[Randonné] 1001 Miglia Italia. 1600 km.

fantastisk prestation av er alla
men roligast att läsa på bloggar/forum är ju när ni helt zonkade
jag skrattar när jag läser

blir dock inte alls sugen
verkar för jobbigt

cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag lovade Fermo Rigamonti att komma tillbaka
> om
> > två år, så då blir vi tre.
>
> Eller rentav fyra, schture, nypan, du och jag,
> hittills...... :)

+1

schture skrev:
>... märkte jag att rumpan inte mådde bra,

Den har jag provat. Stapplade in hjulbent som Zeb Macahan på ett apotek i franska pyreneerna en gång och ställde mig och rotade bland Compeedvarianterna.
Ett ungt kvinnligt butiksbiträde kom fram och frågade vad jag letade efter, och efter lite språkförbistring lyckades jag förmedla att jag ville ha större plåsterlappar.
Hon pekade på mina fötter och förstod inte varför. Jag pekade på min cykel och sen min rumpa.
Hon blev pionröd i ansiktet och hann precis försvinna in rummet bakom kassan innan jag hörde henne krevera i skratt.
Deta fick naturligtvis andra medlemmar i staben att söka sig dit ut, varpå jag hörde en snabb konversation och sen ljudet av halvkvävt fnitter.
Efter att detta upprepats några gånger så kommer det äldsta biträdet fram och förklarar på hygglig engelska och med klara problem att hålla masken att burken jag höll i var den största varianten de hade, men att de kunde beställa specialplåster för behandling av liggsår åt mig. De var dock kylvara, kostade 200 EUR paketet och hade inte alls samma vidhäftning som compeed - så hon avrådde från köpet.

Jag hörde fortfarande fnitter från rummet bakom kassan när jag lämnade butiken, så besöket gjorde nog deras dag IAF även om det inte hjälpte mig.

För er som undrar så kan jag tala om att compeed på sittknölarna är en sådär lösning. Det funkar till en början, men efter en dag i sadeln så töjer de sig, med resultatet att huden sen skrynklar ihop sig som ett dragspel när man lämnar den lätt räk-inspirerade ställningen som cyklingen skapar. Gäller alltså att välja noga när man sätter på plåstren för att det totalt över dygnet ska framstå som en förbättring...

Av svenskarna bröt 1 av 16 (schture envisas med att köra under ch-flagg): 6.2%
Av övriga bröt 42/269: 15.6%

Edit: Vi var 16

Senast redigerad av en moderator:
dabac skrev:
> En fråga till er som körde: Såg ni nåt av Olle
> Jönsson?

Jo, träffade honom ett par gånger. Sen hängde han vid målgången sista dagen.

JLarsson skrev:
> Av svenskarna bröt 1 av 16 (schture envisas med
> att köra under ch-flagg): 6.2%

Betyder det att 100% av Schweizarna bröt? ;-)

Nej bara 30% av Schweizarna bröt :-)

Ni ska ju vara glada att jag körde under ch-flagg annars hade ju statistiken för SE försämrats till 11.8% ;-)

I dag kollade jag för första gången där bak i spegel och det såg inte så kul ut (min stackars fru fick uppgiften innan). Det skulle behövas ca 9x5 cm lappar för att säkert täcka såren. Läkningen har påbörjats men det fastnar i kallingar och lakan fortfarande så det blir många byten per dag ;-)

Vad kul att det redan är en liten klunga som ska köra nästa gång :-)

kitzblitz skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Av svenskarna bröt 1 av 16 (schture envisas
> med
> > att köra under ch-flagg): 6.2%
>
> Betyder det att 100% av Schweizarna bröt? ;-)

Använde du någon créme typ ASSOS schture eller var det så varmt och därmed stora saltavsöndringar att det helt enkelt inte hjälpte?

Det låter rätt illa när du beskriver det. :(

Vi skippar bilder den här gången ;-)

Som jag summerat det var jag för slarvig under första dygnet med smörjandet samt att jag alltid använde för lite kräm när jag väl smorde in mig. Även hygienen kunde skötts bättre. Det fanns inte någon riktig dusch där vi sov första natten men jag skulle ha kunnat använt handfaten som andra gjorde. Skulle också ha haft med mig våtservetter. Jag tror också att byxbytet på första bagdroppen inte var optimalt. Hade ett par gamla reservbyxor där för nödfall, som typ ihållande regn. Bytte bara för att de andra inte torkade under natten. Skulle ha kört vidare på de andra. Listan av små/större misstag kan göras lång och sammantaget räcker det nog till för att skapa problem. Jag har fått en massa tips som jag ska testa.

Det är så jag ser det. Ska kolla sadelbredden också. Hoppas jag har rätt bara, annars står man där om två år igen... ;-)

cerberos skrev:
> Ok, shit happens, helt enkelt..... nåväl en
> erfarenhet rikare :)

schture skrev:
> annars står
> man där om två år igen... ;-)

Efter att ha läst om allt lidande i den här tråden, och i övriga bloggar, så står troligen jag där oxå om 2 år. Så vaselimpregnerad att det kommer att löddra om röven på mig.

Det blev en antibiotikakur och två salvor, en starkare till rumpan och en mildare till ljumskarna. Tanken var först att det skulle räcka med en salva som innehåller antibiotika men när han såg rumpan ändrade han sig och undrade varför jag inte ringt honom redan i måndags ;-)

schture, vilken klubb var du på sa du? :)

krya på dig och hoppas du får ordning på grejerna. säsongen är ju inte riktigt slut ännu.

mattel skrev:
> schture, vilken klubb var du på sa du? :)

Vet inte riktigt. Den låg i Montalcino och det stod "Club Estremo" ovanför dörren ;-)

> krya på dig och hoppas du får ordning på
> grejerna. säsongen är ju inte riktigt slut
> ännu.

Tackar. Det bör gå ganska fort nu enligt läkaren så jag ska nog vara uppe i sadeln ganska snart ;-)

cerberos skrev:
> Grattis allihopa!
>
> Trist Schture, det är tufft att behöva bryta.
> Jag har testat sår i rumpan på TransPortugal,
> jag behövde inte bryta men det berodde nog mest
> på att det var ett etapplopp med nattsömn då
> man kunde slicka sina sår....

Nu fick jag en bild på min hornhinna jag helst inte ville ha.

Earlslick skrev:
> cerberos skrev:
> -----
> > Grattis allihopa!
> >
> > Trist Schture, det är tufft att behöva bryta.
> > Jag har testat sår i rumpan på TransPortugal,
> > jag behövde inte bryta men det berodde nog
> mest
> > på att det var ett etapplopp med nattsömn då
> > man kunde slicka sina sår....
>
> Nu fick jag en bild på min hornhinna jag helst
> inte ville ha.

Någon som har ögonen med sig ;)

Placering Namn Tid
22 Keskitalo, Lasse 97:43
28 Iivonen, Ari 98:12
46 Ohlanders, Gunnar 104:08
47 Karlin, Viktor 104:08
48 Abrahamsson, Kalle 104:09
49 Jönsson, Krister 104:09
50 Gereonsson, Staffan 104:10
54 Tillmann, Christian 107:43
55 Mölleborn, Carl 107:44
56 Mölleborn, Johan 107:44
60 Sandborgh, Bengt 108:28
152 Larsson, Jonas 120:33
154 Jensen, Jan Erik 120:58
168 Jönsson, Olle 123:49
222 Tolj, Michel 133:30

Tiderna är beräknade på startstämpeltid vilket diffar ett par minuter mot verklig starttid. För Lasse K som startade i första gruppen är cykeltiden minst 16 minuter kortare.

Totalt 227 i mål av 269 startande.

Intressant, de flesta verkar ligga runt fyra dygn, vilket var vad jag gissade på när jag lurade på tider jag kunde köra på. 40 mil om dagen kändes tufft men rimligt i de förhållanden jag antog skulle råda. Än en gång, härligt jobbat! :)

Jag vill bara utbringa ett leve och lite applåder för alla som deltog i denna heroiska kamp!
Fantastiska berättelser, anekdoter och bilder (skönt att slippa vissa dock).

Episkt!

Little Stereo skrev:
> Trist för mollo och ha fått stryk av brorsan ?
> ;-) T

Eftersom Calle är storebrorsan, så gissar jag att det inte var första gången under deras uppväxt som det har hänt :-o

Little Stereo skrev:
> Trist för mollo och ha fått stryk av brorsan ?
> ;-) T

Inte bara det, utan Tille slank före mig i listan också. :)

Det var jävligt starkt kört av Ari. Han körde med oss till det var 4 etapper kvar, då tröttnade han och stack.
Hurra för alla som kom i mål. Kul att Michel tog sig runt också. Han hade ingen vidare start, med brutet växelöra dan innan loppet.

Nu har även jag försökt att plita ner lite intryck från loppet.
Vill också tacka alla för trevligt sällskap före, under och efter loppet.

Miglia Blogg

Ni känner er aldrig oroliga över att somna på cykeln när ni kör såna enorma stäckor med så lite sömn? Visserligen kan väl tröttheten komma och gå, men med 8 timmars sömn på närmare fem dygn är jag rätt säker på att min hjärna skulle vara i ett så totalkaotiskt tillstånd att jag skulle köra ner i diket varannan kilometer ...

Jag tycker det är värst precis innan solen går upp. När det väl är ljust så har jag inga problem med sömnen. Man måste självklart lyssna på kroppen och vila när man blir för trött. Oftast har man så ont i häcken och knäna så man är vaken bara av det. :)

Mikrosömn is the shit. Man stannar, somnar till och vaknar. Jag och schture fikade nånstans när jag blev tvungen att boota om. Helt odramatiskt somnade jag och vakna ca 10 min senare. Helt fräsch <nåja>

schture skrev:
> I dag kollade jag för första gången där bak i
> spegel och det såg inte så kul ut (min stackars
> fru fick uppgiften innan). Det skulle behövas ca
> 9x5 cm lappar för att säkert täcka såren.
> Läkningen har påbörjats men det fastnar i
> kallingar och lakan fortfarande så det blir
> många byten per dag ;-)

Det är DuoDerm E du ska använda, räddade min höft veckorna efter en roadrash i 45km/h i backen på racern:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=103180

Funkar kanon, känns inte ens att man har den på plats. Byt dock dagligen om du ska ha de i baken. :-)

/Leo

bigmollo skrev:
>
> Det var jävligt starkt kört av Ari. Han körde
> med oss till det var 4 etapper kvar, då
> tröttnade han och stack.
>

Enligt uppgift var det en iskall i Nerviano som lockade.

Imponerande kört, jag som kört en tiondel av distansen i sträck tyckte det var jobbigt men det kommer fler gånger, LEL, PBP o sånt finns kvar och blir som fikarundor sen.

Det kom lite bilder från organiasationen

Ari i Casella
ariligu.jpg ht=544

Jag själv i Casella, med nyjusterat växelöra
jonasligu.jpg ht=544

Michel gick precis i mål, jag hälsar honom välkommen
michelmal.jpg ht=544

DuoDerm får många positiva röster, kan m.a.o inte vara helt fel ;-)

Mikrosömn är nog ingen dum idé alls på äventyr som det här. Det är nog t.o.m bättre att ligga och halvsova dåligt ett par timmar och ge sig av när det inte går längre än att "tvinga" sig till att försöka sova de x-antal timmar man tänkt. Jag lyckades ju försova mig på stengolvet i Pomonte, stängde av misstag av mobilen. Förmodligen somnade jag av ren utmattning när jag egentligen skulle upp.

Kom iväg runt 07.15, stel som en tennsoldat, med tre melonbitar i magen och kände mig så jävla stressed att jag bokstavligen fick sitta och säga "keep your mind clear of a panic attack" och stirra på hastighetsmätaren nästan hela vägen till Montalcino. Jag fick tvinga mig själv att stå still och äta en powerbar och senare i en by att köpa två bananer och dricka, det var en 77km mental plåga. Allt detta bara p.g.a ett jävla stengolv, avstängt alarm och ett luftkonditioneringsaggregat som gick igång var 20:e minut.

Lärdom: Stick iväg om det inte går att sova. Går att sova senare och/eller mikrosömn-stopp här och där ;-)

Gick bra med lite sömn, svårast mellan 3-5 på natten men så fort det ljusnar är man pigg (nåja) igen. Sista natten var en kamp mot att somna vid styret, vi provade olika varianter för att hålla oss vakna. Cykla fort, rotera ofta, parvis körning och prata funkade bäst. Vi stannade vid ett tillfälle, för att ljustera något och jag satte mig rakt ner på vägen och sov direkt. Fick ett par minuter innan vi skulle vidare, det hjälpte. I en kvart :).

He he, hittade den här när jag kollade igenom bilderna igen. Jag sov där med två fransmän som drog strax efter tre. Kom också ihåg den arge dansken som jag trodde skulle börja slåss med italienarna för att det inte fanns sovplatser, han var också nära att börja bråka med Gunnar O! Man skulle kunna kalla det för "Slaget vid Pomonte" :-)

pomonte.JPG ht=544

Sen den här som får symbolisera nederlaget.

train.JPG ht=544

Haha!
Vicken goding.
Det är som den där hovfetgubben som alltid tar en cigarill vid samlingen innan passet . Hänger av alla.

/E

Tillbaka
Topp