raphafestive500

raphafestive500
Nej det är inte megalångt, men även om man sniglar sig runt är det nog för de flesta som har någon annan än sig själv att tänka på nog så utmanande att hitta tiden om inte annat.
Sen är ju "brittisk vinter" ett väldigt brett begrepp som i regel är betydligt snällare än svenskt väder den årstiden.
Alltid lika kul med deras artiklar om "winter riding" så testar de grejer man själv skulle ha tidigt höst eller sen vår:)

Jo det är samma problem som Italienska vinterskor =). Men som skåning har jag rätt Brittiskt väder, 2 plus och regn ;)

Tiden följer ju med vädret tycker jag. Det hela brukar ta mig ca 22-23 timmar totalt, i sommarväder hade man säkert kapat 5-6 timmar.

raphafestive500
Jag fattar inte varför ni tappar motivationen för att det finns möjlighet att cykla inomhus. Eller lite fattar jag kanske. Men det känns lite svagt. Ut och cykla bara!

Om man prompt måste cykla inomhus kan man väl köra riktiga grispass. Ettor med 15 sekunderspauser emellan i 50 mil är ett tips. 30 sekunderspauser sista tio milen är OK.

raphafestive500
Jag fattar inte varför ni tappar motivationen för att det finns möjlighet att cykla inomhus. Eller lite fattar jag kanske. Men det känns lite svagt. Ut och cykla bara!

Om man prompt måste cykla inomhus kan man väl köra riktiga grispass. Ettor med 15 sekunderspauser emellan i 50 mil är ett tips. 30 sekunderspauser sista tio milen är OK.
Vet inte om det mig du svara men håller med till hundra procent. Det är bara det att värdet av att genomföra just en Festive500 devalverades rätt rejält i o m att VR räknas. För mig, kanske jag ska tillägga.

raphafestive500
Vet inte om det mig du svara men håller med till hundra procent. Det är bara det att värdet av att genomföra just en Festive500 devalverades rätt rejält i o m att VR räknas. För mig, kanske jag ska tillägga.
Nja, det var ju flera som uttryckt liknande känslor. Det kanske är jag som är konstig.

I min bok är det inte avklarandet av Festive 500 som är värt nåt utan själva upplevelsen. Att önska att det vore över redan innan man börjat men trots det ta sig ut i dåligt väder. Att njuta, plågas, äta dålig mat, frysa på nån mack mitt i ingenstans och längta hem. Och framför allt att komma hem.

Vad andra hittar på och välljer att kalla sina bedrifter spelar i alla fall ingen roll för mig. Jag skulle nog skratta till om nån kallade sin entimmesrunda i mystempo för everesting, men det påverkar ju inte prestationen av de som faktiskt har gjort alla höjdmeterna.

Jag kör! Finns det nån bana i Zwift med rejäla utförsbackar? ?

raphafestive500
Märks att det är mörka December här i Sverige... Äntligen hittade man en TILL sak att vara grinig över.... :-)
INGEN tvingas köra inomhus i Sverige idag. Vi kan köra utomhus. Så varför haka upp sig på att vissa kommer köra inomhus. Det påverkar väl inte Er Rapha500? Är Ni griniga över de som bor på varmare breddgrader också?
Detta är ju en högst individuell utmaning där de flesta har olika förutsättningar... Deal with it. ;-)
Fjantigt nog att köra det i kort-kort, och nu ska det köras på zwift! Jeezus. Tar ju bort allt elände... Och i zwift går det ju lite för snabbt, men kör du Ford Ghia ? "ride on?".

När någon teamat upp med zwift vill man försöka tjäna dollars. Stor konsumentgrupp att fånga upp. Många cyklar ju inte ens ute.
Skönt för de med karantän också, vi är ju skonade från sådant

Senast ändrad:
raphafestive500
Kan bara svara utifrån mitt egna perspektiv, och jag bryr mig extremt lite över de andra 119 999 deltagarnas utförande. Det är min utmaning och ingen annans, lite som vilken Brevet som helst fast uppdelad. Jag gillar att läsa andras historier här på Happy, och det kan givetvis sporra mig. Men det är min utmaning. That's it.
Fjantigt nog att köra det i kort-kort, och nu ska det köras på zwift! Jeezus. Tar ju bort allt elände... Och i zwift går det ju lite för snabbt, men kör du Ford Ghia ? "ride on?".

När någon teamat upp med zwift vill man försöka tjäna dollars. Stor konsumentgrupp att fånga upp. Många cyklar ju inte ens ute.
Skönt för de med karantän också, vi är ju skonade från sådant

FORD, vad är det? inget sådant i min Ghia :unsure:
Inked20201023_110655 (1)_LI.jpg

Senast ändrad:
raphafestive500
Kan bara svara utifrån mitt egna perspektiv, och jag bryr mig extremt lite över de andra 119 999 deltagarnas utförande. Det är min utmaning och ingen annans, lite som vilken Brevet som helst fast uppdelad. Jag gillar att läsa andras historier här på Happy, och det kan givetvis sporra mig. Men det är min utmaning. That's it.

Jag tycker en stor del av det hela har varit att följa andra kamrater som kämpat på instagram och här t ex.

Att man gör en grej ihop även om det är en och en.

Vill man spela datorspel finns det roligare sådanna.

Av mina två simulatorer vet jag vilken jag helst väljer ;)

IMG_20201201_180024.jpg

Cykeln på bilden har kryssat av Rapha500 4 gånger, den är numera pensionerad för utomhusbruk - men ska den få ett liv till och göra det en sista gång på Zwift?

Även på Zwift är det väl lite av en utmaning om än av en annan karaktär.

raphafestive500
Jag tycker en stor del av det hela har varit att följa andra kamrater som kämpat på instagram och här t ex.

Att man gör en grej ihop även om det är en och en.

Av mina två simulatorer vet jag vilken jag helst väljer ;)

Visa bilaga 456595

Cykeln på bilden har kryssat av Rapha500 4 gånger, den är numera pensionerad för utomhusbruk - men ska den få ett liv till och göra det en sista gång på Zwift?

Även på Zwift är det väl lite av en utmaning om än av en annan karaktär.

Är cykeln så slut att den inte tål 50 mil till ute?

raphafestive500
Är cykeln så slut att den inte tål 50 mil till ute?

Nej inte alls, men framhjulet har olimmad tub, bakhjulet är snott från tjejens hoj, behövs nån bromswire, framväxeln sköts genom att dra i wiren under röret ;) etc. Och vevpartiet ska på en julklapp så efter jul står den utan.

Men den får säkert ett nytt liv någon gång igen.

raphafestive500
Tygmärke eller ej, nu är vi igång iaf. Lite frostigt i sthlm idag men klart och vindstilla. Siktar på att köra korta morgonrundor utan vilodag för att hålla rimliga dagsdistanser.

raphafestive500
25% fixat tack vare en skarv med frun efter att tår och händer frusit till isbitar. Man får vara glad för det lilla. Imorgon kan det bli lite slirigt när det fortfarande är fukt på vägen och frost i gräset (och sprit på bordet) så det blir nog start efter lunch...

raphafestive500
Tänkte försöka mig på detta för första gången.
Blir på min mtb på blandat asfalt, grus och stigar.
Idag blev det 85 km(inte 82 km som jag skrev någon annan stans).
Ska bli lite snöigt imorgon.
Får se hur länge jag pallar.
Lycka till alla som kör.

raphafestive500
Tänkte försöka mig på detta för första gången.
Blir på min mtb på blandat asfalt, grus och stigar.
Idag blev det 85 km(inte 82 km som jag skrev någon annan stans).
Ska bli lite snöigt imorgon.
Får se hur länge jag pallar.
Lycka till alla som kör.
Som sagt, ganska snöigt men trevligt idag.
Lite sliten i benen efter igår.
Rejält blåsigt.
Landade på 86 km.
Totalt 171 km

raphafestive500
Blev en sväng till på eftermiddagen, lika bra att passa på när vinterdäcken är på och det fanns chans att träna på väder. Försökte undvika dom värst trafikerade vägarna i mörkret och snöfallet, blev andra intressanta vägar istället.
IMG_0201.jpg

IMG_0222.jpg

raphafestive500
Gett mig på denna utmaning för att komma igång med träningen igen. Ambitionen har varit att främst köra Zwift. Vi fuskade dock på julafton och körde utomhus, sol och rimfrost gick inte att motstå. Idag blev det dock Zwift. Blev kräkfärdig strax innan 30 km, resten blev bara pannben. Imorgon blir det nog utomhusfusk igen annars så fixar jag det aldrig. Det är inte lätt att köra långt på en trainer. Man är typ van att köra fullt en timme på trainer och timme två blir bortom all fattning. Ambitionen är dock att fullfölja så vi har packat matsäck för morgondagen. Kör nog lite mer än krävt snitt då, för att hålla ner trainermilen. Om jag vaknar i tid, vilket känns osannolikt efter dagens bonkning... Kul utmaning hur som haver och får åtminstone mig och min fru att komma igång med träningen igen.

raphafestive500
Jahapp då har man kört ett tre timmars pass i morse på trainern, men stravar har bara syncat 12 km....i trainerroad är passet korrekt loggat med hela tiden. Kan man deletea passet och importera det manuellt efter expory från TR ? Verkar inte gå att tvångssynka om?

Har också ett pass på min garmin från julafton utan km eftersom det var trainer och jag loggade aldrig i TR också då jag trodde att bara zwift räknades. Sen när det uppdagades att alla pass kan räknas in tänkte jag försöka men funkar inte synkningen är det ju kört ändå :(

raphafestive500
Lyckades synka in den nu. Nu är frågan om det går att få km på en garmin indoor logg?
Tolkade det som att det inte går att få in efteråt?

raphafestive500
Det blev en utomhustur idag och betydlig lugnare tempo än igår. I stort sett vindstilla. Känner mig betydligt starkare efter dagens tur. Jag och frun har nu klarat 40% ser ganska lovande ut mao. Insåg idag att jackan jag har använt, efter det att min normala vinterjacka gick sönder (efter 15 år), inte är så bra när det är kallt. Löste det hela dock med extra underställs tröja och regnjacka samt värmekuddar i handskarna. Imorgon skall vi anfalla zwiftcyklarna igen och försöka hålla pulsen nere.

raphafestive500
Dag2 i Dalarna. Kallt som fan men inte mkt snö. Stannade i 5min idag för att trycka en tub randogröt.
Hur förvarar du gröten så att den inte fryser? Körde själv med sidotouringpackväska där jag la lite isolering runt samt en hel del vätska (av rumstemp) för att förhindra att lussebullarna frös. Raidern hamnade i fruns bakväska och var stenfrusen (den vann dock på att vara frusen).

raphafestive500
3 dagar 250 km med hybrid och dubbdäck. Det börjar kännas i benen men DSG (det ska gå). Planen framöver är 2 - 3 pass om dagen speciellt om det kommer regn som prognosen säger. Kanske behöver jag sällskap på nyårsafton.

Tillbaka
Topp