Re: VR 2010 start 04:32 Team Antil sub9 - Mission accomplished!

Trevligt med lite antil-reklam på Mallis, Kvisten och Sara. Vi skulle behöva lite kunder där nere. :-)

Tänkte också meddela att jag fick hem den sista leveransen av kläder idag. Så om det är några fler som vill ha dem skickade till sig innan VR så skicka mig ett PM till mig med er adress.

Har sett säkert 15 cyklister köra förbi på vägen utanför under tiden jag skrev det här, måste nog ut en sväng i kvällssolen jag med.

Ha det!

/Tunaborg

Jag har tjuvläst lite i er tråd och kan inte låta bli att ge lite tips.

Jag var med och körde in Happy på 8.35 förra året och har följande erfarenheter.

Det är viktigt med en eller två ledare som har koll på tempot, den belgiska klungan (absolut att föredra), samt stoppen. Viktigt att man har koll på stoppen, vart man stoppar, håller ihop klungan under stoppen samt när man startar så att alla är med.

Var övereens redan från start vad som gäller ex att ni kör belgiskt och åt vilket håll ni rullar. Alla måste vara med på vilka farter som skall hållas så att inte klungkörningen blir ryckig. Det är viktigt att hålla ihop klungan, det tjänar alla på. Kör två par i backarna med sänkt tempo. Ryck inte sönder klungan i backarna för att det finns starka personer som flyger fram där (som tex Botis som ser sjuk ut i backarna), alla tjänar på en så stor klunga som möjligt.

Prata med varandra under loppet för att peppa varandra. Hjälp varandra, det är naturligt under ett så långt lopp att ens energi går upp och ner, låt dom som ser slitna ut vila sig längre bak, kanske kan dom återhämta sig och vara med och dra senare när du själv kanske blir lite trött.

Träna hårt och lycka till - snygga kläder förresten!

Patric

Tack för råden Patric. Jag vet inte hur det är med er andra i gruppen men jag är en novis på belgisk kedje och har inte så värst mycket erfarenhet av klungkörning, om vi inte räknar botis och jag som en klunga :)

Jag börjar känna att målet, under 9 timmar runt pölen inte är oöverstigligt och det skulle kännas lite snopet om vi missade det uppsatta målet på grund av att vi saknade en god organisation inom gruppen. Om vi också har fått schyssta kläder kan jag ju tycka att vi har ett litet åtagande mot Antil också. Kanske finns det någon/några inom gruppen med erfarenhet från långlopp som vill försöka hålla ihop oss och se till att vi gör det bästa med den samlade styrkan i gruppen?

De få onsdagsturer med avstamp från Franssons jag har varit med på har varit väldigt lärorika och jädrigt roliga, kul att få cykla med erfarna och starka cyklister.

Karl

Jag hoppas att alla i Team Antil skaffar sig klungvana och varför inte då passa på att köra lite belgare.
Klart vi ska ha en bra organisation. Men jag tycker inte vi ska utse någon som bestämmer hur vi ska köra utan det är något vi ska komma fram till gemensamt. Jag har bara startat sub9 och behöver inte "chefa" över alla ;) Men jag har kört 6 vätternrundor så lite erfarenhet har jag.
Jag har tjuvläst lite i sub10 tråden och det låter som att dom kommer stanna för punkteringar i gruppen. De tycker jag INTE att vi ska göra. För då riskerar vi verkligen våran sub9. Tyvärr tillhör punkteringar cykelåkningen. Men självklart stannar vi om någon kör omkull.
Sen föreslår jag att vi stannar två gånger för att fylla på vatten, första stoppet i Fagerhults snabbstopp (150km eligt vr's hemsida men har för mig det kommer någon km tidigare). Andra stoppet i boviken (232 km). Vet inte om vi kanske behöver någon pissepaus efter 6-8 mil? Tror det blir lättast om vi kör belgisk kedja så mycket det går, sen kan vi "låsa" den uppför för att inte köra sönder gruppen. Och så ska vi inte släppa in några andra i rotationen, men dom får gärna ligga bakom oss.

Detta är mina tankar om hur vi ska köra. Får nog skriva ner det lite mer detaljerat och lättläst. Får se om jag får någon tid över till det senare under dagen. Detta är alltså bara förslag från min sida och inget måste ;)

Jag har tänkt köra Vänern runt i år. Vore skoj om några andra i Team Antil hängde på. Perfekt med 3 dagar och 56 mil att träna klungkörning på!
/Erik

Cyklopat skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har tänkt köra Vänern runt i år. Vore skoj
> om några andra i Team Antil hängde på. Perfekt
> med 3 dagar och 56 mil att träna klungkörning
> på!
> /Erik

Om ni inte blir en full grupp så får ni gärna hänga på oss i SUB10-gruppen.
Team SportGPS kommer hålla 26-28 i snitt.

Håller med om väldigt mycket som Toxy skriver. Men vet inte om jag håller med om att vi inte ska stanna för punktering i gruppen. För att spara på krafterna är det väl bra om vi är så många gruppdeltagare som möjligt. Ett alternativ är att 4 åkare stannar med den otursdrabbade och hjälper till med att jobaa ikapp de övriga. Som kanske kan dra ner på tempot något. En annan möjlighet är att man kommer överens om att efter en viss punkt på banan så får man klara sig själv. Typ efter Hjo eller nåt.

Håller också med cyklopat att det är bra om vi kan åka med varandra så mycket det går. Tyvärr ska jag inte åka Vänern i år men har tänkt mig en del motionstävlingar i form av Gran Fondo-Stockholm, Carrera cup-Ekerö, Roslagsvåren-Stockholm och Siljan. Hoppas att få träffa någon av er då.

mvh
Christer

Om vi har otur kan det bli många punkteringar, det känns lite väl häftigt att åka in tiden för vad tex 6 punkor tar att fixa. Och om man får punka och ligger sist i klungan så ska det mycket till för att dom längre fram ska stanna och vänta in den stackaren.

Förslag på körschema:

Målsättning:
Vätternrundan (300 km) på 8 timmar och 45 minuter.
Klockslag för start: Kl. 04:32
Klockslag för målgång: Kl. 13:17
Snittfart totalt: 34.29 km/h
Rullsnitt: 34.95 km/h
Antal stopp: 2 st, totalt 10 minuter stillastående.

Jag föreslår att vi kör med två stycken stopp. Första gör vi i Fagerhults snabbdepå som ligger några kilometer efter den "riktiga" depån. Andra stoppet gör vi i boviken. Jag har satt 5 mintuer per stopp, det kanske är lite väl tight? Men vi har ju några minuter till godo eftersom jag satt 8:45 som totaltid. Vi kanske behöver slänga in en pisspaus efter 6-8 mil? Men det bästa vore att vi klarar oss utan den. Tänk bara att inte dricka för mycket vatten nära inpå start.

Det blir belgisk kedja så mycket det är möjligt. Vet inte om vi behöver grindvakter? Om vi ska ha det vilka kan tänka sig att ta på sig det ansvaret? På hisingens hemsida kan ni plugga teori på hur man kör belgare, men det är bättre om vi roterar åt andra hållet. http://www.hisingensck.se/texter-bilder/teknik/klungkorning.php

Föreslår även att vi ska försöka träffas på Fredagen för att snacka ihop oss lite innan irl. Borde bli lagom vid 18:00 tiden för att vi sen ska hinna sova några timmar innan starten. Någon som har förslag på var vi kan träffas? Om det är några som bor i övernattningssporthallen så är det ett bra ställe att mötas på.

Frågor på detta =)??

Hur går det med träning för er? Jag har precis passerat 100 mil. Men har inte kört så mycket fart än utan mest lugna pass.

Det låter som ett bra upplägg, i alla fall för mig som är orutinerad. :)

Träningen går fint! Har inte riktigt koll på hur många mil jag kört ute men jag kollade på funbeat och jag har loggat 4996 min (snart 5000, yay!) sedan nyår varav den absolut största delen är trainer/ute cykling.

Jag har anmält mig till Hisingen Runt i lag happymtb.org, ingen annan sub9:a som skall köra? Toxy, bor inte du nära Göteborg eller har jag drömt det? Sista ordinarie anmälningsdag idag!

Tycker också det låter som ett bra upplägg. Vore ju som sagt var bra att snacka ihop oss dan innan, det ska vi väl kunna styra upp?! Jag tror det finns några som tränar i klunga för Vättern i Norrköping (nära mig) och jag ska försöka hänga på där tänkte jag.
Annars går träningen bra nu, ca 130 mil fördelat på både lvg och mtb. Både snabba pass och lite lugnare distans.
Tävlingspremiär i helgen på Kolmårdsbiken, ska bli roligt!

Jag bor i närheten av Göteborg och har cyklat hisingen senaste två åren. Men jag trorjag står över det i år. Men det är inte helt omöjligt att jag efteranmäler mig beroende på väder ;)

Träningen går perfekt. :-)
Avverkat i snitt 8-9 timmar spinning per vecka under den otäcka vinterperioden och nu hunnit med ca 115 mil. Åker mycket med Fredrikshof ck så den belgiska kedjan känns bekväm. :-) Dessutom hämtade ut en ny 7,4 kilos cykel idag, vilket borde underlätta trampandet runt Vättern. :-)

danne f skrev:
> Jag tror
> det finns några som tränar i klunga för
> Vättern i Norrköping (nära mig) och jag ska
> försöka hänga på där tänkte jag.
>

Det blev inte något med den där klungträningen. Två som visade intresse, du från Katrineholm och en från Linköping!!!!

Kör du K-biken på lördagen isf hemmaplan på söndag? Eller dubblar du?

Senast redigerad av en moderator:
Ason: Vet inte ännu men det lutar åt att det bara blir Kolmårdsbiken. Känner man sig jättepigg efter den så kanske lite lvg på söndagen funkar men jag tvivlar på det just nu:) Ska du köra något av loppen?

Jag är anmäld till Ceresloppet, körde förra året oxå. Tycker banan var riktigt fin. Såg att den var förlängd lite i år. Slingan runt Rejmyre körde jag förra året på ett distanspass, fin väg där oxå.

Hoppar K-biken. Körde iofs delar av slinga 1 och 3 i söndags. Betydligt bättre än väntat med tanke på vintern. Ett par blöthål fanns det givetvis men det var skapligt torrt och fint där jag körde.

Hej!
Kan väl säga att träningen går så där men har hunnit med c:a 120 mil iaf. Tänker köra Kolmårdsbiken men hinner inte köra ceres loppet pga familjeåtagande men det hade varit roligt. Kör en del med ceres och danne f. kanske kan gå att köra ngn klungkörning tillsammans då j oxå bor i K-holm som danne f men vi får väl se om det kan passa med fler.

Tjenare allihopa!

Nu sticker jag till mallis jag med och tränar en vecka. Här i Umeå har det varit kallt så jag har bara hunnit 55 mil. Vi får se hur många mil vi hinner på en vecka där nere. Sen får vi se om konditionen hamnar på en bättre nivå. Jag är en sådan där sen person som inte hann med teamkläderna. Jag hoppas att jag ändå kan köra med gruppen?

Belgisk kedja är ett fantastiskt körsätt. Det måste vi absolut köra, förutom i uppförsbackar då vi bör frysa klungan. Det flöt fantastiskt bra i fjol. En ledare bör utses som styr upp, det tjänar vi alla på. Det är lätt att tempot börjar variera annars och det går för fort, framförallt första halvan av loppet.

Om man får punka tycker jag inte att det är stopp för klungan, men vid olycka är det naturligtvis obligatoriskt att se till att personen får hjälp.

Hoppas ni får mil i benen nu!

/Borti sisten

Jag lyckades åka på en förkylning denna veckan, vilket iofs passade rätt så bra in i schemat eftersom jag ändå hade "vilovecka" enligt träningsprogrammet och bara skulle köra tre väldigt lätta pass.

Jag hoppas att jag kan köra med happys sub3-gäng på söndag i Hisingen Runt, blir ett litet testpass idag för att se hur pigg kroppen känns. Vore ju trevligt med 3 timmars intensivträning på belgiskt.

Så var årets tävlingsdebut avklarad.
Med facit i hand så blev det en riktigt trevlig tur. Inte alls så kallt och blött som väderprognoserna utlovade dagen före. Det var premiärtur för nya Tarmacen som fungerade kanonbra. Väl investerade pengar :-) Men blev lite anledning till nervösitet i storklungan efter masterbilen när det blev hastiga inbromsningar som gjorde att jag fick bakhjulsställ.

De utlovade 14 milen var nog snarare 13,5 och tog mig knappa 4 timmar (3:56) att trampa. Blev ett snitt på 34,65 km/h vilket jag tycker är klart godkänt med tanke på att det var premiär och att banan är ganska kuperad för att vara stockholms mått. Får tacka två medcyklister för mycket draghjälp på slutet också. Sista backen gav flashbacks till diverse MTB-backar. Nån sa att stigningen var 17 % Leos mätare sa 12. Brant var det i alla fall. Jag hade lite krafter kvar och kunde sprätta iväg lite i backen vilket kändes jäkligt bra. :-)

Ser fram emot nästa tävling på söndag på Ekerö. :-)

Med stor sorg och skam tvingas jag till sist inse att jag inte är karl nog att kombinera cykelträning med familjeliv och övrigt som pockar på min uppmärksamhet och kommer därför till slutsatsen att jag måste ställa min plats i klungan till förfogande.

Jag hoppas att det finns någon reserv som står redo att hjälpa till med det som jag inte klarar.
Jag kontakter Anders H för att rätt person ska få min plats.

Lycka till allihopa!

/Erik

Jag har fått ett oväntat träningsuppehåll efter att ha vurpat under Hisingen Runt i söndags. Jag kunde inte fatta hur jag kunde ha sådan tur att jag inte fick ondare efter vurpan även ifall jag fick ett nasty road-rash på ena höftsidan. Sedan så vaknade jag dagen efter och var öm i hela kroppen och, som var mest oroande, i nacken. Men idag känns det bättre och jag tror att jag kommer kunna cykla om några dagar igen, men skall ta en tur förbi läkare (om jag någonsin får en tid till en) eftersom det krävdes av SCF:s försäkring.

Men nu har jag alltså lärt mig att det inte är bra att vurpa, och eftersom jag vet sedan tidigare att det inte är bra med punka på tänker jag undvika även det under vätternrundan. Och då kvarstår ju inte mycket som kan ställa till det :)

Träna på alla, snart bara en månad kvar!

Jag kan ha hittat en ersättare till Bolmaren. Nämligen Daniel. När han fick veta att vi har ett avhopp blev han klart intresserad av att hjälpa till med att nå sub. 9 målet. Han är anmäld till VR2010 men förståss i en annan stargrupp.

Vad säger ni och hur gör vi nu?

Kvisten skrev:
> Jag kan ha hittat en ersättare till Bolmaren.
> Nämligen Daniel. När han fick veta att vi har
> ett avhopp blev han klart intresserad av att
> hjälpa till med att nå sub. 9 målet. Han är
> anmäld till VR2010 men förståss i en annan
> stargrupp.
>
> Vad säger ni och hur gör vi nu?

Hej!

Startplatsen har desvärre redan gått iväg.

/Erik

bolmarn skrev:
> Hej!
> Startplatsen har desvärre redan gått iväg.
> /Erik

Till nån som kommer att ingå i team Antil eller nån som inte har sub.9 som mål?

Kvisten skrev:
> bolmarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej!
> > Startplatsen har desvärre redan gått iväg.
> > /Erik
>
> Till nån som kommer att ingå i team Antil eller
> nån som inte har sub.9 som mål?

Till en med sub10 som mål.

Eftersom Anders H meddelade att reservlistan inte längre fanns, Rapahel78 (högre upp i tråden) inte var intresserad längre, jag såg på K&S att det fanns flera startplatser 04:32 att tillgå och 15/5 närmade sig högg jag på första bästa intresse av min startplats.

bolmarn skrev:
> Kvisten skrev:
> -----
> > bolmarn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hej!
> > > Startplatsen har desvärre redan gått iväg.
> > > /Erik
> >
> > Till nån som kommer att ingå i team Antil
> eller
> > nån som inte har sub.9 som mål?
>
> Till en med sub10 som mål.
>
> Eftersom Anders H meddelade att reservlistan inte
> längre fanns, Rapahel78 (högre upp i tråden)
> inte var intresserad längre, jag såg på K&S att
> det fanns flera startplatser 04:32 att tillgå och
> 15/5 närmade sig högg jag på första bästa
> intresse av min startplats.

OKidoki.
/christer

Sådär, då var man tillbaka på hojen! Blev en rätt kort tur på 54 km med Eberth, jag kände mig inte så pigg efter två kassa träningsveckor så jag hoppade över lite dragjobb. Nu börjar det närma sig loppet, hoppas att man prickar in en fin formtopp runt vättern.

Skall försöka klämma in lite fler gruppträningar med lokala happygänget för att få nöta lite belgiskt, men nu börjar de visa formen och kör riktigt snabbt så det kan vara hårt att orka med.

Hur går ni tänkt att bo i Motala? Jag kommer dit redan på onsdagen och kommer bo på z-parkens camping.

Förresten hur ligger ni till med träningen. Jag får nog börja köra mycket fart och intervaller nu. har bara kört distansträning och snittat 32 som mest...

Jag tänkte nog bo i en idrottshall, det skall väl gå att anmäla sig till det på plats ifall jag förstått rätt.

Träningen flyter väl på bra tror jag, har ju inte kört vättern innan så jag vet inte riktigt vad jag skall vänta mig :) Hur långt kör ni på era distanspass? Och hur långt kör ni när ni snittar 32 solo?

Samma här, det har blivit mest korta turer < 10 mil med varierande snittfart, total har jag fått ihop 85 mil. Har kört ett par snabba pass med ART - Alnö Race Team på 4 mil där vi snittat 35-37 km/h och då i belgisk kedja. Det var slitiga pass men börjar nu äntligen att komma i bra form. Kroppen o knoppen behöver nu ett gäng långa pass > 15 mil för att härdas.

Det börjar att närma sig dagen D. Toxy har ett bra förslag på körschema: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1247147/1395787#msg-1395787 med rullsnitt på 35 km/h. Eftersom det är svårt att få till bra beslut med konsensusprincipen i ett sådant här forum föreslår jag att Toxy får allas vårat mandat att spika det slutgiltiga körschemat inkl förhållningsregler.

Ett snitt på 35 km/h innebär att vi alla måste vara i god form och ha en effektiv klungkörning (i vårat fall i form av belgisk kedja). Har ni möjlighet att ansluta till någon lokal förening där man kör belgiskt så ta den. Jag upplever själv att just växlingarna från det snabbare (vänstra ledet) till det långsammare (högra ledet) är knepiga och kan aldrig nötas för mycket. Det gäller att smyga in så nära framhjulet som möjligt så att personen bakom inte behöver jaga ikapp. Samt att sänka farten i lämplig omfattning. I filmklippet nedan har man ett bra tips om att växla till en lättare växel och behålla kadens.

En bra länk med tips på hur man kör effektivt i belgisk kedja:

Det har hänt en del i deltagarlistan, hur ser det ut just nu, är denna aktuell?

1. Toxy, XL, XL (Vårgårda)
2. Cyklopat, XL,L, Örebro
3. Perda, L, L (Ronneby)
4. Botis, XL, L (Göteborg)
5. Kvisten (christer S), XL, M (Nacka)
6. Sara B, M, M (utan hängslor) (Hägersten)
7. Mattias S, M, S (Sala)
8. poscar, L, L (Trosa)
9. bolmarn
10. XCP, L, L
11. Tobias, L, M (Lund)
12. MrLi
13. marbe L, M - (Norrköping)
14. Cycledoctor, XL, L
15. PP, XL, L (Katrineholm)
16. eberth XL, XL (Göteborg)
17. Fimp (Älvängen, nästan Göteborg)
18. åskan, XL, L - (Norrköping )
19. Tunaborg, XL, XL - (Uppsala)
20. MCMLXXII, XL, XL - (Sala)
21. MarcusM, XL, L - (Alnö, Sundsvall)
22. danne f, XL, L - (Katrineholm)
23. Andreas81, M, S

8.30 gruppen

1. ason
2. wheelon
3. Rickard

Instämmer om att följa Toxys körschema.
Jag räknar med att bo i sporthall och det låter som en bra idé att
träffas där vid 18-tiden dagen innan.

Viss justering av deltagarlistan, Bolmarn har utgått.

3. Perda, L, L (Ronneby)
8. poscar, L, L (Trosa)
9. XCP, L, L
10. Tobias, L, M (Lund)
11. MrLi
12. marbe L, M - (Norrköping)
13. Cycledoctor, XL, L (Skövde)
14. PP, XL, L (Katrineholm)
15. eberth XL, XL (Göteborg)
16. Fimp (Älvängen, nästan Göteborg)
17. åskan, XL, L - (Norrköping )
18. Tunaborg, XL, XL - (Uppsala)
19. MCMLXXII, XL, XL - (Sala)
20. MarcusM, XL, L - (Alnö, Sundsvall)
21. danne f, XL, L - (Katrineholm)
22. Andreas81, M, S

8.30 gruppen

1. ason
2. wheelon
3. Rickard

Fimp har hoppat av, känns som om vi bara blir färre och färre. Men 20 pers skall väl vara fullt tillräckligt så länge klungkörningen fungerar bra. Har kört något pass belgiskt när det blivit på tok för ryckigt vilket sliter väldigt mycket. Vad tror ni vi bör ligga i på platten för att hamna på 35 km/h i rullsnitt?

3. Perda, L, L (Ronneby)
8. poscar, L, L (Trosa)
9. XCP, L, L
10. Tobias, L, M (Lund)
11. MrLi
12. marbe L, M - (Norrköping)
13. Cycledoctor, XL, L (Skövde)
14. PP, XL, L (Katrineholm)
15. eberth XL, XL (Göteborg)
16. åskan, XL, L - (Norrköping )
17. Tunaborg, XL, XL - (Uppsala)
18. MCMLXXII, XL, XL - (Sala)
19. MarcusM, XL, L - (Alnö, Sundsvall)
20. danne f, XL, L - (Katrineholm)
21. Andreas81, M, S

8.30 gruppen

1. ason
2. wheelon
3. Rickard

Vet inte vad för hastighet vi ska ligga på platten för att snitta 35. Men gissar att vi får ligga runt 37-38 där det är lättåkt. Vore ju skönt att ha lite marginal efter första stoppet? Men det får ju inte bli så att vi kör slut på all energi heller. Så det gäller att hitta balans.

Jag tycker att vi spikar Sporthallen kl 18:00!

Tack för förtroendet angående körschemat. Jag får ta och fila lite på det och så lägger jag det på första sidan när jag är klar.

Förresten så snittade jag ju 36 (solo) första 14 km på mitt pass i måndags, men då hade jag bråttom..

För rullar det på bra tycker jag. Fick 70 mil på Mallis och sen dess har det blivit 145 till. :-)
Har hunnit med två motionslopp hitills, dels Gran fondot där jag fick en snitthastighet om 34,5 över 14 mil och sen CK Crecendos tävling på Ekerö där snittet hamnade på över 35 över 9 mil. Tanken är att fortsätta med motionsloppen och klara av 3 till innan VR. Känner mig i hyffsat bra form även om jag gärna skulle vilja spetsa till det lite extra till VR.

Jag tränar mycket med Fredrikshof och kan bara instämma i det som sägs om belgisk kedja. Det kräver träning att kedjan att löpa lungt och smidigt. I början är det svårt, men nödvändigt, att inte dra för hårt när man kommer i front. Håller helt och fullt med om tipset att ta de tillfällen som ges till klungkörning innan VR.

Ska för övrigt bli kul att träffa er alla. :-)

Tillbaka
Topp