Rånad - Scott Genius 940

Rånad - Scott Genius 940
Numera är alltså "risken att bli rånad på den" en av parametrarna som man skall behöva väga in vid val av cykel. Och vi accepterar det som att det vore en självklarhet?

Rånad - Scott Genius 940
En fin liten snabbkoppling som kopplar lös styrstam från gaffel vore ju kul. Se hur långt de kommer, hankandes på en cross :p

Rånad - Scott Genius 940
marr! Klart det är det hållet utvecklingen bör gå!

Tror på sadelstolpe med kolsyrepatron samt en harpun som utlöses när cykeln kommer utanför Bluetooth avstånd. =)

Rånad - Scott Genius 940
RockyM sa:
marr! Klart det är det hållet utvecklingen bör gå!

Tror på sadelstolpe med kolsyrepatron samt en harpun som utlöses när cykeln kommer utanför Bluetooth avstånd. =)

Sjukt kass om de är garmin som gör funktionen bara. Tappar blåtanden lite för ofta ;)

Rånad - Scott Genius 940
RockyM sa:
om pepparspray var förbjudet så vore det dumt av polisen att använda pepparspray? =)

En punkaspray som man har på sadelstolpen går utmärkt att byta ut till peppar eller tårgas om man är elak.

Annars funkar vattenflaska med bensin otroligt bra men kräver att man har med sig tändare.

(att en SAS i skarpt läge lämnar över allt han har, strider mot hans utbildning ;)

Tvärtom; beror på vilket mål man har. :D

Överleva oskadd är väl ett bra mål.
Hade ”skydda cykeln” varit målet hade det varit annorlunda.

Rånad - Scott Genius 940
Tomcaten sa:
Shit, sorry!

Ja visste inte att språkpoliserna arbetade på söndagar.

Nu drar ja ut o cyklar adios....

Ta det inte på det viset, jag fattar vad du menar. Tänker mest i största allmänhet, tex hur man betecknar upplopp och attacker mot blåljuspersinal som "stök" ibland. "Stök" är vad jag upplever när jag fixar barnkalas för ungarna. Väldigt jobbigt ibland men inte att jämföra med hur samhällsfiender angriper de som har som uppgift att hjälpa oss.

Rånad - Scott Genius 940
Snuten sa:
Tomcaten sa:
Shit, sorry!

Ta det inte på det viset, jag fattar vad du menar. Tänker mest i största allmänhet, tex hur man betecknar upplopp och attacker mot blåljuspersinal som "stök" ibland. "Stök" är vad jag upplever när jag fixar barnkalas för ungarna. Väldigt jobbigt ibland men inte att jämföra med hur samhällsfiender angriper de som har som uppgift att hjälpa oss.

+1
Tycker du har en relevant poäng!

Rånad - Scott Genius 940
Rånad - Scott Genius 940
Fredrik S sa:
Numera är alltså "risken att bli rånad på den" en av parametrarna som man skall behöva väga in vid val av cykel. Och vi accepterar det som att det vore en självklarhet?

Japp. Liksom att sluta köpa Canada Goose-jackor till våra barn. Nån kan bli sugen.

Rånad - Scott Genius 940
Är personrån någon nyhet i det här landet? Det är väl en av de äldre formerna av kriminalitet, jämte stöld, mord och onani.

Självklart jättetrist. Jag har själv blivit rånad i cykelsammanhang. Då på en kamera, men gärningsmannen insinuerade att om vi inte gjorde som han bad oss kunde han ringa dit lite polare så kunde vi "snacka om saken" och att han "var schysst som inte tog hojarna". Detta var alltså drygt 15 år sedan.

Men som sagt, det mest konstiga här är att rånarna tar ett objekt som är svårt att gömma när de inte har tillgång till en bil eller motsvarande att slänga in den i. Det är ju ett ganska tydligt signalement.

Rånad - Scott Genius 940
RockyM sa:
Är ett parti som ska välja ny programledare nu.
En av toppkamdidaterna har slogan "ett snällare Sverige" =)
Man kan vara jättesnäll och ändå spärra in buset. Det omvända är bra mycket värre. Eller föredrar du elaka länder/ledare?

Rånad - Scott Genius 940
Samtidigt som jag skulle vilja skicka förövarna till de sälla jaktmarkerna, så vill jag inte ha en utveckling (där t.e.x pepparspray används) där då alternativet skjut först, ta sedan kommer att bli gängse.

Rånad - Scott Genius 940
Fältprästen sa:
Samtidigt som jag skulle vilja skicka förövarna till de sälla jaktmarkerna, så vill jag inte ha en utveckling (där t.e.x pepparspray används) där då alternativet skjut först, ta sedan kommer att bli gängse.

Hur ska man lösa dessa problem oftast skapade av stor segregation under lång tid, låg utbildningsnivå, samhällsmissnöje tycker du? Det räcker ju att kolla på nyheterna för att fundera hur bra det har fungerat med klassisk svensk slapphet.

Med senaste 20cårens utveckling vore det läskigt att se Sverige om 20 år från nu. Hoppas det blir ordning.

Angående jobb så vet jag att det är högkonjunktur, men det brukar ras med som en av anledningarna.

Rånad - Scott Genius 940
Snuten sa:
Tomcaten sa:
Shit, sorry!

ok sry.

Men upplever du någon förändring sedan blåljus-sabotage införts?

Ja måste tänka mig att det måste vara lite svårt att fälla folk för det eftersom man hindrar oftast blåljus personal som är på befintligt larm och har en annan sak i huvudet att förhålla sig till.

Säg kan man fälla person X som parkerat på en gå-gata(ny trend i Sthlm) ofta bakom ett lägenhetshus och ambulans behöver ta sig fram men inte kan det hela vägen pga. det nya hindret? Men först gå in och hjälpa en behövande person och finns det tid fotar blåljus-personalen och person X får böter så det står härliga till!

Rånad - Scott Genius 940
Tomcaten sa:
Snuten sa:
Tomcaten sa:
Shit, sorry!

ok sry.

Ja måste tänka mig att det måste vara lite svårt att fälla folk för det eftersom man hindrar oftast blåljus personal som är på befintligt larm och har en annan sak i huvudet att förhålla sig till.

Säg kan man fälla person X som parkerat på en gå-gata(ny trend i Sthlm) ofta bakom ett lägenhetshus och ambulans behöver ta sig fram men inte kan det hela vägen pga. det nya hindret? Men först gå in och hjälpa en behövande person och finns det tid fotar blåljus-personalen och person X får böter så det står härliga till!

Om det inte redan finns, så borde man i de städer där det är problem, omedelbart skaffa fram jourkapacitet då det gäller att bärga bilar som hindrar räddningstjänsten. Bilen kunde sedan lösas ut mot en hyfsat hög avgift och ovanpå det skall naturligtvis böter utdömas i vanlig ordning.

Finns det anledning att misstänka att böterna inte kommer att betalas (målvaktsbil), skulle bilen öht inte gå att lösa ut, utan istället förverkas direkt efter bortforsling.

Rånad - Scott Genius 940
Snuten sa:
Tomcaten sa:
Snuten sa:
Tomcaten sa:
Shit, sorry!

ok sry.

Om det inte redan finns, så borde man i de städer där det är problem, omedelbart skaffa fram jourkapacitet då det gäller att bärga bilar som hindrar räddningstjänsten. Bilen kunde sedan lösas ut mot en hyfsat hög avgift och ovanpå det skall naturligtvis böter utdömas i vanlig ordning.

Finns det anledning att misstänka att böterna inte kommer att betalas (målvaktsbil), skulle bilen öht inte gå att lösa ut, utan istället förverkas direkt efter bortforsling.
Ehh, va?
Bärga felparkerade bilar har man kunnat göra i hur många decennier som helst men polis eller lapplisa måste vara närvarande och prioriteteten ligger nog inte på det utan att rädda liv!

Rånad - Scott Genius 940
Trist för dig, men som många redan konstaterat - rätt agerat.

Jag tror och hoppas att många av tillgreppsbrotten (Läs: rån) kommer att gå ner i statistik när och om ungdomsrabatten avskaffas.
Det kommer förhoppningsvis bli för kostsamt för ungjävlarna om dom torskar..

Rånad - Scott Genius 940
Lainen sa:
Snuten sa:
Tomcaten sa:
Snuten sa:
Tomcaten sa:
Shit, sorry!

ok sry.

Ehh, va?
Bärga felparkerade bilar har man kunnat göra i hur många decennier som helst men polis eller lapplisa måste vara närvarande och prioriteteten ligger nog inte på det utan att rädda liv!

Nu tänkte jag inte att räddningspersonalen skulle bärga felparkerade bilar. Fast det begriper du ju, egentligen.

Om det är som du säger, att närvaro av polis krävs för att forsla bort en felparkerad bil, så är det ju inte bra med tanke på polisbristen. Typiskt ännu en arbetsuppgift som kan delegeras till någon annan.

En lapplisa eller annan som har bra kunskaper när det gäller parkeringsregler, är ju däremot nödvändigt att ha närvarande. Går ju utmärkt att utbilda bärgaren även för denna uopgift.

Rånad - Scott Genius 940
Snuten sa:
En lapplisa eller annan som har bra kunskaper när det gäller parkeringsregler, är ju däremot nödvändigt att ha närvarande. Går ju utmärkt att utbilda bärgaren även för denna uopgift.
Det kan man tycka, men då ska du se att nåt fackförbund börjar gnälla och pinka revir; "bärgarna ska inte göra vårt jobb", osv.

Rånad - Scott Genius 940
Dan_the_man sa:

Jag tror och hoppas att många av tillgreppsbrotten (Läs: rån) kommer att gå ner i statistik när och om ungdomsrabatten avskaffas.

Tillfället gör tjyven, finns det ju ett gammalt talesätt som säger. Tror det även går att tillämpa här.
Det blir mer och mer tillfällen, med mer och mer värdefulla prylar. Mobiler cyklar etc.

Rånad - Scott Genius 940
poqa sa:
Dan_the_man sa:

Tillfället gör tjyven, finns det ju ett gammalt talesätt som säger. Tror det även går att tillämpa här.
Det blir mer och mer tillfällen, med mer och mer värdefulla prylar. Mobiler cyklar etc.

Jag låg inlagd på sös för någon vecka sedan, vid det tillfället så låg det för dom en känd missbrukare där. När denne blev utskriven så tog denne tillfälle i akt att länsa rum efter rum på mobiltelefoner och bärbara datorer på den här avdelningen innan hemgång. Förstår inte riktigt vad en gör med stulna mobiler idag, de går väl inte att knäcka?

Men en undrar ju vad nästa lågvattenmärke blir..

Rånad - Scott Genius 940
E.-partiet står fast vid sin åsikt 9 år senare...

https://happyride.se/forum/read.php/1/1508153/1509207#msg-1509207

”Jag är dock tveksam till att partiet kommer att ge upp sin åsikt att den bästa lösningen på, ja, de flesta problem i samhället är att skjuta folk. Vi, dvs jag, anser att återfallsförbrytare borde skjutas. När man väl är inne i systemet är det kört, det är en nedåtgående spiral. Vem vill anställa någon som suttit på kåken? INGEN. Det kommer alltså att leda till att personen i fråga kommer att bli yrkeskriminell. Bästa, och billigaste lösningen är därför att skjuta stackarn. Det är det bästa på för samhället och för personen själv. Även bilister ska skjutas, tillsammans med flygpassagerare. Även om vi, dvs jag, inom partiet inte alls tror på växthuseffekten så tvekar vi att använda den som ursäkt för att få skjuta människor. Vi, alltså samhället, måste minska utsläppen av koldioxid, något bilister och flygpassagerare vägrar gå med på. Vi kan inte tolerera en sådan trotsighet, så för miljön *host* och för samhällets stabilitet måste de skjutas. Nazisterna ska inte skjutas, när det handlar om utrensning är det för partiet, dvs jag, en förebild utan några egentliga konkurrenter. Eller kommunisterna var rätt bra på det också. Även muslimer, och andra sektliknande sällskap, ska skjutas. Vi i partiet, dvs jag, vill inte se att religion ska ha inflytande på hur samhället styrs och vilka lagar som ska gälla. Därför måste alla religiösa skjutas, även kristna, hinduer, judar, muslimer. Den enda som klarar sig undan är buddisterna, för de verkar najsa, och chilla, och harmoniska. På samma sätt som religion inte ska ha något inflytande över samhället så ska inte heller människorna har något inflytande. E.-partiet förespråkar aristokrati, en liten elit, dvs jag, ska styra landet efter bästa förmåga, den enda förmågan. Vi i partiet, dvs jag, som stat ska inte ha inflytande på hur människor lever sitt liv, eller jo det vill vi ju. Vi, dvs jag, vill ha full kontroll och övervakning är ett måste, men bara partiet, dvs jag, ska få tillgång till övervakningsmaterialet. Övervakning ska ske överallt, 1984 är ett patetisk försök i jämförelse med vad vi, dvs jag, vill införa. Övervakningen enda syfte är att hitta anledningar till att skjuta folk, allt efter godtyckliga kriterier.”

Rånad - Scott Genius 940
trailbiker sa:
Blev i måndags rånad på min cykel under en runda på NICK-spåret...

Tråkigt att höra. Låter som att du agerade helt rätt även om det säkert snurrar en del "tänk om
..." tankar. Hoppas att det löser sig smidigt med försäkringsbolaget. Skönt att höra att du inte tänker sluta cykla.

Rånad - Scott Genius 940
Fredrik S sa:

Ja, speciellt på happy om du inte vill ha en politisk debatt. Frågar vi Jerzy så har det inte hänt, bara trådstartaren som fick ett ryck av den Svenska anmälningsbenägenheten.

Rånad - Scott Genius 940
Fredrik S sa:
Well om du har någon som helst känsla för sannolikhet så är nog svaret nej.

Rånad - Scott Genius 940
men betalar verkligen försäkringsbolaget för cykeln?

Vad jag har läst i texten så står 2 pers i vägen.
De vill inte flytta på sig utan vill ha cykeln ist!
En av personerna har mc den andra har handen i fickan.

möjligen om det finns vittnen som uppfattat situationen som hotfull men annars så smiter nog försäkringsbolaget undan.

De kan ju kontra med: hur vet vi att det har hänt? Du fick behålla hjälmen o mobilen + plånka?? Du har inga skador från rånet??

Skulle vara intressant att veta vilket bolag det handlar om?

I vilket fall, lycka till. =)

Rånad - Scott Genius 940
perzzon sa:
Fredrik S sa:
Numera är alltså * en av parametrarna som man skall behöva väga in vid val av cykel. Och vi accepterar det som att det vore en självklarhet?
Well om du har någon som helst känsla för sannolikhet så är nog svaret nej.

*ränteuppgång; om det snöar imorgon; din mammas föräldrars initialer; kol; alla saker med färg; kaffe; kritor

Senast ändrad:
Rånad - Scott Genius 940
RockyM sa:
möjligen om det finns vittnen som uppfattat situationen som hotfull men annars så smiter nog försäkringsbolaget undan.

De kan ju kontra med: hur vet vi att det har hänt? Du fick behålla hjälmen o mobilen + plånka?? Du har inga skador från rånet??

Hur vet man att något brott begåtts om det inte finns vittnen?
Alla inbrott, alla rån, alla bilstölder. Allt går att ifrågasätta.

Rånad - Scott Genius 940
desmo sa:
RockyM sa:

Hur vet man att något brott begåtts om det inte finns vittnen?
Alla inbrott, alla rån, alla bilstölder. Allt går att ifrågasätta.

I fallet jag beskrev ovan körde rånaren mef handen i fickan och hot om att ringa dit kompisar om vi inte kunde "lösa situationen". Det räckte för att fälla honom i domstol för rån.

Rånad - Scott Genius 940
RockyM sa:
desmo: så du struntar i försäkring?

Nej, jag förstår inte hur du drar den slutsatsen. Jag ska se om jag kan förklara tydligare.

Jag uppfattade ditt inlägg som att du var orolig att ts inte skulle få försäkringspengar då det var ett händelseförlopp som går att ifrågasätta då vittnen saknas. Korrekt?

Min kommentar var för att synliggöra att det finns många situationer där försäkringsbolag kan ifrågasätta händelseförloppet då vittnen saknas, men trots detta betalar ut pengar. För skulle det krävas en identifierad och dömd motpart/förövare för att pengar skulle betalas ut skulle få försäkringar vara användbara.
Tyvärr finns det ju försäkringsbedrägerier inom de flesta kategorier. Vissa vanligare än andra.

Till kärnfrågan så finner jag det bara högst olyckligt att det råder sådant samhällsklimat att stöld, våld, vandalisering tycks bli mer och mer accepterat.
Jag har sedan en tid gett upp hoppet att "någon" ska rätta till situationen. Och jag har insett att jag inte kan göra det själv. Det jag kan göra är att vara en så god medmänniska som jag kan för de som finns i min närhet. Och sedan hoppas på ringar på vattnet.

Rånad - Scott Genius 940
RockyM sa:
o försäkringsbolaget betalde?

det jag är ute efter att fbs försöker smita undan ibland men det kanske är en skröna?

Man polisanmäler och visar anmälan för försäkringsbolaget, sen är det är inte mer med det. Precis som om cykeln skulle bli stulen utanför huset under natten. Behövs inga vittnen.

Rånad - Scott Genius 940
Snuten sa:
Om det är som du säger, att närvaro av polis krävs för att forsla bort en felparkerad bil, så är det ju inte bra med tanke på polisbristen. Typiskt ännu en arbetsuppgift som kan delegeras till någon annan.

Du kan förvånansvärt lite om verkligheten, speciellt med tanke på ditt nick.

Det är bara myndigheter och förordnade av dessa som kan utföra tvångsåtgärder.
Riktiga lapplisor, alltså inte dom som lappar på Coops parkering, är förordnade av polismyndigheten och kan således besluta om bortforsling av fordon och det görs massvis av sådana nuförtiden.
En bilbärgare är och ska inte vara det.

Tillbaka
Topp