RaceKing - RaceSport/SuperSonic/Standard

User01

Ny medlem
Vad är skillnaden mellan Race King och RaceSport? Skiljer en hel del i pris. Luftvolym och mönster ser likadant ut.

Vad är skillnaden i gummit och vad gör "chili"-varianten?

/G

Senast ändrad:
Racesport är en benämning på gummiblandninigen. Vilket är det som skiljer. RS är väl mjukare och ska ge bättre fäste blött underlag. Folk som provat säger att de gör rätt stor skillnad. Jag har inte provat mina än.

/Freddo

RaceKing är ett däck
RaceSport är en däckversion

Race King finns i RaceSport. Så det finns inget vs där inte. RaceSport är lite bättre sidoväggar jämfört med Supersonic så de är bättre att stansa och håller lite bättre. RaceSport finns iaf för RaceKing och XKing.

Så på frågan svarar jag RaceKing! :)

Race King är utan tillägg är den vanliga "enkla" modellen Race King.
Med tillägget Supersonic, Racesport eller Protection avser gummiblandningen "Black chili" och det som skiljer dessa tre modeller är tjockleken, och därmed vikt och hållfasthet.

Har själv bara kört SS och RS i storlek 2.2, där båda modellerna hamnat under 500g styck (SS ca 450-460g, RS 485-490g) och de har varit kanon. Vad jag förstått så är det rekomenderat att undvika RK utan black chili, dvs den billigaste varianten.

EDIT: pucktvåa...

Senast ändrad:
Virusko skrev:
-------------------------------------------------------
> Race King är utan tillägg är den vanliga
> "enkla" modellen Race King.
> Med tillägget Supersonic, Racesport eller
> Protection avser gummiblandningen "Black chili"
> och det som skiljer dessa tre modeller är
> tjockleken, och därmed vikt och hållfasthet.
>
> Har själv bara kört SS och RS i storlek 2.2,
> där båda modellerna hamnat under 500g styck (SS
> ca 450-460g, RS 485-490g) och de har varit kanon.
> Vad jag förstått så är det rekomenderat att
> undvika RK utan black chili, dvs den billigaste
> varianten.
>
> EDIT: pucktvåa...

Varför bör man undvika den utan chiliblandning? Är den så mycket sämre? Har alla RS chiliblandningen?

Tack för alla svar!

Den enklaste ej vikbara kan man ju köpa för runt 100 spänn och det är det helt klart värt.
Kör med dem som träningsdäck så sätter du på SuperSonic vid tävling och veckorna före så du hinner känna på om det är extra grepp.

Detta är en bra sammanställning som skrivits i annan tråd.
Här kommer lite fakta från http://www.conti-online.com (scrolla ner på sidan) om de olika versionerna av Race King:

# Race King Supersonic.: 3 plies / total 180tpi / Black Chili Compound
# Race King Racesport: 3 plies / total 180 tpi / Black Chili Compund
# Race King ProTection: 4 plies/ total 240tpi / Black Chili Compound
# Race King UST-Tubeless: 3 plies / total 330tpi
# Race King 29inch: 3 plies / total 84 tpi / foldable
# Race King: 3 plies / total 84 tpi

Förklaringar:
3 plies = antal lager med gummi
tpi = trådtäthet = treads per inches (rätt stavat?) dvs alltså antal trådar per tum.
Black Chili Compound = Continentals namn på en speciellt framtagen gummiblandning (kom för bara något/några år sedan), som bl.a. ska ge bättre grepp och längre livslängd.
UST-Tubeless = Slanglösa däck, alltså däck man monterar direkt på fälgen precis som bildäck, men det kräver speciell tätningsvätska och fälgar som är UST-förberedda.

Race King-däck som inte har något "efternamn" (som t.ex. "Race Sport" eller "Supersonic") är då av den enklaste, billigaste och även tyngsta versionen. (Köp INTE!) :-)

De som dom flesta Race King-köpare brukar välja mellarn är dom tre första i listan ovanför. Supersonic är ju som sagts tidigare det allra lättaste och även snabbaste, men då med viss risk för punktering pga tunna sidoväggar. Snäppet under kommer Race Sport, som är en bra kompromiss mellan lätt & snabbt och dessutom med lite mer skydd på sidorna. Vill man "sätta på sig både hängslen och livrem" så köper man varianten Protection som har allra kraftigast sidoväggar, och t.ex. 4 lager istället för 3.

Vikter i dim. 26 x 2.2

Supersonic 470 gr
Racesport 500 gr
Protection 550 gr

(individuella variationer på samma däcktyp kan förekomma med +/- på några gram)

Supersonic och Racesport ungefär samma pris, Protection ca 10 - 15 % dyrare.

Ovanstående information (undantag av viktangivelserna) gäller även övriga däck i Continentals sortiment, som t.ex. X-King och Mountain King.

Det var ju det mest perfekta svar man kan tänka sig! Tack!

En fråga bara; TPI - vad är dess funktion? Med andra ord. Vad spelar det för roll om man har 84tpi eller 180tpi?

För 40g på däcken mycket?

Lika många lager men lägre tpi betyder troligtvis att de använt tjockare tråd i stommen, som då inte blir lika följsam och kommer alltså att rulla sämre vad jag förstår

Chrissofsweden skrev:
> Det var ju det mest perfekta svar man kan tänka
> sig! Tack!
>
> En fråga bara; TPI - vad är dess funktion? Med
> andra ord. Vad spelar det för roll om man har
> 84tpi eller 180tpi?
>
> För 40g på däcken mycket?

Tpi är trådtäthet står i inlägget ovan.

Luzen skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var ju det mest perfekta svar man kan
> tänka
> > sig! Tack!
> >
> > En fråga bara; TPI - vad är dess funktion?
> Med
> > andra ord. Vad spelar det för roll om man har
> > 84tpi eller 180tpi?
> >
> > För 40g på däcken mycket?
>
>
> Tpi är trådtäthet står i inlägget ovan.

Jo, jag vet vad det står för men inte vad det innebär.

Jag har kört med alla tre chillivarianten. Det som gjorde kännabart störst skillnad var protection. Mellan supersonic och racesport märktes ingen större skillnad i punkaskydd.

Jag köpte en box med 2 RaceKing vikbara och 2 slangar. Däcket som sattes bak blev inte rakt hur mycket jag än pillade och drog. Fälgen var rak men ändå svängde däcket flera millimeter åt sidorna. Nu har det däcket fått hål i sidan nära linjen som går vid fälgen vilket ledde till punka. Det höll inte ens 50 mil. Är det lönt att reklamera?

Tillbaka
Topp