[racer] Pedaler - vilka ?

anderski

Aktiv medlem
Tänkte köpa några bra pedaler till racern (kör nu med nån slags "gat" spd och mtb skorna.) Ska bli racer pedaler och skor till nästa år.

Tar gärna emot tips på bra pedaler.

/Anders

Som vanligt är det en smaksak.

Jag kör med Look och de är jag väldigt nöjd med. Kör med deras billigaste och de fungerar helt ok.

Utgå från ett par skor som känns bra och välj sedan pedaler därefter.
Tidigare var det så att alla pedaler inte passade alla skor men det börjar bli bättre på den fronten.

Kör också look för tillfället, körde shimano förut (de höll i 6 år och fungerar fortfarande).

Har även testat min kompis pedaler, de "nya" shimano pedalerna med större anläggningsyta. Jag märkte ingen större skillnad.

Undvik plastvarianterna och kör beprövade märken, look, shimano eller time.

Ola

Jag bytte i höstas från vanliga SPD till SPD-SL (Shimanos "nya") och hittils har de fungerat hur bra som helst.

Håller med InlineOla att om du håller dig till de beprövade märkena så lär det mesta fungera bra.

/Johan

Kör Time Impact och gillar dem skarpt. Håller dock med övriga. Beprövade märken = pedaler som fungerar. Tycke och smak + plånbok avgör vilka som passar dig bäst.

Shimanos SPD-SL togs fram pga av Lance Amstrong ogillade SPD-R och ville hellre köra på LOOK. Själv har jag SPD-R och har inget att gnälla på. Är i o f inte riktig i samma klass....

Se bara till att du väljer kloss som tillåter lite fotvinkel spel. I annat fall är det lätt att få ont i knäna.

Har Look på min racer, funkar bra men klossen är stor och gör det närmast omöjligt att gå utan att halka runt eller slita ut klossen - fast man går ju inte så mycket med racerskor ändå. ;-)

/Leo

Kör med Look på racern och är helnöjd.

Har provat både de svarta och röda klossarna
Föredrar de svarta utan "float". De kräver dock att man är jättenogrann när man ställer in klossarna.

Sak tilläggas att jag ännu inte har provat Campa eller Shimanos pedaler.
Däremot blir det nog ett nytt par Lookpedaler till våren.
De jag har nu har gjort tjänst sedan sommaren -94

ha det
Jan

Gräver lite i "arkiven då....

Har i princip bestämt mig för Look 357 (de billigaste) a 190g styck. Är det någon vits med en lättare/bättre pedaler ? (för en "ambitiös" motionär)

/Anders

Har precis beställt lvg-skor/pedaler från www.cykelnetto.com

Pedaler 105-varianten av SPD-L, R540 för 430 kr
samt skor SHR097 för 780 kr

Hyfsade priser på detta jämfört med andra internetfirmor både i och utanför Sverige.

/MickeS - som hittills kört med Time Atac både på och vid sidan om vägen

Tillbaka
Topp