Racercykel med styre för mer ergonomisk sittställning?

OK.
Och fram är det 48/32, eller?
Att du är missnöjd med 11-34 kassetten förstår jag. Utvx på den är mer anpassad för MTB än vägcykling, vare sig det är grus, asfalt eller betong på vägen.
Även Shimano själva verkar inte tycka att den 11-delade 11-34 kassetten ger särskilt bra utvx för vägcykling. Detta eftersom den nya 12-delade ultegrakassetten på 11-34, CS-R8100, har en väldigt annorlunda utvx, en utvx som är mkt bättre lämpad för vägcykling.

Vad gäller den utväxling du har nu skriver du ju

och

Här kan du själv se din nuv utväxling och prova den skillnad det kan bli om du byter kassett

Men om du vill ha lite tyngre lägsta utväxling och inte lika tung tyngsta utväxling så kanske en kassett på 12-32 skulle fungera bättre?
Så här ser den jmf ut
Visa bilaga 557151
Som syns mkt bättre steg mellan utvx och lite tyngre lättaste utvx och lite lättare tyngsta utvx
Klicka här så kan du kolla och ändra själv
Jag har själv 12-32 på en av mina cyklar, också det en gruscykel, och det är en utvx som fungerar riktigt bra för mina behov
Men det är två saker du bör veta
  1. Shimano säljer ingen 11-delad 12-32 kassett, jag har därför moddat en 11-32. Det är både enkelt o billigt, läs mer här.
  2. Det är en lvg-kassett, dvs bodyn behöver vara bredare än den för MTB-kassetter (tex 11-34), kolla därför att lvg-kassetter passar innan köp!

Många 38mm däck blir uppemot 40mm i verkligheten.
Riktigt bra däck i 38mm finns här
De däcken är tillverkade av Panaracer och billigare och nästan(?) lika bra skall de här vara: Panaracer Gravelking Slick 38
De finns även i en mer punkteringsskyddad variant
Hmm att göra en sån modd kanske skulle vara idé. Syns ju tydligt där på 11-34 hur fattigt med växlar det är i fartspannet man ligger mest i..
Problemet är bara att 12-32 nog skulle funka utmärkt på grusväg men då jag nog kommer att cykla en hel del lvg med den så vet jag inte hur bra det skulle funka. Synd en sån här https://www.bike-discount.de/en/shimano-dura-ace-cs-r9100-11-speed-cassette-12-28 var så dyr för den skulle nog bli alldeles perfekt http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...23,25,28&UF=2170&TF=85&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
(Även om jag kanske kommer att behöva lite lägre lägsta växel då jag funderar på att ge mig på en del mtb-leder i fjällen i sommar med den.. skulle ju dock kunna byta kassett efteråt å köra med den jag har nu först).

Men hur ser jag om lvg-kassetter passar eller inte?

Kanske slår till på såna där Gravelking-däck men ska experimentera med hur mkt mönster jag behöver först (mina 38 mm har grova mönster)..

Hmm att göra en sån modd kanske skulle vara idé. Syns ju tydligt där på 11-34 hur fattigt med växlar det är i fartspannet man ligger mest i..
Problemet är bara att 12-32 nog skulle funka utmärkt på grusväg men då jag nog kommer att cykla en hel del lvg med den så vet jag inte hur bra det skulle funka. Synd en sån här https://www.bike-discount.de/en/shimano-dura-ace-cs-r9100-11-speed-cassette-12-28 var så dyr för den skulle nog bli alldeles perfekt http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...23,25,28&UF=2170&TF=85&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
(Även om jag kanske kommer att behöva lite lägre lägsta växel då jag funderar på att ge mig på en del mtb-leder i fjällen i sommar med den.. skulle ju dock kunna byta kassett efteråt å köra med den jag har nu först).

Kanske slår till på såna där Gravelking-däck men ska experimentera med hur mkt mönster jag behöver först (mina 38 mm har grova mönster)..
Det är självklart lite teori bakom hur det blir med utväxlingar, men det är inte alltid saker upplevs som man föreställt sig. Jag kör 12-25 med 50/34 på mkn grus/pendlare/cross. Det kan låta knasigt, men fungerar utmärkt för mig. Körde den förr med 12-27, men tror att den gick ur tiden så fick köra vidare med 12-25. Och det låter kanske lite tokigt, men fungerar perfekt.

Jag har 50/34 och 12-28 kasett på min allvägsrejser och det funkar utmärkt. Få backar jag inte kan ta sittandes.
Hur fort tänkte du köra på landsvägen? Enligt mina beräkningar når du nästan 42 km/h med 48:12 och 80 i kadens. Det är i alla fall en bit snabbare än jag klarar mer än nån sekund. Tror aldrig jag använt 50:12 (och än mindre 50:11 som jag hade innan).

Jag har 50/34 och 12-28 kasett på min allvägsrejser och det funkar utmärkt. Få backar jag inte kan ta sittandes.
Hur fort tänkte du köra på landsvägen? Enligt mina beräkningar når du nästan 42 km/h med 48:12 och 80 i kadens. Det är i alla fall en bit snabbare än jag klarar mer än nån sekund. Tror aldrig jag använt 50:12 (och än mindre 50:11 som jag hade innan).
Bara gissar än så länge! Får dock en 1030 med fartsensor imorgon så jag ska ta och testa lite. :cool:

Problemet är bara att 12-32 nog skulle funka utmärkt på grusväg men då jag nog kommer att cykla en hel del lvg med den så vet jag inte hur bra det skulle funka. Synd en sån här https://www.bike-discount.de/en/shimano-dura-ace-cs-r9100-11-speed-cassette-12-28 var så dyr för den skulle nog bli alldeles perfekt
Som andra redan har skrivit borde det inte vara några problem att kunna trampa upp till ~50 km/h med 48:12 och då endast ~95 i kadens.
Hur fort behöver du kunna trampa?

Men vill du ha en 12-28 kassett behöver du inte köpa svindyra D-A!
Det går att bygga om 11-28 => 12-28 på samma sätt som 11-32 => 12-32.
Hur du gör har jag skrivit om här

Det skiljer i längd (bredd?)
Många hjul som säljs med 11-34 kassetter har en 1,8mm passbricka("shim") bakom kassetten.

Det är ju skillnad på grusvägar också. Ska du mest cykla på vanliga landsvägar som råkar vara grusbelagda så tycker inte jag skillnaden mot landsvägsutväxling skiljer så mycket, nån extra kugg åt det lättare hållet och nån färre åt det snabbare.
Min gamla cyclocross körde jag med 50/34 och 13-25 på niodelat och det funkade bra på de flesta grusvägar men lite för tungt uppför stigar.
Numera 48/32 och 12-29 på tiodelat och det räcker ganska bra även till stigcykling.

Som andra redan har skrivit borde det inte vara några problem att kunna trampa upp till ~50 km/h med 48:12 och då endast ~95 i kadens.

Många hjul som säljs med 11-34 kassetter har en 1,8mm passbricka("shim") bakom kassetten.
Var snarare att det såg lite glappt ut med växlarna när man kommer upp i fart på högre framväxeln med en 12-32 som jag tänkte på.. Men kanske inte gör så mkt i praktiken, vad vet jag. Med en 12-28 skulle jag dock ha ännu fler växlar i användbart spann på lägre framväxeln som det ser ut så det kanske får bli så! Tack för tipset för 2000 kr har jag inte lust att punga ut i onödan.

Svårt att mäta kassetten och ser ingen bricka, behöver man ta loss den för att se?

Svårt att mäta kassetten och ser ingen bricka, behöver man ta loss den för att se?
Ta av kassetten för att mäta bodyns längd, du måste ju ändå ta av kassetten om du skall byta den.
Du behöver en avdragare och ett mothållsverktyg, en kedjepiska. Kedjepiskan är bra men hur bra biltemaavdragaren fungerar i praktiken har jag ingen aning om.
Om din nuv kedja är sliten kan även den behöva bytas när du monterar en ny kassett. Om du sköter underhållet och byter kedja innan den är för mkt sliten kan du få ut upp till tre kedjor/kassett.
Detta är enkelt att göra själv även för den inte har mekat särskilt mkt tidigare med cykel. Kolla bara upp lämplig guide på nätet och/eller youtube

Är det inte Miche som har lösa delar också så man kan komponera sin egen?
Det är det Miche Primato är gjort för
Men det kan vara svårt att hitta en handlare som har exakt de strl man vill ha och ofta kostar de en hel del, åtminstone jmf med Ultegra och de 15-25g tyngre 105. Dessutom skall Miche Primato inte ha Shimanos växlingsunderlättande HG och en del på nätet klagar över kvalitén på växlingarna.

Ta av kassetten för att mäta bodyns längd, du måste ju ändå ta av kassetten om du skall byta den.
Du behöver en avdragare och ett mothållsverktyg, en kedjepiska. Kedjepiskan är bra men hur bra biltemaavdragaren fungerar i praktiken har jag ingen aning om.
Om din nuv kedja är sliten kan även den behöva bytas när du monterar en ny kassett. Om du sköter underhållet och byter kedja innan den är för mkt sliten kan du få ut upp till tre kedjor/kassett.
Detta är enkelt att göra själv även för den inte har mekat särskilt mkt tidigare med cykel. Kolla bara upp lämplig guide på nätet och/eller youtube

Men det kan vara svårt att hitta en handlare som har exakt de strl man vill ha och ofta kostar de en hel del, åtminstone jmf med Ultegra och de 15-25g tyngre 105. Dessutom skall Miche Primato inte ha Shimanos växlingsunderlättande HG och en del på nätet klagar över kvalitén på växlingarna.
Jag såg det nu också, att det är stora luckor i utbudet (men det gäller väl det mesta cykelrelatetat numera?)
Jag har inte upplevt några växelproblem tillsammans med sram rival 10-delat.

Ok!
Divergen är i nyskick nästan, bara gått 90 mil som tur är så hoppas inte kedjan ska behöva bytas.
Kör på att modda en 105 11-28 isf, om det både är billigare å ev bättre.
Drog iväg en beställning på ett par Gravelking slicks 38 mm också nu (behövde ju ändå köpa flaskhållare.. hehe)
Tråkigt det regnar nu bara för jag vill ut å cykla å testa cykeldatorn!

uKv4Pwt.jpeg

Blev uppehåll som tur var.
Rolig manick!
Behöver dock lära mig hur den funkar bättre, nu ville den att jag skulle vända tbk till start för att följa rundan. Vet inte vad jag gjorde fel men hittade inte hur man "uppdaterade" navigationen.

Går det även att bygga om en 11-30 -> 12-30 på samma sätt som 11-28 -> 12-28? Kollat på http://www.ritzelrechner.de/? och ser ju ut att vara lika enligt dom iaf förutom på lägsta växlarna..

Går det även att bygga om en 11-30 -> 12-30 på samma sätt som 11-28 -> 12-28? Kollat på http://www.ritzelrechner.de/? och ser ju ut att vara lika enligt dom iaf förutom på lägsta växlarna..
Jag har byggt om 11-28 till 12-28 vid två tillfällen. Ingen av gångerna fick jag växlingarna att funka felfritt. Ramperna matchade inte riktigt originalutförandet verkade det som. Kastade på 12-25 nu och gud så fint de växlade.

Går det även att bygga om en 11-30 -> 12-30 på samma sätt som 11-28 -> 12-28? Kollat på http://www.ritzelrechner.de/?
Leta hellre reda på och kolla på shimanos sprängskisser för kassetten, där borde det framgå
Men utan att ha kollat själv så killgissar jag att det borde kunna gå.

Jag har byggt om 11-28 till 12-28 vid två tillfällen. Ingen av gångerna fick jag växlingarna att funka felfritt. Ramperna matchade inte riktigt originalutförandet verkade det som.
Vilka lösa kassettklingor valde du då?
För som jag hart länkat till tidigare i tråden har jag byggt om både 11-28=>12-28 och 11-32=>12-32 och de har växlat lika bra som originalet.

Leta hellre reda på och kolla på shimanos sprängskisser för kassetten, där borde det framgå
Men utan att ha kollat själv så killgissar jag att det borde kunna gå.

Vilka lösa kassettklingor valde du då?
För som jag hart länkat till tidigare i tråden har jag byggt om både 11-28=>12-28 och 11-32=>12-32 och de har växlat lika bra som originalet.
Första kassetten byggde jag om enligt dina länkar, men de är ju några år sedan nu. Senast mixade jag en 12-25 med en 11-28, r7000. Första växlade mycket mindre dåligt än ändra, men ingen växlade lika rent som en oförändrad.

Första kassetten byggde jag om enligt dina länkar, men de är ju några år sedan nu. Senast mixade jag en 12-25 med en 11-28, r7000. Första växlade mycket mindre dåligt än ändra, men ingen växlade lika rent som en oförändrad.
Skumt.
Undrar om Shimano har ändrat på ngt?
Oavsett det har det alltså funkat bra för mig.
Hmm det lät ju lite oroväckande.
Kanske tar och köper hela kassetten i Ultegra då och bygger om, då ska det väl knappast vara några problem?

Kanske tar och köper hela kassetten i Ultegra då och bygger om, då ska det väl knappast vara några problem?
Om jag kommer ihåg rätt är det både CS-5800 och CS-6800 kassetter jag har byggt om och som fungerar utan problem.
Och enl Shimanos sprängskisser skall det inte vara ngn skillnad mellan åtminstone de enskilda kassettklingorna i CS-5800 <=> CS-R7000 och CS-6800 <=> CS-R8000

Dessutom skall det endast skilja 15-25 g i vikt mellan 105 och Ultegra kassetter

Men eftersom fler av kassettklingorna på en ultegrakassett sitter ihop/på en hållare jmf med 105-kassetten (se sprängskisserna) så kan ultegrakassetten ge mindr "bitmärken" i "bodyn", särskilt om det är en alubody.

Om jag kommer ihåg rätt är det både CS-5800 och CS-6800 kassetter jag har byggt om och som fungerar utan problem.
Och enl Shimanos sprängskisser skall det inte vara ngn skillnad mellan åtminstone de enskilda kassettklingorna i CS-5800 <=> CS-R7000 och CS-6800 <=> CS-R8000

Dessutom skall det endast skilja 15-25 g i vikt mellan 105 och Ultegra kassetter

Men eftersom fler av kassettklingorna på en ultegrakassett sitter ihop/på en hållare jmf med 105-kassetten (se sprängskisserna) så kan ultegrakassetten ge mindr "bitmärken" i "bodyn", särskilt om det är en alubody.
På de senaste r7000-kassetterna stod det olika bokstäver bakom tandantalet, på ena kassetten stod det t.ex. 19E och på den andra 19D. Vad jag kunde se med ögonen så verkade ramperna vara placerade på olika platser, men någon kanske har koll på detta med bokstäverna?

På de senaste r7000-kassetterna stod det olika bokstäver bakom tandantalet, på ena kassetten stod det t.ex. 19E och på den andra 19D. Vad jag kunde se med ögonen så verkade ramperna vara placerade på olika platser
OK
Men var det verkligen 19E och 19D?
För om man kollar på sprängskissen för CS-R7000 så verkar det endast finnas 19E och 19F.
19D verkar alltså vara ngt nytt
Och varför bytte du 19-kassettklingan om du skulle bygga om 11-28 => 12-28?
Eller är det felskrivet och du menade 16 (som skall finnas i 16A och 16B)?

Men oavsett det exakta antalet tänder och bokstav på kassettklingan så verkar det alltså som om jag har fått den(16A?) som gör att kassettombyggnaden fungerar bra och du inte har fått det.
Kan det stämma?

REDIGERAT
Nej, jag har ingen möjlighet just nu att kolla bokstäverna på kassettklingorna på mina ombyggda kassetter.

Senast ändrad:
OK
Men var det verkligen 19E och 19D?
För om man kollar på sprängskissen för CS-R7000 så verkar det endast finnas 19E och 19F.
19D verkar alltså vara ngt nytt
Och varför bytte du 19-kassettklingan om du skulle bygga om 11-28 => 12-28?
Eller är det felskrivet och du menade 16 (som skall finnas i 16A och 16B)?

Men oavsett det exakta antalet tänder och bokstav på kassettklingan så verkar det alltså som om jag har fått den(16?) som gör att kassettombyggnaden fungerar bra och du inte har fått det.
Kan det stämma?

REDIGERAT
Nej, jag har ingen möjlighet just nu att kolla bokstäverna på kassettklingorna på mina ombyggda kassetter.
Nej det var bara ett exempel, kommer tyvärr inte
ihåg vilka av dreven det var. Jag noterade bara att det var olika bokstäver bakom tandantalet när jag satte tillbaka standarddreven. Om jag kommer ihåg kan jag jämföra mellan kassetterna när jag rengör den nästa gång ?

Nej men de är ju inte identiska drev i 105 och Ultegra står det ju.. eller menade du inte att man kunde mixa R7000 och R8000? För det finns ju också 105-drev att köpa ser jag nu https://www.bike-discount.de/en/shi...C2JGBeCn_7zJyqs-EXu5ZVD3-cCPv74caAqpbEALw_wcB
(hittade bara drev till Ultegra innan)

Hur gjorde du med första du byggde om, var det drev av samma typ som kassetten? Och den andra, båda R7000??

Fått på nya däck nu förresten (och flaskhållare!), jäklar vilken skillnad det blev i rull på asfalt! Provade bara en liten runda och hade inte så höga förväntningar men märktes tydligt när man accelererade! Snygga var de också vilket är ett plus. Hoppas de funkar bra på grus med.
Visa bilaga 558926
Däck är väldigt viktiga!

Hmm en tråkig (eller rolig) grej med cykeldator är ju att man får svart på vitt i vilken form man är.
Har intalat mig själv att jag har bra flås då jag alltid haft det och dessutom tränat regelbundet i 1,5 år nu.. Men jag klarade inte att cykla 30 km på en timme, trots att min genomsnittspuls låg på 145.. På motionscykel kan jag hålla 32 km/h utan att min puls sticker över 125, vilken skillnad alltså. Antar att mina 20 kg övervikt och icke-aerodynamiska sittställning spelar roll, men ändå...

Hmm en tråkig (eller rolig) grej med cykeldator är ju att man får svart på vitt i vilken form man är.
Har intalat mig själv att jag har bra flås då jag alltid haft det och dessutom tränat regelbundet i 1,5 år nu.. Men jag klarade inte att cykla 30 km på en timme, trots att min genomsnittspuls låg på 145.. På motionscykel kan jag hålla 32 km/h utan att min puls sticker över 125, vilken skillnad alltså. Antar att mina 20 kg övervikt och icke-aerodynamiska sittställning spelar roll, men ändå...
Jag tror du ska ta motionscykelns ”hastighet” med en stor nypa salt

Åtminstone provcykla en Merida Silex om du får möjlighet. Den är en riktigt bra Gravel/långfärds cykel med en avslappnad geometri som gör att man kan cykla långt och ger en hög komfort nivå. Den är en gediget produkt, tycker jag. Om jag nånsin skulle gör en Vättern en gång till, då ville jag helst göra den på en sån, annars tror jag inte det blir aktuellt igen. Tills jag vinner på en Trisslott, åker jag på en ombyggd 26" stål Mtb numera med bockstyre. Den viktigaste faktorn är däckvalet som påverkar komforten. Jag har Conti Doublefighter sulor på den. Dom sväljer mycket ojämnheter. Ramen är inte heller stötig och cykeln klarade sig väldigt bra när jag blev påkörd i våras. En racer hade inte klarat sig lika bra. Jag tror en kombination av ram materialet och framdäckets relativa låga däcktryck gjorde att cykeln klarade sig. Hoppas du kan läsa mellan raderna och inte tycker jag har avvikit för långt ifrån frågan. Jag också prioriterar komfort och det är inte så lätt att uppnå på en ren lv cykel. Bålstyrka är väldigt viktigt också, som andra har påpekat, likväl sadelvinkeln och ram storlek osv,osv. Kolla på en kille på youtube som heter Francis Cade. Han lägger upp filmer med en skön snubbe som är duktig på Bikefit som heter Simon. Där finns det mycket att hämta.
Lycka Till.

Åtminstone provcykla en Merida Silex om du får möjlighet. Den är en riktigt bra Gravel/långfärds cykel med en avslappnad geometri som gör att man kan cykla långt och ger en hög komfort nivå. Den är en gediget produkt, tycker jag. Om jag nånsin skulle gör en Vättern en gång till, då ville jag helst göra den på en sån, annars tror jag inte det blir aktuellt igen. Tills jag vinner på en Trisslott, åker jag på en ombyggd 26" stål Mtb numera med bockstyre. Den viktigaste faktorn är däckvalet som påverkar komforten. Jag har Conti Doublefighter sulor på den. Dom sväljer mycket ojämnheter. Ramen är inte heller stötig och cykeln klarade sig väldigt bra när jag blev påkörd i våras. En racer hade inte klarat sig lika bra. Jag tror en kombination av ram materialet och framdäckets relativa låga däcktryck gjorde att cykeln klarade sig. Hoppas du kan läsa mellan raderna och inte tycker jag har avvikit för långt ifrån frågan. Jag också prioriterar komfort och det är inte så lätt att uppnå på en ren lv cykel. Bålstyrka är väldigt viktigt också, som andra har påpekat, likväl sadelvinkeln och ram storlek osv,osv. Kolla på en kille på youtube som heter Francis Cade. Han lägger upp filmer med en skön snubbe som är duktig på Bikefit som heter Simon. Där finns det mycket att hämta.
Lycka Till.
Ogilla. Som någon sa. Läser inte mellan rader.
Nä men om du inte trollar (sry) så har Silexen lite väl lång reach.. Min Diverge som jag skaffade har kort reach å hög stack. De Conti Doublefighter som satt på på min har jag bytt ut mot Gravelking SS..
Är glad på sätt och vis att jag skaffade en alu då jag är klumpig av mig och redan ramlat en gång och skulle oroa mig för sprickor på en carbon (vet dock inte om det är nån riktig risk för det).
Ska kolla Youtubern. Bålstyrka var ett bra tips men jag avskyr att träna det lika mkt som jag avskyr att stretcha.. men det är nog idé att börja med bådeoch..

Tillbaka
Topp