Ramstorlek

ea09

Ny medlem
Ramstorlek
Hej,

Vad bör man göra om man ligger mitt på gränsen mellan två ramstorlekar? Gå upp eller ned? Jag är 170-171 cm och ligger således på gränsen mellan S & M. Vad är fördelen resp nackdelen med att ha mindre eller större??

Många tack!

Ramstorlek
Kolla måtten istället för bokstaven. Vad är det för typ av cykel, märke och modell? Om MTB skall du med all säkerhet ha minst Medium. Avstånd till styret (ramens reach + längd på styrstam) av runt 490 mm. Vilket går att uppnå med 400 mm reach + 90 mm stam eller 450 mm reach och 40 mm stam. Där 90 mm stam är 1990-tal och 40-60 mm är 2019.

Bilagor

• Bikefit.png
    Bikefit.png
    17.5 KB · Besök: 23
  • Reece.png
    Reece.png
    269.5 KB · Besök: 18
Ramstorlek
ea09 sa:
Hej,

Vad bör man göra om man ligger mitt på gränsen mellan två ramstorlekar? Gå upp eller ned? Jag är 170-171 cm och ligger således på gränsen mellan S & M. Vad är fördelen resp nackdelen med att ha mindre eller större??

Många tack!

Vad för slags cykel?

Ramstorlek
Hej och Tack för utförligt svar! Då skall kika vad måtten är mer specifikt! Är i köpartagen och tittar på en begagnad Specialized Enduro Expert 2014 - ramen dock i stl L varför jag är osäker. Cyklade Stumpjumper innan och hade då en S vilket jag förstått nog var för litet egentligen.

Tillbaka
Topp