Ramtrubbel

Zooltrix

Aktiv medlem
Ramtrubbel
Är jag fånig och stönig som inte vill cykla på en ram med denna sprickan i överröret?
spricka.jpg ht=700

//Martin

Ramtrubbel
Zooltrix skrev:
-------------------------------------------------------
> Är jag fånig och stönig som inte vill cykla på
> en ram med denna sprickan i överröret?

Nej, det tycker jag inte. Det såg inte så kul ut. (fast då vet jag inte vad "stönig" betyder)

/Johan

Ramtrubbel
bara att göra ett modernt konstverk av den ramen... jag skulle förvänta mig att en sådan kan gå av under valfri träningsrunda, och som vanligt garanterat vid fel tillfälle (typ när du drar på lite extra för att hinna över korsningen före långtradaren)

eller så får du lära dig "lappa ram" (och bli testpilot/crash-dummy)
någon som känner sig tillräckligt säker med en TIG för att ge sig på burk-tjock plåt?

jag hade jättekul de sista hundra metrarna efter att diagonalröret på en av mina hojar sprack av vid styrröret - i lugn fart så gungade styret upp och ned med varje ojämnhet i asfalten... det fick mig att titta lite extra på ramen, och när jag såg orsaken så var det bara att promenera tillbaka en knapp kilometer till närmsta polare - då var ca 1/4 av rörets omkrets kvar...

Senast redigerad av en moderator:
Ramtrubbel
Lite beroende på var sprickan sitter kanske ramen håller att cykla på. Men håller den att trilla på, högst tveksamt.... Jag skulle fimpa ramen. Garanterat.

Ramtrubbel
Är det bara något konstigt med ljussättningen, eller är det nån kul profil (annat än rund) direkt till vänster om sprickan?
Är den rund så har jag en idé om ett riktigt fulfix till reparation som jag skulle vilja prova någon gång...

Ramtrubbel
Jag smäller iväg en gissning och säger direkt under förstärkningen för diagonalröret upp mot styrröret. Har jag rätt?
-Har jag det är ramen garanterat förbrukad.

Ramtrubbel
Gammalt djungelknep är:
Gum-gum, slangklämmor och ölburk. Det funkar på avgasrör!

Man kan slaglöda och sedan använda slangklämma. Det kanske håller en skyltspurt.

Ramtrubbel
Sprickan sitter mitt på överröret. Röret i sig är inte runt utan det har någon smart form så att det kan göras ännu tunnare. Upphöjningen till vänster är ett kabelfäste och anledningen till sprickan är att svetsen sitter ute på röret istället för på kabelfästet.

Säljaren fick en ersättningsram från tillverkaren men inga krav på att returnera den kassa.

I annonsen stod det att det fanns ett märke som han var osäker på och han skickade även bilder på det. Det var dock svårt att se hur allvarligt det var eftersom halva sprickan var döljd av lacken men det gick att känna inbuktningen.

//Martin

Ramtrubbel
Jag har ingen bild på hela ramen men den här visar lite mer i alla fall. Det finns tre kabelfästen på överröret och det på bilden är det som sitter i mitten.

spricka2.jpg ht=725

Ramtrubbel
Skulle säga att svetsning kan vara vanskligt för ramen är väldigt tunn just där, men det går om det är en duktig svetsare. Men du har tur skulle jag säga oxå för just där så spelar det nog inte så stor roll hållbarighetsmässigt. Miss Lycka kan vara något på spåret här ovan, kan räcka med keramisk metall mellan ramen och en bit alu...

Sprickan har förmodligen uppkommit i samband med härdningen efter svetsningen. Inte så bra betyg till Marin att inte upptäcka det själva.

Berätta hur du gör. Och som sagt, ingen bilmeksvetsning. Det kommer garanterat att gå åt pipsvängen.

Ramtrubbel
Hmm... Ser inte bra ut. Jag skulle kräva pengarna tillbaka. Ramen kommer troligtvis att spricka helt, och i väntan på det kommer du att fegköra eftersom du vet att den är på väg att spricka = Du kommer inte att ha någon större behållning av att cykla på den cykeln.

Inte för att jag vill vara ett rövhål, men varför köpte du överhuvudtaget en sprucken ram? Om du är intresserad har jag några punkterade slangar som du kan få köpa billigt. ;-)

Ramtrubbel
Den där skadan går som försvagning i metallstrukturen säkerligen längre än vad du ser.
Jag skulle aldrig sätta mig på den varken i nuvarande skick eller efter en svetsning.

Ramtrubbel
Allt är som vanligt inte helt enkelt. Tanke var att jag skulle inhandla en ram som var lite fräschare än min 4 år gamla Kona, flytta över delarna (som är betydligt nyare) och sedan sälja cykeln. Jag skall med andra ord inte cykla på den själv och som det ser ut nu så säljer jag hellre en cykel med repig ram där det saknas lite lack på utsatta ställen än en som är sprucken eller svetsad.

--> Smurfox:
Det är lugnt, jag är väl bara naiv som alltid tror det bästa om folk. Om nu säljaren säger att det är ett märke som inte påverkar funktionen så tror ju jag på det. Ha sa naturligtvis aldrig att det var en spricka i överröret. Bilden som han skickade tolkade jag som att kabelfästet inte satt fast ordentligt i överröret.

Ramtrubbel
Kupa skrev:
> "Stönig" är nog vad man blir när ramen vikt sig
> under en och man drattat i backen. ;)

Näe, stönig ä värmlännska dåra och dä bätyder på riksvänska envis dåra. Vet nån förresten va joappelstamp ä fö någet?

Ramtrubbel
hammarn skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Stönig" är nog vad man blir när ramen vikt
> sig
> > under en och man drattat i backen. ;)
>
>
> Näe, stönig ä värmlännska dåra och dä
> bätyder på riksvänska envis dåra. Vet nån
> förresten va joappelstamp ä fö någet?

Potatismos?

Ramtrubbel
Om man borrar hål i ändarna på sprickan och sedan lägger igen med TIG-en borde det väl hålla hyfsat. Överröret är väl inte det som får mest påkänning. Men det bör nog vara en van svetsare som gör jobbet.

Ramtrubbel
Zooltrix: Kan du inte bara prata med han som sålde den till dig, säga som det är, skicka tillbaks ramen och få tillbaks dina pengar. Eftersom han sagt fel så får han ju stå för det.

Ramtrubbel
Mmm, jag lyckades få tag på han igår. Var lite lätt nervös eftersom han inte svarat på min frågor men det visade sig att han sagt upp alla abonnemang och flyttat till Tyskland.

Vi skall säkert komma överens på ett eller annat sätt.

//Martin

Tillbaka
Topp