Råd/ tips på Energy bar

Råd/ tips på Energy bar
Vilket på intet sätt betyder att man måste hälla i sig socker kontinuerligt.
Vad måste man här i livet? Vill man cykla fortare ska man tillföra kolhydrater, det är liskom inget att diskutera. Sen precis vilka och vilken mängd och i vilka förhållanden kan man ju diskutera (och det kanske inte är superviktigt heller)

Råd/ tips på Energy bar
Personligen har jag nästan slutat med fasta produkter, iaf om jag ska ta i ordentligt. Är det upp till någon dag kan jag inte tänka mig att man "behöver" äta något heller.

Råd/ tips på Energy bar
Rödvin och kokta ägg var nästan standard för Tour de France-cyklister förr-förr. Ägg- eller prickig korv-macka funkar bra. En morot piggar åtminstone upp mig. Om en bar eller gel smakar konstigt spelar det knappt någon roll om den innehåller vad den ska, man blir skeptisk ändå, tycker jag.
Rödvon och kokta ägg känns ju typ som det sämsta man kan komma på..

Råd/ tips på Energy bar
Ska jag tävla eller köra ett hårt lite längre pass så är det i första hand sportdryck och i andra hand gels som gäller.
För lugna distanspass så försöker jag däremot variera lite med bars istället och där köper jag de billigaste/godaste jag kan hitta. Senast så har jag kört på SIS.
På trainern så blir det godis istället, det är billigare och jag kan hälla ut påsen på bordet framför mig för att enkelt äta medan jag tränar.

Råd/ tips på Energy bar
Vill man ha smidigt packeterad färdproviant med hög kaloridensitet som är stöttålig, visst kör på bars.

Har man gott om dineros och inte orkar göra egna, visst köp det som finns i butiken.

Tror du att rätt typ av bars kommer få dig att nå nästa nivå i form av sträcka och tempo, tänk om.

Råd/ tips på Energy bar
För träning bakar jag egna bars och dricker citronvatten till. Det här receptet har jag kört med senaste året:
360g mosad banan, 300g havregryn, 100g russin, 320g ljus sirap, rivet apelsinskal från en apelsin, 3 msk pressad apelsinjuice, 1 tsk kanel. Mosa/blanda ihop allt, lägg i två formar och grädda i 180c i 12-15min tills den får lite färg. Blir 12-16 kakor ungefär. Jag förvarar dem i frysen i smörgåspapper så får de tina i ryggfickan. Enkelt att göra, billigt och gott utan att vara för söta i smaken.

På tävling däremot kör jag sportdryck + (hemmakokt) energigel, sen behöver man förstås träna på att dricka det också, men jag tycker inte att jag behöver speciellt många pass med det för att vänja magen.

1681734787786.png

Råd/ tips på Energy bar
Nep,

han kör sportdryck men även Ensure som är en nutritionsdryck som utvecklats för sjukvården bland annat för att fungera som måltidsersättning. Så där finns fett, protein mm. :)

Nutrient Data per 100ml per 200ml
Total Calories 150kcal 300kcal
Total Fat 4,9g 9,8g
Saturated Fat 0,45g 0,9g
Total Carbohydrate 20,2g 40,4g
Total Sugars 6,5g 13g
Protein 6,25g 12,5g
När han vann ett RAAM lär han ha kört på en dryck med bara kolisar. Glömt namnet men jag var nyfiken o kollade upp innehållet. Trodde också att han körde på en mer allsidig diet.

Tailwind var hans dryck.

Senast ändrad:
Råd/ tips på Energy bar
Vill man cykla fortare ska man tillföra kolhydrater, det är liskom inget att diskutera. Sen precis vilka och vilken mängd och i vilka förhållanden kan man ju diskutera (och det kanske inte är superviktigt heller)
Cyklande forskaren och Happyiten @Micke S har skrivit en hel del om det här på happy, nu senast

"Nedan en rekommendation för kolhydratintag inför/under intensiv träning.
40279_2022_1757_Fig2_HTML.jpg

Det står mer där citatet kommer ifrån, liksom även en hel del i hans intressanta blog

Råd/ tips på Energy bar
Sen anpassar sig kroppen också till en betydande del, är den van att hela tiden matas med olika typer av socker så ställer den in sig efter det och omvänt. Det forskas en hel del på det här men mycket är fortfarande okänt. Vetenskap och beprövad erfarenhet som det heter en bra grundinställning.
Har du en källa på det? Det låter som något som kanske/kanske inte sker, vore intressant att se vad antagandet bygger på.
I praktiken verka även @aben gärna fylla på rejält med kolhydrater under sina långa cyklingar,
åtminstone skriver han det själv
grovt rågbröd med honung är en höjdare på cykeltur

Råd/ tips på Energy bar
Cyklande forskaren och Happyiten @Micke S har skrivit en hel del om det här på happy, nu senast

"Nedan en rekommendation för kolhydratintag inför/under intensiv träning.
40279_2022_1757_Fig2_HTML.jpg

Det står mer där citatet kommer ifrån, liksom även en hel del i hans intressanta blog
Inte ska du väl blanda in fakta nu när kolmotståndarna killgissar för fullt?

Råd/ tips på Energy bar
Vad måste man här i livet? Vill man cykla fortare ska man tillföra kolhydrater, det är liskom inget att diskutera. Sen precis vilka och vilken mängd och i vilka förhållanden kan man ju diskutera (och det kanske inte är superviktigt heller)
Fortare än vad då? Är låtsaseliten här inne snabbare än den riktiga eliten var på den tiden då man inte ansåg sig behöva sportdryck eller bars? Tillåt mig tvivla så det ryker om det.

Råd/ tips på Energy bar
Fortare än vad då? Är låtsaseliten här inne snabbare än den riktiga eliten var på den tiden då man inte ansåg sig behöva sportdryck eller bars? Tillåt mig tvivla så det ryker om det.
Jag tror att jag kan betecknas som låtsaselit, kanske. Och ja, låtsaseliten är ganska jäkla snabb idag eftersom många kan vila, träna och äta optimalt även om de är förvärvsarbetare. Förr hann man inte träna för man var tvungen att arbeta slut all sin ork för att ställa mat på bordet osv.

Jag förstår dock inte vad det har med saken att göra. Om jag ska cykla 20 mil så fort som möjligt äter och dricker jag kolhydrater nästan oavbrutet. Min cykeldator säger "ät något" var 30:e minut så jag inte råkar glömma av det. Skulle jag cykla utan att äta kommer prestationsförmågan gå ner dramatiskt. Efter 1,5 timmar av hårdare cykling rasar jag fullständigt utan tillskott.

Nu ska sägas att jag inte optimerat mig för att kunna cykla med fett som energikälla, men för min typ av cykling är det förmodligen ingen som seriöst försöker göra det heller. Glida runt lite på cykeln - inga problem att leva på fett. Maximera prestationen - massor med problem att leva på fett.

Råd/ tips på Energy bar
Jag tror att jag kan betecknas som låtsaselit, kanske. Och ja, låtsaseliten är ganska jäkla snabb idag eftersom många kan vila, träna och äta optimalt även om de är förvärvsarbetare. Förr hann man inte träna för man var tvungen att arbeta slut all sin ork för att ställa mat på bordet osv.

Jag förstår dock inte vad det har med saken att göra. Om jag ska cykla 20 mil så fort som möjligt äter och dricker jag kolhydrater nästan oavbrutet. Min cykeldator säger "ät något" var 30:e minut så jag inte råkar glömma av det. Skulle jag cykla utan att äta kommer prestationsförmågan gå ner dramatiskt. Efter 1,5 timmar av hårdare cykling rasar jag fullständigt utan tillskott.

Nu ska sägas att jag inte optimerat mig för att kunna cykla med fett som energikälla, men för min typ av cykling är det förmodligen ingen som seriöst försöker göra det heller. Glida runt lite på cykeln - inga problem att leva på fett. Maximera prestationen - massor med problem att leva på fett.

Nä, du gör ju uppenbarligen precis tvärtom. Klart du inte kan förbränna fett om du är van att trycka i dig socker konstant.

1,5 timmar "hårdare cykling" är ju ingenting. Det säger snarast att du optimerat dig för en väldigt syntetisk diet. Verkar måttligt bra om du frågar mig.

Råd/ tips på Energy bar
Nä, du gör ju uppenbarligen precis tvärtom. Klart du inte kan förbränna fett om du är van att trycka i dig socker konstant.

1,5 timmar "hårdare cykling" är ju ingenting. Det säger snarast att du optimerat dig för en väldigt syntetisk diet. Verkar måttligt bra om du frågar mig.
Nu råkar det ju vara så att det brukar ta lite längre tid än 1,5 timmar att cykla 20 mil, och att man behöver ha med sig att allt beror på hur hårt man cyklar.

Jag brukar kunna cykla 4x4 minuter och bli rejält sliten efter ett sådant pass. Allt handlar ju om hur hårt man kör i förhållande till sin kapacitet. Ge mig en tidsgräns, så kan jag köra nära total utmattning på den tiden vill jag påstå. Innan och efter sådan ansträngning behöver jag socker, och är det under längre tid behöver jag socker under tiden också.

Jag förstår att det skiljer sig från din typ av cykling, vilket är okej för mig.? Ska också säga att jag under majoriteten av min cykling inte äter någonting, eftersom det är för lågintensiv aktivitet alternativt inte tillräckligt långvarigt. För riktlinjer kan man ju läsa det där diagrammet ovan.

Råd/ tips på Energy bar
Rödvon och kokta ägg känns ju typ som det sämsta man kan komma på..
Nja, de visste nog vad de gjorde. Omständigheterna var mycket olika då, bland annat i det att du måste vara nästan självförsörjande. Jag vet inte riktigt, men motståndet - friktion i cykelkomponenter och underlag - gjorde kanske att man var tvungen att tänka och äta mera långsiktigt.

Råd/ tips på Energy bar
Nu råkar det ju vara så att det brukar ta lite längre tid än 1,5 timmar att cykla 20 mil, och att man behöver ha med sig att allt beror på hur hårt man cyklar.

Jag brukar kunna cykla 4x4 minuter och bli rejält sliten efter ett sådant pass. Allt handlar ju om hur hårt man kör i förhållande till sin kapacitet. Ge mig en tidsgräns, så kan jag köra nära total utmattning på den tiden vill jag påstå. Innan och efter sådan ansträngning behöver jag socker, och är det under längre tid behöver jag socker under tiden också.

Jag förstår att det skiljer sig från din typ av cykling, vilket är okej för mig.? Ska också säga att jag under majoriteten av min cykling inte äter någonting, eftersom det är för lågintensiv aktivitet alternativt inte tillräckligt långvarigt. För riktlinjer kan man ju läsa det där diagrammet ovan.
Nu var det ju du som drog till med 1,5 timmar, inte jag. :sneaky:

Gör som du vill; jag menar bara att jag tror att många gör sig beroende av socker och sen använder beroendet som skäl till att använda socker.
Det betyder inte att man inte kan prestera (ungefär) lika bra med mindre socker, eller till och med utan socker. Jag vet mycket väl att det kan behövas om man ska få ut absolut max under en längre tid, men helt ärligt, är det verkligen nödvändigt? Återigen, då tävlar man väl på elitnivå?

Jag vet av egen erfarenhet att många som är på ungefär samma nivå som jag själv, "måste" trycka i sig massa snickers och skit under våra (ganska ansträngande och långvariga) cykelturer, medan jag inte måste det. Är inte det jäkla konstigt?

Råd/ tips på Energy bar
Ja så fort man själv kan typ? Jag tävlar mest mot mig själv och andra som är ungefär lika bra. Jag fattar inte varför man skulle behöva va elit för att dricka sportdryck? Helt obegripligt för mig... Det är väl ingen motionär som tror de är lika snabba som eliten är utan sportdryck? Jag förstår inte riktigt. Man "behöver" väl ingenting. Man behöver inte smörja kedjan eller äta lunch eller frukost eller heller. Det mesta går ju.

Råd/ tips på Energy bar
En dag på GC i vintras när jag körde 8or mot Soria proppfull i socker höll jag bara jämna steg med en smal jävel som såg ut att cykla och vissla lite lätt, tror han varken ätit eller druckit.
Är inte det konstigt?

Råd/ tips på Energy bar
Ja så fort man själv kan typ? Jag tävlar mest mot mig själv och andra som är ungefär lika bra. Jag fattar inte varför man skulle behöva va elit för att dricka sportdryck? Helt obegripligt för mig... Det är väl ingen motionär som tror de är lika snabba som eliten är utan sportdryck? Jag förstår inte riktigt. Man "behöver" väl ingenting. Man behöver inte smörja kedjan eller äta lunch eller frukost eller heller. Det mesta går ju.
Jag tror ni pratar om varandra.
Ingen ifrågasätter rätten att dricka sportdryck eller snaska i sig en bar eller två på rundan.
Det är nog snarare de seriösaste amatörerna som tror att deras resultat står eller faller på rätt val av bars som kan ifrågasättas. Inte bara på ett sätt utan ifrån flera perspektiv.

Råd/ tips på Energy bar
Många börjar äta bars/gel även på rätt korta rundor (under 2h), personligen tror jag mest det hjälper mentalt så länge man har ätit ordentligt före, undantaget är väl om man tänkt träna igen samma dag.

Det går utmärkt att cykla 6h på bara vatten men det går långsammare och sliter mer på kroppen än om man tillför energi. Vill man kunna träna dagen efter igen ser jag ingen nackdel med att tillföra energi under längre pass (över 2h). Tränar man inte för att bli snabbare så kan det förstås kvitta vad man äter eller dricker så länge man inte drar på sig för stort energiunderskott totalt sett under dygnet.

Råd/ tips på Energy bar
.

On topic: fan vad gött i Tyskland att definitionen på mellis vid långcykling är typ Fruchtschorle und Apfelkuchen på motsvarande Circle-K. Man kan bara känna dieseldoften på macken.

Senast ändrad:
Råd/ tips på Energy bar
Kan det finnas några nackdelar med att trycka mycket barer, gel och sportdryck? Nja, då skulle väl inte eliten göra det?!? Eller så prioriterar de annat än övergripande hälsa först?

Tog bara första google-träffen på svenska, vet att jag läst liknande svensk studie med inriktning specifikt på konditionsidrottare. ”Perfect storm” för ohälsa i munnen pga kolhydrater, ofta lågt pH och att den skyddande saliven minskar och ändrar karaktär under passen.

Själv kör jag enligt en säkert ålderstigen ”train low - race high” filosofi. Majoriteten av mina pass med enbart vatten, sportdryck endast för distansrundorna (+3h, och de blir inte av varje vecka direkt, tyvärr.) och då även banan/bar/Snickers/korvbröd m sylt el dyl. Kör jag ett lopp däremot är det lördag-hela-veckan och ok att stoppa i sig alla produkter jag når. :-)

För mig som enbart tränar hårt i perioder jag känner för det, och egentligen bara har som mål att må bra pga min träning, känns det inte som en uppoffring att hålla igen på energiprodukterna. Tvärtom känns det positivt ur flera aspekter. Men att vi har olika mål och gör olika prioriteringar har jag full förståelse för.

Råd/ tips på Energy bar
Nu var det ju du som drog till med 1,5 timmar, inte jag. :sneaky:

Gör som du vill; jag menar bara att jag tror att många gör sig beroende av socker och sen använder beroendet som skäl till att använda socker.
Det betyder inte att man inte kan prestera (ungefär) lika bra med mindre socker, eller till och med utan socker. Jag vet mycket väl att det kan behövas om man ska få ut absolut max under en längre tid, men helt ärligt, är det verkligen nödvändigt? Återigen, då tävlar man väl på elitnivå?

Jag vet av egen erfarenhet att många som är på ungefär samma nivå som jag själv, "måste" trycka i sig massa snickers och skit under våra (ganska ansträngande och långvariga) cykelturer, medan jag inte måste det. Är inte det jäkla konstigt?
Olika människor har olika behov. Jag har ingen aning hur andra har skött sitt energiintag innan cykelpass, har jag slarvat med frukost/lunch så äter jag också någon bar under även enklare pass. Äter jag ordentligt kan jag cykla 200k på för mig en hög nivå och klara mig på 2-3bananer.
Det är ett meck att vänja sig vid att bränna fett under cykling. Dom olika polysackarider som finns i bars/gels/sportdryck är lätt för kroppen att bryta ner till glukos som är energi.
Jag håller med om att vanlig mat är bra men det kräver lite mer planering än att trycka ner lite energiprodukter i fickan.

Råd/ tips på Energy bar
Ts efterfrågar tips på bars och tråden går mot allmänt svammel om kolhydrater vs fett/”riktig” mat (vad det nu innebär, nånting säger mig att det inte betyder bulgursallad eller linsgryta..)
Mycket intressant i tråden såklart men också otroligt mycket OT…

Råd/ tips på Energy bar
I praktiken verka även @aben gärna fylla på rejält med kolhydrater under sina långa cyklingar,
åtminstone skriver han det själv

aben sa:

grovt rågbröd med honung är en höjdare på cykeltur
Den turen kommer jag ihåg, en +100-milare jag cyklade under tre dagar i januari i år. Den proviant jag hade med mig var en stor lammstek, en Port Salut-ost, några paket med kryddkorvar, ett lass med stekta sillfiléer, ett halvt tjog kokta ägg och tre rejäla kakor med grovt hembakt rågbröd (glömde tyvärr smöret), sen köpte jag fyra-fem liter blåbärssoppa längs vägen och vid sista matrasten vid Haväng på Österlen en burk honung.

Sov utomhus i vindskydd de två första nätterna men sista dygnet cyklade jag i princip non-stop och med bara två matraster där jag åt den mat jag hade kvar: ungefär ett kilo lammstek, rågbröd med ost eller honung och båbärssopppa som efterrätt. Samt såklart ett antal liter vatten kontinuerligt under tiden jag cyklade.

Tycker den turen illustrerar det ganska bra och för mig är ovan "riktig mat" och hyfsat balanserad mellan olika näringsämnen förutom då att andelen fett kunde ökats. Sen varierar det beroende på årstid och vad som finns hemma men ungefär så om det är en tur där jag inte har tid/möjlighet att laga till eller värma. Köttsoppa t.ex. och liknande är annars utomordentligt gott.

@HåkansC; du går alltså igenom vad jag tidigare skrivit och försöker hitta saker som du kan bryta ut ur sitt sammanhang och sedan ge en annan mening. Varför gör du så?

Råd/ tips på Energy bar
När han vann ett RAAM lär han ha kört på en dryck med bara kolisar. Glömt namnet men jag var nyfiken o kollade upp innehållet. Trodde också att han körde på en mer allsidig diet.

Tailwind var hans dryck.
Intressant, har lyssnat igenom alla avsnitt av podden och det har alltid varit Ensure med i mixen och det har refererats till som hörnstenen i energiplanen. Med lite annat on top. Sportdryck har varierat mer dock.

Råd/ tips på Energy bar
Kan det finnas några nackdelar med att trycka mycket barer, gel och sportdryck? Nja, då skulle väl inte eliten göra det?!? Eller så prioriterar de annat än övergripande hälsa först?

Tog bara första google-träffen på svenska, vet att jag läst liknande svensk studie med inriktning specifikt på konditionsidrottare. ”Perfect storm” för ohälsa i munnen pga kolhydrater, ofta lågt pH och att den skyddande saliven minskar och ändrar karaktär under passen.

Själv kör jag enligt en säkert ålderstigen ”train low - race high” filosofi. Majoriteten av mina pass med enbart vatten, sportdryck endast för distansrundorna (+3h, och de blir inte av varje vecka direkt, tyvärr.) och då även banan/bar/Snickers/korvbröd m sylt el dyl. Kör jag ett lopp däremot är det lördag-hela-veckan och ok att stoppa i sig alla produkter jag når. :-)

För mig som enbart tränar hårt i perioder jag känner för det, och egentligen bara har som mål att må bra pga min träning, känns det inte som en uppoffring att hålla igen på energiprodukterna. Tvärtom känns det positivt ur flera aspekter. Men att vi har olika mål och gör olika prioriteringar har jag full förståelse för.
Tandläkarna som jag hört prata om tandhälsa och uthållighetsidrott rekommenderar skölja med vatten mellan. Så tar man en gel, skölj med rent vatten och låt det gå lite innan nästa tugga så salivet kommer igång.

Råd/ tips på Energy bar
Tandläkarna som jag hört prata om tandhälsa och uthållighetsidrott rekommenderar skölja med vatten mellan. Så tar man en gel, skölj med rent vatten och låt det gå lite innan nästa tugga så salivet kommer igång.
Det kanske hjälper lite. Har ändå svårt att tänka mig att det inte är dåligt att dricka sportdryck flera timmar om dagen som säkert vissa uthållighetsidrottare gör periodvis. För tänderna alltså.

Men det är det enda argumentet som biter alls på mig i den här debatten.

Råd/ tips på Energy bar
fyra-fem liter blåbärssoppa längs vägen och vid sista matrasten vid Haväng på Österlen en burk honung.
för mig är ovan "riktig mat"
Tack för förtydligandet och din definition av "riktig mat"
Med den mängden socker under tre dagar verkar ditt kolhydratsintag inte i praktiken skilja sig särskilt mkt från rekommendationen ovan.
Anledningen till att jag kommer ihåg din berättelse är förstås pga det du skrev
en +100-milare jag cyklade under tre dagar i januari i år.
sista dygnet cyklade jag i princip non-stop och med bara två matraster
Det fick mig då att undra: Varför det? Varför välja att cykla en såpass lång tur under såpass kort tid?
Att i mörka januari tillbringa såpass många timmar per dygn på cykeln verkar inte riktigt..
Eller åtminstone inte enbart mörkare utan därför även en hel del tristare, särskilt jmf med den cykling som nu ligger framför oss de kommande månaderna. För även i din del av Skåne gick ju solen i Januari upp först efter 8:00 och ned före 16:30
Varför då välja att cykla så många timmar i januarimörker?
Du cyklar naturligtvis när, var och hur du vill. Men åtminstone jag cyklar hellre mer i ljusa och ljumma solfärgade juninätter än i kyla och januarimörker.

Råd/ tips på Energy bar
Det kanske hjälper lite. Har ändå svårt att tänka mig att det inte är dåligt att dricka sportdryck flera timmar om dagen som säkert vissa uthållighetsidrottare gör periodvis. För tänderna alltså.

Men det är det enda argumentet som biter alls på mig i den här debatten.
Men då är vi tillbaka på att ts är en motionär som säkert inte tränar / tävlar så mycket att det är en konstant tillförsel av socker. För eliten är det säkert annorlunda. Tugga tuggummi emellan ska också vara bra, om inte annat för att främja salivproduktionen.

Råd/ tips på Energy bar
Men då är vi tillbaka på att ts är en motionär som säkert inte tränar / tävlar så mycket att det är en konstant tillförsel av socker. För eliten är det säkert annorlunda. Tugga tuggummi emellan ska också vara bra, om inte annat för att främja salivproduktionen.
Det blir ju lite ”hur långt är ett snöre”. En person som ligger lite på gränsen att få hål, kanske lagar något vart tredje år eller så, ska säkert vara mer försiktig. En person som aldrig har hål kanske kan ta ut svängarna mer. Men hur långt?
Skölja munnen tror jag kan göra en skillnad. Tugga tuggummi, kanske. Men det känns för mig meckigt att stoppa i sig tuggummin på cykeln, men det är ju individuellt. Och för många kan vara dåligt för magen, har jag hört! :-)
Jag säger inte att alla som använder energiprodukter får hål i tänderna, absolut inte, och jag använder ju själv. Men att det innebär en risk som man bör förhålla sig till.

Råd/ tips på Energy bar
Jag säger inte att alla som använder energiprodukter får hål i tänderna, absolut inte, och jag använder ju själv. Men att det innebär en risk som man bör förhålla sig till.
Vad har du själv i sportdrycken för att minimera risken för hål i tänderna, alkoholfri öl eller helt enkelt vatten? sorry, läste slarvigt, du använder själv läser jag nu, å f-n

LoL den här tråden är ju helt jäkla underbar. Kan vi inte bryta ut det här till en ny tråd om träning & tandhygien?

Tuggummin, hmmm, lite spektisk, jag upplever det som att det får igång magen och att jag bli hungrig lite snabbare, men iofs tuggar man V6 Dental Care varje gång efter att ha druckit sportdryck kanske det minskar risken för hål... (genialt) ? ? att pilla fram tuggummin när man ligger i en klunga i 45 km/h kräver dock lite fokus och fingerfärdighet (ja jag vet, man pillar fram tuggummit när man ligger längst bak).

Jag känner att vi verkligen måste gå till botten med detta.

Senast ändrad:
Råd/ tips på Energy bar
Lite offtopic men ändå inte, jobbar som konsult på ett bolag som utvecklar sensorer till kroppen. Dessa sensor mäter värden i kroppen så optimering av intag kommer gå framåt ett par steg inom några år.
Kan en manager säga till exakt när du skall dricka vad för optimerad cykeltur :) kommer dessa sedan till allmänheten så kan man cykla med en sensor samt ha en app som säger till när man skall dricka själv :)

Råd/ tips på Energy bar
Dom såg bra och goda ut.
Gör du receptet rakt av eller har du ändrat/lagt till något?
I princip rakt av. Du kan däremot skifta lite med ingredienserna, d.v.s. olika bär/frukter, sylt eller lägga in PB/Nötter ifall man så vill. "Klassiska" jag gör är med frysta, tärnade, jordgubbar. De blir fin' fint! Den bästa baren är ju den som man faktiskt kan tänka sig äta, mycket kolhydrater och inte alltför dyr. Denna bar tickar alla dessa boxar!

Råd/ tips på Energy bar
Tack för förtydligandet och din definition av "riktig mat"
Med den mängden socker under tre dagar verkar ditt kolhydratsintag inte i praktiken skilja sig särskilt mkt från rekommendationen ovan.
Anledningen till att jag kommer ihåg din berättelse är förstås pga det du skrev

Det fick mig då att undra: Varför det? Varför välja att cykla en såpass lång tur under såpass kort tid?
Att i mörka januari tillbringa såpass många timmar per dygn på cykeln verkar inte riktigt..
Eller åtminstone inte enbart mörkare utan därför även en hel del tristare, särskilt jmf med den cykling som nu ligger framför oss de kommande månaderna. För även i din del av Skåne gick ju solen i Januari upp först efter 8:00 och ned före 16:30
Varför då välja att cykla så många timmar i januarimörker?
Du cyklar naturligtvis när, var och hur du vill. Men åtminstone jag cyklar hellre mer i ljusa och ljumma solfärgade juninätter än i kyla och januarimörker.
Jag tycker abens cykling är avsevärt mycket mer rimlig än ditt ifrågasättande av andra forummedlemmars val till sysselsättning. Dessutom lägger ju aben, som för tydlighetens skull är en flitig cyklist, avsevärt mycket mindre tid på att cykla än vad du lägger på att ifrågasätta.

Jag har svårt att se vad som skulle kunna vara mer inspirerande än abens vintermisärcyklings-RR! Mer nonstopcykling i konstant mörker åt folket! Satan vad cykelsugen jag blir nu när jag tänker på det! Cykla genom natten. Ätandes en Snickers. Det är fanimej grejer det!

Råd/ tips på Energy bar
Lite offtopic men ändå inte, jobbar som konsult på ett bolag som utvecklar sensorer till kroppen. Dessa sensor mäter värden i kroppen så optimering av intag kommer gå framåt ett par steg inom några år.
Kan en manager säga till exakt när du skall dricka vad för optimerad cykeltur :) kommer dessa sedan till allmänheten så kan man cykla med en sensor samt ha en app som säger till när man skall dricka själv :)
Det finns ju redan men är förbjudet på tävling, en kvinnlig deltagare på Strade bianche blev diskad för det i år.

Tillbaka
Topp