Råd för val av Mtb

Råd för val av Mtb
Hej. Ny här på forumet. Jag har nu avverkat småbarnsåren med kidsen och vill börja plocka upp cyklingen igen, denna gång med mtb. Bor i Skåne, Skanör så det är lite väl flackt men har möjlighet att ta med cyckeln på mina jobbresor runt om i Skåne, Blekinge och Halland. Vill ha en rätt så allround mtb som man kan dra lite långfärd men även snirkla igenom skogsstigar i varierande terräng med.
Jag älskar det lilla extra och sneglar således på en heldämpad mtbc, gärna med 29 tums däck och gärna ram i kolfiber, vill väl ha en xc eller trail hoj. Inser dock att det är en djungel med massor med cyklar som på pappret är intressanta så tar gärna emot lite input och även andra förslag på cyklar. för att röra till det lite till är även en Elmtb intressant men kan för lite om detta och likaväl som man gillar charmen med manuell trampning så inser jag också att el kan vara ett trevligt komplement som blivit grymt bra med åren.
jag listar några hojar som det just nu står mellan i fallande ordning.
1. Bianchi Methanol 29.1 Fs
2. Speciaized stuntjumper expert carbon
3. Ducati/thok Mig-RR
4. Specialized turbo Levo Sl comp

så vad är era tankar, ris, ros. Är öppen för andra hojar.
Tack så länge. Andreas

Råd för val av Mtb
Den som går att köpa.

annars är direct sale märken det som ger mest för pengarna. Canyon/Radon/propain/YT/bird mm.

vet du inte vad du vill ha så köp en trail.

Edit: kolla på Radon Slide 10.0 HD

Senast ändrad:
Råd för val av Mtb
Hej. Ny här på forumet. Jag har nu avverkat småbarnsåren med kidsen och vill börja plocka upp cyklingen igen, denna gång med mtb. Bor i Skåne, Skanör så det är lite väl flackt men har möjlighet att ta med cyckeln på mina jobbresor runt om i Skåne, Blekinge och Halland. Vill ha en rätt så allround mtb som man kan dra lite långfärd men även snirkla igenom skogsstigar i varierande terräng med.
Jag älskar det lilla extra och sneglar således på en heldämpad mtbc, gärna med 29 tums däck och gärna ram i kolfiber, vill väl ha en xc eller trail hoj. Inser dock att det är en djungel med massor med cyklar som på pappret är intressanta så tar gärna emot lite input och även andra förslag på cyklar. för att röra till det lite till är även en Elmtb intressant men kan för lite om detta och likaväl som man gillar charmen med manuell trampning så inser jag också att el kan vara ett trevligt komplement som blivit grymt bra med åren.
3. Ducati/thok Mig-RR

Tack så länge. Andreas
Bra val av ny hobby! Om det verkligen blir av att ta med cykeln på alla jobbresor och upptäcka nya ställen så är ju det lysande. Då ska du satsa på en trail definitivt, då kan du ha lika roligt på allt. Men om det realistiskt ändå mestadels blir cykling från hemmet i flack terräng så ska man ju inte underskatta hur gött det är att sträcka ut på en snabb xc.

När du tittar på cyklar i den prisklassen som du gör så verkar det ju finnas en del utrymme. Köp 2... ? nä men däremot ta dig till någon bättre mtb-butik i landet om du har någon på rimligt avstånd och prova lite olika alternativ? (Om det finns nåt vettigt i lager)

Råd för val av Mtb
Bird cyklarna var ju intressanta med allt kul Lull lull man kunde montera. Jag ska kolla upp. Vet att jag kan Googla men hur gör man nu med brexit om man ska beställa en cykel från England?

Råd för val av Mtb
Ganska olika hojar det där, det bästa är väl att testa några stycken så du vet vad du gillar. Problemet är bara att när du väl testat Levo SL så kan du aldrig gå tillbaka till en analog hoj. :LOL:

Råd för val av Mtb
Bra val av ny hobby! Om det verkligen blir av att ta med cykeln på alla jobbresor och upptäcka nya ställen så är ju det lysande. Då ska du satsa på en trail definitivt, då kan du ha lika roligt på allt. Men om det realistiskt ändå mestadels blir cykling från hemmet i flack terräng så ska man ju inte underskatta hur gött det är att sträcka ut på en snabb xc.

När du tittar på cyklar i den prisklassen som du gör så verkar det ju finnas en del utrymme. Köp 2... ? nä men däremot ta dig till någon bättre mtb-butik i landet om du har någon på rimligt avstånd och prova lite olika alternativ? (Om det finns nåt vettigt i lager)
jobbar med skogs och lantbruksrådgivning kopplande till livsmedel och landbygdsutveckling så min arbetsgivare äger massa skog så istället för att ta fyrhjulingen att kolla hänget för vildsvin och hjort kan man lika gärna ta cykeln ;)

Råd för val av Mtb
Bird cyklarna var ju intressanta med allt kul Lull lull man kunde montera. Jag ska kolla upp. Vet att jag kan Googla men hur gör man nu med brexit om man ska beställa en cykel från England?
Räkna på att betala moms och 14% tull från England idag. Dock betalar du inte brittisk moms. Är ganska ostabilt ännu.

Gillar du tanken med konfigurator så kika på propain!

Dom kommer släppa sin nya trail cykel 2/2 för beställning men vill du ha en så gäller det nog att beställa direkt. Många modeller från Propain har 5-6mån leveranstid. Sedan går det inte ändra lagd order så va noga när du väljer.

väntar själv på en Tyee som kommer om en månad. Beställde 4 dec.

edit: Är alltså Hugene som kommer 2/2. Förra versionen var prisvinnare.

Råd för val av Mtb
Marin rift zone carbon 2. Bikester har några stl i lager. Perfekt för ”blandad stig”. Köpa till en uppsättning lättare xc-ish däck för skanörcyklingen eventuellt.

Har en själv i alu så är partisk där...
Edit: den kan upplevas lite kort, ligger du mellan två stl så gå upp, särskilt om du vill ha racig känsla på flackare terräng

Senast ändrad:
Råd för val av Mtb
Propain cyklarna var ju riktigt trevliga också! Vilka bra förslag ni kommer med! Hugene med performance paketet känns lockande. Även Ekano ser trevlig ut! Snöat in lite väl mycket på Bianchi inser jag. Hur är den, inser att man får betala multum för själva namnet? Finns en begagnad på blocket just nu och ser ju onekligen intressant ut?

Råd för val av Mtb
Marin rift zone carbon 2. Bikester har några stl i lager. Perfekt för ”blandad stig”. Köpa till en uppsättning lättare xc-ish däck för skanörcyklingen eventuellt.

Har en själv i alu så är partisk där...
Edit: den kan upplevas lite kort, ligger du mellan två stl så gå upp, särskilt om du vill ha racig känsla på flackare terräng
Tack för tips! Ser sköna ut! Ska kolla in lite närmre!

Råd för val av Mtb
Propain cyklarna var ju riktigt trevliga också! Vilka bra förslag ni kommer med! Hugene med performance paketet känns lockande. Även Ekano ser trevlig ut! Snöat in lite väl mycket på Bianchi inser jag. Hur är den, inser att man får betala multum för själva namnet? Finns en begagnad på blocket just nu och ser ju onekligen intressant ut?
Kan inget om Bianchi mtb. I min hjärna är Bianchi landsvägscyklar. Dom är inte kända för sina mtb så gissar de är mediokra.

Råd för val av Mtb
3. Ducati/thok Mig-RR

Tack så länge. Andreas

Välkommen till Happy!
Tillgången är som nämnts katastrofal, men here goes:

”Vill ha en rätt så allround mtb”
Jones Plus SWB/LWB

”som man kan dra lite långfärd”
Jones Plus LWB

”men även snirkla igenom skogsstigar i varierande terräng med.”
Jones Plus SWB/LWB

”Jag älskar det lilla extra”
Jones Plus SWB/LWB Ti Spaceframe.

”gärna med 29 tums däck”
Jones Plus LWB

El-mtb? Börja med en handcyklad Jones, han verkar vara på G med en ganska anspråkslös historia med el också:
4000W är väl inget att skriva hem om, men det räcker till en början.

Råd för val av Mtb
Välkommen till Happy!
Tillgången är som nämnts katastrofal, men here goes:

”Vill ha en rätt så allround mtb”
Jones Plus SWB/LWB

”som man kan dra lite långfärd”
Jones Plus LWB

”men även snirkla igenom skogsstigar i varierande terräng med.”
Jones Plus SWB/LWB

”Jag älskar det lilla extra”
Jones Plus SWB/LWB Ti Spaceframe.

”gärna med 29 tums däck”
Jones Plus LWB

El-mtb? Börja med en handcyklad Jones, han verkar vara på G med en ganska anspråkslös historia med el också:
4000W är väl inget att skriva hem om, men det räcker till en början.

Inte min typ av cykel och den verkar inte vara heldämpad vilket jag vill ha ?

Råd för val av Mtb
Nu börjar vi närma oss. Jag var och testade en Top Fuel 9.7 idag på Cykelgrossisten i Malmö. Gick grymt bra hjälp av Johannes. Gillade den skarpt det lilla jag testade den. Även en Scott 930 fick jag provat. Gillade Scott att man kunde dämpa i två lägen och Scotten hade bättre spec på både dämpare fram och växlar. Den Scott 930 de hade inne på kampanj så den var ju grymt prisvärd. Som alltid spårar det och det lutar åt att det blir ett ramset av Trek EX C med färgen Lithium Grey/Orange eller Top Fuel c ramset i Matt Carbon/gloss black och där jag får hjälp att sätta på bättre grejer än att köpa en "hyllcykel". Jag ser resan att montera ihop den lika intressant som att ut och cykla. Däremot är jag sjukt sjukt sugen på att testat en Specialized Stumpjumper och möjligt det blir ett ramset på denna. Får jaga vidare något ställe som har en Stumjumper eller rent av en Specialized Enduro man kan prova. Vad säger ni om ovan val av Trek och kanske Scott 930.

Råd för val av Mtb
Nu börjar vi närma oss. Jag var och testade en Top Fuel 9.7 idag på Cykelgrossisten i Malmö. Gick grymt bra hjälp av Johannes. Gillade den skarpt det lilla jag testade den. Även en Scott 930 fick jag provat. Gillade Scott att man kunde dämpa i två lägen och Scotten hade bättre spec på både dämpare fram och växlar. Den Scott 930 de hade inne på kampanj så den var ju grymt prisvärd. Som alltid spårar det och det lutar åt att det blir ett ramset av Trek EX C med färgen Lithium Grey/Orange eller Top Fuel c ramset i Matt Carbon/gloss black och där jag får hjälp att sätta på bättre grejer än att köpa en "hyllcykel". Jag ser resan att montera ihop den lika intressant som att ut och cykla. Däremot är jag sjukt sjukt sugen på att testat en Specialized Stumpjumper och möjligt det blir ett ramset på denna. Får jaga vidare något ställe som har en Stumjumper eller rent av en Specialized Enduro man kan prova. Vad säger ni om ovan val av Trek och kanske Scott 930.
Vi vet ju fortfarande inte hur du kommer cykla men Scott är sjukt osexigt.

Råd för val av Mtb
Fuel Ex är ju mer trail och Top Fuel mer XC. Men om du ska bygga från scratch kan du ju ta en Top Fuel och göra den mer trail orienterad, sk downcountry. Sätta på gaffel med 130 slag i fram, ev lite kortare styrstam, bredare styre med lite raise. Skulle jag bygga från scratch skulle jag nog sätta på bättre bromsar på cykeln. Min fuel EX 8 XT har det mesta i XT men bromsarna är Deore som är två snäpp ner. Moddar du en Top Fuel får du en väldigt rapp trailcykel som ändå kommer funka bra nedför så länge du inte kör enduro med den.

Råd för val av Mtb
gäller att delarna finns i lager som man ska bygga så nog läge att beställa allt samtidigt.

Gick det inte att testa en EX också? Det hade jag själv varit intresserad av.
Kolla med Musette också. Kanske de kan ordna fram en.

Tror Top Fuel räcker bra i Skåne så länge man inte får för sig att köra enduro eller park. Å andra sidan går det bra med tyngre grejor också om man inte har för bråttom. Själv har jag en enduro men Ex hade säkert räckt bra.

Råd för val av Mtb
Här är en lista med lite tips på "down country" cyklar vilket verkar vara det som skulle passa bäst för önskat ändamål.
Väntar själv på en Kona Hei Hei för liknande cykling när man vill lite längre distans och inte allt för mycket lek i skogen.

Råd för val av Mtb
Äntligen fick jag hämtat min cykel! Föll pladask för stumpjumpern så det blev liksom all in ? hämtade den idag i på SCS Stockholm. Fredrich där har varit otroligt service minded och hjälpt med att få hojen så jag sitter som ett smäck på den! En S-works till pappa och sonen fick en 20 tums Riprock ? Vet vad jag ska göra i helgen. Fler bilder kommer men här kommer en liten teaser

Bilagor

• 29864B75-5900-49A4-8F6F-E3A05600442A.jpeg
    29864B75-5900-49A4-8F6F-E3A05600442A.jpeg
    819.5 KB · Besök: 129
Tillbaka
Topp