Pumpade däcket av fälgen - Alkemi och raseri

ja förstås. så vad är det som förstör även däcket i det läget; det borde avlastas när slangen släpper ut sin luft:)?

Sixten Fors sa:
Edman sa:
HåkanC sa:
kais01 sa:
plötslig tryckökning indäcket när slangen går sönder.
??
Hur skulle trycket kunna öka med trasig slang?
/Håkan
+1
Grupptrycket ökar mycket plötsligt, när man blir påkommen med att det satt en slang i däcket, år 2018. Tagen på bar gärning med brallorna nere liksom.

Borde vara så , däremot har cyklister i gemen svårt att se ljuset .
Inte alltid jag känner mig modern , men mina fincyklar har skivor och tl ?

HåkanC sa:
kais01 sa:
men man ser ändå att exploderande klämda slangar sas tar med sig däcket vid explosion som rimligtvis startat med en bristning i själva slangen. hur det går till kan ju herrar ingenjörer spekulera i.
Enkelt
Enda sättet för slangen att explodera, med en mer eller mindre kraftig knall, är om åtminstone en del av den är utanför däcket,
dvs typiskt är en liten del av den klämd mellan däck o fälgkant.
Är slangen till 100% inuti däcket finns det ju inget utrymme för den att expandera så mkt att den kan explodera.
Jag hoppas att man inte behöver vara ingenjör för att förstå den skillnaden?

/Håkan

Jag har i alla fall lyckats med att överpumpa en slang så den small, i med ny slang, behöll samma däck. Det gick utmärkt.
Tvivlar starkt på att slangen satt fel även om jag är en klåpare men den var dock tidigare lappad så kanske att den var klenare just vid lagningen.

/en icke-ingenjör

Senast ändrad:
vi har nog alla lyckats. och det krävs ibland inte särskilt uppseendeväckande tryck, en handpump kan duga gott. teorin att en bit slang skulle sticka ut eller vara i kläm under däckkanten kan säkert vara korrekt i vissa fall, men sannolikt noll av fallen jag varit med om hade den orsaken.

däremot har jag varit med om att slangen av den sk någon monterats eller på annat sätt t ex cykling med mycket lågt tryck kommit att hamna dubbelvikt på längden, men inne i däcket. det här är vanligare fynd än man kan tro när man åtgärdar typ gammal cykel på landet.

tryckvågen från explosionen som följer tror jag ändå kan räcka för att spränga vissa däck, med oelasisk, åldrad eller kanske separerad stomme. på en del slitna däck ser man vid byte att inre corden är närmast avlyft från insidan av däcket, skulle kunna vara en svaghet som medför ökad risk.

HåkanC sa:
kais01 sa:
men man ser ändå att exploderande klämda slangar sas tar med sig däcket vid explosion som rimligtvis startat med en bristning i själva slangen. hur det går till kan ju herrar ingenjörer spekulera i.
Enkelt
Enda sättet för slangen att explodera, med en mer eller mindre kraftig knall, är om åtminstone en del av den är utanför däcket,
dvs typiskt är en liten del av den klämd mellan däck o fälgkant.
Är slangen till 100% inuti däcket finns det ju inget utrymme för den att expandera så mkt att den kan explodera.
Jag hoppas att man inte behöver vara ingenjör för att förstå den skillnaden?

/Håkan

Detta är intressant. Jag har ”sprängt” klämda slangar förstås, men också en möjligen oklämd - en hårdpumpad cykelvagn som jag tog inomhus vintertid.

Frågan är hur det går till. Jag gissar att även däcket (kan) utsättas för allt tryck på en gång om slangen brister och eventuella svagheter i däcket leder till en liten skada och utrusande luft som i stil med en brusten damm expanderar skadan. För normalt blåser däcket av fälgen. Men även ett bildäck smäller rejält utan slang vid punka. Jag hörde ett senast förra veckan under morgonpendlingen.

Jag tror också den (kanske (t.ex. på grund av lagning) försvagade samt ev malplacerade) exploderande slangen mycket väl kan kränga av däcket som därmed undgår skada.

Mvh
/vän av det gamla beprövade ”däck + slang” - konceptet

Skogling sa:
Jag kommer sluta med hjul på mina cyklar. Det blir så svårt annars.

Du får lägga band på dej...eller på cykeln.

Bilagor

• ktrack.jpg
    ktrack.jpg
    15.1 KB · Besök: 49
Tillbaka
Topp