Råd angående GoPro-filmer

yonsson

Aktiv medlem
C30029DE-B411-4AD2-A5AC-AFF1F36D79D3.jpeg
B4812A52-1D58-4DD5-A187-77DB002DB284.jpeg

Har bara småtestat lite. Både stabiliseringen och horisontlås verkar grymt bra. Tur det för linsen är enorm. Vad kör ni för maxiso när det är dåligt väder/mörkt ute?

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
6659A744-B69A-4C91-99DE-90B722BFE7F5.jpeg
8B28C81A-19B6-4604-BF02-7359B129D3A5.jpeg

GoPro 9 med max lens mod. Sjukt coolt med horisontlås!

Stabiliseringen blev löjligt bra med Max linsen. Filmade i 24fps, ska testa filma i 60fps nästa gång och se om YouTube blir snällare vad gäller komprimeringen. Nu är det tydligt bättre i telefonen vs YouTube.

yonsson

Aktiv medlem
Ser fint ut men jag kommer nog att nöja mig med en beggad svart 7a och köra på det. Det duger gott för alla som vill se mina klipp haha.
Det finns ju olika grader liksom. Jag bytte ju från en sjua och var inte missnöjd. Har en kompis som ska sälja sin 7a eftersom han precis beställt en 9a. Match made in heaven. Säg till om du vill kopplas ihop.

Rassemouse

Aktiv medlem
Visa bilaga 459650Visa bilaga 459651
GoPro 9 med max lens mod. Sjukt coolt med horisontlås!

Stabiliseringen blev löjligt bra med Max linsen. Filmade i 24fps, ska testa filma i 60fps nästa gång och se om YouTube blir snällare vad gäller komprimeringen. Nu är det tydligt bättre i telefonen vs YouTube.
Är det ingen mer stabilisering är kamerans? Alltså ingen gimbal eller så? Isåfall så måste jag skaffa en 9a med Max lins

DD88

Medlem
Är man sugen på en Gopro 9 Black så är det läge nu, kit med kamera, extra batteri, minneskort och 12 mån molntjänst för 4400kr. Bara kamera brukar annars kosta 5000kr och standardprid för kit är väl runt 5800kr

Rassemouse

Aktiv medlem
Är man sugen på en Gopro 9 Black så är det läge nu, kit med kamera, extra batteri, minneskort och 12 mån molntjänst för 4400kr. Bara kamera brukar annars kosta 5000kr och standardprid för kit är väl runt 5800kr
Har inte fattat vad deras molntjänst ska vara bra för? Tycker överlag att goproquick funkar väldigt dåligt. Men är enda sättet jag lyckats få över filerna till datorn.

Spacekitty

Aktiv medlem
Tycker överlag att goproquick funkar väldigt dåligt. Men är enda sättet jag lyckats få över filerna till datorn.

I mina GoPro kameror finns det ett minneskort, det går att ta ut och stoppa i en kortläsare i datorn/telefonen/ipad/annat för att läsa in på valfritt sätt.

Kör du Mac finns det ett program som heter Bildinsamling som för över via kabel om man inte gillar GoPro Quik.

Rassemouse

Aktiv medlem
Beställde en 9a från Gopros sida häromdagen och fick just ett mail om att den var skickad och såg då att den skickas från USA. Nån annan som beställt direkt från Gopro och åkt på tullavgifter?

SocialGimp

Aktiv medlem
Beställde en 9a från Gopros sida häromdagen och fick just ett mail om att den var skickad och såg då att den skickas från USA. Nån annan som beställt direkt från Gopro och åkt på tullavgifter?
Borde väl skickas från Europa när du valde SE på Gopros sida? Gjorde det för mig ivarje fall. Inga tullavgifter för mig (beställde runt jul).

Mats65

Aktiv medlem
Jag köpte en vid årsskiftet och blev också fundersam eftersom det stod att man var ansvarig för tull och moms om man bodde utanför USA. Men den skickades från Holland med UPS och inga avgifter tillkom. Skulle tro att det är så för dig med.

Rassemouse

Aktiv medlem
Borde väl skickas från Europa när du valde SE på Gopros sida? Gjorde det för mig ivarje fall. Inga tullavgifter för mig (beställde runt jul).
Ja, var det jag trodde också. Men fattade i mailet som att det skickas från usa. Bara hoppas att jag fattade fel då och att det kommer från Europa nånstans. Valde aldrig nått land. Men det stod på svenska och svenska priser och Sverige var förifyllt när jag skulle beställa så antog att de förstod allt sånt automatiskt.

SocialGimp

Aktiv medlem
Ja, var det jag trodde också. Men fattade i mailet som att det skickas från usa. Bara hoppas att jag fattade fel då och att det kommer från Europa nånstans. Valde aldrig nått land. Men det stod på svenska och svenska priser och Sverige var förifyllt när jag skulle beställa så antog att de förstod allt sånt automatiskt.
Då är det säkert ok!

yonsson

Aktiv medlem
Här ser ni lite skillnad på inställningar. Min kompis som jagar mig kör med standardinställningar och hakmontering.

Jag (cockpit view) kör med bröstfäste och:
Max iso 3200
Vid Quality: Bit rate high
Audio: Raw
GoPro color
Kontrast: medium
Värme: 5500

Båda filmar i 2.7k, 60fps och båda har GoPro 9 med Max lins, hypersmooth och horisontlås.

(Cockpit är filmat med min kamera)

(Filmat av kompisen)

Det var inte jättesoligt men jag borde haft Ev comp -0.5.

DD88

Medlem
Den största skillnaden är ändå vinkeln, tycker bröstfäste ofta är på tok för lågt.

Samtidigt lite förvånad över att man inte ser mer av styret på kompisens klipp, croppar alla antiskakfunktioner bort så pass mycket?

yonsson

Aktiv medlem
Den största skillnaden är ändå vinkeln, tycker bröstfäste ofta är på tok för lågt.

Samtidigt lite förvånad över att man inte ser mer av styret på kompisens klipp, croppar alla antiskakfunktioner bort så pass mycket?
Den croppar inte särskilt mycket, det ser du ju på min video. Men han har den lite för högt vinklad. Hade han sänkt fästet några cm också så hade det blivit bättre, det varierar lite mellan hjälmar också.

DD88

Medlem
Jag kör alltid hjälmfäste men det bidrar även till att jag mest använder min Session 5. Lite sugen på att uppgradera till en 9 med lins men känns lite omotiverat för eget bruk.

Är ju dock stor skillnad på stabilitet när man filmar någon framför, var nästan lite drönarkänsla på sina ställen.

SocialGimp

Aktiv medlem
😆 Det är den extrema vidvinkeln som gör det. Men visst, kan ju flytta upp den lite eller vinkla upp den lite. Tycker det är lite cool att man ser när man trampar, men ja, kommer vinkla upp den lite till, det blev lite väl lågt.
Jag misstänkte att det var vidvinkeln som gjorde det hela. Coolt att det går att få till lite annorlunda vinklar ändå.

DD88

Medlem

Beställde en ny 9 och märkte att man måste vara utloggad för att få rabatten, är man subscriber så betalar man lika mycket men får inte molntjänst och extra batteri.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer