[Rally] SBR-samlingstråden

Idag var jag i Flottsbro och tittade på lite SBR-kandidater som happymtb.fr snokat upp runt Flottsbro. Det ser väldigt bra ut, mycket fallhöjd och roliga stigar

DSC00538.jpg

cruxet skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag var jag i Flottsbro och tittade på lite
> SBR-kandidater som happymtb.fr snokat upp runt
> Flottsbro. Det ser väldigt bra ut, mycket
> fallhöjd och roliga stigar
>
>
Den där bilen står ju nästan parkerad i dh-spåret?

cruxet skrev:

Det låter ju lovande cruxet!

H. skrev:
> cruxet skrev:
> --------------------------------------------------
> >
> Den där bilen står ju nästan parkerad i
> dh-spåret?

Ja man fattar inte hur den har kommit dit.

cruxet skrev:
> Jag tror dom här stigarna gör sig bäst till
> våren.

+1 både Flottsbro och Gömmarens stigar är alldeles för blöta o hala så här års.
Ett SBR nu skulle bara resultera i något brutet :(

// Larsa

cruxet skrev:
> Jag tror dom här stigarna gör sig bäst till
> våren.

Jag håller med!

Jag blev imponerad av Cruxet igår när vi körde. Jag visste redan att han var bättre cyklist än jag men jag trodde att jag skulle ha en viss fördel eftersom jag hade cyklat där några gånger... Men nej, han bara drog iväg trots okända hala stigar!

Lite annat, det verkar som att det finns en välorganiserad endurocup i Göteborg. Hur kom det sig att Göteborg är bättre än Stockholm? Och ska det verkligen vara så? ;-)

Spännande med nya områden för bike rally! Ser redan fram emot nästa år.

happymtb.fr skrev:
>
> Lite annat, det verkar som att det finns en
> välorganiserad endurocup i Göteborg. Hur kom det
> sig att Göteborg är bättre än Stockholm? Och
> ska det verkligen vara så? ;-)

Vore kul att återse gamla stigar och köra med dem på västkusten någon gång. IGGEs rejs var ju välorganiserade redan 2011 i Änggården.

Stockholmsserie 2014 och gemensam cup 2015.. ;-) (svartrejs så klart!) Eller mötas halvvägs vid Kinnekulle för ett gemensamt bike rally. Har dock ingen lokalkännedom i området för att kunna bidra med stigtips.

cruxet skrev:

Det var repris idag i Flottsbro och mycket trevlig med sällskap av sjodell och soderbom!
Man kan säga att det börjar ta form. :)
Det borde komma några "hetsiga" bilder...
/E

soderblom skrev:
> Stockholmsserie 2014 och gemensam cup 2015.. ;-)
> (svartrejs så klart!) Eller mötas halvvägs vid
> Kinnekulle för ett gemensamt bike rally. Har dock
> ingen lokalkännedom i området för att kunna
> bidra med stigtips.

Igge och jag mailas lite fram och tillbaks och Igge verkar vara sugen på en ESS (Enduro Sweden Series) men jag sa att då kanske det inte är så aktuellt att ha med Stockholm, vi har ju lixom inte så mycket fallhöjd. :-)
Men jag kanske har fel nu när Cruxet haussar Flottsbro.

En ESS med Flottsbro, GBG, Falun/Gryksbo och Åre? Det kan ju vara nåt.

Stalle

Kung Stalle skrev:
> En ESS med Flottsbro, GBG, Falun/Gryksbo och Åre?
> Det kan ju vara nåt.

Fett som fett!

Kung Stalle skrev:
> SBR-prospects 2013 (uppdaterat 2013-11-18)
> * Etienne (+ANDRA?) i Flottsbro

Jag och soderblom har lovat stötta happymtb.fr och cruxet med rallyt i Flottsbro, så oss kan du tolka som +ANDRA.

Om vi också kan dra i ett eget rejs 2014 får vi återkomma till, blir väl troligen senare under säsongen isf.

Kan meddela att vi är några i Örebro som tyckte detta var skitkul efter att varit i Falun å kört. Så vi håller med på att reka efter fina utförslöpor. Dock har jag bara cyklar ett år här så det tar lite tid att hitta å det är uppe i kilsbergen vi kollar :-) En sträckning är iallafall klar :-) & vi hoppas kunna köra nåt i vår.

Det spånas i ss i Avesta skogarna också. Är tyvärr själv här så det tar lite tid bara, blir det en serie i svarige kan jag lyfta iden till lokala lbsen om han vill vara med att arra. I nu läget finns 3 sträckor klara 2st är runt minuten och den längsta runt 2,5minuter.

Grymt coolt om det gick att få till en Sverige-serie, men då borde detta kanske köras i en egen tråd.
Ang kommande Flottsbro-SBR ser det ju hur fett ut som helst, känns som en helt annan nivå!
Personligen välkomnar jag detta, men ställer mig lite undrande till SS med så mycket luftfärder.
Ställer ju en hel del andra krav på cykel och förare...
Som det varit fram till nu känns det som en rätt brett spektrum av deltagare med allt från noviser till fullfjädrade DH-experter, samt helstela 29'ers till lika fullfjädrade DH-riggar.

// Larsa

Sverige serie låter roligt i så fall känns nog Flottsbro ganska givet som Stockholmsrepresentant.

Stigarna är inte på något sätt spikade och det finns material för mer än ett rejs i Flottsbro. Om det ingår hopp i någon sträcka så kommer det gå att köra runt alternativt rulla över som det brukar vara.

edit: Hoppen på bilderna går att köra med HT

Senast ändrad:
larsaw skrev:
> Grymt coolt om det gick att få till en
> Sverige-serie, men då borde detta kanske köras i
> en egen tråd.
> Ang kommande Flottsbro-SBR ser det ju hur fett ut
> som helst, känns som en helt annan nivå!
> Personligen välkomnar jag detta, men ställer mig
> lite undrande till SS med så mycket luftfärder.
> Ställer ju en hel del andra krav på cykel och
> förare...
> Som det varit fram till nu känns det som en rätt
> brett spektrum av deltagare med allt från noviser
> till fullfjädrade DH-experter, samt helstela
> 29'ers till lika fullfjädrade DH-riggar.
>
> // Larsa

Min spontana tanke är att det mest är kul med linjer med luftfärdsalternativ. Om sträckan går att dra så att det även finns en snällare och långsammare linje runt alla hopp/dropp som är av grövre kaliber så tycker jag att det är okej. Man ska kunna tjäna tid på att ha lite balls och skills så klart. Sen är ju inte nivån på de här tävlingarna så blodig att folk överladdar ihjäl sig (när kommer man kunna sätta = mellan Redbull Rampage och SRB?)

+1 Luthman.

Man ska alltid kunna välja en lättare väg, men då ska det ta längre tid än att köra den tekniska delen.

Men det är ju det som skapar bredden på rejsen. Alla kan köra på sin nivå :)

När ni pratar om en serie, är det en svartrejsserie eller en riktig? Är det en riktig så ställs väl kraven på markägarens tillstånd betydligt högre.

Kan vi inte ha en lokal svartrace-serie och möjligen satsa på att ha den nationella serien sanktionerad, men att varje enskild tävling även har en öppen klass.

På så sätt kan man hålla alla tävlingar öppna för lokala åkare som mest vill göra det på skoj, men de som vill satsa lite mer seriöst och åka runt i till alla tävlingar kan även göra det i sanktionerad form.

Luthman Photography skrev:
> Låter vettigt.
>
> Eftersom jag är pessimist så: Blir det inte
> betydligt bökigare att arrangera en sanktionerad
> tävling? Det var väl därför som EWS startade
> själva?

Jo, det är både krångligare och dyrare och jag ser egentligen ingen anledning bortsett från försäkringsfrågan, även fast den som SCF har verkar vara rätt kass. (En kompis som kraschade på ett DH-race fick inga pengar genom förbundets försäkring, men fick på sin privata).

Man skulle ju kunna fastslå en hunka som anmälningsavgift till alla rejs. Då vet man ungefär vad man har röra sig med. 5% av intäkterna (5kr/anmälan) går till priser för seriens 1-2-3.

Bara en idé.

Hela Endurogrejen är väl outlaw, om man blandar in förbund och gör det till "riktiga" tävlingar är risken att den känslan tappas. Heja på svartrejs (SBR)! Men de som vill tävla på nationell nivå kan väl göra det men de som bara ställer upp för kul backar nog om det blir "riktiga" tävlingar. Det ena utesluter ju inte det andra förstås...

cruxet skrev:
> Nja både Falun och Åre var väl "riktiga"
> tävlingar och de drog vad jag vet fler tävlande
> än något av svartrejsen.

Hur ser SCF-reglementet ut för enduro? Hittade inget i reglerna. Finns det ens som tävlingsform eller kallar man det för propagandatävling?

H. skrev:
------------------------------------------------------
> Hur ser SCF-reglementet ut för enduro? Hittade
> inget i reglerna. Finns det ens som tävlingsform
> eller kallar man det för propagandatävling?

Det dök nyss upp lite regler i UCI:s reglemente som handlar om enduro. Såvitt jag vet har UCI hittills inte betraktat det som en "riktig" tävlingsform, men det kanske är på väg att ändras nu i och med att de har med lite regler? Nån som vet?

När SCF uppdaterar sitt reglemente kommer kanske de här nya reglerna med där också.

Annars kan man kanske gå under Enduro World Series, men jag vet inte om de agerar som ett förbund eller hur deras relation till UCI ser ut.

Men jag tänkte förra året när det arrangerades två SCF-sanktionerade enduro-tävlingar i Sverige, då måste man ju haft något sorts godkänt reglemente att luta sig mot? Var hittar man detta?

Tex är det ju intressant vad som ställs för krav på tidtagning, flaggvakter + ANNAT. Det avgör ju lite hur stort projekt det blir att arrangera en godkänd tävling mot ett svartrace.

Glömde ju förresten det viktigaste: Grymt kul att det slipas på banor och rejs runt om i Sverige. Ser redan fram emot nästa sommar. Ska se om det går att få till nåt kul i Östergötland också.

Utöver säkerheten så känns det lite som att det som skiljer är att när det ska vara SCF-tävlingar så måste det finnas regler för att folk tar det så seriöst att man kan tänka sig att fuska. I SBR är det väl knappast någon som fuskar medvetet för att vinna (om nu inte martinpetter dopat sig på något sätt ;) ).

Det är ju inte jättesvårt att ta reda på. PMa Hagdal tex.

:-)

Jag kör gärna svartrejs. Den dagen vi får problem med doping på Rallyna så tror jag det är dax att lägga av.

Stalle

En grej man borde komma överens om är om det är "between the tapes" som i downhill, alltså fritt spårval så länge man inte kör utanför bandning eller om det är någon sorts kotym att följa stigen.

Tillbaka
Topp