Ramskydd?

Ramskydd?
Skaffa en slickepott oxå sådan man har i köket, perfekt att smeta ut expoxyn med. Blanda lite epoxy åt gången, rätt drygt.

Hör av dig om du vill ha tips.

Ramskydd?
Tack för erbjudandet fred.
Jo jag har en slickepot, sen följde det med i limförpningarna.

Bilagor

• DSC_0526.JPG
    DSC_0526.JPG
    368 KB · Besök: 38
Ramskydd?
Hängbuken på min opiat har jag faktiskt aldrig lyckats slå i, men klingorna slår i saker rätt ofta.

Jag dubbelvek ett gammalt däck och eltejpade fast under buken, och jag tror nog det hjälper en del om ramen skulle slå i. Men om du ska göra några extra premiumskydd i nånting hårt och billigt så är jag nog intresserad :)

Ramskydd?
roskai sa:
Hallå!

Jag har tänkt på det här med ramskydd när ens cykel har bestämt sig för att skaffa ölmage...
Problemet för mig är att jag lyckas med jämna mellanrum slå i denna i marken, vilket kan skapa bulor i ramen (jag har en liten just nu..)

Jag vet att flera tillverkare, t.ex. spec säljer dessa till sina hojar, skydden är då i kolplast, väger inget och håller troligtvis inte för att göra kaoz med. Priset har jag inte ens kollat på då de lär vara superdyra och eftersom jag inte har en spec så är det inte ens aktuellt...

Hur som helst. Jag vill göra en bombproof variant av 2, kanske 3 mm aluminium som jag tänkte bocka runt ramen. För att fästa den funderar jag på kardborreband eller dubbelhäftade tejp, från början tänkte jag popnitar, men det känns dumt att försvaga ramen med fyra hål.

Innan jag börjar så undrar jag om någon ser några risker med detta, borde bara vara att köra på tycker jag.
Nedan ser ni en sjukt bra paintskiss. Om någon fler som har en Corratec the Opiate vill en av dessa så kan jag tänka mig att göra ett par tre stycken när jag ändå är igång, det borde går rätt snabbt.

Vad tror ni som vet nåt?

Behöver du fortfarande kardborreband ? Jag får hem lite dual lock nästa vecka. Skicka PM om du vill ha ?

Ramskydd?
Skral sa:
Hängbuken på min opiat har jag faktiskt aldrig lyckats slå i, men klingorna slår i saker rätt ofta.

Jag dubbelvek ett gammalt däck och eltejpade fast under buken, och jag tror nog det hjälper en del om ramen skulle slå i. Men om du ska göra några extra premiumskydd i nånting hårt och billigt så är jag nog intresserad :)

Absolut, vi löser det! Ska till verkstan hos mina föräldrar den 5/3, så efter det kan vi styra upp det!

Ramskydd?
kay sa:
Är det någon speciell epoxi man använger?
eller är det bara vanlig tråkomponents epoxilim?

Där jag hämtade min väv använder man ett epoxi som härdar i ugn på ca 300grader, eftersom jag inte har nån ugn köpte jag det enda som fanns här i stan. Hoppas mitt duger, har alldrig pyslat med kolfiber innan?

Ramskydd?
?
Gladpack på utsidan oxå? Kan bli svårt att få bort den när det torkat. Blir det svårt slipa av det och kör på lite klarlack så blir det fint

Ramskydd?
Rattnalle sa:
Jag lyckades till och med smälla i vevlagerhylsan i en sten som stack upp en gång.. Men vevlagerkoppen på vänstersidan tog värsta smällen :)
Gamla hojen går det inte att läsa ramnumret på längre. Det har suttit på undersidan av vevlagerhylsan. Den är så full av djupa repor & hack att det är helt omöjligt att avgöra vad som stått där från början. I dagsläget inte mycket till problem eftersom värdet på en snart 20 år gammal Cannondale som drabbats av rambrott, (kedjestag) lagats, och målats om minst 5 gånger, nog inte är så stort... Så nog finns det ett skyddsbehov. Nya hojen är bara målad en gång, jag har dock för sakens skull skrivit ned ramnumret på en lapp. Om i fall om att.
B!

Ramskydd?
fred_sv sa:
Har man ändå kolfiber hemma så kan man göra andra saker. Här är en kopia av MudHugger framskärm jag gjort.

Tjenare!

Jag har tittat på just denna stänkskärm men har ingen lust att skicka efter den ifrån England. Du kanske inte har lust att tjäna en slant och kanske tillverka en till mig? :)

Ramskydd?
Tillverkningen fortgår, det är riktigt kul att laminera:-)

Direkt från formerna> grovslipning> i spackling med epoxi.

Nu ska det bara härda för ytterligare slipning och sen klarlack.

Bilagor

• DSC_0530.JPG
    DSC_0530.JPG
    319.8 KB · Besök: 40
  • DSC_0531.JPG
    DSC_0531.JPG
    247.4 KB · Besök: 35
  • DSC_0535.JPG
    DSC_0535.JPG
    237 KB · Besök: 40
  • DSC_0536.JPG
    DSC_0536.JPG
    222.6 KB · Besök: 37
Ramskydd?
Nu är mitt bromsslangsskavskydd och kedjestagsskydd klart.
Blev nöjd mtp att det är första gången jag fipplar med kolfiber:-)
Får se om det blir ett bukskydd framöver?

Bilagor

• DSC_0543.JPG
    DSC_0543.JPG
    365.3 KB · Besök: 42
  • DSC_0542.JPG
    DSC_0542.JPG
    202.4 KB · Besök: 48
  • DSC_0540.JPG
    DSC_0540.JPG
    392.3 KB · Besök: 73
Ramskydd?
Skral sa:
Fan va snyggt, jag vill också kunna DIY:a kolfibersaker!

Blev det stabilt och bra? Dyrt? Hur gör man?! :)

Jo det är skapligt styvt, är 2lager tunn fiberduk.

Njaä, det har kostat mig ca 200kr. Jag köpte två förp epoxi på mekonomen för 120kr sen lite slipark i 5 olika grovlekar (80, 140, 200? Och sen två våtslippapper) klarlacken är en högblank finns billigt på biltema å liknande, min kommer från wurth.

Jag plastade in det jag ville gjuta/laminera av med plastfolie, sen måttade jag till 2 fiberdukar ca 5cm större åt alla håll.
Sen blanda epoxin och stryk/bree ut på den ena biten och lägg den över ditt objekt med limmet utåt. Sen lägger du den andra över och låter epoxin stelna (5min på min epoxi). När det är klart så ren klippte jag med sax det som var överskott, och lät genomhärda ca24h. Sen penslade jag hela utsidan med epoxi och lät härda yterligare 1 dygn. Sen är det bara att slipa tills du är nöjd med ytan och sen klarlacka och våtslipa och klarlacka osv? kom ihåg att bara slipa i epoxin nör du ska få ytan snygg.

Tillbaka
Topp