Råd Nybörjare, Racer

nobbe80

Ny medlem
Råd Nybörjare, Racer
Hej
är nybörjare inom racercyklar och har ett par frågor
Jag är 1,76 lång, vad skulle ni rekommendera för ramstorlek ?
Funderar omkring 52 eller 54...vad är värt att tänka på ?

Sen funderar jag om ni tror att denna cykel: http://www.merida.se/scultura-comp-905.271048.sv.html
vore total overkill när man inte vet hur mkt man kommer cykla osv..jag får den för ett mkt bra pris

Är det vettigare att köpa en 3 år gammal merida hoj i alu för 6500.

MVH
DN

Råd Nybörjare, Racer
1: kolla under läsvärt, tror det finns en bra tråd om detta där.

2: omöjligt att säga om den är värt det, skick på cykeln, vilka komponenter avgör värdet, är det nästan oanvänd dura ace grupp med nya kolfiber hjul så köp, är det utslitna stora komponenter och skeva utslitna tråk hjul så blir nog allt i världen bättre om du lägger på några kr och köper nytt.

3: rekommenderar dig att kolla runt hos handlarna, klämma, känna, provcykla mycket, få dem att ge dig en bra deal som tex rabbat på hjälm, kläder, skor. Är du helt ny är det även bra att ha någonstans att vända sig vid strul, hjälp med inställningar av cykeln. Nytt är inte mycket dyrare än det du tittar på, men nytt är garanterat i bra skick.

Råd Nybörjare, Racer
Jag har en såndär. En EVO 905 .Det är min första cykel och den är definitivt inte overkill. Får du den med Ultegra 6700 så är den precis lagom. Merida har ju dessutom precis engagerat sig i ett pro-tour team (merida-lampre) så nu är det lite färre i klungan som tittar snett på mig.

Det är en fin cykel. Köp inte nåt gammalt härke för 6500. Risken är att du inte får den cykelglädje som du vill ha och ledsnar istället. Om du har tajt budget och natta ska ha en cykel. Överväg att köpa en cyclocross som du byter däck på. Mycket mer allround om du frågar mig, och inte tråkigare än en racer för 6500.

Storlek 54 i Merida är perfekt för dig.

Lycka till!!

Råd Nybörjare, Racer
aha , ok

Den där meridan Evo är dock 52, är det för litet ?
den är helt oanvänd, en lirare har köpt en för stor och säljer den billigt ..jag har sett hans kvitto

Cyclocross är det ett alternativ om man ska köra triathlon främst ?

Råd Nybörjare, Racer
Det låter dyrt. Som en Volvo V70 att köra. Trygg men tråkig. Dåliga hjul.

Edit. Jag har en sådan från 2009 så jag talar av erfarenhet. Den går som fulväderscykel (med bättre hjul) med den äran, men det är ju inte så att jag drömmer våta drömmar om den.

Senast ändrad:
Råd Nybörjare, Racer
Om du satsar främst på Triathlon så ska du främst ha en tempocykel.

En Scultura i 52 kan absolut passa dig. Det kan nog finnas de som argumenterar för att det är rätt storlek till dig till och med. Jag är 185 och kör 56. Du kanske får byta till en mer kontinental styrstam bara.

Tillbaka
Topp