Rätt monterat? (mkt bilder)

Dr_Rydell

Aktiv medlem
På nya hojen sattes på ett boost Quarq-vevparti och en 38 T klinga istället för original boost och 32 klinga, bägge XX1 Eagle. Avståndet mellan ram och klinga är som minst 1 mm, se bild. När jag dock kikar så börjar jag fundera om det ändå kan vara så att det inte är monterat helt rätt, och att det delvis förklarar det oerhört tajta avståndet. Fått reda på av Scott att 36 är största klingan, men det känns som att även en 36:a vore tajt med denna setup. Ska avståndet mellan vevarmarna skilja sig mellan höger och vänster på detta sätt?

Förklaring till bilderna.
Bild 1 visar avståndet mellan klingan och ram och det är en mm uppskattningsvis.
Bild 2 visar avstånd klinga och ram från sidan.
Bild 3 visar avstånd bakifrån samt skivans riktning i förhållande till ramen
Bild 4 visar avståndet pedalarm-ram på höger sida
Bild 5 visar dit på vänster sida (notera att det skiljer drygt 5 mm dem emellan)
Bild 6 försöker föreställa bild underifrån och vinkling på vevpartiet.

Bilagor

• spark1.jpg
    spark1.jpg
    191.1 KB · Besök: 262
  • spark2.jpg
    spark2.jpg
    217.4 KB · Besök: 255
  • spark3.jpg
    spark3.jpg
    146.8 KB · Besök: 252
  • spark4.jpg
    spark4.jpg
    169.8 KB · Besök: 275
  • spark5.jpg
    spark5.jpg
    195.6 KB · Besök: 270
  • spark6.jpg
    spark6.jpg
    200 KB · Besök: 272
alltså frispelet mellan ram och vevar är ju bra, som sagts, mät mot däcket eller mot diagonalöret angående vevarnas position mot ramen. Men är det bara jag som tycker det är lite tight mellan ram och klinga?

Senast ändrad:
Av bilderna att döma så ser det inte rätt ut. Har du missat någon distans? SRAM har klingor med olika vinkel, jag vet faktiskt inte det korrekta ordet, men den ena modellen är rak och den andra har 6mm offset.

Det kan ju vara som så att Scotten klarar max 36t med 6mm offset och du har en rak med 0mm offset.

Ser lurigt ut. Är det boostram men inte boostvevparti? På min nya ram kör jag ett gammalt vevparti på boost och det blir tight trots 30t kling men jag har ändå mer marginal än du har fast en 36a hade tagit i.

Det är ett Quarq boost parti på boostram. Jag har Quarq-kartongen och det står 148 på den. Detta vevparti har inbyggd rätt offset enl Quarq och den klinga som passar är en 104 BCD och inte Direct Mount där det finns 3 resp 6 mm offset. Så felet kan inte ligga där om inte Quarq har produktionsfel.
Det är inte jag utan butik som monterat så jag kan inte uttala mig om distanser.

Har nu mätt avståndet och det är samma som till ram som till hjul, dvs diskrepansen mellan hö och vä är 5 mm.

Senast ändrad:
Ser jag en distans på icke drivsidan? Spontant hade jag funderat på att sätta den på drivsidan för att få lite frispel för klingan. Men det är bara vad jag gjort. Eller först skulle jag ju mäta avstånd mot tex fälg, för den borde ju vara centrerad i ramen.

Knasigt att man inte får plats med manliga framdrev som 40T.
Håller med om att det ser mycket trångt ut, och osymmetriskt v/h sida, bör åtgärdas.
Är det GXP eller BB30, sitter BB från fabrik eller har det pillats med BB hos lbs?
Finns distanser på någon sida mellan BB och vevparti?
Finns utrymme att sätta distanser utan att vev hamnar för långt ut på axel?
Hur ser kedjelinjen ut just nu, vilket drev på kassett är i linje med framdrev?
Går det att utläsa tillverkarens art.nr. på vevpartiet?

Senast ändrad:
Ska lämna in cykeln i eftermiddag. Då får de gå igenom BB. Det är GXP. Finns artikelnr på vevpartiet om jag har fått svar av Quarq tidigare.

Dr_Rydell sa:
Ska lämna in cykeln i eftermiddag. Då får de gå igenom BB. Det är GXP. Finns artikelnr på vevpartiet om jag har fått svar av Quarq tidigare.

Pröva att byta klinga och titta om kedjeföraren kedjestyraren blir centrerad till klingan.

tillägg: Blir trots allt väldigt liten skillnad i kadens mellan 36 och 38t. Skulle faktiskt hellre kört 36t med kedjestyrare för extra skydd mot att tappa kedjan.

Senast ändrad:
det är väl 8 mm skillnad i diameter mellan en 36t och en 38t så du kan ju ganska enkelt se om de 4 mm gör skillnad på ramen, jag tycker det ser ut som att det skulle göra skillnaden.

Jag hade mer plats än så på min hoj och ramen flaxade så kedjestaget blev skadat.
Tur var att det var tillverkarens support som gett mig fel info så jag fick nytt kedjestag och ny krans i rätt storlek.

BjornR sa:
Dr_Rydell sa:

Pröva att byta klinga och titta om kedjeföraren kedjestyraren blir centrerad till klingan.

tillägg: Blir trots allt väldigt liten skillnad i kadens mellan 36 och 38t. Skulle faktiskt hellre kört 36t med kedjestyrare för extra skydd mot att tappa kedjan.

skiljer typ 5 kadens om man kör tyngsta. rättare sagt, om man håller 90 i kadens med 38/10 blir det 47,2 km/h. Med 36 blir det 44,7 km/h (om vi pratar 29" med normala däck). så öka till 95 i kadens med 36 och man når samma hastighet.

jag skulle som sagt försöka få lite mer avstånd mellan ram och klinga, nog för att saker är styvare idag, men det där är lite väl liten marginal. sen om det går att lösa med flytta spaders eller om man måste gå ner i klinga låter jag vara osagt.

sen kan man ju tycka att det går utmärkt att vinna långlopp på 36T :D är väll på vasan jag kan tänka mig att en del trivs med mer. Men det är väll högst personligt. Jag personligen skulle inte kolla vad Nino kör. för det är en helt annan liga,

Det blir byte till 36 klinga och kik på BB. Då får jag plats med kedjefångaren också. Hade kul haft 38 då går det att trycka på utför också. Referensen till Nino var inte för att jag ska köra som honom, utan att han lyckats köra med en 38 klinga på samma ram. Men möjligen har de gjort en ad hoc-lösning åt honom? Får se vad översynen och 36 T kommer resultera i för avstånd.

Det är kedjestyrare/kedjeförare du har, inte kedjefångare :)

Fulhacket hade varit att köpa en billigare klinga från superstarscomponent och slipa tänderna på insidan och aningen på toppen.

Dr_Rydell sa:
Det blir byte till 36 klinga och kik på BB. Då får jag plats med kedjefångaren också. Hade kul haft 38 då går det att trycka på utför också. Referensen till Nino var inte för att jag ska köra som honom, utan att han lyckats köra med en 38 klinga på samma ram. Men möjligen har de gjort en ad hoc-lösning åt honom? Får se vad översynen och 36 T kommer resultera i för avstånd.

Men kör nino med wattvevar? Tror nog du kommer kunna trycka på utförs med en 36a oxå ?

Senast ändrad:
Att fråga internet om mekfrågor är som att googla sjukdomssymptom.

Den inringade spacern på bilden tar du bort och ersätter med en vågig fjäderbricka och ev. en smal plastspacer som du fick med i paketet. Sen bygger du ut drivsidan med samma plastspacers tills båda vevarmarna sitter lika långt från mitten på ramen.
Brukar själv mäta från centrum på ramens downtube till centrum på vevarmen.

Bilagor

• spark6.jpg
    spark6.jpg
    202 KB · Besök: 277
Senast ändrad:
Nej inte av bilderna att döma från OS och VM. Får köra högre kadens helt enkelt. I detta fall finns inget val. Tur det finns 10 bak. 36-11 körde jag i somras och det gick det för det mesta bra på allt utom Vasan. Där var det alldeles för lätt stora delar.
Tråkigt hur som. Hade verkligen velat ha 38. Nu kommer 50 klingan bak nog aldrig användas för var jag kör.

Jag cyklade 36t med 11-36 bak och kom fortfarande flera minuter före dig in i mål enligt resultatservice, så jag tror inte direkt utväxlingen hämmade dig. Omkörningsplanering och taktik skulle jag säga. Cyklade ungefär 200 på min väg in i mål.
Har cyklat 34 oval med 11-36 på långlopsscupen och det fungerade bra där.
En kugg alltså 10 istället för 11 ger ju _typ_ två kuggar fram:) Tyvärr har jag bara 10-delat med shimanobodypå min anthem...

Ang veven så kan jag inte hjälpa dig, men du ser ut att ha fått ett skitbra svar ett par inlägg upp! :) Hoppas 36t passar bra.

RasmusOlofsson sa:

Den inringade spacern på bilden tar du bort och ersätter med en vågig fjäderbricka och ev. en smal plastspacer som du fick med i paketet. Sen bygger du ut drivsidan med samma plastspacers tills båda vevarmarna sitter lika långt från mitten på ramen.
tack. Men frågan är om det är helt fel. Enl butik var spark rc sl (allra dyraste) inte heller helt symmetrisk. Den hade de inte bytt ut nåt vevparti på. Märk väl att Quarq bygger lite åt mitten så du inte luras av det.
Nickpick. Det finns andra förklaringar till min underprestation på Vasan. Men faktum kvarstår att jag på många öppna sträckor saknade att kunna ligga när det var lite lätt utför.

Dr_Rydell sa:
RasmusOlofsson sa:

tack. Men frågan är om det är helt fel. Enl butik var spark rc sl (allra dyraste) inte heller helt symmetrisk. Den hade de inte bytt ut nåt vevparti på. Märk väl att Quarq bygger lite åt mitten så du inte luras av det.
Nickpick. Det finns andra förklaringar till min underprestation på Vasan. Men faktum kvarstår att jag på många öppna sträckor saknade att kunna ligga när det var lite lätt utför.

Det är därför man mäter centrum av vevarmen till mitten (dvs någonstans där flaskställsskruvarna sitter) av ramens downtube.
Har monterat ett 50-tal quark vevar åt kunder (inkl scott), quark är inte offsett på något sätt, det är en vanlig sram vevarm med quark spindel där q-faktorn och kedjelinjen är exakt samma som de vanliga sram vevarna.

Får du inte till det så lämna in den till någon som är återförsäljare av sram så fixar dom det.

Bilagor

• spark6.jpg
    spark6.jpg
    204.2 KB · Besök: 244
Fick det hör till svar från Quarq tidigare i veckan när jag skrev dit.

With the power meter, the offset is built into the spider and not the chain ring. You will have the correct set up if you have a boost power meter. You could check with Scott to see what they have as a max 1X chain ring and to see if they know if running a 38T will cause any issues.

Regards,
Casey Bergstrom

Cykeln är hos LBS nu. Är det nån skillnad mellan de vevpartier du monterar och boost? Den är ju så ny att den kommit nyss.

skier sa:
det är väl 8 mm skillnad i diameter mellan en 36t och en 38t så du kan ju ganska enkelt se om de 4 mm gör skillnad på ramen, jag tycker det ser ut som att det skulle göra skillnaden.
Blir tajt med 36 också. Men inte 1 mm i avstånd. Hängde en spark rc sl i butik, 27,5 S med 34 klinga original. Var "acceptabelt" avstånd men inte mer. Långt mindre än 34 på min 1x11 XT på Scale.

Tillägg. Fick svar från Scott ang klingstl:

"Ok, intressant läsning. Jag tycker att det ser väldigt tajt ut, beroende på teknik och, vikt och styrka så finns det en överhängande risk att det tar i skulle jag säga. Jag skulle rekommendera dig att köra 36T.
Jag har kollat med SCOTT och produktchefen för nya sparken, max chain ring är 36T, även om allt som man byter från orginalspec sker på eget ansvar. Men jag vet ju precis som du att 38 kan fungera men det beror på faktorer som tillverkare och produktionstolerancer, dessutom cyklistegenskaper som vikt, styrka och teknik."

Jag förstår att du gärna skyller på ursäkten, men det är inte legit :)
Jag cyklade ju faktiskt om dig och en gång vad jag minns trampade jag ur rejält. En nedförsbacke i asfalt (rak på bilväg).
Sen har du som sagt den där 10an så 36-10 blir ju typ som 38-11 också. :)
Ligger man längre fram än vi gjorde så gör det nog större skillnad, då deras snittfart är så hög.

Jag körde slut mig på Engelbrekt och kom aldrig kom tillbaka efter det. 181 i snittpuls första timmen och 179 i över 2,5 timme. Trött, slut och sjuk eg. hela aug. Jag var och är fortfarande usel på cykling tyvärr, erkänner det. Ska bli lite bättre detta år är det tänkt. Inte börjat bra dock med två sjukdomsveckor och en antibiotikakur.
Började ju med detta med MTB i sen ålder, förra sommaren först (halkade in på ett bananskal). Spooky att du vet vem jag är när det startar så många tusen cyklister på vasan. Sånt intryck kan jag väl inte ha gjort med ben som kändes som de kört 5 mil redan innan start...

Senast ändrad:
Jag övertolkade orden du skrev. Nästa år då ska du få det kämpigt. Jag drog dig säkert en del. Jag har som ful ovana att dra alldeles för mkt i alla lopp jag kört, nybörjarmisstag antar jag. Körde du nåt mer lopp?

(bra vi håller tråden glödande i väntan på mekanikerdrakarna som får yttra sig om Quarq-boost)

Tänkte bäst att uppdatera tråden ifall någon söker på den med samma dilemma nån gång. Satte på 38 klingan inför årets Vasa. Eagle 10-50 kassett. Nöjd med utväxlingen. Hade inte varit det med 36-10. Använde 38-10 mer än jag trodde jag skulle. Det är tajt till ramen så jag har satt eltejp emellan. Tejpen blivit lite skrapad, men ramen klarade sig. 38:an får sitta kvar. Tiden då? Jo jag klarade med marginal sub 3 h som var målet. 2.59.17. Det krävdes 292 normaliserade watt för det, så långsamt som jag tar det i kurvorna.

Bilagor

• IMG_3654.JPG
    IMG_3654.JPG
    285.9 KB · Besök: 244
  • IMG_3655.JPG
    IMG_3655.JPG
    353.2 KB · Besök: 260
Finns inte en chans i gandalf att det ska vara så där.

Min kunskap är dock för låg för att hitta felet men enda felet jag ser är att det kan vara vevpartiet felinsatt. För så där ska det inte vara

Lyktstoplemedhjul sa:

Min kunskap är dock för låg för att hitta felet men enda felet jag ser är att det kan vara vevpartiet felinsatt. För så där ska det inte vara

Med tanke på din okunskap ska du kanske läsa hela tåden?

marr sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Med tanke på din okunskap ska du kanske läsa hela tåden?

Skummade igenom tråden vilket motsvarar kanske 90% av det jag inhämtar om jag läser, ingenstans ser jag att det framkommer ett absolut spikrakt svar

Det är dessvärre monterat rätt och supertajt. Men verkar trots det vara möjligt. Men det finns noll marginal och det går att bända in klingan när vevarmen är riktad rakt bakåt.

Tillbaka
Topp