Pump som kan ta på cykel och kan visa psi

Det finns ju en massa galna individer på happy som cyklar med mindre än 1.0 bar i däcket. Om vi säger att man använder 0.8 bar. Mäter du i bar visar mätaren 0.8, dvs en värdesiffra. Mäter du i psi kan du ha 11 eller 12 psi, dvs det finns plötsligt två värdesiffror. Det blir så p.g.a. den begränsade läsbarheten med barinställningen på tryckmätaren.

Det finns ju en massa galna individer på happy som cyklar med mindre än 1.0 bar i däcket. Om vi säger att man använder 0.8 bar. Mäter du i bar visar mätaren 0.8, dvs en värdesiffra. Mäter du i psi kan du ha 11 eller 12 psi, dvs det finns plötsligt två värdesiffror. Det blir så p.g.a. den begränsade läsbarheten med barinställningen på tryckmätaren.
Nu fattar jag inte.
Om du mäter i bar är det 0,8bar men om man mäter samma tryck i psi kan det vara 11 ELLER 12 psi?

Haha. Det är så här jag tjänar pengar.

0.75 bar = 0.8 bar = 11 psi

0.84 bar = 0.8 bar = 12 psi

Presentationen i bar tar bort information.

Haha. Det är så här jag tjänar pengar.

0.75 bar = 0.8 bar = 11 psi

0.84 bar = 0.8 bar = 12 psi

Presentationen i bar tar bort information.
Ja i någon mening, fast frågan är vilken information. Om du pumpar upp till 0,8* bar och sedan pumpar litet till utan att det slår över till 0,9*, då vet du att du har mer än 0,8* men mindre än 0,9*. Visst kan det vara skönt att det i stället slår över från 11* psi till 12*, men om du inte är väldigt säker på tillförlitligheten så är det oklart exakt vilken information det ger dig. (* Stjärnor för att ange att det är vad din mätare kallar 0,8 bar / 11 psi o.s.v.) Att du skulle ha exakt 12 psi exakt när mätaren slår över till 12 verkar osannolikt. Att det blir högre tryck av mer pumpande behövs det ingen display för att visa.

Om du ställer in mätaren i psi istället för bar för du mätvärdet inte en smalare intervall. Det ger mer information. Jag har ägnat 15 år åt att försöka förklara sådana här saker. Det är så sjukt uppenbart för mig, men det är ytterst sällan någon förstår.

I princip alla mätinstrument konverterar någon form av signal till resultat (siffror). Fler siffror kan ge mer information jämfört med färre siffror.

Om du ställer in mätaren i psi istället för bar för du mätvärdet inte en smalare intervall. Det ger mer information. Jag har ägnat 15 år åt att försöka förklara sådana här saker. Det är så sjukt uppenbart för mig, men det är ytterst sällan någon förstår.

I princip alla mätinstrument konverterar någon form av signal till resultat (siffror). Fler siffror kan ge mer information jämfört med färre siffror.
Jag är med på det, men givet situationen "halvtaskiga instrument med okänd träffsäkerhet och precision" ifrågasätter jag hur säker man kan vara på att t.ex. det mätaren visar som 12 psi verkligen ligger precis mitt emellan 11 och 13. Med andra ord, hur små tryckförändringar kan mätaren uppfatta och ge ett tillförlitligt utslag för?

Jag är med på det, men givet situationen "halvtaskiga instrument med okänd träffsäkerhet och precision" ifrågasätter jag hur säker man kan vara på att t.ex. det mätaren visar som 12 psi verkligen ligger precis mitt emellan 11 och 13. Med andra ord, hur små tryckförändringar kan mätaren uppfatta och ge ett tillförlitligt utslag för?
Är det något som man löser med mer avrundning?

Då ska jag göra ett riktigt försök. Normalt kostar mitt hånfilnande mästrade ganska mycket pengar, men det blir pro bono!

Folk som mäter olika saker kallar samma saker olika saker.

Precision här är att upprepade mätningar vid samma tillfälle ger samma resultat. Om vi pratar digitala tryckmätare jag har använt så fungerar detta alltid så länge man inte råkar släppa luft under mätningen. Jag ser aldrig att en andra mätning ger ett högre tryck. Precisionen är mycket bättre jämfört med siffrorna du får på displayen. Sedan om du väljer en siffra eller två, det är upp till dig.

Träffsäkerhet tror jag man brukar kalla riktighet på svenska. Dvs hur nära är värdet du mäter det "sanna värdet". Det "sanna värdet" är ju något metafysiskt koncept, men i praktiken brukar man ha en referens med ett papper som anger det "sanna värdet". Ju fler stämplar detta papper har, ju sannare är värdet. För digitala tryckmätare är detta i min erfarenhet väldigt dåligt. Jag har sett att det skiljer 0.3 bar mellan olika tryckmätare. Eftersom varje individuell tryckmätare däremot mäter samma spelar detta ingen roll så länge du alltid använder samma tryckmätare när du kommer fram till vad du vill ha. Ommitt tryck inte är det "sanna trycket" spelar ingen praktisk roll. Och folk verkar ju ha väldigt olika preferenser här på happy (vilket delvis förklaras av olika tryckmätare).

Att mäta tryck i segment om 0.1 bar är väldigt grovt. Även ett riktigt pissigt instrument borde klara detta, även om det är svårt att kalibrera en tryckmätare mot en standard som ger god träffsäkerhet.

Jag kör i princip alltid 1.4 bar fram och 1.7 bar bak (med insert) på stigcykeln (med min tryckmätare). Då vet jag att jag i princip aldrig får en genomslagspunka. Jag kan utvärdera detta över tid genom punkafrekvens och subjektiv upplevelse av grepp/däckkrängning. Om jag tar en annan tryckmätare som säger att det är 1.4 och 1.7 bar när min mätare säger 1.1 bar samt 1.4 bar så är jag rätt säker på punktering och att jag känner att framdäcket kränger. Jag är däremot rätt dålig på att cykla. Jag tänker mig att WC DH-eliten faktiskt lätt kanske skilja på mindre än 1 psi i skillnad i ett blindtest.

Sedan kan man börja oroa sig för intermediär precision. Dvs hur lika är mätningar vid olika tillfälle. Kanske temperaturmätare påverkas av temperatur eller liknande? Detta är något jag bara kan utvärdera genom subjektiv upplevelse och punka frekvens. Jag har inte märkt någon skillnad över tid, men mina förmågor är rätt begränsade för att utvärdera mätmetoden.

[...] Precisionen är mycket bättre jämfört med siffrorna du får på displayen. Sedan om du väljer en siffra eller två, det är upp till dig.
[...]
Att mäta tryck i segment om 0.1 bar är väldigt grovt. Även ett riktigt pissigt instrument borde klara detta, även om det är svårt att kalibrera en tryckmätare mot en standard som ger god träffsäkerhet.
OK, givet att det här stämmer (och det litar jag på), så är jag med på tåget! Då är alltså fördelen med att visa i psi en artefakt av att tillverkaren har valt att visa bar med bara en decimal? (Givet att inte gränsen i precision råkar ligga just mellan en och två decimaler.) Hade man visat bar med en till decimal men psi utan så hade "bar-visning" varit bättre?

OK, givet att det här stämmer (och det litar jag på), så är jag med på tåget! Då är alltså fördelen med att visa i psi en artefakt av att tillverkaren har valt att visa bar med bara en decimal? (Givet att inte gränsen i precision råkar ligga just mellan en och två decimaler.) Hade man visat bar med en till decimal men psi utan så hade "bar-visning" varit bättre?
Japp, det är exakt så. Hade man haft bar med två decimaler hade det varit mycket tätare intervall jämfört med psi i två siffror. Där kanske man närmar sig området där mätaren visar olika siffror vid upprepade mätningar och det gillar ju ingen. Då vet man plötsligt inte vad trycket är!?!?! 0.8 bar är fan alltid 0.8 bar!

Då ska jag göra ett riktigt försök. Normalt kostar mitt hånfilnande mästrade ganska mycket pengar, men det blir pro bono.

..."sanna värdet". Ju fler stämplar detta papper har, ju sannare är värdet.
? Här får vi grym valuta för vår kostnadsfria hånflins-konsultation. Win-win!
Jag kör i princip alltid 1.4 bar fram och 1.7 bar bak (med insert) på stigcykeln (med min tryckmätare). Då vet jag att jag i princip aldrig får en genomslagspunka. Jag kan utvärdera detta över tid genom punkafrekvens och subjektiv upplevelse av grepp/däckkrängning. Om jag tar en annan tryckmätare som säger att det är 1.4 och 1.7 bar när min mätare säger 1.1 bar samt 1.4 bar så är jag rätt säker på punktering och att jag känner att framdäcket kränger.

Jag tänker mig att WC DH-eliten faktiskt lätt kanske skilja på mindre än 1 psi i skillnad i ett blindtest.
Såg en kommentar om att Tom Pidcock gör det, på sin lvg-hoj, och att hans mekaniker hade svårt att förstå vad han försökte uppnå med några pascal hit eller dit på den cykeln.

Kanske temperaturmätare påverkas av temperatur eller liknande?
I should hope so.
Framförallt påverkas trycket i däcken av temperaturskillnaden mellan den oftast ganska stadiga inomhus där man oftast pumpar och den utomhus där man oftast cyklar, iallafall om man ibland varierar sin klättring med cykling året runt.

Inte för att en hånflinande konsult behöver få det skrivet på näsan. Mest för att det är kul att skriva en hånflinande konsult på näsan. ?

Nu börjar du blanda in en massa andra saker. Min mätare kan visa psi med två siffror eller bar med en decimal. Intervallet 1.0-2.0 består av 11 rapporterbara värden. 15-29 psi består av 15 rapporterbara värden.
jag har iofs aldrig mött en digital tryckmätare som inte ger steg på 0,05 när den är inställd på bar.

dvs tätare värdesteg än hela psi?‍?

Japp, det är exakt så. Hade man haft bar med två decimaler hade det varit mycket tätare intervall jämfört med psi i två siffror. Där kanske man närmar sig området där mätaren visar olika siffror vid upprepade mätningar och det gillar ju ingen. Då vet man plötsligt inte vad trycket är!?!?! 0.8 bar är fan alltid 0.8 bar!
Kör på i 15 år till så lyckas du kanske övertyga någon mer! Jag ägnar en viss del av min arbetstid åt att prata om saker som det där sanna värdet och hur det värdet relaterar till de där siffrorna på displayen, samt att förklara för folk som mäter saker hur de ska förklara för folk som inte mäter de sakerna hur det egentligen går till när man mäter de sakerna. Att man inte kan göra samma operationer på en ordinal- och en kvotskala är en annan favorit som man får förklara relativt ofta.

Tyvärr misstänker jag att jag tar betydligt sämre betalt än du...

Pumpa 1,0 bar eller mer så har du som anhängare av SI-systemet också två värdesiffror. Det där med 0,8 bar var ju bara en fint ?

? Här får vi grym valuta för vår kostnadsfria hånflins-konsultation. Win-win!

Såg en kommentar om att Tom Pidcock gör det, på sin lvg-hoj, och att hans mekaniker hade svårt att förstå vad han försökte uppnå med några pascal hit eller dit på den cykeln.

I should hope so.
Framförallt påverkas trycket i däcken av temperaturskillnaden mellan den oftast ganska stadiga inomhus där man oftast pumpar och den utomhus där man oftast cyklar, iallafall om man ibland varierar sin klättring med cykling året runt.

Inte för att en hånflinande konsult behöver få det skrivet på näsan. Mest för att det är kul att skriva en hånflinande konsult på näsan. ?

Fast att du mäter vi en temperatur, sedan använder cykeln vid en annan, är inte ett mätproblem. Bara av med vantarna och mät igen i kylan! Det är ju väldigt uppenbart att en mtb funkar dåligt i svensk vinter. Förutom däckstryck är det t.ex. däckgummi, olja i gaffel/dämpare, tätningarna i allt som rör sig, osv..

Jag vill passa på att göra en marknadsundersökning!

Det är uppenbarligen svårt att förstå. Hur mycket av detta beror på att det är svårt att förstå och hur mycket beror på att jag är dåligt på att förklara? Detta problem har jag aldrig mött i mitt yrke, det brukar vara ännu enklare saker, men med liknande utfall.

Jag tycker du ska sova mindre. Om man säger att man vill ha tryck till sin mtb mellan 1.0 och 2.0 bar så får man 11 mätvärden att arbeta med. Om man är okej med tjog av halvdussin dvärgkatter (15-29 psi), så har man plötsligt fler mätvärden att favoriera!
Jag förstod här. Däremot inte vad Stervelos sömn hade med saken att göra.

Så vi har en absurd vikt och en keff yta. Men vad är gravitationen? Är den ett givet fast värde, eller faktiskt vid aktuell plats?

Skålpund (lb) är en vikt (tror jag, amerikanska enheter är rätt jävla vilt). Kvadrattum är en yta (lite oklart hur stor). Tryck är kraft mot en yta. Då förutsätts att vikten påverkas av gravitation.

Lbf

The pound-force is equal to the gravitational force exerted on a mass of one avoirdupois pound on the surface of Earth.

Klart som korvspad! Bara man måste veta var gravitationen mättes, hur det gjordes och med vilket resultat. Sedan om man ska reproducera det själv på platsen, eller använda samma värde. Nu är ju många av dessa keffa enheter definierade mot SI-enheter, men om man går bakåt i historien var dom inte det. Det finns mycket nöje där.

Det verkar speciellt jobbigt att kalibrera tryckmätare, så jag hade helt klart börjat med däckbredd eller egna preferenser. Om du inte vill detta föreslår jag en konstant som konvertera till din egna enhet som ger 42 som numerisk värde. Om skålpund per kvadrattum med okänd gravitation är ursprunget så är det bara fantastin som begränsar!

bar.jpg
psi.jpg
jämförelse.jpg

Nu börjar du blanda in en massa andra saker. Min mätare kan visa psi med två siffror eller bar med en decimal. Intervallet 1.0-2.0 består av 11 rapporterbara värden. 15-29 psi består av 15 rapporterbara värden.
Noggranheten ökar inte för att byter till PSI, det är allt. Du får alltid mer upplösningen än vad devicen själv kan möta. Alltid. Mer eller mindre. Du har mer upplösning verkar det med PSI, men inte i verkligheten. Det är fakta. Inget som går att diskutera.
Tänk på att det går att switcha mätare mellan psi och bar, det är inte så att du får mer information bara för att den visar en annan enhet.

Upplösnigen är fortfarande 0.1 bar, vad pratar du om?

Att instrumentet inte klarar bättre än 0.1 bar är bara något du nu hittar på. Det klarar uppenbarligen att mäta med psi i heltal som noggranhet. Skillnaden är bara att du får 21 numeriska värden att presentera resultat mellan 0.0 bar och 2.0 bar om detta ska uttryckas i 0.1 bars noggranhet. Om du vill uttrycka 0.0 bar till 2.0 bar i PSI finns det plötsligt 30 numeriska värden för samma intervall.

Att instrumentet inte klarar bättre än 0.1 bar är bara något du nu hittar på. Det klarar uppenbarligen att mäta med psi i heltal som noggranhet. Skillnaden är bara att du får 21 numeriska värden att presentera resultat mellan 0.0 bar och 2.0 bar om detta ska uttryckas i 0.1 bars noggranhet. Om du vill uttrycka 0.0 bar till 2.0 bar i PSI finns det plötsligt 30 numeriska värden för samma intervall.
Ok, med PSI visas mer falsk noggranhet än med BAR, är det tydligt nog? Det är samma "mätare" du kan switcha mellan bar och psi. Tror du att siffran för BAR inte räcker för att få noggrannheten som själva tryckmätaren har? Bar-siffran visar mer upplösningen vad själva mätaren har, psi, ännu mer, det är falska siffror. Går det att förstå?

Ska jag klistra in en spec för en voltmätare om det ger spänning?

Nu hittar du bara på saker igen. I tryckmätaren sitter troligen något piezoelektrisk som ger en elektrisk signal. Den ska konvertera till ett värde. Om du väljer ett värde av 21 eller 30 ger skillnad i hur väl du kan ange trycket/mätsignalen. Om man skattar detta som relativ andel av vad man försöker mäta är det faktiskt stor skillnad. Jag har ju använt ett sådant instrument i över 10 år och är helt övertygad om att det fungerar att mäta i psi korrekt med en värdesiffra (reproducerbart, men med okänd riktighet). Det är också ett väldigt grovt mått. Massor av mätare idag går att få till 0.1 PSI eller 0.0(halvsiffra) bar.

Med en mätare som beskriven här får du helt enkelt mer kontroll om du ställer i mätaren på PSI istället för bar.

Mycket prat om tiondelar hit och dit. Min billiga mätare visar i hundradelar, fortfarande finare gradering med psi men jag varken kan eller orkar styra däcktrycket med sådan precision. Använder enbart metrisk enhet av princip.

Jag mäter också mitt däckstryck i bar med en decimal. Detta är bara hur jag roar mig att Stervelo har fel och är dålig på att förstå hur man mäter saker.

Äsch, jag tycker han har verkat gett upp allt för lätt. Tycker minst han kunde hittat ASME B40.7 Grade 2A standarden och sedan misstagit minstakravet i standarden med hur instrumentet faktiskt mäter och argumenterat den vägen. Det tycker jag det är det minsta man kan kräva!

Tillbaka
Topp