Råd angående en service på cykeln

Kan vi få bilder på cykeln i nuvarande skick? Det låter extremt mycket med 5000, men om skicket också är extremt kanske det är rimligt. Det går att sabba en cykel på 1 år.
Cykeln är ju på given verkstad så kan tyvärr inte ta några bilder.. men jag är inte helt okunnig så hade något stuckit ut hade jag nämnt det. Jag lämnade in den för att få den i topp skick inför en resa dvs tvätt/smörj/ev. kedjebyte/lite justering av växlarna (b tension n what not).. specifikt smörj av vevparti och sådant jag själv helst inte pillar med.. men kanske deras syn på en sådan service är att ge cykeln oskulden tillbaka..

Väldigt sant. Jag köper inte riktigt att dem skulle kunna ha ett gäng verkstäder i Stockholm och vara totala skojare. Men mjölkandet av de kunder som dyker upp är ju tyvärr vanligt i mekaniker/service/sälj yrken. Inte ens med ont upsåt

Jag har iallafall undvikit regn o blask (så gott det går i Sverige) Jag har den alltid parkerad inomhus(både hemma och på jobb). Jag tvättar av kedjan med fibertrasa efter väldigt grusiga åk, och fettar kedjan efter behov. Jag har tagit av bakhjulet och borstat kassetten utförligt kanske 3-4ggr. Overall tycker jag det är ett jävla pill på hemmaservice-biten.
A har varit min uppfattning om cyklar också. Kör inga högtryckstvättar eller duschar.. Kör en fibertrasa efter riktigt skitiga åk..

Jag kör däremot 70% grusvägar, skogsstigar..
30% asfalt som kopplar dessa så "skitiga åk" kan ju vara ganska frekventa ibland..

Cykeln är ju på given verkstad så kan tyvärr inte ta några bilder.. men jag är inte helt okunnig så hade något stuckit ut hade jag nämnt det. Jag lämnade in den för att få den i topp skick inför en resa dvs tvätt/smörj/ev. kedjebyte/lite justering av växlarna (b tension n what not).. specifikt smörj av vevparti och sådant jag själv helst inte pillar med.. men kanske deras syn på en sådan service är att ge cykeln oskulden tillbaka..

Det går inte att uttala sig utan att se cykeln. Om du fettar in kedjan och sen cyklar på det underlag du beskriver kan du mycket väl få ett stort slitage och då kan kedjan vara helt slut på 300 mil. Fett samlar upp sand mm som nöter. Inget av det verkstaden föreslår verkar orimligt givet den beställning du verkar ha gjort. Om de misstänker att växelvajern är på väg att bli dålig/gå av så har de gjort helt rätt när de har prioriterat den.

Det är flera som i tråden har vevat mot verkstaden på rätt lösa grunder.

Jag litar på dig. Men det går ju faktiskt inte att gå till botten och besvara din fråga utan att veta cykelns skick.

Det går inte att uttala sig utan att se cykeln. Om du fettar in kedjan och sen cyklar på det underlag du beskriver kan du mycket väl få ett stort slitage och då kan kedjan vara helt slut på 300 mil. Fett samlar upp sand mm som nöter. Inget av det verkstaden föreslår verkar orimligt givet den beställning du verkar ha gjort. Om de misstänker att växelvajern är på väg att bli dålig/gå av så har de gjort helt rätt när de har prioriterat den.

Det är flera som i tråden har vevat mot verkstaden på rätt lösa grunder.
Det är helt sant. Jag har försökt läsa mig till en acceptabel rutin för tvätt och service, men det råder många delade synpunkter online, Så jag har väl försökt nån median som helt enkelt inte varit nog. Eller bara gjort mer skada. Behöver helt enkelt bita i det sura äpplet och lära mig allt själv eller vara redo att betala 5000:- om året..

Det är ju även så att hela "gravel konceptet" är lite klämt i mitten då man i princip ofta cyklar på en mountainbikes underlag med en road bike.

Får väl annars börja spara till en rohloff eller pinion med bälte och minska behovet för service helt..

Men att serva en ny cykel efter 1 år för närmare 5K… Har du inte helt misshandlat den på dessa 2-300 mil så är det löjligt.

Senast ändrad:
Det är väl kanske inte helt sant i nådens år 2025.
69°HTA, GRX grupp, clutch, 50mm däck o bra flair på bockstyret har gett mig en bekvämare tur längs tama mtb-stigar jämfört med en ren "road bike" så klart, men verkar som denna gravel inte pallat trycket med tanke på allt som behöver bytas nu..

Med tanke på att de ville vaska hela drivlinan så är man lite nyfiken på vad en kedjeslitagemätare visar.
När jag frågade varför han ville prioritera växelvajjer och inte kedjebyte skrev han iaf;
"-varför jag inte vill göra ett kedjebyte är för att jag då måste byta kedja och kassett, annars kan du få svårigheter att trampa"

Åk och hämta cykeln så vi kan titta på den. Ta lite bilder och kanske film. Är det så illa som mecken säger tar du tillbaka jonnen dit, eller köper delar och fixar själv.

Men jag måste berömma deras öppettider!
1000003596.webp

Mekanikern har så klart en arbetsinstruktion och där står att kedja och kassett ska bytas.

Jag jobbar med processstöd för eftermarknad. Byta delar är grundläggande eftersom marginaler är högre än på timmar.

Sorry om ni fick höra det först från mig

Senast ändrad:
När jag frågade varför han ville prioritera växelvajjer och inte kedjebyte skrev han iaf;
"-varför jag inte vill göra ett kedjebyte är för att jag då måste byta kedja och kassett, annars kan du få svårigheter att trampa"
Jo det är ju det som händer om kör kedjan för länge utan att byta den, så att kassetten slits. Rekommendationen på 11s är väl att byta kedjan så fort den passerar 0.75 för att inte hamna i det läget, då ska man kunna gå igenom ett par tre kedjor iaf innan kassetten behöver bytas. Därav nyfikenheten på vad slitagemätaren visar.

Mekanikern har så klart en arbetsinstruktion och där står att kedja och kassett ska bytas.

Jag jobbar med processstöd för eftermarkna. Byta delar är grundläggande eftersom marginaler är högre än på timmar.

Jo det är ju det som händer om kör kedjan för länge utan att byta den, så att kassetten slits. Rekommendationen på 11s är väl att byta kedjan så fort den passerar 0.75 för att inte hamna i det läget, då ska man kunna gå igenom ett par tre kedjor iaf innan kassetten behöver bytas. Därav nyfikenheten på vad slitagemätaren visar.
Ska be verkstan ge mig en full diagnos.

Cykel iaf köpt NY Juni 2024.
Cyklade juni-november
(November tog jag service som ingick i köpet).
Lagrad inomhus över vinter.
Cyklat mars-juni 2025 ganska frekvent.
Och i veckan började jag märka lite slapphet i kedjan o lite mer ljud i frihjul och trampande. Så jag lämnade in den för service och ev. kedjebyte igår. Trodde verkligen det var ok tidsram.

Ja, om det är en KMC X10-kedja enligt spec, du rengör cykeln regelbundet (men inte överdrivet med avfettning) och smörjer kedjan med något vettigt (vad använder du?) så skall en kedja hålla långt mycket längre än 2-300 mil.

Muc-off dry lube.. testade wet lube en gång men det drog bara åt sig massa skit så jag fick köra piprensare i länkarna för att få bort allt..

Muc-off dry lube är skit enligt mig. Men oavsett vad, på den korta tid så ja, en kedja kan man nog tagit slut på, har den börjat äta lite på kassetten så förstår jag att meken tar det säkra före det osäkra istället för att du skall komma tillbaks igen med en kedja som kuggar över. Mekar man själv så byter man kedja och har en kassett i backup. Men sen förstår jag inte. Trissor låter bisarrt, de håller längre än så, även utan skötsel. Body/nav likaså, om det inte är så att no-name navet varit lite överspänt eller glappigt från fabrik och utan åtgärd så skulle man kanske kunna förstöra det på så kort tid. Men en taggig body byter man inte om det nu är det som är problemet. Hölje, nej men en vajer kan man byta i förebyggande syfte 1 gång om året för att slippa haveri på Shimano. Det gör man själv på 10 minuter och 50 i materialkostnad som någon skrev. Har svårt att tro att den är sliten

Sen så skulle jag säga att när det gäller drivlineslitage så är det mer eller mindre irrelevant om det är en MTB eller gravel, det är skötsel och förutsättningarna man kör i som spelar störst roll. Drivlinan är ju i grunden samma konstruktion.

I och med Muc-Off är kedjan definitivt kass på 300 mil, Muc-Off can Fuc-Off, som man säger. Men även med det giftet på kedjan skulle det vara otroligt om kassetten är kass, så otroligt att jag skulle kunna erbjuda mig köpa TS en ny, personligen, om den skulle börja kugga med en ny kedja. Mer ljud i frihjul låter bara som att det börjar bli lite torrt, om vi bara snackar lite mer högljutt spinnande, alltså.

Cup and cone är ju inte givet att haverera. Tvärtom är det är ett oftast väldigt boomproof system. Ja, en del kommer överspända från fabrik. Men det normala skulle jag säga är att du kan ta ett sånt hjul från hyllan och köra 1000 mil med det utan att röra något.
Det verkar väl också lite oklart om ditt nav är slut.
näe, inte en dålig konstruktion så länge den är rätt justerad och sköts efter brukande. Cyklar man saltslask så har jag inte hittat några som klarar sig utan service minst årligen.
Kör man dem för länge är det dock oftast rätt kört. Jag har slipat upp konor och räddat ett antal till att gå ytterligare några säsonger. Men det brukar vara svårt att hitta reservdelar och lagerbanorna brukar inte gå at byta.
Maskinlager däremot är bättre tätade och kostar inte så mycket och är inte så svåra att byta och det ser jag som en fördel

I och med Muc-Off är kedjan definitivt kass på 300 mil, Muc-Off can Fuc-Off, som man säger. Men även med det giftet på kedjan skulle det vara otroligt om kassetten är kass, så otroligt att jag skulle kunna erbjuda mig köpa TS en ny, personligen, om den skulle börja kugga med en ny kedja. Mer ljud i frihjul låter bara som att det börjar bli lite torrt, om vi bara snackar lite mer högljutt spinnande, alltså.
För att kasta lite smolk i din glädjebägare kan jag berätta att jag kört med MucOff C3 på mina kedjor i många (7-8-9?) år och att de håller minst lika länge som med vilken annan smörja som helst. Och inte blir de skitigare heller. Möjligen skulle vax vara bättre mht nedskitning men vem fan orkar hålla på med sånt?

Det är bara att tacka nej..... precis om att det är frivilligt att byta torkare när man lämnar in bilen.

Trissorna låter lite konstigt ja. Men både det och framför allt navet får man väl först konstatera att det inte är nåt fel på skiten innan man gnäller.

Lämna inte en en cykel för "tvätt" så slipper man sån skit.

För att kasta lite smolk i din glädjebägare kan jag berätta att jag kört med MucOff C3 på mina kedjor i många (7-8-9?) år och att de håller minst lika länge som med vilken annan smörja som helst. Och inte blir de skitigare heller. Möjligen skulle vax vara bättre mht nedskitning men vem fan orkar hålla på med sånt?
Och för att kasta smolk i din glädjebägare så använder inte TS C3, TS använder Dry Lube, och så väger inte dina anekdoter särskilt tungt när Muc-Off gång på gång visar sig vara i särklass sämst i kontrollerade tester, där tex deras Nano visar på kedjeslitage som är FEM ggr så högt som andra likvärdiga smörjmedel. Om du nu har kört C3 i 7-8-9 år så är det ju intressant hur du kan göra det uttalandet utan att ha något annat smörjmedel att kontrollera mot om det är så att det är det du kört konsekvent. Bara för att du tror att det sliter lika fort som alla andra, så betyder det inte att det gör det.

1750756934920.webp

Nu har inte ens ZFC orkat testa C3 för han anser inte att det är värt besväret, så ja, det kanske finns en chans att de ryckt upp sig och äntligen lyckats leverera en produkt som kanske inte är bra, men iaf är likvärdig med "vilken annan smörja som helst", skulle inte slå vad om det, dock.

Sen är vaxning enklare och snabbare än drip-on, iaf om du ska hålla på och avfetta kedjan varje gång du applicerar drip-on, vilket du måste om du ens ska börja nå upp i närheten av livslängden på saker och ting som vaxning erbjuder. Om du skiter i det steget så är drip-on givetvis enklare, och livslängden på komponenter kommer återspegla det.

Och för att kasta smolk i din glädjebägare så använder inte TS C3, TS använder Dry Lube, och så väger inte dina anekdoter särskilt tungt när Muc-Off gång på gång visar sig vara i särklass sämst i kontrollerade tester, där tex deras Nano visar på kedjeslitage som är FEM ggr så högt som andra likvärdiga smörjmedel. Om du nu har kört C3 i 7-8-9 år så är det ju intressant hur du kan göra det uttalandet utan att ha något annat smörjmedel att kontrollera mot om det är så att det är det du kört konsekvent. Bara för att du tror att det sliter lika fort som alla andra, så betyder det inte att det gör det.

Visa bilaga 776135

Nu har inte ens ZFC orkat testa C3 för han anser inte att det är värt besväret, så ja, det kanske finns en chans att de ryckt upp sig och äntligen lyckats leverera en produkt som kanske inte är bra, men iaf är likvärdig med "vilken annan smörja som helst", skulle inte slå vad om det, dock.

Sen är vaxning enklare och snabbare än drip-on, iaf om du ska hålla på och avfetta kedjan varje gång du applicerar drip-on, vilket du måste om du ens ska börja nå upp i närheten av livslängden på saker och ting som vaxning erbjuder. Om du skiter i det steget så är drip-on givetvis enklare, och livslängden på komponenter kommer återspegla det.
Ledsen, men jag har inemellan kört annat som bla Happyhajpade NFC, även nån grön sak som jag inte kommer ihåg namnet på m.fl.
Men jag förstår din upprördhet.

Ja Muc-Off är tyvärr ökända för att slita hårt på drivlinan. Jag körde gröna C3 med god framgång, men det var nog den kromade kedjan och nitisk rengöring med kompressor som gjorde att det funkade.

Angående servicen - dyr eller inte - så är det nog en samvetsgrann cykelsmed, som inte vill göra dig besviken. Om slitdelar, förutom kedjan så vajrar och bromsar etc., byts ut, tar det tid, och tid är pengar.

Angående servicen - dyr eller inte - så är det nog en samvetsgrann cykelsmed, som inte vill göra dig besviken. Om slitdelar, förutom kedjan så vajrar och bromsar etc., byts ut, tar det tid, och tid är pengar.
Jag tror ingen försöker argumentera för att verkstaden inte ska ta betalt för utfört jobb, det handlar nog mer om jobbet som de vill utföra är i TS intresse, sett till behov och kostnad.

Ok, det verkar som att kedja+kassettbytet inte hinns med innan fredag så jag får nöja mig med tvätt+grundservice för 990:-.. Av förslagen här samt av verkstan kan jag dock tänka mig att det som är mest akut är just kassett+kedjebyte. Kan jag få detta bytt på någon verkstad över en dag tror ni?

Kommer vara i Jönköping, Kalmar, Öland, Malmö, Göteborg osv i sommar.. kommer cykla långa distanser. Och nu kommer jag ha svårt att ha blind tillit till cykeln som så många ggr förr haha.

Ok, det verkar som att kedja+kassettbytet inte hinns med innan fredag så jag får nöja mig med tvätt+grundservice för 990:-.. Av förslagen här samt av verkstan kan jag dock tänka mig att det som är mest akut är just kassett+kedjebyte. Kan jag få detta bytt på någon verkstad över en dag tror ni?

Kommer vara i Jönköping, Kalmar, Öland, Malmö, Göteborg osv i sommar.. kommer cykla långa distanser. Och nu kommer jag ha svårt att ha blind tillit till cykeln som så många ggr förr haha.
Köp en ny kedja och ett kedjelåsverktyg så testar du att byta till nya kedjan själv hemma. Funkar det dåligt så har du gamla kedjan kvar och byter tillbaka till den.

Det är lite svårt att utifrån din skärmdump förstå vad verkstaden rekommenderar i första hand. Om det faktiskt är problem med bakväxelvajern så kan det snabbt bli akut. Då kan vajern gå av och du kan bara cykla på tyngsta växeln. Att kedjan kuggar över på ett drev är mindre jobbigt än vajerbrott.

Är du orolig för kedjan, har tid och kompetensen så gör som @miyatafarfar föreslår.

Köp en ny kedja och ett kedjelåsverktyg så testar du att byta till nya kedjan själv hemma. Funkar det dåligt så har du gamla kedjan kvar och byter tillbaka till den.
Samt en krdjebrytare. En ny kedja är garanterad för lång.
(lägg den gamla och den nya bredvid varandra. Då får man en anvisning om längden. Hellre en länk för lång än en länk för kort)

Det är inte akut efter 300mil. Om du ändå skall byta både kedja och kassett kan du vänta till efter säsongen. Köp verkryg och gör det själv. Om du köper en kedja med kedjekås (ej pin) går det knappast att misslyckas.

Samt en krdjebrytare. En ny kedja är garanterad för lång.
(lägg den gamla och den nya bredvid varandra. Då får man en anvisning om längden. Hellre en länk för lång än en länk för kort)
TS kan kontrollera sitt multiverktyg (om hen har ett sådant) om det har kedjebrytare också, de kommer ofta med en, dock håller jag med om att det är bättre att köpa en dedikerad kedjebrytare för hemmabruk då de brukar vara lite mer ergonomiska och robusta.

Om du inte har något emot att skicka pengar till verkstaden så fine. Så länge de gör ett bra jobb och du tycker det är värt pengarna. Men jag skulle ändå säga att kassett och kedjebyte bör man lära sig själv. Liksom justering av växlar och byta en slang. Kassettverktyg och en kedjebrytare är allt du behöver. Köp en slitagemätare också. Det är småpengar. Köper man på XXL eller annat ställer så tror jag du får verktygen och kassett + kedja för 1000 spänn. Kan du byta en slang så kan du byta en kassett. Köper man från Tyskland/nätet kommer man ännu billigare undan. en HG500 11-34 kasett kostar strax över 300

Sen förstår jag inte deras argument och vad som ingår i sommarservicen i tid och pengar. Med ett maxtak på 2000 så borde de såklart prioriterat kedja och kassett kan jag tycka, om det nu är sopslut. För restrerande 500 borde de kunna byta wire, inte hölje, samt justera växlarna. Vad mer skall göras utöver det?

tvättas och smörjas. Sen har de ju redan lagt hela marginalen på dialog med kunden så ska detta gå ihop så gäller det nog att arbetsledningen går in och hittar 15 minuter för att byta kedja o kassett innnan fredagen.

Det är lite svårt att utifrån din skärmdump förstå vad verkstaden rekommenderar i första hand. Om det faktiskt är problem med bakväxelvajern så kan det snabbt bli akut. Då kan vajern gå av och du kan bara cykla på tyngsta växeln. Att kedjan kuggar över på ett drev är mindre jobbigt än vajerbrott.

Är du orolig för kedjan, har tid och kompetensen så gör som @miyatafarfar föreslår.
Enligt mekanikern är det inget synligt fel på vajern men han tyckte växeln gick trögt.

Och jag fick inget svar på kedja+kassett skicket. Förutom att han inte ville byta kedja utan kassett

tvättas och smörjas. Sen har de ju redan lagt hela marginalen på dialog med kunden så ska detta gå ihop så gäller det nog att arbetsledningen går in och hittar 15 minuter för att byta kedja o kassett innnan fredagen.
Haha. Det e det..
Fick t.om veta att dem inte påbörjat något eftersom jag inte beviljat prisförslaget så nu beviljade jag den där "semesterservice" så får resten bli en utbildning för mig i höst.

Om du inte har något emot att skicka pengar till verkstaden så fine. Så länge de gör ett bra jobb och du tycker det är värt pengarna. Men jag skulle ändå säga att kassett och kedjebyte bör man lära sig själv. Liksom justering av växlar och byta en slang. Kassettverktyg och en kedjebrytare är allt du behöver. Köp en slitagemätare också. Det är småpengar. Köper man på XXL eller annat ställer så tror jag du får verktygen och kassett + kedja för 1000 spänn. Kan du byta en slang så kan du byta en kassett. Köper man från Tyskland/nätet kommer man ännu billigare undan. en HG500 11-34 kasett kostar strax över 300
Du har helt rätt. Tyvärr hatar jag dock att mecka och YT Parktool får mig att somna.. Men jag kommer nog göra så att jag gör byten/uppgraderingar i höst på cykeln i samband med någon kurs. Betalar ju hellre för en utbildning om jag ska va ärlig. Borde finnas gott om rika roadies som ger dessa verkstäder arbete..

Ändå varit nyfiken på om jag skulle komma undan med en 11-40 kassett till denna GRX410 utan någon wolftooth eller liknande..så kanske några flugor i en smäll..

Skrev så här i annan tråd och tycker det känns väldigt relevant även här:

"Jag har en kollega som hade problem med växlarna. Lösningen var enligt cykelmek att byta kassett, kedja och drev för omkring 2K, om jag minns rätt. Jag justerade växelvajern och sen var det bra.

Med det vill jag ha sagt att om du inte själv kan bedöma om enklaste lösningen på felet är mycket billigare än vad de påstår, så ta i alla fall och få en second opinion av en annan mek - eller helst någon kunnig du känner."

Fast det är ju inte heller rimligt att fara stan runt för att få en kedja bytt.
Frågan är ju om de försöker lura honom och om inte så står nog alternativen mellan att lära sig själv eller betala

Eller få hjälp. Just att byta kedja och kassett kan nog många tänka sig att göra för en rätt stor bekanskapskrets eftersom det inte borde kunna bli knas. Om det ändå knasar så står man där som som ansvarig för att hela hojen ska funka. Kanske trissorna är dåliga? :cool:

BTW, jag har själv för många år sen lämnat in mtb på service några ggr. Gissa om de bytte kedja och kassett?

Du har helt rätt. Tyvärr hatar jag dock att mecka och YT Parktool får mig att somna.. Men jag kommer nog göra så att jag gör byten/uppgraderingar i höst på cykeln i samband med någon kurs. Betalar ju hellre för en utbildning om jag ska va ärlig. Borde finnas gott om rika roadies som ger dessa verkstäder arbete..

Ändå varit nyfiken på om jag skulle komma undan med en 11-40 kassett till denna GRX410 utan någon wolftooth eller liknande..så kanske några flugor i en smäll..
Just kassett och kedja tycker jag hör till det lättaste. Behövs knappt parktools videor för det. Vill hävda att om man kan ta av hjulet och byta slang så kan man byta kassett.

11-40 skall gå enligt internet. Sök på "Rd rx400 11-40" så finns det många som bekräftar. 11-34 eller 36 är väl det officiella

Exempevis:

Just kassett och kedja tycker jag hör till det lättaste. Behövs knappt parktools videor för det. Vill hävda att om man kan ta av hjulet och byta slang så kan man byta kassett.

11-40 skall gå enligt internet. Sök på "Rd rx400 11-40" så finns det många som bekräftar. 11-34 eller 36 är väl det officiella

Exempevis:

Det är sedan gammalt att Shimano är väldigt försiktiga med sina rekommendationer.
(Gammal artikel men ger absolut en fingervisning https://road.cc/content/feature/how...246424?qt-more_features_sidebar_tabs=0&page=1)
Det gäller fö även SRAM om någon undrar.
Men om det även gäller elväxlar har jag ingen aning.

Exempevis:

Yes det är kring dessa uttalanden bl.a jag baserat mitt intresse så om jag ändå ska byta kassett och kedja blir det nog en sådan uppgradering.

Tillbaka
Topp