vattenflaska
Aktiv medlem
Racercykel med styre för mer ergonomisk sittställning?
Hmm att göra en sån modd kanske skulle vara idé. Syns ju tydligt där på 11-34 hur fattigt med växlar det är i fartspannet man ligger mest i..OK.
Och fram är det 48/32, eller?
Att du är missnöjd med 11-34 kassetten förstår jag. Utvx på den är mer anpassad för MTB än vägcykling, vare sig det är grus, asfalt eller betong på vägen.
Även Shimano själva verkar inte tycka att den 11-delade 11-34 kassetten ger särskilt bra utvx för vägcykling. Detta eftersom den nya 12-delade ultegrakassetten på 11-34, CS-R8100, har en väldigt annorlunda utvx, en utvx som är mkt bättre lämpad för vägcykling.
Vad gäller den utväxling du har nu skriver du ju
och
Här kan du själv se din nuv utväxling och prova den skillnad det kan bli om du byter kassett
Men om du vill ha lite tyngre lägsta utväxling och inte lika tung tyngsta utväxling så kanske en kassett på 12-32 skulle fungera bättre?
Så här ser den jmf ut
Visa bilaga 557151
Som syns mkt bättre steg mellan utvx och lite tyngre lättaste utvx och lite lättare tyngsta utvx
Klicka här så kan du kolla och ändra själv
Jag har själv 12-32 på en av mina cyklar, också det en gruscykel, och det är en utvx som fungerar riktigt bra för mina behov
Men det är två saker du bör veta
- Shimano säljer ingen 11-delad 12-32 kassett, jag har därför moddat en 11-32. Det är både enkelt o billigt, läs mer här.
- Det är en lvg-kassett, dvs bodyn behöver vara bredare än den för MTB-kassetter (tex 11-34), kolla därför att lvg-kassetter passar innan köp!
Många 38mm däck blir uppemot 40mm i verkligheten.
Riktigt bra däck i 38mm finns här
De däcken är tillverkade av Panaracer och billigare och nästan(?) lika bra skall de här vara: Panaracer Gravelking Slick 38![]()
700C x 38 Steilacoom TC Tire
www.renehersecycles.com
De finns även i en mer punkteringsskyddad variant![]()
Gravelking 28”/700C Folding Tyre | ROSE Bikes
Nowadays, modern bike riders want to expand their bicycle horizons andwww.rosebikes.se
![]()
Gravelking 28”/700C Folding Tyre | ROSE Bikes
Nowadays, modern bike riders want to expand their bicycle horizons andwww.rosebikes.se
Problemet är bara att 12-32 nog skulle funka utmärkt på grusväg men då jag nog kommer att cykla en hel del lvg med den så vet jag inte hur bra det skulle funka. Synd en sån här https://www.bike-discount.de/en/shimano-dura-ace-cs-r9100-11-speed-cassette-12-28 var så dyr för den skulle nog bli alldeles perfekt http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...23,25,28&UF=2170&TF=85&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
(Även om jag kanske kommer att behöva lite lägre lägsta växel då jag funderar på att ge mig på en del mtb-leder i fjällen i sommar med den.. skulle ju dock kunna byta kassett efteråt å köra med den jag har nu först).
Men hur ser jag om lvg-kassetter passar eller inte?
Kanske slår till på såna där Gravelking-däck men ska experimentera med hur mkt mönster jag behöver först (mina 38 mm har grova mönster)..