Råd/ tips på Energy bar

Råd/ tips på Energy bar
Vill man ha dadelmassa med lite smaksättning finns bl a de här billigt på lidl:
Alesto_cucoriedka-small-480x445.jpg
Jättegoda!

Råd/ tips på Energy bar
Den här frågan dyker upp lite då och då. Varje gång undrar jag hur problemet löstes i olika idrotter innan det fanns energi bars, protein bars. Och andra bars. Det verkar vara en bortglömd kunskap. Vatten verkar också ha spelat ut sin roll. Nu när det finns en specialanpassad dryck för varje tänkbar funktion i kroppen.

Att man kunde utöva sporter förr är det väl ingen som ifrågasätter. Men det slås nya rekord för i princip alla sporter i princip varje år vilket reflekterar högre och högre prestationer. Det är sannolikt att förbättrad kostlära spelar en roll i det.

Råd/ tips på Energy bar
Hur blandar du dina flytande 200g?
Egen mix?
Eller något färdigt, typ U Sport?
Kör Tyngres kolissoppa. Haft lite problem med andra pulver men denna funkar bra. Bara att skopa i den koncentration du vill. Ska jag köra hårt snålar jag inte. Ska jag åka snabba randoklungor tar jag med mig för påfyllning. Alltid en flaska sportdryck och en vatten.

Vatten efter sköljer ur munnen och förbättrar upptaget.

Grymt sprutt i buggarna

Råd/ tips på Energy bar
Att man kunde utöva sporter förr är det väl ingen som ifrågasätter. Men det slås nya rekord för i princip alla sporter i princip varje år vilket reflekterar högre och högre prestationer. Det är sannolikt att förbättrad kostlära spelar en roll i det.
Rödvin och kokta ägg var nästan standard för Tour de France-cyklister förr-förr. Ägg- eller prickig korv-macka funkar bra. En morot piggar åtminstone upp mig. Om en bar eller gel smakar konstigt spelar det knappt någon roll om den innehåller vad den ska, man blir skeptisk ändå, tycker jag.

Råd/ tips på Energy bar
Kör Tyngres kolissoppa. Haft lite problem med andra pulver men denna funkar bra. Bara att skopa i den koncentration du vill. Ska jag köra hårt snålar jag inte. Ska jag åka snabba randoklungor tar jag med mig för påfyllning. Alltid en flaska sportdryck och en vatten.

Grymt sprutt i buggarna

Tack för tipset, beställt en påse!

Råd/ tips på Energy bar

Typ så, Eddie Merckx laddade med en stor köttbit, går det snabbare idag? Kan du räkna med. Bortsett från materialet är det på nutritionssidan det hänt störst utveckling sista årtiondet inom proffscykling. Det finns en anledning varför proffslagen numera har ett helt stall med nutritionister och kockar i laget om de har budget för att säkerställa optimalt näringsintag för prestation och återhämtning.

Tänk om Rune Larsson varit aktiv idag i en värld av glukossensorer, kroppsvärmemätare, hydrogels, bikarbonatsalvor och återhämtningsboots - kanske hade han varit ännu snabbare eller inte, vem vet.

Men faktum kvarstår är att kunskapsläget har ändrats och prestationer på den yttersta toppen av uthållighetsidrott tenderar att bli längre / snabbare. Tror inte Blumenfelts 06.44 h i ",sub 7 ironman projektet" eller Strassers 1000+ km på 24h hade gått utan att nyttja de nyaste rönen inom idrottsnutrition fullt ut.

Men vad handlade tråden egentligen om? ?
Ät socker om du vill cykla fort, ät vad du vill eller inget alls om du bara ska avverka distansen ?

Råd/ tips på Energy bar

Grymt sprutt i buggarna
Har du koll på förhållandet mellan sockerarterna?
Framgår inte i specen.

Råd/ tips på Energy bar
Rödvin och kokta ägg var nästan standard för Tour de France-cyklister förr-förr. Ägg- eller prickig korv-macka funkar bra. En morot piggar åtminstone upp mig. Om en bar eller gel smakar konstigt spelar det knappt någon roll om den innehåller vad den ska, man blir skeptisk ändå, tycker jag.
Nuförtiden kör de med öl inom ultramaraton, åtminstone en rekordhållare dricker det under lopp.

Fascinerande att läsa om vad de allra bästa äter och dricker för det varierar enormt, från strikta vegandieter till tacos och öl.

Råd/ tips på Energy bar
För att hålla energinnivån, om det går fort, du tar i, så tycker jag bars inte fungerar alls, blir för mätt, de bara är till för att inte "bli" hungrig. Sportdricka pallar inte min mage, provat många olika typer, sen är det inte funktionellt att koppla ihop vätske och energiintag tycker jag. Gels fungerar bra, elektrolytblandning i flaskor, varier med temperaturen. Något för att inte bli tom i magen, typ bars eller annat fast du kan tänka dig att släpa med.

Råd/ tips på Energy bar
Jo, det skulle jag också gissa på.
Dåligt att det inte framgår och dåligt att det listas som återhämtning.
Annars säkert både bra och relativt prisvärt.
Det kan du säkert få svar på om du mailar och frågar. Det går ju bra att använda för återhämtning också om man gjort ett tömmande pass och behöver fylla på snabbt inför nästa tävling/träning om den ligger tätt inpå.

Råd/ tips på Energy bar
Det kan du säkert få svar på om du mailar och frågar. Det går ju bra att använda för återhämtning också om man gjort ett tömmande pass och behöver fylla på snabbt inför nästa tävling/träning om den ligger tätt inpå.
Såklart, men det är inte vad allmännheten vet och är intresserad av i första hand.

Råd/ tips på Energy bar
Vilken bar skulle ni rekommendera för landsvägscykling och sträckor på cirka 18 mil??
Jag skulle rekommendera mer än endast bars (eller heter det barer på "svenska"?).
Tidningen Tour hade i nr 6-22 flera artiklar om längre cykling på lvg-cyklar, bland dem fanns även rekommendationer om näringsintag baserat på intensitet

200km på 7 timmar
Kostråd_1 Tour_6-22.JPG

200km på 8 timmar, man ser att det skiljer en del med lägre intensitet (25% lägre effekt)
Kostråd_2 Tour_6-22.JPG

Energiutnyttjande baserat på intensitet
Energiutnyttjande Tour_6-22.JPG

Graferna liknar de som redan har postats och man ser att även för den som har lyckats träffa rätt map intensitet så att fettförbränningen maximeras
så går det även då åt en hel del kolhydrater.

Naturligtvis innehåller både artiklarna och hela tidningen, Tour 6-23, en hel del mer som kanske kan vara intressant.
Varför inte köpa tidningen och läsa själv?
Tour 6-2022 går att köpa, både som pappers och e-tidning (för 4,99 €), här:
https://www.delius-klasing.de/tour-lesen-wie-ich-will
Scrolla ned till "Einzelheftkauf"

Råd/ tips på Energy bar
Jag killgissar på 2:1, den verkar vara snällare mot de flesta magar än 1:0,8
Även det har debatterats. Finns många som menar att Glut2 glukostransportören är begränsad till 1g per minut så 60g i timmen medan Glut5 fruktostransportörens maxkapacitet varierar från individ samt är i större utsträckning "träningsbar" varför det inte går att säga att det finns "ett" optimalt ratio utan snarare kan man sikta på 60 g glukos och sen toppa med fruktos tills det börjar bli risigt:) Om det sen är vid 90 g 2:1 eller vid 120g 1:1 kommer variera från individ till individ.

Sen undrar man ju vad det är i tyngre-soppan om det är 94g kolhydrater men bara 35g sockerarter - räknas inte maltodextrin som socker för det är en polymer som måste spjälkas först till en monosackarid? Lite fult i så fall....

Råd/ tips på Energy bar
Även det har debatterats. Finns många som menar att Glut2 glukostransportören är begränsad till 1g per minut så 60g i timmen medan Glut5 fruktostransportörens maxkapacitet varierar från individ samt är i större utsträckning "träningsbar" varför det inte går att säga att det finns "ett" optimalt ratio utan snarare kan man sikta på 60 g glukos och sen toppa med fruktos tills det börjar bli risigt:) Om det sen är vid 90 g 2:1 eller vid 120g 1:1 kommer variera från individ till individ.

Sen undrar man ju vad det är i tyngre-soppan om det är 94g kolhydrater men bara 35g sockerarter - räknas inte maltodextrin som socker för det är en polymer som måste spjälkas först till en monosackarid? Lite fult i så fall....
Ja precis, men ska det säljas färdigblandat så tror jag man väljer den snällare varianten.

Maltodextrin är rent tekniskt en stärkelse, inte en sockerart, som potatismjöl typ. Det är ju reglerat i lag hur det ska anges i näringsdeklarationen.

Råd/ tips på Energy bar
Ja precis, men ska det säljas färdigblandat så tror jag man väljer den snällare varianten.

Maltodextrin är rent tekniskt en stärkelse, inte en sockerart, som potatismjöl typ. Det är ju reglerat i lag hur det ska anges i näringsdeklarationen.
Ah! misstänkte att det fanns någon sån förklaring. Tack! Men fortfarande lite knepigt då gemene man tittar på "sockerarter" och då tycker det här var inte så värst fast det mesta av produkten är lagom tillkortade glukoskedjor?

Råd/ tips på Energy bar
Ah! misstänkte att det fanns någon sån förklaring. Tack! Men fortfarande lite knepigt då gemene man tittar på "sockerarter" och då tycker det här var inte så värst fast det mesta av produkten är lagom tillkortade glukoskedjor?
Nu är det väl ingen som dricker detta som någon slags hälsodryck. ?

Definitionen av socker i den obligatoriska näringsrekommendationen innefattar mono- och disackarider. Annars är du snart på LCHF-termonologi, alla kolhydrater = socker och ond bråd död.

Råd/ tips på Energy bar
Skörnignspunkten mellan ”billigt”, ”lättillgängligt”, ”ätbart” och ”funktionellt” på kakor är Eldorados flerpack (med choklad- eller jordgubbssmak).

Personlig favorit (inte minst på sommaren) är klassikern Pingvinstång. Pissbilligt, styckförpackat, hyfsat lättätet (om man klipper dem på mitten innan) och inte minst en av mycket få saker med på ovanstående egenskaper som inte innehåller choklad (och därmed inte smälter i fickan).

Råd/ tips på Energy bar
Håller med föregående talare. :)

Långturer (säg typ 4h eller mer) är min "cheat day". Pingvinstänger, glass i kiosken på vägen, energidryck osv. Allt som är gott. ? Brukar inte äta så mkt sånt annars.

Råd/ tips på Energy bar
Cristoff Strasser slår väl sina ultrarekord ( RAAM, 24h etc. ) på enbart sportdryck med kolhydrater. Finns det vilja, så finns det en väg.
Nep,

han kör sportdryck men även Ensure som är en nutritionsdryck som utvecklats för sjukvården bland annat för att fungera som måltidsersättning. Så där finns fett, protein mm. :)

Nutrient Data per 100ml per 200ml
Total Calories 150kcal 300kcal
Total Fat 4,9g 9,8g
Saturated Fat 0,45g 0,9g
Total Carbohydrate 20,2g 40,4g
Total Sugars 6,5g 13g
Protein 6,25g 12,5g

Senast ändrad:
Råd/ tips på Energy bar
Nep,

han kör sportdryck men även Ensure som är en nutritionsdryck som utvecklats för sjukvården bland annat för att fungera som måltidsersättning.
Ensure säljs inte vad jag vet i Sverige men motsv produkter finns, tex
Det finns fler att välja på här

Råd/ tips på Energy bar
Är alla i tråden elitidrottare, eller varför stoppa i sig annat än mat för att "prestera optimalt"? Spelar det nån som helst jäkla roll om man inte tävlar på toppnivå? Verkar smått neurotiskt.

Att cykla slut på kolisarna kan man lätt göra utan att vara elitidrottare på toppnivå. Då ”bonkar” man. Kanske så pass att man lägger sig ner och sover en stund i vägrenen.

Råd/ tips på Energy bar
Vilket på intet sätt betyder att man måste hälla i sig socker kontinuerligt.

Inte så pass kontinuerligt att det behövs droppställnig i släp. Men visst mått av regelbundenhet kan vara bra. När glykogenet minskar för mycket är det för sent och då blir du trött och vill vila, det kan komma helt plötsligt. Den som cyklar lite distans lär sig med tiden. Du som bara lallar runt och inte mäter din cykling kommer kanske inte till den punkten.

Råd/ tips på Energy bar
Inte så pass kontinuerligt att det behövs droppställnig i släp. Men visst mått av regelbundenhet kan vara bra. När glykogenet minskar för mycket är det för sent och då blir du trött och vill vila, det kan komma helt plötsligt. Den som cyklar lite distans lär sig med tiden. Du som bara lallar runt och inte mäter din cykling kommer kanske inte till den punkten.
Så alla bonkade innan man började med sportdryck, bars och gels menar du? ? Givetvis inte; de åt mat. Man måste inte vänta med att äta tills man bonkat bara för att man byter sockret mot mat.

Och jo, jag kan bonka om jag äter för lite innan jag cyklar, eller väntar för länge med att äta när behovet finns (jag "lallar runt" ganska länge i stöten, nämligen). Trådskaparen skriver själv att "För mig kvittar det egentligen, huvudsak är att jag inte bonkar.." och får svar som om det handlade om optimering för elitidrott. Störtlöjligt.

Råd/ tips på Energy bar
Vilket på intet sätt betyder att man måste hälla i sig socker kontinuerligt.
Vem har sagt det i tråden?
Frågan var:

Kanske "dum" fråga.. har kört SiS som funkar ok,men tänkte om det fanns ngt som hade mer energi, mindre socker och annat onyttigt i sig. Eller ska man börja baka själv?!?

Det som sagts är att beroende på intensitet är fett eller kolhydrater den primära energikällan och om man ska cykla fort är kolhydrater och då i synnerhet enkla sockerarter att föredra.
Och på frågan om man ska baka själv, är svaret att för en bra bar för snabbcykling behövs kolhydrater och för att kunna tillgodogöra sig dem så fort som möjligt om man vill cykla sitt snabbaste är återigen enkla sockerarter av olika slag kanon så även om man bakar är sockret din vän och om du äter det under aktivitet behöver du inte fundera kring livsstilsrelaterade åkommor. Typ så.

Ingen har sagt att hen kontinuerligt ska trycka i sig socker under hela turen oavsett intensitet eller ambition med turen.

Råd/ tips på Energy bar
Vem har sagt det i tråden?
Frågan var:

Kanske "dum" fråga.. har kört SiS som funkar ok,men tänkte om det fanns ngt som hade mer energi, mindre socker och annat onyttigt i sig. Eller ska man börja baka själv?!?

Det som sagts är att beroende på intensitet är fett eller kolhydrater den primära energikällan och om man ska cykla fort är kolhydrater och då i synnerhet enkla sockerarter att föredra.
Och på frågan om man ska baka själv, är svaret att för en bra bar för snabbcykling behövs kolhydrater och för att kunna tillgodogöra sig dem så fort som möjligt om man vill cykla sitt snabbaste är återigen enkla sockerarter av olika slag kanon så även om man bakar är sockret din vän och om du äter det under aktivitet behöver du inte fundera kring livsstilsrelaterade åkommor. Typ så.
Och mitt svar är: Ät mat istället, om du inte är på elitnivå och måste vinna nån tävling.

Ingen har sagt att hen kontinuerligt ska trycka i sig socker under hela turen oavsett intensitet eller ambition med turen.
Nä, men om du läser igenom tråden så är det ju tämligen tydligt att många förespråkar specifika sockerprodukter istället för mat, som om mat inte skulle räcka. Vilket jag anser är helt vrickat, men då låtsas jag ju inte vara elitidrottare heller. ?

Men, jag ska inte störa mer i era optimeringsdjupdykningar. Goafton! ?

Råd/ tips på Energy bar
Alltså, jag är så långt ifrån elitcyklist man kan komma, men bonkade ett par gånger när jag började hänga med på gruppturer. Visst hade det varit trevligt med matpaus halvvägs, men det som hinns med är att klämma i sig en godisbit/marsipankula/fruktbar vid någon av vattenpauserna. Snabba kolhydrater gör hela skillnaden.

Råd/ tips på Energy bar
Jag är mer av typen "soffpotatis" men mina turer brukar ligga på 3-4 timmar kanske 1-2 ggr i veckan. Jag har kört blandat med bara vatten, kanske en banan, någon bar och nu på senare tid, lite sportdryck med kolhydrater i.
Vad jag märker störst skillnad på är just kolhydrats drickat. Inte så att jag "bonkar" men både sinnet och benen orkar mer och känns fräschare efter cyklingen om jag kontinuerligt tillför kolhydrater jämfört med vanligt vatten och en banan eller två.
Så helt ovetenskapligt så verkar det hjälpa en glad amatör att blanda, i mitt fall, lite Umara U-sport i vattnet även om man som jag kanske snålar lite och kör enbart 2 skopor i 1 liter vatten för 3 timmars medelintensiv stigcykling (vilket kanske inte är helt optimalt).

...eller så är det placeboeffekten som spelar in men det är det värt ändå då jag känner mig starkare! ?

Har kört lite SIS bars förut men kan i alla fall säga att U-sport dricka kickar mig mer och deras bars tycker jag är godare än SIS. Sen har jag ju numera märkt att jag åker förbi deras butik till jobbet så det är smidigt att handla av dem med!

Råd/ tips på Energy bar
Jag får säga att jag håller med @Makten här.

Sen anpassar sig kroppen också till en betydande del, är den van att hela tiden matas med olika typer av socker så ställer den in sig efter det och omvänt. Det forskas en hel del på det här men mycket är fortfarande okänt. Vetenskap och beprövad erfarenhet som det heter en bra grundinställning.

Råd/ tips på Energy bar
Har du en källa på det? Det låter som något som kanske/kanske inte sker, vore intressant att se vad antagandet bygger på.
Det finns hur mycket som helst om du t.ex. söker på metabolism och fett och väljer vetenskapliga artiklar. Det här är ett stort och viktigt område inom medicin, inte bara begränsat till sportnutrition.

Råd/ tips på Energy bar
Tycker att en del bars är så provocerande fjantigt dyra, men visst vill man ha en högre milkostnad när man cyklar vs när man kör bil så kan man ju käka på. Bananer är bra men gillar inte dingla med dem i bakfickan.

Precis som @Fjärdebrunn föredrar jag att i huvudsak få i mig energin genom sportdryck, varit nöjd med High 5 men självklart kan man blanda ihop någon blaska själv, för mig är dock smaken relativt viktig mentalt också (vill inte att det ska kännas som ett straff att dricka).

@Steel is Real Kul ska prova det här receptet vid tillfälle. ? (kommer känna mig otroligt duktig om jag bakar själv)

Tycker att ICA "Gott Liv" bars duger men vet ej om de har en helt optimal sammansättning, @glitch skulle kanske såga dem ? Lidls ovan tror jag är helt ok också men jag stör mig lite på att de nobbar mitt Edenred kort....

Råd/ tips på Energy bar
Det finns hur mycket som helst om du t.ex. söker på metabolism och fett och väljer vetenskapliga artiklar. Det här är ett stort och viktigt område inom medicin, inte bara begränsat till sportnutrition.
Som jag tolkade dig (men det kan ha varit feltolkat) så skulle kosthållning kunna ändra på proportionerna fett/glykogen som energikälla vid olika ansträngning, det Glitch tar upp i https://happyride.se/forum/threads/rad-tips-pa-energy-bar.3696554/post-4296555

Dvs. kan kosthållning påverka proportionen fett/glukos en individ använder vid säg 80% vo²max (som visas i ett sånt här diagram):
573080-44cffb6a5640b90a9915badd8fcc9a40.jpg

Tillbaka
Topp