Ram för liten?

Ram för liten?
Lefty sa:
Bara så ni vet cyklar årets vinnare av världscup premiären i XCO på en VÄLDIGT omodern cykel med 140 mm styrstam ... :-) Sam Gaze's 2018 Specialized S-Works Epic World Cup
Jo jag lider med Sam vars arbetsgivare inte har något modernare att erbjuda än en kort/hög/brant S-Works Epic. Sam som är 189 cm lång kör Large med 120 mm högt styrhuvud för att XL med 140 mm styrhuvud är åt h-e för högt för honom. Att jämföra med Scott Spark RC som i XL har 115 mm styrhuvud, alltså 25 mm lägre. Spark XL är också 28 mm längre än Sam's cykel.
Gaze.png

Resultatet blir en aplång -24° styrstam på 130 mm och sadeln skjuten 30 mm för långt bak på railen. Uppenbart är att en 70 mm längre cykel med 100 mm styrhuvud hade passat honom mycket bättre. Då hade sadeln kunnat sitta på rätt ställe (klättrar bättre) och Sam hade kunnat använda en 90 mm stam med normal vinkel. Men vad skall han göra? Det är bara att cykla på skiten och se glad ut. Nu är Sam en duktig cyklist så han klarar av att kompensera för ramens uppenbara brister i geometri.

Senast ändrad:
Ram för liten?
Tänk bara på att cyklar med "brutna" sadelrör, som Jeffsyn ovan, kan göra att du hamnar rejält långt bak, om du är lång. De har bara sin sadelrörsvinkel vid en specfik höjd, under den brantare, över flackare. Så, många hojjar är risiga om du är lång, vilket du är gränsfall till. En Evil är inget för dig i alla fall.

Ram för liten?
Sixten Fors sa:
Lefty sa:
Bara så ni vet cyklar årets vinnare av världscup premiären i XCO på en VÄLDIGT omodern cykel med 140 mm styrstam ... :-) Sam Gaze's 2018 Specialized S-Works Epic World Cup
Jo jag lider med Sam vars arbetsgivare inte har något modernare att erbjuda än en kort/hög/brant S-Works Epic. Sam som är 189 cm lång kör Large med 120 mm högt styrhuvud för att XL med 140 mm styrhuvud är åt h-e för högt för honom. Att jämföra med Scott Spark RC som i XL har 115 mm styrhuvud, alltså 25 mm lägre. Spark XL är också 28 mm längre än Sam's cykel.

Resultatet blir en aplång -24° styrstam på 130 mm och sadeln skjuten 30 mm för långt bak på railen. Uppenbart är att en 70 mm längre cykel med 40 mm lägre styrhuvud hade passat honom mycket bättre. Då hade sadeln kunnat sitta på rätt ställe (klättrar bättre) och Sam hade kunnat använda en 90 mm stam med normal vinkel. Men vad skall han göra? Det är bara att cykla på skiten och se glad ut. Nu är Sam en duktig cyklist så han klarar av att kompensera för ramens uppenbara brister i geometri.

Kanske skulle ha kunna byta till en pinne med 25 mm sb iaf?

Ram för liten?
Mmm, både Kulhavy och Gaze är ju rysligt snabba på sina skunkhojar men för-i-helvete vad fula lösningar de har för att få rätt passning. Börjar snart likna proffsklungan på landsväg (där en ung, stark, slank och vig proffscyklist måste sitta på samma standardramar som den tilltänkta kunden som nog inte sällan har de motsatta egenskaperna...). Ingen som på åttiotalsvis kan trixa in en custom-stålram från en pyttebyggare med rätt mått förklädd till modern plastraket...? :D

Ram för liten?
Singular sa:
Mmm, både Kulhavy och Gaze är ju rysligt snabba på sina skunkhojar men för-i-helvete vad fula lösningar de har för att få rätt passning. Börjar snart likna proffsklungan på landsväg (där en ung, stark, slank och vig proffscyklist måste sitta på samma standardramar som den tilltänkta kunden som nog inte sällan har de motsatta egenskaperna...). Ingen som på åttiotalsvis kan trixa in en custom-stålram från en pyttebyggare med rätt mått förklädd till modern plastraket...? :D

Sagan och några till har egna mould...men det gäller att vara världsstjärna :)

Ram för liten?
Skogling sa:
Du kan väl redovisa vad det är för fel på mina fincyklar. Jag är 182 cm lång. Benen räcker precis ner till marken. Så jag är nöjd.

1. Colnago M10 med Fulcrum Zero. Full D-A 9001. Storlek 52s.
2. Trek Fuel EX 17,5.

:)
Enkelt, att köra Shimano på en Colnago är ju så fel det kan bli, snudd på kriminellt ju :-)

Ram för liten?
Det är möjligt att det bara gäller mig, men jag är superpetig på hur jag sitter i förhållande till vevlagret (höjd men kanske framförallt längd) - känner mig svårt obekväm med att försöka "justera" reachen med att placera om sadeln i längsled.

Ram för liten?
Om nu Sam inte trivts med det han har....
Varför inte bara använda ett uppocknervänt 20 mm riserstyre så kunde han ha kört med den för honom "perfekta" XL-ramen... ?

Ram för liten?
BjornR sa:
Lefty sa:
Om nu Sam inte trivts med det han har....
Varför inte bara använda ett uppocknervänt 20 mm riserstyre så kunde han ha kört med den för honom "perfekta" XL-ramen... ?

Då får han ju inte köra med 130mm stam på sin Large

Precis BjornR
Storlekar är subjektivt och inte en exakt vetenskap som vissa hävdar. Speciellt när det rör nått så komplext som mtb där parametrarna är så många fler än på lvg.

Sam Gaze vill förmodligen ha en 130 mm styrstam, sadeln lååångt bak och liten ram ( L) för att det bidrar till att göra just honom snabbast i världen för tillfället.
TROTS att det är grymt omodernt! :-)

Ram för liten?
Lefty sa:
Sam Gaze vill förmodligen ha en 130 mm styrstam, sadeln lååångt bak och liten ram ( L) för att det bidrar till att göra just honom snabbast i världen för tillfället.
Sam vill ha styret på rätt höjd på rätt avstånd från sadeln, som i sin tur måste vara på rätt höjd från vevarna.
Med XL-ram som har ytterligare 20 mm högre styrhuvud hade det inte gått att få ner styret, speciellt som stammen då blivit kortare.
Så nej, Sam vill inte ha en 130 mm stam. Men bland arbetsgivarens urval av skitcyklar var denna kombo den minst dåliga.

Ram för liten?
Sixten Fors sa:
Lefty sa:
Sam vill ha styret på rätt höjd på rätt avstånd från sadeln, som i sin tur måste vara på rätt höjd från vevarna.
Med XL-ram som har ytterligare 20 mm högre styrhuvud hade det inte gått att få ner styret, speciellt som stammen då blivit kortare.
Så nej, Sam vill inte ha en 130 mm stam. Men bland arbetsgivarens urval av skitcyklar var denna kombo den minst dåliga.

Enkelt med ett upponervänt riserstyre. Sett flera som kört den varianten.
Tror mer på att han vill ha en liten och kvick hoj med kort hjulbas.
Som sagt, smaken är som baken...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp