Pumpade däcket av fälgen - Alkemi och raseri

De gånger jag har pumpat däcket av fälgen ( med beg. däck) har kanttråden ( vikbar) tänjts ut så att däcket vobblat lite och jag har inte vågat använda dem TL.

Jag har alltid gått efter däcktillverkarens rekommendationer på sidan av däcket för maxtryck vid montage. Borde inte det vara ok?

Helkama raisu sa:
Jag har alltid gått efter däcktillverkarens rekommendationer på sidan av däcket för maxtryck vid montage. Borde inte det vara ok?

Nee för det beror på bredd på fälgen också.
På notubesfälgar står maxtryck för olika bredder på vet inte hur det är på andra märken.

glitch sa:
Helkama raisu sa:

På notubesfälgar står maxtryck för olika bredder på vet inte hur det är på andra märken.

Så kan jag gå efter den tabell Sixten la upp?

Helkama raisu sa:
glitch sa:
Helkama raisu sa:

Det enda jag vet om Sixten är att han kan sina tabeller lite som HåkanC kan sina Tourtester så det blir nog kalas.

Helkama raisu sa:
glitch sa:
Helkama raisu sa:

Ja, den är rätt felsäker, givet att däckbredd vs. fälgbredd är rimligt.
Så gott som alla Schwalbe och Contidäck klarar 210. Alla DT fälgar klarar 210. Mavicfälgar ofta 190. Stan's är inkonsekventa och förvirrade, med de flesta fälgar klarar runt 150 vid någon angiven däckbredd, vilket gör att den andra angivna bredden också gör det. Men några enstaka Stan's (Baron, Hugo, Major) klarar bara knappt 130, vilket kanske är sant.

Bilagor

• Stans_2.png
    Stans_2.png
    8.7 KB · Besök: 164
Senast ändrad:
I den forngrekiska originalhistorien förvarade hon tydligen sina prylar i en kruka. Men om jag skrivit det så hade väl folk gått bananas i fyra sidor till.

Bengt-re sa:
26er sa:
Oh, fuckin shit... å ja som kör med 85 PSI konstant på 2" däck.
Oj oj aj aj.

Hur kommer det sig att inget flyger av?

Tur kanske? Eller så finns det hemska tanke något fel i teorierna....

Det citatet på bilden heter ju något speciellt som jag inte minns. Typ att smarta människor är såpass smarta att förstå att dom inte är smarta (och tvärt om).

NickPick sa:
Bengt-re sa:
26er sa:
Oj oj aj aj.

Det citatet på bilden heter ju något speciellt som jag inte minns. Typ att smarta människor är såpass smarta att förstå att dom inte är smarta (och tvärt om).

Och tänk att världen ser ut som den gör trots alla kloka ord! ?

Var mest menat som ett " öhhh orka..."

Fast det heter väl ändå pandoras ask?
Lådor har man på byråer. Askar har man cigarrer, ormar och däcksås i.

Bengt-re sa:
NickPick sa:
Bengt-re sa:
26er sa:
Oj oj aj aj.

Och tänk att världen ser ut som den gör trots alla kloka ord! ?

Var mest menat som ett " öhhh orka..."

...öhhh pandorka.

Intressant att man kan köpa en mtb fälg som inte "håller" för mer än 2 bar. Mitt problem är att fälgar går sönder om jag cyklar med mindre än 2 bar bak. Detta främst pga att man är sjukt smutt. Lite moment 22 att dels behöva få feta bulor i fälgen om det är under 2 bar, eller att fälgen imploderar över 2 bar... ?

1,9999999999999999...999 bar måste vara trycket man ska ha alltså!

roskai sa:
Intressant att man kan köpa en mtb fälg som inte "håller" för mer än 2 bar. Mitt problem är att fälgar går sönder om jag cyklar med mindre än 2 bar bak. Detta främst pga att man är sjukt smutt. Lite moment 22 att dels behöva få feta bulor i fälgen om det är under 2 bar, eller att fälgen imploderar över 2 bar... ?
Om man jämför DT Swiss XM521 med Stan's Baron Mk3. Båda i dimension 584x35 mm. Samma katalogvikt på 547 resp 545 gram. DT 94€ och Stan's 114€. Med samma 2.8" (71 mm) däck säger DT max 2,8 bar och Stan's max 1,8 bar. Jag kan inte se någon annan rimlig förklaring än att DT har högre kanter som håller i däcket bättre, så att det inte flyger av fälgen om man trycker i lite mera luft.

XM521
XM521.jpg

Baron Mk3
Baron_Mk3.jpg

För mig är det inte ett stort problem då jag klara av att både poppa däck och cykla med max 1,8 bar i däcken. Men väljer DT ändå.

Däremot, om man kör hårdare och behöver >2 bar för att inte slå igenom, eller lider av ticks som kräver att man måste pumpa däcken av fälgen några gånger för att de skall sätta sig..., eller bara har allmän nollkoll och pumpar på utan att tänka (armarna jobbar så hårt att hjärnan inte får tillräckligt med syre), är Stan's fel leverantör av fälgar.

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Materialet sträcks, utmattas, riskerar att brista.
Utmattas pga av en(1) enda överbelastning!
Verkligen?
/Håkan

Precis vad jag tänkte. Se bifogat Haigh-diagram. För 1 överbelastning så följs X-axeln och man hamnar i ”plastic zone”. Zonen för ”fatigue” kräver att man har en spänningsamplitud. X-axeln är mittspänning och Y-axeln är spänningsamplitud.

Bilagor

• 25590B86-E3E1-476A-BB51-5CF72FFBC3EA.jpeg
    25590B86-E3E1-476A-BB51-5CF72FFBC3EA.jpeg
    30 KB · Besök: 152
Senast ändrad:
kais01 sa:
om man är retro och använder fälgbromsar försämras efterhand trycktåligheten.

Alternativt: Om man är retro och lyssnar mycket på Pandora försämras efterhand stresståligheten.

:()

Dunning–Kruger-effekten
"Den inkompetente har felaktig uppfattning om sig själv, den kompetente om andra."

Dunning–Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

En av mina favoritsidor på wikiP. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten

Sixten Fors sa:
Helkama raisu sa:
glitch sa:
Helkama raisu sa:

Ja, den är rätt felsäker, givet att däckbredd vs. fälgbredd är rimligt.
Så gott som alla Schwalbe och Contidäck klarar 210. Alla DT fälgar klarar 210. Mavicfälgar ofta 190. Stan's är inkonsekventa och förvirrade, med de flesta fälgar klarar runt 150 vid någon angiven däckbredd, vilket gör att den andra angivna bredden också gör det. Men några enstaka Stan's (Baron, Hugo, Major) klarar bara knappt 130, vilket kanske är sant.
Sixten, den här storheten mm*bar vad är det för storhet (seriös fråga alltså)? Du benämner den utan enhet, nästan som en konstant, men den har ju enheten N/m om man härleder SI-enheter från mm*bar.

Tillbaka
Topp