Råd angående GoPro-filmer

Ustzeust

Aktiv medlem
Haj på er, köpte en GoPro 8 i höstas för att filma lite när jag cyklar. Vänner, familj och folk man träffar förstår inte riktigt vad utförscykling innebär( alla har väll fått frågan "aha, så du cyklar nedför skidbacken"?).

Vill såklart att mina filmer ska bli så bra som möjligt, vinkel på kameran, inställningar osv.
Kör på 4k superview med färgen på flat och har kameran under hakan.

Bifogar en liten snutt, observera att det var första gången jag körde "old" så går inte jättesnabbt.

moros

Aktiv medlem
http://instagr.am/p/B-7U4FSHp42/
Kör snabbare! 😆

Vet inte riktigt vad du vill ha för råd, posten innehöll ingen direkt fråga. Ser det inte tillräckligt ösigt ut eller vad vill du uppnå?

Var det bara rent tekniska tips från det du la upp så tyckte jag det såg bra ut. Skulle kanske vilje ha kameran lite mer framåt jag ville hela tiden "titta upp". Grymt kört oavsett vad.

Att filma är en sak, att redigera en annan. Det blir ju en helt annan sak om man klipper ihop olika kameravinklar. När jag och en kompis körde sist så turades vi om att ha kameran och bytte mellan styret, hjälmen och sadelstolpen. Det blir schysst när man klipper ihop det. Vill man få ett sammanhängande åk så krävs det ju mycket jobb, kör samma linje med kameran på olika platser. Kanske i något fall låta någon filma med från åskådarplats. Att sen klippa det rätt i tid till ett åk tar ju sin tid.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på varken filma eller cykla 😄 men jag köpte också en egen Hero 8 (efter att ha varit med kompisar som har haft andra Gopro). Det jag själv märkt är att det ofta ser för enkelt ut. Kanske på grund av hypersmooth är så jäkla bra så man bara flyter fram

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Haha, samma känsla som moros! Ville hela tiden "titta upp" också, men du får väl kanske inte med så mycket av cykeln om du vinklar kameran annorlunda. :D Annars såg det gött ut!

Ustzeust

Aktiv medlem
Haha, samma känsla som moros! Ville hela tiden "titta upp" också, men du får väl kanske inte med så mycket av cykeln om du vinklar kameran annorlunda. :D Annars såg det gött ut!
http://instagr.am/p/B-7U4FSHp42/
Kör snabbare! 😆

Vet inte riktigt vad du vill ha för råd, posten innehöll ingen direkt fråga. Ser det inte tillräckligt ösigt ut eller vad vill du uppnå?

Var det bara rent tekniska tips från det du la upp så tyckte jag det såg bra ut. Skulle kanske vilje ha kameran lite mer framåt jag ville hela tiden "titta upp". Grymt kört oavsett vad.

Att filma är en sak, att redigera en annan. Det blir ju en helt annan sak om man klipper ihop olika kameravinklar. När jag och en kompis körde sist så turades vi om att ha kameran och bytte mellan styret, hjälmen och sadelstolpen. Det blir schysst när man klipper ihop det. Vill man få ett sammanhängande åk så krävs det ju mycket jobb, kör samma linje med kameran på olika platser. Kanske i något fall låta någon filma med från åskådarplats. Att sen klippa det rätt i tid till ett åk tar ju sin tid.
Haha, nu när ni säger det så det nog inte optimalt att ha kameran så, vill ha med lite styre i bilden för att det inte ska kännas som att man "flyter" ner för stigen. Men ska tänka på att höja den lite nästa gång.

Angående att filma i olika vinklar så cyklar inga av mina vänner och även om jag ofta träffar någon/några att cykla med så känns det lite mycket begärt att be totala främlingar filma mig :D
Men ska försöka få med när jag vågar droppet på dh-banan i tredje person i alla fall

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Köp en Joby Gorillapod eller liknande och ha i ryggsäcken, sen ställer du upp kameran och filmar en sekvens. Nackdelen är ju att du måste vända tillbaka och hämta upp skiten igen, men ska man göra en cool film så är det priset man får betala. ;)

moros

Aktiv medlem
När jag experimenterat lite själv, så kan man lätt få med tre fyra olika vinklar. Byt vinkel varje gång du kör ner (förutsatt) att du kör samma led flera gånger. Ibland får man kanske offra sin nerfart för konstens skull. Stanna mitt i backen och byt vinkel. Bara en kort sekvens man klipper in som filmar rakt ner på framhjulet eller bakåt gör mycket. Men såklart jävla jobb att klippa ihop allt sen :)

DanielS

Aktiv medlem
Håller med, men det här gäller för de flesta klipp jag sett som inte är filmat av "proffs". Och det här var bättre än många andra så bra första försök tycker jag.

Det jag stör mig lite på är de ljusa fläckarna när du kommer ur skogen ut på öppna fält men det kanske är svårt att undvika? Man ser ju att kameran justerar exponering hyggligt snabbt. Kanske går att ställa exponering lite lägre på hela filmen? På min skärm så är hela sekvensen ganska ljus.

Sedan så väljer Vimeo auto som ganska låg kvalitet för mig. Kan ju bero på vpn osv, men ställer jag manuellt upp på 2k så ser det mycket bättre ut.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Redigering, grading, videoinställningar, encoding, bitrates och allt skit är ju ett jävla projekt i sig. :P Gäller att vara rätt intresserad tekniskt om man ska ägna sig åt att filma! Eller ah, beror ju på varför man filmar såklart. :D

Ustzeust

Aktiv medlem
Köp en Joby Gorillapod eller liknande och ha i ryggsäcken, sen ställer du upp kameran och filmar en sekvens. Nackdelen är ju att du måste vända tillbaka och hämta upp skiten igen, men ska man göra en cool film så är det priset man får betala. ;)
Ska kolla in en sån, har den där lilla gopro-tripoden men den är ju precis värdelös om det är lite ojämnt underlag. Så blir aldrig att den följer med.
Håller med, men det här gäller för de flesta klipp jag sett som inte är filmat av "proffs". Och det här var bättre än många andra så bra första försök tycker jag.

Det jag stör mig lite på är de ljusa fläckarna när du kommer ur skogen ut på öppna fält men det kanske är svårt att undvika? Man ser ju att kameran justerar exponering hyggligt snabbt. Kanske går att ställa exponering lite lägre på hela filmen? På min skärm så är hela sekvensen ganska ljus.

Sedan så väljer Vimeo auto som ganska låg kvalitet för mig. Kan ju bero på vpn osv, men ställer jag manuellt upp på 2k så ser det mycket bättre ut.
Finns en iställning som heter ev comp, "exposure value compensation".
Kanske dra ner den ett snäpp, såg att Phil kmetz kör på nästan samma inställningar men med ev comp nedställt litet.

Har inga kalibrerade skärmar hemma utan får förlita mig på "true tone" på min iPad.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det är alltid lite knixigt att exponera rätt när förhållandena ändras från mörk skog till strålande sol på ett öppet fält. Om man inte vill gå in och trixa manuellt i efterhand så får man nog leva med att vissa partier där solen ligger på blir vita. :D Det är inte hela världen heller, majoriteten av filmen är ju inne i skogen och där var det naturtrogna färger och bra exponerat.

-martin-

Aktiv medlem
Ett chest mount är bättre för att få "fartkänslan" (närmare marken) kombinera gärna med en liten gimbal som går att fästa där för att få mjukare rörelser även där den mjukvarukontrollerade smoothingen inte räcker till.

Sen går det att filma i log har jag för mig i gopron men då får man färgjustera filmen i efterhand men fördelen att man har mer data att hämta i ljusa och mörka partier för bättre bild senare.

Maakus

Aktiv medlem
Iofs Gopro Hero 7 men det funkar ju bra och det går ju att överföra till Hero 8. Karln cyklar ju rätt snabbt.

Köpte en Hero 8 och chesty. Testade på gravelbiken, sjukt mycket vindljud på vissa ställen, så jag köpte hem en windslayer från Actionking. Får se hur bra den funkar.

KOLOSS

Aktiv medlem
Jag skulle dra ner exponering ett steg. Hellre underexpnera än överexponera. Se till så att ISOn är för hög. Annars så tycker jag att bilden ser bra ut. Nästa steg skulle vara att färgjustera.

Kanske klippa till windslayern litegrann så att den inte är framför linsen med. Och om det inte blåser jättemycket så skulle jag också sättat ljuded på stereo. på automatiskt så kommer GoProen att prioritera vindmikrofonen, vilket har snäppet sämre ljudupptagning än stereo mikrofonerna!

Färgjustering så kommer det se tight ut!

SIE

Aktiv medlem
Köpte med en Hero 8 för cykling och den har även visat sig superanvändbar för att föreviga familjesemester, en långhelg blir typ ett treminutersklipp med lite musik att dela till släkt och vänner.
Varning för bugg vad gäller att exportera 4K-material från appen till kamerarullen, appen hänger sig 100% av gångerna för mig och många andra enligt internet trots alla tips från Gopros support. Om man som jag är lat (okunnig) och klipper i appen ist för på dator så är det lite segt.
Kör vid cykling 1080p i superview, då får man med lite mer i bild. Avsaknad av HyperSmooth ”high” i den linsen gör inte så mycket, då man även blir av med lite av känslan att man svävar fram på en slät stig.

Ustzeust

Aktiv medlem
Det är alltid lite knixigt att exponera rätt när förhållandena ändras från mörk skog till strålande sol på ett öppet fält. Om man inte vill gå in och trixa manuellt i efterhand så får man nog leva med att vissa partier där solen ligger på blir vita. :D Det är inte hela världen heller, majoriteten av filmen är ju inne i skogen och där var det naturtrogna färger och bra exponerat.
Jag vill ha det så bra som möjligt med minst jobb. Om jag börjar lägga mer tid på att redigera än att cykla så har det gått för långt :D
Ett chest mount är bättre för att få "fartkänslan" (närmare marken) kombinera gärna med en liten gimbal som går att fästa där för att få mjukare rörelser även där den mjukvarukontrollerade smoothingen inte räcker till.

Sen går det att filma i log har jag för mig i gopron men då får man färgjustera filmen i efterhand men fördelen att man har mer data att hämta i ljusa och mörka partier för bättre bild senare.
Har ett chestmount som jag använder när jag inte har fullface, men som du säger så behövs nästan en gimbal då. Men köpte ju 8an för att slippa ha gimbal.
Iofs Gopro Hero 7 men det funkar ju bra och det går ju att överföra till Hero 8. Karln cyklar ju rätt snabbt.

Köpte en Hero 8 och chesty. Testade på gravelbiken, sjukt mycket vindljud på vissa ställen, så jag köpte hem en windslayer från Actionking. Får se hur bra den funkar.
Den "guiden" har jag kollat på, det var ifrån han jag fick idéen att ha kameran på hakan.
Jag skulle dra ner exponering ett steg. Hellre underexpnera än överexponera. Se till så att ISOn är för hög. Annars så tycker jag att bilden ser bra ut. Nästa steg skulle vara att färgjustera.

Kanske klippa till windslayern litegrann så att den inte är framför linsen med. Och om det inte blåser jättemycket så skulle jag också sättat ljuded på stereo. på automatiskt så kommer GoProen att prioritera vindmikrofonen, vilket har snäppet sämre ljudupptagning än stereo mikrofonerna!

Färgjustering så kommer det se tight ut!
Du var den första som reagerade över skumgrejen, fick den av snubben jag hängde med, Robin. Rev av mer och mer så i mot slutet av dagen så syntes ingen luva längre.
Därför jag hade ljudet inställt så för att minimera vindbruset då jag började dagen utan "windslayer"

Ustzeust

Aktiv medlem
Köpte med en Hero 8 för cykling och den har även visat sig superanvändbar för att föreviga familjesemester, en långhelg blir typ ett treminutersklipp med lite musik att dela till släkt och vänner.
Varning för bugg vad gäller att exportera 4K-material från appen till kamerarullen, appen hänger sig 100% av gångerna för mig och många andra enligt internet trots alla tips från Gopros support. Om man som jag är lat (okunnig) och klipper i appen ist för på dator så är det lite segt.
Kör vid cykling 1080p i superview, då får man med lite mer i bild. Avsaknad av HyperSmooth ”high” i den linsen gör inte så mycket, då man även blir av med lite av känslan att man svävar fram på en slät stig.
Ja, verkligen. Gjorde en lite filmsnutt i vintras där jag dokumenterade min systerdotter utveckling när hon åkte skidor.
Aldrig varit med om att det har kraschat, vare sig på iPad eller Android-nalle.

Ustzeust

Aktiv medlem
Den röda tråden verkar vara att kika på exponeringen och leka med lite olika vinklar.
Färgjustering får komma senare, känns som att jag behöver ha några refenser att justera efter, några färgpluttar på cykeln kanske?

-martin-

Aktiv medlem
Den röda tråden verkar vara att kika på exponeringen och leka med lite olika vinklar.
Färgjustering får komma senare, känns som att jag behöver ha några refenser att justera efter, några färgpluttar på cykeln kanske?
Njej, går att göra ganska enkelt utan färgpluttar, speciellt om du filmar i log läge
Da vinci resolve är grymt för color grading och det finns en gratisversion man kan använda
sen kan du kolla här speciellt delen från 9 min ungefär

basic color grading tar inte så lång tid om du vill slippa redigera film i timmar ^_^

Maakus

Aktiv medlem
Hakmonteringen gör ju under för lite äldre kameror, här är en med min GoPro Session på hakan.
Förvånansvärt bra ljud med den också. Inga strumpor eller döda katter.

Lite gravel med Hero 8 utan vindskydd på brösten.
Går knappt att lyssna på.

Senast ändrad:

Ustzeust

Aktiv medlem
Njej, går att göra ganska enkelt utan färgpluttar, speciellt om du filmar i log läge
Da vinci resolve är grymt för color grading och det finns en gratisversion man kan använda
sen kan du kolla här speciellt delen från 9 min ungefär

basic color grading tar inte så lång tid om du vill slippa redigera film i timmar ^_^
Såg inte jättesvårt ut, ska kolla på det i helgen. Men då är det lättast om jag filmar med färginställningen "flat"?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ja, "flat" är väl det bästa alternativet så du får utrymme att justera exponering och färg i efterhand. En redan färdigprocessad film blir sällan bra att redigera.

Ustzeust

Aktiv medlem
Efter att ha vurpat två gånger på 30 sekunder idag på första nedförslöpan så gav jag upp att jaga pr och började filma lite. Resultatet blev lite mer engagerande är att bara visa ur pov hela tiden.
Rattade lite på exponeringen men blev aldrig helt nöjd.

KOLOSS

Aktiv medlem
Eyy, Växjö!
Du skulle nog dra exponeringen litegrann för att få fram lite mer detaljer. Annars så tycker jag att du har en video som är redo för färgkorrigering

Maakus

Aktiv medlem
Testade GoPron med chesty, inte imponerad.
Glömde ställa in vitbalansen, och Fujin är så blå att GoPron inte kan fånga det på bild haha :)
(Det som skramlar är min lösa bak axel. Upptäckte det när jag kom hem, där av "Vad håller du på med cykel?" när den växlar skitkonstigt).

Senast ändrad:

Tazl

Ny medlem
Glömde ställa in vitbalansen, och Fujin är så blå att GoPron inte kan fånga det på bild haha :)
(Det som skramlar är min lösa bak axel. Upptäckte det när jag kom hem, där av "Vad håller du på med cykel?" när den växlar skitkonstigt).
Är det bara jag eller skakar det runt ovanligt mycket, ungefär som att chestyn sitter halvlöst eller det saknas sabilisering.

SIE

Aktiv medlem
OT’ish: är det jag som är pantad eller varför kan jag inte justera upp den skräpiga upplösningen som är default på embeddade youtubeklipp? Kanske lite av varje?

Edit: skulle nog postat i youtube-tråden

Senast ändrad:

Fundadores

Aktiv medlem
Vinkeln för betraktaren är bra, men du kanske menar skaket? Såg att Loamranger hellre kör en Gopro 4 med gimbal på bröstet än en Gopro 8.

yonsson

Aktiv medlem
Samma runda med hakmontering. GoPro7. Har sedan dess förstått att man behöver filma i 2.7k eller vad det heter för att få bättre kvalle när man laddar upp till YouTube.

Tazl

Ny medlem
Samma runda med hakmontering. GoPro7. Har sedan dess förstått att man behöver filma i 2.7k eller vad det heter för att få bättre kvalle när man laddar upp till YouTube.
Jag tycker personligen att det blir bättre med 2.7k och 60fps än med 4k och 24/30 fps, men kollar man youtube så har jag fel. Men då är jag novis och kör mycket med Gopro inställningarna också, förutom att jag tar ner och kör evcomp på -0.5 eller kanske -1.0.

yonsson

Aktiv medlem
Jag tycker personligen att det blir bättre med 2.7k och 60fps än med 4k och 24/30 fps, men kollar man youtube så har jag fel. Men då är jag novis och kör mycket med Gopro inställningarna också, förutom att jag tar ner och kör evcomp på -0.5 eller kanske -1.0.
Jag förstod inte mycket av det där. 😂
Tycker youtube förstör kvallen på alla mina videor. Crisp i telefonen, skit på YouTube.

Tazl

Ny medlem
Jag förstod inte mycket av det där. 😂
Tycker youtube förstör kvallen på alla mina videor. Crisp i telefonen, skit på YouTube.
Ok ska försöka förklara bättre då :)
Vad jag menar så om man tittar på howto:s på youtube t.ex loamriders video som nån länkade till tidigare så "ska" man ha kameran inställd på max inställningar i det här fallet med Gopro 4k samt att många verkar gilla att ha 24 fps.
Men då jag filmar med min kamera (en Gopro hero 7) så tycker jag att filmerna blir bättre om jag ställer kameran på 2.7k och 60fps samt att jag har det mesta i autoläget på kameran då jag är lat och inte orkar redigera så mycket. Den enda ändringen jag gjort i inställningarna är att ställa ner evcomp inställningen för att inte överexponera eller vad det heter.
Det är vad jag tycker funkar för mig.
Var det bättre förklarat?

Maakus

Aktiv medlem
Ok ska försöka förklara bättre då :)
Vad jag menar så om man tittar på howto:s på youtube t.ex loamriders video som nån länkade till tidigare så "ska" man ha kameran inställd på max inställningar i det här fallet med Gopro 4k samt att många verkar gilla att ha 24 fps.
Men då jag filmar med min kamera (en Gopro hero 7) så tycker jag att filmerna blir bättre om jag ställer kameran på 2.7k och 60fps samt att jag har det mesta i autoläget på kameran då jag är lat och inte orkar redigera så mycket. Den enda ändringen jag gjort i inställningarna är att ställa ner evcomp inställningen för att inte överexponera eller vad det heter.
Det är vad jag tycker funkar för mig.
Var det bättre förklarat?
Hmm, kommer inte åt att ändra EV Comp. Skulle gärna vilja sätta ner den lite. Men den är bara grå:ad.

Maakus

Aktiv medlem
Urk, trodde jag hade fixat allt, skaffade dubbel-laddaren och ett nytt, snabbt, 128Gb SD kort.
2,7k, 50bilder/sek, slutaren på auto, iso 100-400, evcomp -1,3.
Drog åt hjälmen så att den satt bra.

4:3 bildförhållande, och bara wide, ville ha superview.

KOLOSS

Aktiv medlem
Urk, trodde jag hade fixat allt, skaffade dubbel-laddaren och ett nytt, snabbt, 128Gb SD kort.
2,7k, 50bilder/sek, slutaren på auto, iso 100-400, evcomp -1,3.
Drog åt hjälmen så att den satt bra.

4:3 bildförhållande, och bara wide, ville ha superview.
Det är dock stora framsteg jämfört med den förra videon! väldigt nice!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer