Råd angående GoPro-filmer

Ja, jag kanske bara är snål men tänkte att om det fanns ett enkelt sätt att få priset som resten av EU betalar så kunde jag använt de 500 kronorna på ngt roligare.

Kanske uttryckte mig fel men om jag beställer en Gopro från Tyskland så ska jag väl betala tysk moms o inte svensk? Så fungerar det i varje fall med Amazon.de.

Dessutom är det olika moms-satser inom EU men i alla €-länder så kostar kameran 380€.

Sedan så förstår jag också att om jag väljer den svenska sidan så tvingas jag betala världens högsta moms-sats. Men det är fortfarande ett orimligt högt pris för kameran.
Jag trodde att det var som du säger men så är det inte. Säljer du över ett visst belopp (några hundra tusen) så är det moms i destinationslandet man ska betala. Små aktörer behöver alltså inte följa detta förutsatt man säljer lite till Sverige.

Jag trodde att det var som du säger men så är det inte. Säljer du över ett visst belopp (några hundra tusen) så är det moms i destinationslandet man ska betala. Små aktörer behöver alltså inte följa detta förutsatt man säljer lite till Sverige.

Ok, måste ha missuppfattat detta med momssatser då. Har förmodligen haft tur de ggr jag handlat på Amazon.de.

Oavsett så förklarar inte moms-satsen skillnaden för just den här Gopron. Gissar att det även är en gammal valutakurs som dom gladeligen håller fast vid. Dessutom är priset samma i €-länderna som sagt, så det var därför jag var osäker om moms-satserna.

Ok, måste ha missuppfattat detta med momssatser då. Har förmodligen haft tur de ggr jag handlat på Amazon.de.

Oavsett så förklarar inte moms-satsen skillnaden för just den här Gopron. Gissar att det även är en gammal valutakurs som dom gladeligen håller fast vid. Dessutom är priset samma i €-länderna som sagt, så det var därför jag var osäker om moms-satserna.
Nog bara bita i det sura äpplet. Glöm inte köpa deras nya fancy lins! :).

Vet folk på Swedroid brukar använda sig av Schweden tricket för att köpa saker från Tyskland till billigare pris.

Se exempelvis från Google store:

Kanske funkar från Gopro med. Jag köpte min från SE butiken och det skickas ju från Holland.

Ja, jag kanske bara är snål men tänkte att om det fanns ett enkelt sätt att få priset som resten av EU betalar så kunde jag använt de 500 kronorna på ngt roligare.
Tänk inte så mycket. Köp bara! Smidigt med tillbehörsrabatten man får också. Tappade min 9a förra rundan och behövde ny lins. Gött med lite rabatt då.

Får för övrigt inte till inställningarna så bra för höstmörkret. Alla tips på youtube förutsätter strålande California-sol.

Tänk inte så mycket. Köp bara! Smidigt med tillbehörsrabatten man får också. Tappade min 9a förra rundan och behövde ny lins. Gött med lite rabatt då.

Får för övrigt inte till inställningarna så bra för höstmörkret. Alla tips på youtube förutsätter strålande California-sol.
Japp, får väl bara bita i det sura o köpa gissar jag. Gopro är väl för övrigt inte direkt kända för bra "low light performance". För liten sensor o liten bländare helt enkelt. Där ligger de helt klart i bakvattnet mot konkurrensen.

Vet folk på Swedroid brukar använda sig av Schweden tricket för att köpa saker från Tyskland till billigare pris.

Se exempelvis från Google store:

Kanske funkar från Gopro med. Jag köpte min från SE butiken och det skickas ju från Holland.
Tack, kan vara bra att känna till! Verkar kosta ca 20€ o då blir skillnaden inte så stor att jag tycker det är värt att krångla.

Med GoPro (eller motsvarande) kommer man nog tyvärr alltid brottas med kvalitetsproblem om det skall streamas video, tex youtube. Kombinationen vidvinkel och hastighet gör det svårt för kompressionsalgoritmerna helt enkelt. Kanaler med högre budget verkar också undvika det formatet, utan kör mer "traditionellt" kameraarbete.

Japp, får väl bara bita i det sura o köpa gissar jag. Gopro är väl för övrigt inte direkt kända för bra "low light performance". För liten sensor o liten bländare helt enkelt. Där ligger de helt klart i bakvattnet mot konkurrensen.
Sant, men här är en video en kompis filmade med sin 7a i lördags precis vid soluppgången när han jagade mig. Min video med min 9a från samma runda blev klart mörkare, måste ju ha att göra med mina inställningar.

Den vinkeln tycker jag funkar bäst om man har någon som cyklar bakom. Så det händer nått mer.

Håller med, alltid lättar att uppfatta terrängen med en cyklist framför/bakom sig.
Här framåt med en cyklist framför mig, klart imponerad av GoPros inbyggda stabilisering. Här riktig terräng och ändå helt okej stabilt fixat av en GoPro 8.

Sant, men här är en video en kompis filmade med sin 7a i lördags precis vid soluppgången när han jagade mig. Min video med min 9a från samma runda blev klart mörkare, måste ju ha att göra med mina inställningar.
Kan inte 9:an o har ingen egen Gopro än så jag har inte direkt ngn koll på inställningarna. Men kan du inte bumpa upp ISO? Finns det ngn EV-kompensation? Sänka slutartiden?

Hej!
Jag brukar bara snylta på min polares kamera, tror att det är en svart 7:a, han startar den och säger: "Tryck bara här och här." och så gör jag det.
1.
Det är orättvist att det knappt skakar(bortsett från att bröstplattan gled och studsade mot bröstskyddet).
2.
Samt, vars fan är stupen, man ser knappt stenarna?

Jag har petat in nå klipp på tuben från i somras, inga coola redigeringar eller annat kul. Bara fem tråkiga, stökiga klipp utan hårdrock.
Men jag ska nog försöka att köpa en sån själv till sommaren och kanske göra något roligare att titta på.

Jag är rätt nöjd med vinkeln, men ska dutta dit ett sånt där fäste på bröstskyddet istället så det blir stadigare och inte låter så illa, jag lovar.
Vad tycks?

Hej!
Jag brukar bara snylta på min polares kamera, tror att det är en svart 7:a, han startar den och säger: "Tryck bara här och här." och så gör jag det.
1.
Det är orättvist att det knappt skakar(bortsett från att bröstplattan gled och studsade mot bröstskyddet).
2.

Jag har petat in nå klipp på tuben från i somras, inga coola redigeringar eller annat kul. Bara fem tråkiga, stökiga klipp utan hårdrock.
Men jag ska nog försöka att köpa en sån själv till sommaren och kanske göra något roligare att titta på.

Jag är rätt nöjd med vinkeln, men ska dutta dit ett sånt där fäste på bröstskyddet istället så det blir stadigare och inte låter så illa, jag lovar.
Vad tycks?

Schysst bana o bra kört men det var lite skakigt filmat, kanske p g a att bröstselen skakade? Hörde från ngn YT-guru att bröstselen måste sitta riktigt tajt, annars blir det en massa onödigt skak.

Det blir så med sjuan i bikepark. Hakfäste blir bättre för bildstabilisering.
Kör oxå 7:an (sämsta versionen, white) med bröstsele men får inte alls samma skak. Å andra sidan filmar jag oftast i lite mer softa o flowiga trails utan stenkistor. Hur som helst, ett litet tips på vägen kan vara att tighta till selen o se om det hjälper.

Hej!
1.
2.

Vad tycks?

Jäklar vad kul det ser ut. Bara åkt skidor i den backen men man blir ju taggad att testa bikeparken. Flyttade från trakterna innan BP öppnande. Tror som många skriver att hakfäste kommer göra det mer stabilt med bilden.

Schysst bana o bra kört men det var lite skakigt filmat, kanske p g a att bröstselen skakade? Hörde från ngn YT-guru att bröstselen måste sitta riktigt tajt, annars blir det en massa onödigt skak.

Jag försökte dra åt den, men jag hade ett alpinestars bröstskydd med mycket plast så det blev inte så mycket friktion för plattan.
Ska då absolut tejpa på ett goprofäste direkt på bröstplattan!

Jäklar vad kul det ser ut. Bara åkt skidor i den backen men man blir ju taggad att testa bikeparken. Flyttade från trakterna innan BP öppnande. Tror som många skriver att hakfäste kommer göra det mer stabilt med bilden.

Jaså vad roligt! Det är en sjukt fin backe med tanke på att det är ideellt arbete som råder i spåren. Jag tycker att 'leverans per höjdmeter' är ruskigt bra ?

Jag har en kompis som lyckades göra ett fäste för gopro av någon formbar koposit-lera?! till sin mc-hjälm, kan ju vara ett alternativ! Hört att hakan är bäst. Får man med nog mycket av allt plus stabilitet?

Jaså vad roligt! Det är en sjukt fin backe med tanke på att det är ideellt arbete som råder i spåren. Jag tycker att 'leverans per höjdmeter' är ruskigt bra ?

Jag har en kompis som lyckades göra ett fäste för gopro av någon formbar koposit-lera?! till sin mc-hjälm, kan ju vara ett alternativ! Hört att hakan är bäst. Får man med nog mycket av allt plus stabilitet?

Ja det ser ju jäkligt fint ut. Ska defintivt ta ett besök i sommar när man är på hembesök!

Det kan ju vara ett alternativ. Jag har sett folk som buntbandar fast fästet på något sätt i hakan. Då kör de typ lite mer lufta fullface-hjälmar iofs. Kanske redan finns bra lösningar redan?

Ja det ser ju jäkligt fint ut. Ska defintivt ta ett besök i sommar när man är på hembesök!

Det kan ju vara ett alternativ. Jag har sett folk som buntbandar fast fästet på något sätt i hakan. Då kör de typ lite mer lufta fullface-hjälmar iofs. Kanske redan finns bra lösningar redan?
Japp, efter en snabbgoogling så har jag hittat några alternativ till hakan!

På min skidhjälm byggde jag en plattform för GoPro-fästet av en blandning av epoxy och microballonger. Med lagom blandning så blir det som ett spackel som härdar på ett dygn.
Kanske kan funka på hakan.
D5F25E89-8A71-4DD8-A510-7A64FF5BBDDD.jpeg

Vill man ha super stabilt utan gimble så är det nog gopro 9 och max lens mod man ska köra.

edit: gimble är nog ändå bättre. Håll koll på den blå himlen. Mängden himmel är lika oavsett hur mycket det skakar med gimble. med gopro 9 så svajar det lite.

Senast ändrad:
Jag kan ju tycka att blir det för mkt stabilisering så förlorar man en del av känslan. Man blir lite för separerad från åkandet o lite skak förstärker fartkänslan och man känner mer att man kör själv. Bara mina 5 cents...

Jag kan ju tycka att blir det för mkt stabilisering så förlorar man en del av känslan. Man blir lite för separerad från åkandet o lite skak förstärker fartkänslan och man känner mer att man kör själv. Bara mina 5 cents...
Fast man ser styret skaka (och rejält så). Fördelen är man man ser stigen tydligt. Men det är nog tycke och smak :).

Samma spår, hakfäste vs chest mount.
(Haka)

(Bröst)

Tycker bröstfäste blir schysstare, men det blir ganska skakigt när det är lite knöligare spår som nedan:
Här ser ni skillnad på hakfäste vs bröstfäste med GoPro7.

Haka:
+Man filmar dit man tittar.
+Det blir mindre skak.
-Man ser inte mycket av styret eller armarna.

Bröst:
+Vinkeln, man ser styre + armar.
+ Är mindre i vägen.
+Lättare att ta bort vatten och gegga.
- Får mer gegga på linsen.
- Mer skak än hakfäste.
- Det blir bara bra vinkel i attackposition.

69B870E4-4772-42C5-9446-F8D6875F5334.png

Jag har nästan helt gått över till bröstfästet eftersom jag tycker det blir bättre fartkänsla när man ser styre och armar. En annan fördel är att det blir roligare foton om man plockar foto från filmen. Får se om det blir mycket större vidvinkel med Maxlinsen i så fall kanske jag går över till hakfäste igen, men annars kommer jag inte göra det.

Såhär ser det ut när jag kör den på bringan,
4k 30 fps superview och stabilisering på.

På rassligaste och mest oplusha dh-släde jag varit med om. Punkade 3 gånger på 3 timmar men klarade mig 6 heldagar med min cykel tills bakväxeln gav vika.

Edit: glömde länk

Senast ändrad:
Fy fän va stenigt o jävlit det var i början! Föredömligt skakfritt dock trots avsaknad av max-lins o gimbal. Jag misstänker att du har satt fast bröstselen ordentligt. :LOL:

Tillbaka
Topp