Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fredrik S sa:Numera är alltså "risken att bli rånad på den" en av parametrarna som man skall behöva väga in vid val av cykel. Och vi accepterar det som att det vore en självklarhet?
RockyM sa:marr! Klart det är det hållet utvecklingen bör gå!
Tror på sadelstolpe med kolsyrepatron samt en harpun som utlöses när cykeln kommer utanför Bluetooth avstånd. =)
RockyM sa:om pepparspray var förbjudet så vore det dumt av polisen att använda pepparspray? =)
En punkaspray som man har på sadelstolpen går utmärkt att byta ut till peppar eller tårgas om man är elak.
Annars funkar vattenflaska med bensin otroligt bra men kräver att man har med sig tändare.
(att en SAS i skarpt läge lämnar över allt han har, strider mot hans utbildning ;)
Tomcaten sa:Shit, sorry!
Ja visste inte att språkpoliserna arbetade på söndagar.
Nu drar ja ut o cyklar adios....
Snuten sa:Tomcaten sa:Shit, sorry!
Ta det inte på det viset, jag fattar vad du menar. Tänker mest i största allmänhet, tex hur man betecknar upplopp och attacker mot blåljuspersinal som "stök" ibland. "Stök" är vad jag upplever när jag fixar barnkalas för ungarna. Väldigt jobbigt ibland men inte att jämföra med hur samhällsfiender angriper de som har som uppgift att hjälpa oss.
Hep sa:Just peppar kräver tillstånd (precis som en Uzi), men det finns annan laglig spray.
Fredrik S sa:Numera är alltså "risken att bli rånad på den" en av parametrarna som man skall behöva väga in vid val av cykel. Och vi accepterar det som att det vore en självklarhet?
Kopplingen mellan hur kultur utvecklas i förhållande till politiken är nog aningen mer komplex än vad du tror...ooms sa:Vi har demokrati här i landet. Vi får den samhällsutveckling vi röstar fram.
Man kan vara jättesnäll och ändå spärra in buset. Det omvända är bra mycket värre. Eller föredrar du elaka länder/ledare?RockyM sa:Är ett parti som ska välja ny programledare nu.
En av toppkamdidaterna har slogan "ett snällare Sverige" =)
Fältprästen sa:Samtidigt som jag skulle vilja skicka förövarna till de sälla jaktmarkerna, så vill jag inte ha en utveckling (där t.e.x pepparspray används) där då alternativet skjut först, ta sedan kommer att bli gängse.
Snuten sa:Tomcaten sa:Shit, sorry!
Ta det inte på det viset, jag fattar vad du menar. Tänker mest i största allmänhet, tex hur man betecknar upplopp och attacker mot blåljuspersinal som "stök" ibland. "Stök" är vad jag upplever när jag fixar barnkalas för ungarna. Väldigt jobbigt ibland men inte att jämföra med hur samhällsfiender angriper de som har som uppgift att hjälpa oss.
Tomcaten sa:Snuten sa:Tomcaten sa:Shit, sorry!
ok sry.
Men upplever du någon förändring sedan blåljus-sabotage införts?
Ja måste tänka mig att det måste vara lite svårt att fälla folk för det eftersom man hindrar oftast blåljus personal som är på befintligt larm och har en annan sak i huvudet att förhålla sig till.
Säg kan man fälla person X som parkerat på en gå-gata(ny trend i Sthlm) ofta bakom ett lägenhetshus och ambulans behöver ta sig fram men inte kan det hela vägen pga. det nya hindret? Men först gå in och hjälpa en behövande person och finns det tid fotar blåljus-personalen och person X får böter så det står härliga till!
Ehh, va?Snuten sa:Tomcaten sa:Snuten sa:Tomcaten sa:Shit, sorry!
ok sry.
Ja måste tänka mig att det måste vara lite svårt att fälla folk för det eftersom man hindrar oftast blåljus personal som är på befintligt larm och har en annan sak i huvudet att förhålla sig till.
Säg kan man fälla person X som parkerat på en gå-gata(ny trend i Sthlm) ofta bakom ett lägenhetshus och ambulans behöver ta sig fram men inte kan det hela vägen pga. det nya hindret? Men först gå in och hjälpa en behövande person och finns det tid fotar blåljus-personalen och person X får böter så det står härliga till!
Om det inte redan finns, så borde man i de städer där det är problem, omedelbart skaffa fram jourkapacitet då det gäller att bärga bilar som hindrar räddningstjänsten. Bilen kunde sedan lösas ut mot en hyfsat hög avgift och ovanpå det skall naturligtvis böter utdömas i vanlig ordning.
Finns det anledning att misstänka att böterna inte kommer att betalas (målvaktsbil), skulle bilen öht inte gå att lösa ut, utan istället förverkas direkt efter bortforsling.
Lainen sa:Ehh, va?Snuten sa:Tomcaten sa:Snuten sa:Tomcaten sa:Shit, sorry!
ok sry.
Om det inte redan finns, så borde man i de städer där det är problem, omedelbart skaffa fram jourkapacitet då det gäller att bärga bilar som hindrar räddningstjänsten. Bilen kunde sedan lösas ut mot en hyfsat hög avgift och ovanpå det skall naturligtvis böter utdömas i vanlig ordning.
Finns det anledning att misstänka att böterna inte kommer att betalas (målvaktsbil), skulle bilen öht inte gå att lösa ut, utan istället förverkas direkt efter bortforsling.
Bärga felparkerade bilar har man kunnat göra i hur många decennier som helst men polis eller lapplisa måste vara närvarande och prioriteteten ligger nog inte på det utan att rädda liv!
Dan_the_man sa:Jag tror och hoppas att många av tillgreppsbrotten (Läs: rån) kommer att gå ner i statistik när och om ungdomsrabatten avskaffas.
Det kommer förhoppningsvis bli för kostsamt för ungjävlarna om dom torskar..
Det kan man tycka, men då ska du se att nåt fackförbund börjar gnälla och pinka revir; "bärgarna ska inte göra vårt jobb", osv.Snuten sa:En lapplisa eller annan som har bra kunskaper när det gäller parkeringsregler, är ju däremot nödvändigt att ha närvarande. Går ju utmärkt att utbilda bärgaren även för denna uopgift.
Dan_the_man sa:Trist för dig, men som många redan konstaterat - rätt agerat.
Jag tror och hoppas att många av tillgreppsbrotten (Läs: rån) kommer att gå ner i statistik när och om ungdomsrabatten avskaffas.
poqa sa:Dan_the_man sa:Trist för dig, men som många redan konstaterat - rätt agerat.
Jag tror och hoppas att många av tillgreppsbrotten (Läs: rån) kommer att gå ner i statistik när och om ungdomsrabatten avskaffas.
Tillfället gör tjyven, finns det ju ett gammalt talesätt som säger. Tror det även går att tillämpa här.
Det blir mer och mer tillfällen, med mer och mer värdefulla prylar. Mobiler cyklar etc.
trailbiker sa:Blev i måndags rånad på min cykel under en runda på NICK-spåret...
Carl A sa:rensat för socioekonomiska faktorer så har ingen blivit rånad på sin cykel.
Well om du har någon som helst känsla för sannolikhet så är nog svaret nej.Fredrik S sa:Numera är alltså "risken att bli rånad på den" en av parametrarna som man skall behöva väga in vid val av cykel. Och vi accepterar det som att det vore en självklarhet?
perzzon sa:Well om du har någon som helst känsla för sannolikhet så är nog svaret nej.Fredrik S sa:Numera är alltså * en av parametrarna som man skall behöva väga in vid val av cykel. Och vi accepterar det som att det vore en självklarhet?
RockyM sa:möjligen om det finns vittnen som uppfattat situationen som hotfull men annars så smiter nog försäkringsbolaget undan.
De kan ju kontra med: hur vet vi att det har hänt? Du fick behålla hjälmen o mobilen + plånka?? Du har inga skador från rånet??
desmo sa:RockyM sa:möjligen om det finns vittnen som uppfattat situationen som hotfull men annars så smiter nog försäkringsbolaget undan.
De kan ju kontra med: hur vet vi att det har hänt? Du fick behålla hjälmen o mobilen + plånka?? Du har inga skador från rånet??
Hur vet man att något brott begåtts om det inte finns vittnen?
Alla inbrott, alla rån, alla bilstölder. Allt går att ifrågasätta.
RockyM sa:desmo: så du struntar i försäkring?
RockyM sa:o försäkringsbolaget betalde?
det jag är ute efter att fbs försöker smita undan ibland men det kanske är en skröna?
Du kan förvånansvärt lite om verkligheten, speciellt med tanke på ditt nick.Snuten sa:Om det är som du säger, att närvaro av polis krävs för att forsla bort en felparkerad bil, så är det ju inte bra med tanke på polisbristen. Typiskt ännu en arbetsuppgift som kan delegeras till någon annan.
En lapplisa eller annan som har bra kunskaper när det gäller parkeringsregler, är ju däremot nödvändigt att ha närvarande. Går ju utmärkt att utbilda bärgaren även för denna uopgift.