Höjdskräck
Aktiv medlem
Råd angående GoPro-filmer
Ja, jag kanske bara är snål men tänkte att om det fanns ett enkelt sätt att få priset som resten av EU betalar så kunde jag använt de 500 kronorna på ngt roligare.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag trodde att det var som du säger men så är det inte. Säljer du över ett visst belopp (några hundra tusen) så är det moms i destinationslandet man ska betala. Små aktörer behöver alltså inte följa detta förutsatt man säljer lite till Sverige.Kanske uttryckte mig fel men om jag beställer en Gopro från Tyskland så ska jag väl betala tysk moms o inte svensk? Så fungerar det i varje fall med Amazon.de.
Dessutom är det olika moms-satser inom EU men i alla €-länder så kostar kameran 380€.
Sedan så förstår jag också att om jag väljer den svenska sidan så tvingas jag betala världens högsta moms-sats. Men det är fortfarande ett orimligt högt pris för kameran.
Ok, måste ha missuppfattat detta med momssatser då. Har förmodligen haft tur de ggr jag handlat på Amazon.de.Jag trodde att det var som du säger men så är det inte. Säljer du över ett visst belopp (några hundra tusen) så är det moms i destinationslandet man ska betala. Små aktörer behöver alltså inte följa detta förutsatt man säljer lite till Sverige.
![]()
Momssatser i EU - Your Europe
Debitering och återbetalning av moms när du säljer varor och tjänster i och utanför EU. Momssatser i Europa, att sälja till företag och privatkunder, skattesatser och undantageuropa.eu
Nog bara bita i det sura äpplet. Glöm inte köpa deras nya fancy lins! :).Ok, måste ha missuppfattat detta med momssatser då. Har förmodligen haft tur de ggr jag handlat på Amazon.de.
Oavsett så förklarar inte moms-satsen skillnaden för just den här Gopron. Gissar att det även är en gammal valutakurs som dom gladeligen håller fast vid. Dessutom är priset samma i €-länderna som sagt, så det var därför jag var osäker om moms-satserna.
Tänk inte så mycket. Köp bara! Smidigt med tillbehörsrabatten man får också. Tappade min 9a förra rundan och behövde ny lins. Gött med lite rabatt då.Ja, jag kanske bara är snål men tänkte att om det fanns ett enkelt sätt att få priset som resten av EU betalar så kunde jag använt de 500 kronorna på ngt roligare.
Japp, får väl bara bita i det sura o köpa gissar jag. Gopro är väl för övrigt inte direkt kända för bra "low light performance". För liten sensor o liten bländare helt enkelt. Där ligger de helt klart i bakvattnet mot konkurrensen.Tänk inte så mycket. Köp bara! Smidigt med tillbehörsrabatten man får också. Tappade min 9a förra rundan och behövde ny lins. Gött med lite rabatt då.
Får för övrigt inte till inställningarna så bra för höstmörkret. Alla tips på youtube förutsätter strålande California-sol.
Tack, kan vara bra att känna till! Verkar kosta ca 20€ o då blir skillnaden inte så stor att jag tycker det är värt att krångla.Vet folk på Swedroid brukar använda sig av Schweden tricket för att köpa saker från Tyskland till billigare pris.
Se exempelvis från Google store:
![]()
Köptråden Google Pixel 4 / Pixel 4 XL - importera till Sverige
Det är ännu oklart om Pixel 4/4 XL kommer till Sverige eller inte. Om den inte gör det går det förhoppningsvis att köpa telefonen på samma vis som Pixel 3a / Pixel 3a XL: Köptråden Pixel 3a / Pixel 3a XL - importera till Sverige Instruktioner: 1. Besök Google Store och välj region "Tyskland"...swedroid.se
Kanske funkar från Gopro med. Jag köpte min från SE butiken och det skickas ju från Holland.
Intressant vinkel och kul att se fjädringen jobba. Vet inte om man orkar sitta o titta i samma vinkel i 10 min dock... ? Hur som helst, är nog mest imponerad av att du inte fick gegga på linsen!En vy som ger lite fartkänsla, känsliga personer bör dra ner ljudet... ?
Blir lite tradigt att titta på efter någon minut.En vy som ger lite fartkänsla, känsliga personer bör dra ner ljudet... ?
Tittade bara ett par minuter på en av hans filmer. Hysteriskt stadig bild!Blir lite tradigt att titta på efter någon minut.
En av dom som gör MTB video bäst är nog bkxc. Tror han kör en kamera på bröstet med gimbel. Tycker han får till en trevlig upplevelse för konsumenten.
Den vinkeln tycker jag funkar bäst om man har någon som cyklar bakom. Så det händer nått mer.En vy som ger lite fartkänsla, känsliga personer bör dra ner ljudet... ?
Han har en video där han pratar om sin setupTittade bara ett par minuter på en av hans filmer. Hysteriskt stadig bild!
Kul att se men som amatör så tycker jag nog hypersmooth duger gott.Han har en video där han pratar om sin setup
Japp, får väl bara bita i det sura o köpa gissar jag. Gopro är väl för övrigt inte direkt kända för bra "low light performance". För liten sensor o liten bländare helt enkelt. Där ligger de helt klart i bakvattnet mot konkurrensen.
Den vinkeln tycker jag funkar bäst om man har någon som cyklar bakom. Så det händer nått mer.
Kan inte 9:an o har ingen egen Gopro än så jag har inte direkt ngn koll på inställningarna. Men kan du inte bumpa upp ISO? Finns det ngn EV-kompensation? Sänka slutartiden?Sant, men här är en video en kompis filmade med sin 7a i lördags precis vid soluppgången när han jagade mig. Min video med min 9a från samma runda blev klart mörkare, måste ju ha att göra med mina inställningar.
Jag hade EV comp negativt inställt, tror snarare man ska ha tvärt om eller köra allt på auto när det är så mörkt. Slutartid ska man nog inte pilla med.Kan inte 9:an o har ingen egen Gopro än så jag har inte direkt ngn koll på inställningarna. Men kan du inte bumpa upp ISO? Finns det ngn EV-kompensation? Sänka slutartiden?
Coolt! Dela gärna ngn film här när du hunnit testa.Beställde precis en Max lens mod. Ska bli jäkligt kul att testa!
Schysst bana o bra kört men det var lite skakigt filmat, kanske p g a att bröstselen skakade? Hörde från ngn YT-guru att bröstselen måste sitta riktigt tajt, annars blir det en massa onödigt skak.Hej!
Jag brukar bara snylta på min polares kamera, tror att det är en svart 7:a, han startar den och säger: "Tryck bara här och här." och så gör jag det.
1.
Det är orättvist att det knappt skakar(bortsett från att bröstplattan gled och studsade mot bröstskyddet).
2.
Samt, vars fan är stupen, man ser knappt stenarna?
Jag har petat in nå klipp på tuben från i somras, inga coola redigeringar eller annat kul. Bara fem tråkiga, stökiga klipp utan hårdrock.
Men jag ska nog försöka att köpa en sån själv till sommaren och kanske göra något roligare att titta på.
Jag är rätt nöjd med vinkeln, men ska dutta dit ett sånt där fäste på bröstskyddet istället så det blir stadigare och inte låter så illa, jag lovar.
Vad tycks?
Det blir så med sjuan i bikepark. Hakfäste blir bättre för bildstabilisering.Schysst bana o bra kört men det var lite skakigt filmat, kanske p g a att bröstselen skakade? Hörde från ngn YT-guru att bröstselen måste sitta riktigt tajt, annars blir det en massa onödigt skak.
Kör oxå 7:an (sämsta versionen, white) med bröstsele men får inte alls samma skak. Å andra sidan filmar jag oftast i lite mer softa o flowiga trails utan stenkistor. Hur som helst, ett litet tips på vägen kan vara att tighta till selen o se om det hjälper.Det blir så med sjuan i bikepark. Hakfäste blir bättre för bildstabilisering.
Hej!
Jag brukar bara snylta på min polares kamera, tror att det är en svart 7:a, han startar den och säger: "Tryck bara här och här." och så gör jag det.
1.
Det är orättvist att det knappt skakar(bortsett från att bröstplattan gled och studsade mot bröstskyddet).
2.
Samt, vars fan är stupen, man ser knappt stenarna?
Jag har petat in nå klipp på tuben från i somras, inga coola redigeringar eller annat kul. Bara fem tråkiga, stökiga klipp utan hårdrock.
Men jag ska nog försöka att köpa en sån själv till sommaren och kanske göra något roligare att titta på.
Jag är rätt nöjd med vinkeln, men ska dutta dit ett sånt där fäste på bröstskyddet istället så det blir stadigare och inte låter så illa, jag lovar.
Vad tycks?
Schysst bana o bra kört men det var lite skakigt filmat, kanske p g a att bröstselen skakade? Hörde från ngn YT-guru att bröstselen måste sitta riktigt tajt, annars blir det en massa onödigt skak.
Jäklar vad kul det ser ut. Bara åkt skidor i den backen men man blir ju taggad att testa bikeparken. Flyttade från trakterna innan BP öppnande. Tror som många skriver att hakfäste kommer göra det mer stabilt med bilden.
Du får ha en liten kudde emellan. ?Jag försökte dra åt den, men jag hade ett alpinestars bröstskydd med mycket plast så det blev inte så mycket friktion för plattan.
Ska då absolut tejpa på ett goprofäste direkt på bröstplattan!
Jaså vad roligt! Det är en sjukt fin backe med tanke på att det är ideellt arbete som råder i spåren. Jag tycker att 'leverans per höjdmeter' är ruskigt bra ?
Jag har en kompis som lyckades göra ett fäste för gopro av någon formbar koposit-lera?! till sin mc-hjälm, kan ju vara ett alternativ! Hört att hakan är bäst. Får man med nog mycket av allt plus stabilitet?
Japp, efter en snabbgoogling så har jag hittat några alternativ till hakan!Ja det ser ju jäkligt fint ut. Ska defintivt ta ett besök i sommar när man är på hembesök!
Det kan ju vara ett alternativ. Jag har sett folk som buntbandar fast fästet på något sätt i hakan. Då kör de typ lite mer lufta fullface-hjälmar iofs. Kanske redan finns bra lösningar redan?
Fast man ser styret skaka (och rejält så). Fördelen är man man ser stigen tydligt. Men det är nog tycke och smak :).Jag kan ju tycka att blir det för mkt stabilisering så förlorar man en del av känslan. Man blir lite för separerad från åkandet o lite skak förstärker fartkänslan och man känner mer att man kör själv. Bara mina 5 cents...
Man kanske kan se det som två olika skolor.Fast man ser styret skaka (och rejält så). Fördelen är man man ser stigen tydligt. Men det är nog tycke och smak :).
Här ser ni skillnad på hakfäste vs bröstfäste med GoPro7.Samma spår, hakfäste vs chest mount.
(Haka)
(Bröst)
Tycker bröstfäste blir schysstare, men det blir ganska skakigt när det är lite knöligare spår som nedan:
Sant. En bra och en dålig. ??Man kanske kan se det som två olika skolor.
Du glömde länken.Såhär ser det ut när jag kör den på bringan,
4k 30 fps superview och stabilisering på.
På världens rassligaste och mest oplusha dh-släde jag varit med om. Punkade 3 gånger på 3 timmar men klarade mig 6 heldagar med min cykel tills bakväxeln gav vika.
Du glömde länken.
Ville bygga upp spänningen liteDu glömde länken.