bilden på de rakade benen som schture la in ser ut som Fausto Coppi. Annars gino bartali.
har inte haft tid att vara inne på forumet, men svarar på invändningar från schture:
> Är det ok att kalla någon annan person för cyklist utan att kolla om benen är rakade? När man åker > bil händer det ju att man säger "var försiktig, där kommer en cyklist". På vintern är det ju inga > problem men hur gör man på sommaren? Får man kalla alla med långa byxor cyklister? Om personen är > barbent måste man då först kolla rakningsstatus och sen välja mellan "cyklist" och "person på > cykel"? ;-)
jag var väl lite otydlig när jag menade cyklist då, mne jag tänker mig om man är motionär eller tävlande i en klubb och kallar sig för cyklist på det sättet, att man tränar cykling på fritiden. cyklar man till och från jobbet är man ju självklart cyklist under tiden man cyklar. men cyklar mna i en klubb och tränar ett flertal ggr i veckan, så säger man ju självklart att man är cyklist, eller "cykelidrottare" för att förtydliga det hela. (det ordet använder man ju inte, men jag vill bara förtydliga)
man är ingen "cykelidrottare" om man inte rakar benen anser jag. det är, som jag sa tidigare, en tradition inom idrotten och det är ett hån om man inte gör det. Ser jag en man cykla i stan med orakade ben så bryr jag mig inte, tänker ju inte ens på det. Och han är ju cyklist, eftersom han ju faktiskt sitter på cykeln och trampar.
men är man på t ex klubbträningar så ska iaf inte komma med orakade ben
invändning från evosmos:
> Skulle du fortsätta raka benen om bögar började raka benen?
Jag menade det som ett motargument till att det är bögigt att göra det. Det är möjligt att det finns bögar som gör det, men jag skrev att jag är säker på min läggning, och mina kompisar är också säkra. så skulle jag få reda på att någon gjorde det så skulle jag ändå fortsätta.
angående att man inte ska kalla sig cyklist innan man rakar benen: Om man tävlar i cykling elller typ kör Vättern R/Siljan Runt för den delen så Ja, man är ingen cyklist förrän man rakar benen.
cyklar man till jobbet och tillbaka för motionens skull eller vad det kan vara, utan ambitioner för något mer så är man cyklist under tiden man cyklar. enkelt och bra.
en seriös cyklist är cyklist dygnet runt. en oseriös cyklist är inte det.