Lejon
Aktiv medlem
Råd/ tips på Energy bar
Jättegoda!Vill man ha dadelmassa med lite smaksättning finns bl a de här billigt på lidl:
![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jättegoda!Vill man ha dadelmassa med lite smaksättning finns bl a de här billigt på lidl:
![]()
Den här frågan dyker upp lite då och då. Varje gång undrar jag hur problemet löstes i olika idrotter innan det fanns energi bars, protein bars. Och andra bars. Det verkar vara en bortglömd kunskap. Vatten verkar också ha spelat ut sin roll. Nu när det finns en specialanpassad dryck för varje tänkbar funktion i kroppen.
Kör Tyngres kolissoppa. Haft lite problem med andra pulver men denna funkar bra. Bara att skopa i den koncentration du vill. Ska jag köra hårt snålar jag inte. Ska jag åka snabba randoklungor tar jag med mig för påfyllning. Alltid en flaska sportdryck och en vatten.Hur blandar du dina flytande 200g?
Egen mix?
Eller något färdigt, typ U Sport?
Rödvin och kokta ägg var nästan standard för Tour de France-cyklister förr-förr. Ägg- eller prickig korv-macka funkar bra. En morot piggar åtminstone upp mig. Om en bar eller gel smakar konstigt spelar det knappt någon roll om den innehåller vad den ska, man blir skeptisk ändå, tycker jag.Att man kunde utöva sporter förr är det väl ingen som ifrågasätter. Men det slås nya rekord för i princip alla sporter i princip varje år vilket reflekterar högre och högre prestationer. Det är sannolikt att förbättrad kostlära spelar en roll i det.
Kör Tyngres kolissoppa. Haft lite problem med andra pulver men denna funkar bra. Bara att skopa i den koncentration du vill. Ska jag köra hårt snålar jag inte. Ska jag åka snabba randoklungor tar jag med mig för påfyllning. Alltid en flaska sportdryck och en vatten.
Vatten efter sköljer ur munnen och förbättrar upptaget.
Grymt sprutt i buggarna
Kolhydrat & elektrolytpulver - Hallon/Lime
Kolhydrat Hallon/lime ger återhämtning med smak av söta hallon och syrlig lime: Nu kan du enkelt göra din egen sportdryck hemma!tyngre.se
Att man kunde utöva sporter förr är det väl ingen som ifrågasätter. Men det slås nya rekord för i princip alla sporter i princip varje år vilket reflekterar högre och högre prestationer. Det är sannolikt att förbättrad kostlära spelar en roll i det.
Det fanns mkt bland TdF-cyklister förr som man skakar på huvudet åt nuRödvin och kokta ägg var nästan standard för Tour de France-cyklister förr-förr.
Vill man ha dadelmassa med lite smaksättning finns bl a de här billigt på lidl:
![]()
Har du koll på förhållandet mellan sockerarterna?Kör Tyngres kolissoppa. Haft lite problem med andra pulver men denna funkar bra. Bara att skopa i den koncentration du vill. Ska jag köra hårt snålar jag inte. Ska jag åka snabba randoklungor tar jag med mig för påfyllning. Alltid en flaska sportdryck och en vatten.
Vatten efter sköljer ur munnen och förbättrar upptaget.
Grymt sprutt i buggarna
Kolhydrat & elektrolytpulver - Hallon/Lime
Kolhydrat Hallon/lime ger återhämtning med smak av söta hallon och syrlig lime: Nu kan du enkelt göra din egen sportdryck hemma!tyngre.se
Energi och smakmässigt överträffar väl dadlar både ris och havrekakor? Finns några nackdelar av att äta större mängder?Vill man ha dadelmassa med lite smaksättning finns bl a de här billigt på lidl:
![]()
Nuförtiden kör de med öl inom ultramaraton, åtminstone en rekordhållare dricker det under lopp.Rödvin och kokta ägg var nästan standard för Tour de France-cyklister förr-förr. Ägg- eller prickig korv-macka funkar bra. En morot piggar åtminstone upp mig. Om en bar eller gel smakar konstigt spelar det knappt någon roll om den innehåller vad den ska, man blir skeptisk ändå, tycker jag.
Jag killgissar på 2:1, den verkar vara snällare mot de flesta magar än 1:0,8Har du koll på förhållandet mellan sockerarterna?
Framgår inte i specen.
Jo, det skulle jag också gissa på.Jag killgissar på 2:1, den verkar vara snällare mot de flesta magar än 1:0,8
Det kan du säkert få svar på om du mailar och frågar. Det går ju bra att använda för återhämtning också om man gjort ett tömmande pass och behöver fylla på snabbt inför nästa tävling/träning om den ligger tätt inpå.Jo, det skulle jag också gissa på.
Dåligt att det inte framgår och dåligt att det listas som återhämtning.
Annars säkert både bra och relativt prisvärt.
Såklart, men det är inte vad allmännheten vet och är intresserad av i första hand.Det kan du säkert få svar på om du mailar och frågar. Det går ju bra att använda för återhämtning också om man gjort ett tömmande pass och behöver fylla på snabbt inför nästa tävling/träning om den ligger tätt inpå.
Jag skulle rekommendera mer än endast bars (eller heter det barer på "svenska"?).Vilken bar skulle ni rekommendera för landsvägscykling och sträckor på cirka 18 mil??
Även det har debatterats. Finns många som menar att Glut2 glukostransportören är begränsad till 1g per minut så 60g i timmen medan Glut5 fruktostransportörens maxkapacitet varierar från individ samt är i större utsträckning "träningsbar" varför det inte går att säga att det finns "ett" optimalt ratio utan snarare kan man sikta på 60 g glukos och sen toppa med fruktos tills det börjar bli risigt:) Om det sen är vid 90 g 2:1 eller vid 120g 1:1 kommer variera från individ till individ.Jag killgissar på 2:1, den verkar vara snällare mot de flesta magar än 1:0,8
Ja precis, men ska det säljas färdigblandat så tror jag man väljer den snällare varianten.Även det har debatterats. Finns många som menar att Glut2 glukostransportören är begränsad till 1g per minut så 60g i timmen medan Glut5 fruktostransportörens maxkapacitet varierar från individ samt är i större utsträckning "träningsbar" varför det inte går att säga att det finns "ett" optimalt ratio utan snarare kan man sikta på 60 g glukos och sen toppa med fruktos tills det börjar bli risigt:) Om det sen är vid 90 g 2:1 eller vid 120g 1:1 kommer variera från individ till individ.
Sen undrar man ju vad det är i tyngre-soppan om det är 94g kolhydrater men bara 35g sockerarter - räknas inte maltodextrin som socker för det är en polymer som måste spjälkas först till en monosackarid? Lite fult i så fall....
Ah! misstänkte att det fanns någon sån förklaring. Tack! Men fortfarande lite knepigt då gemene man tittar på "sockerarter" och då tycker det här var inte så värst fast det mesta av produkten är lagom tillkortade glukoskedjor?Ja precis, men ska det säljas färdigblandat så tror jag man väljer den snällare varianten.
Maltodextrin är rent tekniskt en stärkelse, inte en sockerart, som potatismjöl typ. Det är ju reglerat i lag hur det ska anges i näringsdeklarationen.
Nu är det väl ingen som dricker detta som någon slags hälsodryck. ?Ah! misstänkte att det fanns någon sån förklaring. Tack! Men fortfarande lite knepigt då gemene man tittar på "sockerarter" och då tycker det här var inte så värst fast det mesta av produkten är lagom tillkortade glukoskedjor?
Nep,Cristoff Strasser slår väl sina ultrarekord ( RAAM, 24h etc. ) på enbart sportdryck med kolhydrater. Finns det vilja, så finns det en väg.
Ensure säljs inte vad jag vet i Sverige men motsv produkter finns, texNep,
han kör sportdryck men även Ensure som är en nutritionsdryck som utvecklats för sjukvården bland annat för att fungera som måltidsersättning.
Är alla i tråden elitidrottare, eller varför stoppa i sig annat än mat för att "prestera optimalt"? Spelar det nån som helst jäkla roll om man inte tävlar på toppnivå? Verkar smått neurotiskt.
Vilket på intet sätt betyder att man måste hälla i sig socker kontinuerligt.Att cykla slut på kolisarna kan man lätt göra utan att vara elitidrottare på toppnivå. Då ”bonkar” man. Kanske så pass att man lägger sig ner och sover en stund i vägrenen.
Vilket på intet sätt betyder att man måste hälla i sig socker kontinuerligt.
Så alla bonkade innan man började med sportdryck, bars och gels menar du? ? Givetvis inte; de åt mat. Man måste inte vänta med att äta tills man bonkat bara för att man byter sockret mot mat.Inte så pass kontinuerligt att det behövs droppställnig i släp. Men visst mått av regelbundenhet kan vara bra. När glykogenet minskar för mycket är det för sent och då blir du trött och vill vila, det kan komma helt plötsligt. Den som cyklar lite distans lär sig med tiden. Du som bara lallar runt och inte mäter din cykling kommer kanske inte till den punkten.
Det är det. Men ännu löjligare är att optimera cykeln för något man själv inte behärskar eller utövar, så att man får massa onödiga nackdelar på köpet.Jag har hört talas om att det finns folk som tycker det är störtlöjligt att köpa dyr fin cykel om man inte tävlar.
Vem har sagt det i tråden?Vilket på intet sätt betyder att man måste hälla i sig socker kontinuerligt.
Och mitt svar är: Ät mat istället, om du inte är på elitnivå och måste vinna nån tävling.Vem har sagt det i tråden?
Frågan var:
Kanske "dum" fråga.. har kört SiS som funkar ok,men tänkte om det fanns ngt som hade mer energi, mindre socker och annat onyttigt i sig. Eller ska man börja baka själv?!?
Det som sagts är att beroende på intensitet är fett eller kolhydrater den primära energikällan och om man ska cykla fort är kolhydrater och då i synnerhet enkla sockerarter att föredra.
Och på frågan om man ska baka själv, är svaret att för en bra bar för snabbcykling behövs kolhydrater och för att kunna tillgodogöra sig dem så fort som möjligt om man vill cykla sitt snabbaste är återigen enkla sockerarter av olika slag kanon så även om man bakar är sockret din vän och om du äter det under aktivitet behöver du inte fundera kring livsstilsrelaterade åkommor. Typ så.
Nä, men om du läser igenom tråden så är det ju tämligen tydligt att många förespråkar specifika sockerprodukter istället för mat, som om mat inte skulle räcka. Vilket jag anser är helt vrickat, men då låtsas jag ju inte vara elitidrottare heller. ?Ingen har sagt att hen kontinuerligt ska trycka i sig socker under hela turen oavsett intensitet eller ambition med turen.
Har du en källa på det? Det låter som något som kanske/kanske inte sker, vore intressant att se vad antagandet bygger på.Sen anpassar sig kroppen också till en betydande del, är den van att hela tiden matas med olika typer av socker så ställer den in sig efter det och omvänt.
Det finns hur mycket som helst om du t.ex. söker på metabolism och fett och väljer vetenskapliga artiklar. Det här är ett stort och viktigt område inom medicin, inte bara begränsat till sportnutrition.Har du en källa på det? Det låter som något som kanske/kanske inte sker, vore intressant att se vad antagandet bygger på.
Som jag tolkade dig (men det kan ha varit feltolkat) så skulle kosthållning kunna ändra på proportionerna fett/glykogen som energikälla vid olika ansträngning, det Glitch tar upp i https://happyride.se/forum/threads/rad-tips-pa-energy-bar.3696554/post-4296555Det finns hur mycket som helst om du t.ex. söker på metabolism och fett och väljer vetenskapliga artiklar. Det här är ett stort och viktigt område inom medicin, inte bara begränsat till sportnutrition.