Ramstorlek för en heldämpad mtb?

Limefrukten

Ny medlem
Hej!

Jag har en kass kass HT-mtb som jag plockat ihop av lite hittade delar förra sommaren, och jag blev frälst! Testade en random killes heldämpade cykel i somras men minns ej varken hans namn (dvs ingen kontakt) eller ramstorlek. Jag vet bara att det var riktigt kul, så nu tänkte jag slå till med en bra cykel.
Har läst om för- och nackdelar med heldämpat gentemot HT, men då jag hoppas på många rusningar nedför backar tror jag att heldämpad blir bra.

Har hittat en kandidat på chainreactioncycles, men den finns bara i 18 ", och enligt en mätningssida skulle jag passa för en 20". Jag är 185 lång, men har långa ben; 90 cm. Vad tror ni? Ska jag söka efter en 20" istället eller kan 18" fungera?

Har förstått att andra längder spelar in, så som överkropp och armar, men om vi fokuserar på benlängd och 18"; är det för litet?

Annars något tips på en vettig heldämpad cykel kring 12000?

Man tackar på förhand!

- Joel

Hej

Jag är 184 och köpte en 18" Radon ZR Team (HT), fick byta sadelstolpe då cykeln är på gränsen till för liten, men funkar fint i skogen. Har även en 20" Cube AMS 125 och den funkar också fint, även om den känns på gränsen till stor ibland... Körde ett par år på en 19" Specialized Epic som jag var barnsligt förtjust i.

Du blev kanske inte så mycket klokare av svamlet ovan, men kan väl sammanfattas som att det beror på personliga referenser, om du gillar stor eller liten cykel samt att geometrin varierar mellan olika märken och modeller. Två 18" ramar kan vara olika i storlek...

Det viktigaste måttet på cykeln är effektiv topprörslängd, dvs hur långt det är från gaffelrörets topp till sadelstolpen horisontellt, centrum till centrum.

Ramhöjden är faktiskt mindre viktig då du kan anpassa höjden på sadeln efter benlängd. Har du långa ben så har du väl antagligen kortare rygg, och då kanske 18" räcker till dig.

För att förtydliga, då kanske en 18" ram räcker till dig, även om måttet 18 tum inte har något att göra med hur lång rygg du har. En lite längre 18"-ram kan ju ha T-T på 600mm och det skulle nog kunna funka.

Tackar tackar för svaren! Superschyst! Det verkar lite knepigt ändå, men skönt att höra lite tips och förslag! Nu har jag att tänka på!

-Joel

Om inte måtten är utsatta på CRC's hemsida så maila och fråga efter "effective top tube length" på cykeln. Alternativt kan du ju försöka googla tillverkarens hemsida.

Här hittar du den bästa online-kalkylatorn för att räkna ut optimal ramstorlek utifrån dina mått. Tar väl en liten stund att mäta allt, och du behöver nån som hjälper dig mäta:

http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Tillbaka
Topp