelt använda psi. Sedan var riktigheten i mitt mätresultat är okänt. Men spelar heller ingen roll för praktisk anvädning.
Du vet att en 1/10 dels bar är 0.7 psi din ökde noggranhet är imaginär vill jag påstå.
Visa samma är dessutom en del av noggranheten det med. Inte bara att den visar "rätt"

Precision betyder visa samma inom min industri. Rätt visar den troligen inte, men det spelar ingen roll om min mätare alltid har lika mycket fel. Om du har ett spann av olika tryck du vill mäta så delar min tryckmätare upp intervallet i fler punkter när mätaren är inställd i psi

Precision betyder visa samma inom min industri. Rätt visar den troligen inte, men det spelar ingen roll om min mätare alltid har lika mycket fel. Om du har ett spann av olika tryck du vill mäta så delar min tryckmätare upp intervallet i fler punkter när mätaren är inställd i psi
Tror du ja. Jag har en Topeak smartgauge D2, inget fancy pansy, men visar rimligt rätt, när jag jämför med två andra mätare i samma prisklass.
Topek kallar den "precision instrument" ger INGEN spec på noggranheten och avslutar med att säga att 250 psi är 17 bar. Det är rejäl humor. Att ditt mätinstrument delar upp det i fler delar betyder INTE att du har mer noggranhet. Glöm det. Allt som mäts, visar mer noggranhet, än de har i verkligheten. Det är nog ett måste, vore trist att visa mindre noggranhet än du verkligen har.
Så, glöm din ökade noggranhet vid psi, du har inte mer noggranhet än när du mäter 1/10 dels bar.
Men om den placebon gör dig nöjd, kör på.

Nu börjar du blanda in en massa andra saker. Min mätare kan visa psi med två siffror eller bar med en decimal. Intervallet 1.0-2.0 består av 11 rapporterbara värden. 15-29 psi består av 15 rapporterbara värden.

Japp. Älskar när tal uttrycks i bråkform.
Så mycket enklare. ?
Menade iofs typ 20 psi vs 1,4 bar. Men det är bara min mätare :)

Däremot är jag mycket nyfiken på varför vi ska veta att 1/10dels bar är 0.7 psi
Du vet att en 1/10 dels bar är 0.7 psi din ökde noggranhet är imaginär vill jag påstå.
Visa samma är dessutom en del av noggranheten det med. Inte bara att den visar "rätt"

1 bar är 15 psi
0,1 bar är 0,7 psi
?

Tillbaka
Topp