Raglenstein

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum

EST

Aktiv medlem
Raglenstein
Jaha min Ragley dog ju i somras å jag fick en ny på en vecka & behålla den gamla ramen men 2 likadana är ju ingen mening att ha så jag har pysslat lite.
Dock så vet jag inte riktigt om vinkar å skit kommer att funka men bättre än att den bara står.
Så vad har det blivit då?

IMG_20160923_165131.jpg

Länk till test

https://happyride.se/forum/read.php/1/3045433/3046234#msg-3046234

Senast ändrad:
Raglenstein
Hehe ja när man har trasiga ramar å har tränat på att tigsvetsa lite så måste man ju testa, sen ska man ju alltid återuppliva saker eller hur!

Raglenstein
Kreativt i den högre skolan. Jag blir lite fundersam på hur man kan svetsa infästningen utan att ha ram och baksving jiggade. Men räknar kallt med att det går bra, blir rakt och att den håller i flera timmar minst. Ser fram emot fortsättning.

Raglenstein
Hehe tack. Jag tycker det mest är spännande att jag precis håller på lära mig tigsvetsa? sen blir det svårare detta med 29" fram å 26" bak blir lite svårt att få till styrhuvud vinkel. Så det är det jag är mest bekymrad över. Kommer inte veta riktigt förens den står på hjul...

Raglenstein
Nja det var inte så lätt för om man ville få ner till 26 fram så blev antingen sadelröret rakt upp å styrhuvud asbrant eller bb nere i backen. Så jag måste ha 29" fram skulle inte äns gå ifall jag skulle svetsa om vinkeln på styrhuvudet tyvärr. Men jag tror det kan bli en bra kombo? om nu jag får en vettig vinkel på styrhuvudet dvs.

Raglenstein
EST sa:
Nja det var inte så lätt för om man ville få ner till 26 fram så blev antingen sadelröret rakt upp å styrhuvud asbrant eller bb nere i backen. Så jag måste ha 29" fram skulle inte äns gå ifall jag skulle svetsa om vinkeln på styrhuvudet tyvärr. Men jag tror det kan bli en bra kombo? om nu jag får en vettig vinkel på styrhuvudet dvs.

Till att börja med vill jag påpeka att hållbarhet några timmar inte syftar på bygget utan snarare åkstilen.

När det gäller geometrin undrar jag lite okunnigt om man inte måste komprimera fram motsvarande din vikt och hålla gaffeln så, sen sätta fast framdelen inklusive hjul med däck plus bb på rätt/önskad höjd. Därefter laborera med baksving inklusive 26" hjul och kroppsvikt tills man får allt optimalt. Egentligen skulle det behövas testplåtar på ramröret för dämparfästet som slutligen ersätts med det fina som redan är gjort. Alternativet är väl att modifiera i baksvingens dämp/länkfäste. Men olika stora hjul borde både gå att få till och att få vissa fördelar av.

Raglenstein
Nja jag har utgått från allt osaggat. Å ram gaffel eller hjul så....
Alla såna saker sitter ju på mina cyklar jag använder?

Raglenstein
EST sa:
Nja jag har utgått från allt osaggat. Å ram gaffel eller hjul så....
Alla såna saker sitter ju på mina cyklar jag använder?

Det blir säkert bra. Svårt att tänka när man inte har prylarna framför sig. Men ändrad gaffelvinkel i ram borde ju vara jobbigt och ställa till lite andra konstigheter förutom att ramen inte är byggd för det. Vilda gissningar med orörd ram och intakt sving borde väl ge lågt bb? Vilda gissningar och modifierad sving eller infästning kan ju ge både högt och lågt bb. Bäst borde väl vara att ändra gaffelvinkeln till pyttelite flackare på bekostnad av bb, sätta på ett 26" däck bak som ger maximal diameter/radie från axel till mark samt försöka att kompensera det sista med att låta svingen peka en aning mera nedåt än på en 26". Sammantaget alltså borde det bli ungefär samma som från början när den belastas. Sällan har man tänkt och skrivit något lika onödigt som detta. Gör som du vill, det blir bättre.

Raglenstein
Hehe ja jag har med funderat endel Hasse jag lovar? kom fram till att jag inte skulle överarbeta nåt. De fästa skulle garva om de såg min jigg den består av 2 balkar ett infäste till bakre hjulaxeln nåt att vilja bb et på en plåt som följer sadelröret så man kan se vinkeln å 2 vinklade pålar upp till styrhuvudet. Varpå jag svetsade det en i profil för att få upp höjden till 29" så mycket är ögonmått å känsla?
Men kullager blir inte så bra av att bli varma så i med nya tack Momentun!
Ni är bra å skönt med standard grejer.

Varmt lager

IMG_20160924_162719.jpg

Lite anti sitta fast pasta. Å svarven jag har tillgång till är inte den bästa, är ju van att kört integrex osv. Så ytorna suger men det funkar.

IMG_20160924_163125.jpg

Å så pressa i nya lagen i skruvstycket hur lätt som helst?

IMG_20160924_163214.jpg

Raglenstein
EST sa:
Den tilltänkta bakdelen?

Jag gick loss lite i "Pris på hjul som skall säljas-tråden". Men nu är alltså leverantören av bakdelen officiell.

Från andra tråden.

fredrik168 skrev:
Trek hade en 69:er iallafall
http://www.bikeradar.com

EST har tagit upp kampen och ligger bra till i samarbete med Ragley, Happy och en ännu inte namngiven tillverkare av baksvingar. Tillverkningskapaciteten kan bli ett problem, men då han har bra pli på sina barn kommer de antagligen ställas på första produktionslinjen tills Ragley eller den hittills tysta leverantören kan gå globalt. :)

Raglenstein
Okej så här ser den ut från lite andra vinklar löper lätt i läckaget å passar bättre än original. Dock så är dämparen ni centrerad i framtriangeln. Förut var den 2mm off från fabrik men den linar sämre bak så jag svarade bussningar så att den inte skulle bli sned men det är en tjockare på vänster sida. Men förut fick man ju även shimsa lagerlägen å annat så lite bättre.
Tyvärr så orkar jag nog inte göra så mycket mera nu. Ramen är klar men jag orkar inte riva bägge cyklarna för att testa. Har ju inga styrlager eller gaffel som passar från Canyonen..Hur som?

Bilagor

• IMG_20160926_185847.jpg
    IMG_20160926_185847.jpg
    539.5 KB · Besök: 32
  • IMG_20160926_185858.jpg
    IMG_20160926_185858.jpg
    439.5 KB · Besök: 24
Tillbaka
Topp