Kan det finnas några nackdelar med att trycka mycket barer, gel och sportdryck? Nja, då skulle väl inte eliten göra det?!? Eller så prioriterar de annat än övergripande hälsa först?
God tandhälsa och god fysik går inte hand i hand, åtminstone inte bland deltagarna i OS i London 2012.
www.tandlakartidningen.se
Tog bara första google-träffen på svenska, vet att jag läst liknande svensk studie med inriktning specifikt på konditionsidrottare. ”Perfect storm” för ohälsa i munnen pga kolhydrater, ofta lågt pH och att den skyddande saliven minskar och ändrar karaktär under passen.
Själv kör jag enligt en säkert ålderstigen ”train low - race high” filosofi. Majoriteten av mina pass med enbart vatten, sportdryck endast för distansrundorna (+3h, och de blir inte av varje vecka direkt, tyvärr.) och då även banan/bar/Snickers/korvbröd m sylt el dyl. Kör jag ett lopp däremot är det lördag-hela-veckan och ok att stoppa i sig alla produkter jag når. :-)
För mig som enbart tränar hårt i perioder jag känner för det, och egentligen bara har som mål att må bra pga min träning, känns det inte som en uppoffring att hålla igen på energiprodukterna. Tvärtom känns det positivt ur flera aspekter. Men att vi har olika mål och gör olika prioriteringar har jag full förståelse för.