Rakade ben

Rakade ben
Kanske någon av de här passar:

* Wooly mammoth

* Yeti

cjmax skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit, tänkte inte på det, sen cyklar jag inte i Hellas heller så "hårig hellasapa" går ju också
> bort. Vad skall jag göra nu, värsta identitetskrisen alltså... :-)

Rakade ben
Se vad man står ut med av respekt för sporten:

Citat min dotter:

"vi ska nu varna allmänheten för en cykelgalning med rakade ben. han befinner sig för närvarande på cypern där han ängnar sina dagar med att skrämma slag på allmänheten med sin cykel. denna man är ytterst farlig, han är mitt inne i sin femtioårkris och det finns tyvärr inget botemedel.
se upp! landsbygdens skräck."

Rakade ben
bilden på de rakade benen som schture la in ser ut som Fausto Coppi. Annars gino bartali.

har inte haft tid att vara inne på forumet, men svarar på invändningar från schture:

> Är det ok att kalla någon annan person för cyklist utan att kolla om benen är rakade? När man åker > bil händer det ju att man säger "var försiktig, där kommer en cyklist". På vintern är det ju inga > problem men hur gör man på sommaren? Får man kalla alla med långa byxor cyklister? Om personen är > barbent måste man då först kolla rakningsstatus och sen välja mellan "cyklist" och "person på > cykel"? ;-)

jag var väl lite otydlig när jag menade cyklist då, mne jag tänker mig om man är motionär eller tävlande i en klubb och kallar sig för cyklist på det sättet, att man tränar cykling på fritiden. cyklar man till och från jobbet är man ju självklart cyklist under tiden man cyklar. men cyklar mna i en klubb och tränar ett flertal ggr i veckan, så säger man ju självklart att man är cyklist, eller "cykelidrottare" för att förtydliga det hela. (det ordet använder man ju inte, men jag vill bara förtydliga)

man är ingen "cykelidrottare" om man inte rakar benen anser jag. det är, som jag sa tidigare, en tradition inom idrotten och det är ett hån om man inte gör det. Ser jag en man cykla i stan med orakade ben så bryr jag mig inte, tänker ju inte ens på det. Och han är ju cyklist, eftersom han ju faktiskt sitter på cykeln och trampar.

men är man på t ex klubbträningar så ska iaf inte komma med orakade ben

invändning från evosmos:

> Skulle du fortsätta raka benen om bögar började raka benen?

Jag menade det som ett motargument till att det är bögigt att göra det. Det är möjligt att det finns bögar som gör det, men jag skrev att jag är säker på min läggning, och mina kompisar är också säkra. så skulle jag få reda på att någon gjorde det så skulle jag ändå fortsätta.

angående att man inte ska kalla sig cyklist innan man rakar benen: Om man tävlar i cykling elller typ kör Vättern R/Siljan Runt för den delen så Ja, man är ingen cyklist förrän man rakar benen.

cyklar man till jobbet och tillbaka för motionens skull eller vad det kan vara, utan ambitioner för något mer så är man cyklist under tiden man cyklar. enkelt och bra.

en seriös cyklist är cyklist dygnet runt. en oseriös cyklist är inte det.

Rakade ben
Den här tråden sammanfattar varför jag aldrig kommer sätta mig på en landsvägshoj. Landsvägskollektivet! VIH?! "Du måste raka benen/ha vita strumpor/ha kolfiber/kopulera andra cyklister i baken/dricka ur flaska/äga en trainer"... jösses.

:D

Ok, alla är inte så, men det är de jag ser här på Happy...

Rakade ben
Mårten skrev:
> Fan vad skönt att veta att jag inte är någon
> cyklist.

Fel, du är visst en cyklist. Du är bara inte en seriös sådan, Jonka kan säkert förklara.

Rakade ben
Jonka skrev:
> bilden på de rakade benen som schture la in ser
> ut som Fausto Coppi. Annars gino bartali.
>
> Bla, bla, bla
>
> en seriös cyklist är cyklist dygnet runt. en
> oseriös cyklist är inte det.

Herrejävlar va anal man kan vara, har man ingen distans alls...
Jag har själv sysslat med en sport i nästan 30 år där det rakas betydligt mer än i cykling (simning), men något liknande har jag faktiskt aldrig upplevt, ganska underhållande måste jag säga.
Ett snabbt litet exempel från "min" idrott är Jörg Hoffmann som var en skaplig tysk simmare under framför allt 90-talet, bla europamästare, världsmästare och OS-brons i Barcelona. Denna kille brukade till och med tävla med skäggstub och en rejäl matta på bröstet. :-) Kan aldrig tänka mig att någon inte skulle se honom som en "riktig" simmare för det... En halvtaskig bild hittade jag också, tyvärr med modellen mer täckande "badkläder" men ni fattar nog ändå. :-)

jrg_hoffmann.jpg ht=420

Förövrigt så håller jag nog med Mårten...

/CJ

Rakade ben
Mårten skrev:
> Den här tråden sammanfattar varför jag aldrig
> kommer sätta mig på en landsvägshoj.
> Landsvägskollektivet! VIH?! "Du måste raka
> benen/ha vita strumpor/ha kolfiber/kopulera andra
> cyklister i baken/dricka ur flaska/äga en
> trainer"... jösses.

Japp, det är faktiskt helt omöjligt att cykla på en racer utan att göra ovanstående. Håll dig undan Mårten, det är livsfarligt.

Rakade ben
Mårten skrev:
> fredrikw: Alltså, jag skämtade bara. Men om du
> bekräftar att det är så... Jösses.

Det är nog ganska många i den här tråden som skämtar och håller en lättsam ton, men Jonka verkar inte vara en av dem... :-)

/CJ

Rakade ben
jonzén skrev:
> mårten: jag cyklar bmx på min trainer med
> orakade ben. vad gör det mig till?

Galen?

Rakade ben
Mårten skrev:
> fredrikw: Alltså, jag skämtade bara. Men om du
> bekräftar att det är så... Jösses.

Ja, visste inte du att jag representerar alla som cyklar landsväg? Skärp dig nu Mårten, klart att jag inte var seriös. Om du nu säger att du skämtade så borde du inte ha tagit mitt inlägg seriöst, men du kanske innerst ville att det skulle vara sant?

Själv skulle jag aldrig sätta mig på trial-hoj. Trial-kollektivet! VIH?! Det finns ju ingen sadel!

Rakade ben
erik h skrev:
> Det gör jag. Han har ju SHORTS i STAN?!!!111

Ja fyfan. Det borde vara dödsstraff på sånt.

Rakade ben
Mårten skrev:
> fredrikw: Jösses, menar du att du tog vad jag
> skrev på allvar?

Jag vet faktiskt inte riktigt, det börjar bli lite många uttalanden att hålla reda på. Jag var allvarlig när jag skrev att jag skojade, vilket förstås inte var sant, förutom det första och andra uttalandet som givetvis var sagda med glimten i ögat. Resten ska tolkas bokstavligt, med en gnutta ironi och självinsikt.

Rakade ben
Mårten skrev:
> evosmos: Smileys är för folk utan koll.
>

Haha, om jag läser fredrikw:s inlägg vete fan om någon överhuvudtaget har koll. Fast nu tog jag dig på allvar, kanske. Äh..

Rakade ben
Jonka: Rätt svar på bildfrågan: Fausto Coppi. Priset är att du fr.o.m nu är ordförande i FRC (Förbundet för Riktiga Cyclister). Utnämningen gäller 2 år, sen blir det omval :-)

Mårten: Låt inte hårdebatten bli en ursäkt att _inte_ prova köra lvg, svetto mtb m.m ;-)

Den enda förklaringen jag hittat som på något sätt _försökte_ förklara hur det började var att man under de långa etapploppen i Europa rakade benen för att göra det enklare för massören/massösen att göra sitt jobb efter dagens etapp. Sen vet vi alla fortsättningen... :-)

---
Reason 1 - To look good.

This is what it’s all about right here. You can have a fancy kit, sleek helmet, and top-of-the-line bike, but if you pair hairy legs with tight spandex, the cycling fashion police will be forced to haul you away.

Best of all, hairless legs emphasize your muscles. With hair, your legs will still be big, but once they’re shaved, every little ripple in your muscles stands out for the world to see.
---

;-)

Senast redigerad av en moderator:
Rakade ben
olika grupper eller tom sammanhang har olika normer knutna eller befästa till sig. Precis som man inte dyker upp på nobelmiddagen i fritidsklädsel och cyklop så är det inte accepterat att sätta sig på en cykel, ställa sig på starlinjen på SM och kalla sig cyklist fast benen är hårig. Risken blir att de runtomkring ser en ett annat djup i begreppet "cyklist". Däribland ett annamande av de koder som finns inom cykelsporten. Är man en cyklist rakar man benen etc. Mannen på gatan har kanske en annan förförståelse och annan begreppsförklaring av vad en "cyklist" är, därför blir det rätt meningslöst att debattera detta ämne utan nån som helst konsensus av vad en cyklist är eller bör vara.

Rakade ben
Micke S skrev:
> olika grupper eller tom sammanhang har olika
> normer knutna eller befästa till sig. Precis som
> man inte dyker upp på nobelmiddagen i
> fritidsklädsel och cyklop så är det inte
> accepterat att sätta sig på en cykel, ställa
> sig på starlinjen på SM och kalla sig cyklist
> fast benen är hårig. Risken blir att de
> runtomkring ser en ett annat djup i begreppet
> "cyklist". Däribland ett annamande av de koder
> som finns inom cykelsporten. Är man en cyklist
> rakar man benen etc. Mannen på gatan har kanske
> en annan förförståelse och annan
> begreppsförklaring av vad en "cyklist" är,
> därför blir det rätt meningslöst att debattera
> detta ämne utan nån som helst konsensus av vad
> en cyklist är eller bör vara.

måste vara mycket ångest kring det där och ve och fasa, tänk den som faktiskt kommer efter den där ickecyklisten med håriga ben.. trots sina silkeslena ben.

jag förstår också det där med koder och normer och hela den biten men ibland blir det lite larvigt när acceptansen för avvikande i gruppen blir en mur.

Rakade ben
Men faktum är att du får gå på Nobelmiddagen helt orakad i din bästa Einstein frisyr. Normen är klädseln inte hårväxten. På SM kan jag förstå om de blir sura om någon dyker upp i avklippta jeans, våtdräkt, orienterarkläder eller liknande :-)

Rakade ben
Micke S skrev:
> Risken blir att de runtomkring ser en ett annat djup i begreppet "cyklist".

Risken är ju i så fall att de runtomkring inte har hajat så mycket alls.
Kanske skulle man gått till en kyrka och letat sin identitet istället.

Men man får acceptera dem ändå. "Alla är fina".

> vad en cyklist är eller bör vara.

Det är ju å andra sidan rätt spännande att fundera på. Kollektivet. Livsstilen.

Rakade ben
Ok, då är det bara lvg kvar att prova ;-)

Mårten skrev:
> schture: Jag började som svetto på MTB men la
> ner det eftersom det var så förbannat tråkigt.
>
> (Nej, den här gången skämtade jag inte.)

Rakade ben
Sprayar ni på lite Axe också eller blir det Oil of Ulay? ;-)

bigmollo skrev:
> Jag rakar benen för att Skogling tycker att det
> är så lent och fint.

Rakade ben
Detta kanske har avhandlats tidigare i tråden men rakar ni eller vaxar ni benen?

Jag har testat båda men föredrar rakning då det inte gör så fantastiskt ont. Dock växer det ut snabbt så det bli att raka flera gånger i veckan.

Tillbaka
Topp