Racer för ca 10 000:-

Har börjat spana lite efter racer och undrar om den samlade expertisen(fjäskfjäsk) på happy har några bra tips på cykel. Columbus pinta med typ veloce verkar vettig.....synpunkter?

Tja, ta en titt på landet i syd, Tüskland. Har du tur kan du få tag i en hoj med kanske full Ultegra (eller motsvarande Campa) för under 10 lakan!

Jag menar nytt. Det var någon här för inte så länge sen som köpte en ny LVG från Tyskland med full Ultegra för typ 900 euro. Om du söker så kommer du nog hitta!

bike-discount har sina Radon-cyklar.. dem är det riktigt bra pris på, jag funderar på en sådan.

fast om jag ska vara ärlig, jag är riktigt tänd på scott speedster s2! fast då kostar den oxå några tusen mer.

Senast redigerad av en moderator:
I måndags beställde jag en Radon Viper (105 utrustad) landsvägscykel från bike-discount, känns väldigt prisvärd, ca 7.500:-, du får motsvarande Ultegra utrustad för ca. 9.200:- från dem. Ska enl. uppgift dock vara ca. 3 veckors leveranstid.

//Anders

Om du går in på www.bike-discount.de så finns det bla ett test av deras landsvägscykel Radon BOA i pdf format från den tyska tidningen Tour, där Radon cykeln får mycket bra recension, bl a för ramen. Det är samma ram (ej gaffel) på deras billigare cyklar, i övrigt kända märkeskomponenter, förutom sadel som är no-name. Andra fördelar (har själv en Radon mtb ram) är bra och snabb service, 5 års ramgaranti och 2 år på komponenter.

//Anders

ciclib.jpg

Cicli B Crook => rot/57 cm
Crook/YOKE Gabel Set => /
Ultegra 2f Schaltwerk RD-6500-SS => /
Ultegra 2-fach Umwerfer FD-6500-B => /
Ultegra STI ST-6510 => /
Ultegra Bremsen BR-6500 => /
Ultegra Kurbel 2 fach FC-6500 => /
Ultegra 2f Innenlager BB-6500 => BSA/
Ultegra Kassette 9 fCS-6500 => 12-25/
HG 93 Kette Ultegra/XT => /
Conti Ultra Sport => /
Ritchey Pro Set Rennrad => 42 cm/110 mm
CB Extrem Flaschenhalter => schwarz/
Bike Ribbon Kork => schwarz/
Montage Rad Standard => /
Laufradsatz Ultegra + Mavic CXP 22 => /
Selle San Marco SKN C => schwarz/
825,00

läckert, ruskigt läckert! inte lika snygg som scotts röda ängel, men nu blir jag ju ännu mer sugen!
vito, hur lång är du? ska jag satsa på en 54cm, då jag är 184?

Cykelmagasinet (fd Kadens) hade test av 10 mellanpriscyklar i senaste numret. Gott om tips och rejält med info om alla modellerna.

På Jarla cykel säljer dom Trek 1400 för ca 10400 kr (ord ca 14000 kr) med komplett 105 utrustning och Bontrager hjul.

Tjackade en Bianchi för några veckor sedan på Sigge Cykel i Vällingby Stockholm. Den var nedsatt 30%, de fanns en hel del där då som var ordentligt nedsatt.

Att köpa cykel på postorder från utlandet kan vara en bra affär ekonomiskt förutsatt att man har koll på basic cykelmekning och montering. Har man inte det kan det vara skönt att ha en stabil LBS att förlita sig på.

Jag antar ett det som behövde göras på vitos cykel efter leverans var att sätta på pedaler, vrida upp styret och sätta dit framhjulet. Pedalerna sitter som de ska, men på de två andra punkterna blir det bakläxa.

En av de cyklister jag träffat den senaste tiden på lvg-täningar har en alldeles för stor ram. Han beställde cykeln på postorder från Tyskland. Men det kanske stämmer att "det man inte vet lider man inte av"...

Som sagt man bör nog ha ganska bra koll på vad det är man ska ha för storlek på cykeln innan man börjar beställa saker som man inte har testat irl, det kan bli dyrare än att köpa rätt från början. Är man det minsta osäker är det nog egentligen bättre att gå till en kunnigaffär och prova ut en cykel i rätt storlek.

Richard skrev:
-------------------------------------------------------
> Du, Anders (L). Har du fått din Radon Viper? Är du
> nöjd?

Den kom i måndags och jag är olägligt förkyld:-( ...så jag har väl i ärlighetens namn inte hunnit med mer än en kortare tur, kvaliteten känns dock klart över förväntan.

Jag har de senaste 8 åren kört heldämad MTB vilket färgar mina intryck, men att ställa sig upp i pedalerna på den här cykeln var en enormt positiv upplevelse, samtidigt som den är klart mer förlåtande över dålig asfalt än vad jag förväntat mig. Gav väldigt mycket mersmak.

Jag valde som sagt deras enklaste cykel, som enl. spec. ska ha alugaffel, men den levererades med carbongaffel. De var hjälpsamma med att få fram rätt mått (vilket annars ju kan vara lite vanskligt) och levererade från dem exakt 3 veckor efter order. Tog ca. 5 arbetsdagar i frakt att få hem den till utlämningsstället. Cykeln var välmonterad och lagom infettad - inget slarv, endast att sätta på hjulen, pumpa, vrida till styret motera pedaler och ge sig ut.

Måste också säga att jag är mer än nöjd med kvalitet på lack och dekalarbete vilket var helt undermåligt på den FS ram jag beställt från dem tidigare. Slutpris med Eurouppgång och frakt blev ca. 7820:-.

Jag ska ut på en längre tur i helgen och kan ev. skriva mer då. Kan även fixa några bilder om intresse finns.

//Anders

Tillbaka
Topp